Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:30

MichaelG skrev:
Flint skrev:Det är LTS som är gnällspikar som idiotförklarar hela HiFi-branschen. En eller kanske två förstärkare får godkännt av LTS. En DA-omvandlare osv. Snacka om gnällspikar.

Vem har pratat om gnällspikar? :roll:
Jag pratar om gnällpellar! :twisted:

Korrigerande hälsningar, Michael

Jag beklagar sammanblandningen. GnällPellar ska det givetvis vara.
LTS är en förening för GnällPellar.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-10-02 11:33

Flint du borde veta att det inte är det som det handlar om! Att de är så få som har fått det är ju för att de faktiskt är mycket bra och bättre än flertalet andra. Att de är bara de som har redovisat har ju med att det för en tid sedan inte fanns någon större testverksamhet inom LTS!

Alla männsikor är helt fria att testa vilka apparater som helst och bedömma dessa på de egna villkoren. Dessa personer brukar ju i sig vara mycket olika från varandra så vad är då vitsen med att inte gå till en affär för att lyssna själv?

Man skulle kanske kunna uttala sig som att alla förstärkare är bra så det är bara att själv gå och lyssna. Vad är problemet igentligen?

Det känns som att man inte får tycka att LTS rekommenderade prylarna är bra! Varför??????? :oops:

CLICTRONIC, tycker att det är fint namn! Tycker inte om "dyrkablarnas" oändliga namn!

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-02 11:39

LarsR skrev:Flint du borde veta att det inte är det som det handlar om!

Varför borde Flint det? Finns det något i det som Flint skrivit på senaste tiden som antyder att han har förstått något som gör att borde veta detta? Flint både säkert vet och förstår en himla massa, men just detta skulle jag inte våga sätta en peng på... Skulle du det Lars? :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-02 11:43

Flint skrev:LTS är en förening för GnällPellar.

Kors i taket - Flint är med i LTS! Ett litet, men viktigt, påpekande bara - även personer som inte gnäller är med i LTS. Det är därför du inte är ensam!

//Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:43

Det jag förstår är att hela LTS-filosofin efter säg 1990 när IÖ började dyka upp där går ut på önsketänkande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:48

MichaelG skrev:
Flint skrev:LTS är en förening för GnällPellar.

Kors i taket - Flint är med i LTS! Ett litet, men viktigt, påpekande bara - även personer som inte gnäller är med i LTS. Det är därför du inte är ensam!

//Michael

Njae,,, Jag känner mig för positiv till HiFi för att bli medlem i LTS. Vem f*n väljer frivilligt bort hela marknaden för en enda förstärkare och en CD-spelare? Bara en gnällspik med enorma själhävdelsebehov. Sjukt...

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-10-02 11:48

Flint: Vad är skillnaden på LTS-filosofin före och innan Ino? (Nyfiken, inte ifrågasättande)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:53

labrat skrev:Flint: Vad är skillnaden på LTS-filosofin före och innan Ino? (Nyfiken, inte ifrågasättande)

Före IÖ var HiFi inte så indelat i rätt och/eller fel.
I och med IÖ blev allt svart/vitt. Antingen eller. Dvs. lägre i tak.
Rätt var och är förstås hans version i frågan.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-02 11:53

Flint skrev:Njae,,, Jag känner mig för positiv till HiFi för att bli medlem i LTS. Vem f*n väljer frivilligt bort hela marknaden för en enda förstärkare och en CD-spelare? Bara en gnällspik med enorma själhävdelsebehov. Sjukt...

Vem är det som gnäller på allt å alla som inte tycker som han själv? ja, inte är det en gnällspik iaf.... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 12:04

norman
Men visst tycker väl även du att tranparensbegreppet och f/e-testet är hopplöst uttjatat och överspelat?

Ni som är LTS-anhängare: Gör Faktiskt .se en tjänst och flytta predikningarna till er egen hemsida och klappa varandra i ryggarna där med stor mätmässig precision. Ni har liksom tjatat färdigt här.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-02 12:08

Flint,

Glömde du röret till frukosten? 8) Du verkar vara nära oscillation.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 12:11

Morello skrev:Flint,

Glömde du röret till frukosten? 8) Du verkar vara nära oscillation.

Njae, jag är bara lite mer rak på sak. Budskapet framförs lite mer koncentrerat än annars. Effektivisering. Ganska vanligt i dagens samhälle. Häng på.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-10-02 12:28

Flint, jag håller inte med dig! 8)
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-02 12:29

Flint skrev:visst tycker väl även du att tranparensbegreppet och f/e-testet är hopplöst uttjatat och överspelat?

Japp, det gör jag.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-02 12:30

Flint skrev:norman
Men visst tycker väl även du att tranparensbegreppet och f/e-testet är hopplöst uttjatat och överspelat?

Jo, det är uttjatat. Problemet är ju bara att det hela tiden kommer in folk som "inte gillar" f/e-lyssning och drar upp det och säger att det tjatas så mycket....

Lite nya saker att diskutera vore ju kul, något som man kan lära sig nåt av. Det vanliga tjatet har väl kommit så långt det går, kört fast kan man kanske också säga, då folk har sina åsikter och såklart inte vill ändra på dom.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-02 12:32

Överspelat blir något när det kommit något som är bättre.
Vad är det nu som kommit och som är bättre än F/E på att få fram hörbara skillnader mellan apparater?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 12:35

paa skrev:Överspelat blir något när det kommit något som är bättre.
Vad är det nu som kommit och som är bättre än F/E på att få fram hörbara skillnader mellan apparater?

Testa något nytt. Lyssna på musik och lägg märke till om du uppskattar det du hör.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-02 12:41

norman skrev:
Jo, det är uttjatat. Problemet är ju bara att det hela tiden kommer in folk som "inte gillar" f/e-lyssning och drar upp det och säger att det tjatas så mycket....

Just så upplever jag det oxå.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-02 12:44

Flint skrev:

Testa något nytt. Lyssna på musik och lägg märke till om du uppskattar det du hör.

Det är klart att musik kan trollbinda, vid rätt tillfälle och med rätt låt, helt oberoende av vilken apparat det spelas på. Men det betyder inte att F/E är överspelat som urvalsmetod när apparater skall inhandlas.

(edit, stavning)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-02 12:49

Flint skrev:

Det låter ju fint, så brukar jag också göra när jag bedömmer om jag gillar musiken, men vad har det med hifi att göra? Jag menar hur kan du vara så säker på att det inte är just musiken du bedömmer när du lyssnar efter hur du gillar musiken, istället för apparaternas ljud?

Om jag ska lyssna på och bedömma ifall jag gillar en viss musikinspelning så spelar det mindre roll vilken hifiutrustning jag använder, musiken förmedlas ju iaf. Det ska mycket till för att man inte ska kunna tillgodogöra sig musiken fullt ut pga dålig återgivning.

Det är ju inte direkt så man reagerar: "Uäh vilken dålig musik" när man går in i en klädaffär med bose-system (välkänt erkänt kasst ljud + usel akustik + sunkig placering) och man hör en bra låt. Jag brukar istället reagera "Ja, den här låten är jättebra." och kanske "...men ljudet är ju totalruttet."
Senast redigerad av Martin 2005-10-02 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-02 12:53

Men Flint, lilla gubben.
Det heter ju faktiskt.se - just därför passar LTS anhängare bättre här än gissningar och flumteorier från folk som inte gillar fakta.
Då är det bättre att NI startar ett eget forum.
Kan heta Voodoo.se eller något liknande.
Där skulle du slippa LTS-packet och IÖ.
Och undertecknad förstås.

Flint skrev:

Testa något nytt själv:
Försök aktivera minst 4 hjärnceller innan du gör ett inlägg.

Skulle IÖ, LTS-medlemmar och andra som är intresserade av bra ljud inte gilla att lyssna på musik?
Jösses 8O

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-02 12:53

F/E-lyssning i all ära, det är säkert otroligt intressant om man är teknik-fetischist, och vad skulle det vara för fel med att vara det?

Det är väl inte sämre än att vara musikälskare? Man kan ju vara både och eller lite av varje.

Annars är en mer allmän tumregel, som säkert tom Flint skulle kunna skriva under på, att dom skillnader till det bättre i fråga om musikåtergivning som du upplever tydligt utan att hålla på och koppla fram och tillbaka 47 ggr är ju egentligen dom enda som det normalt sett är värt att bry sig om.

Hård F/E-lyssning kan lika gärna vara placebo som vetenskaplig lyssningsmetodik.

I och med CD-skivans relativa mognad så är det ju nästan bara samspelet högtalare/lyssningsrum samt önskad ljudnivå kopplat till kravet på rätt dimensionerad förstärkning som påverkar skivlyssning. Alla andra små detaljer är just bara små detaljer, men som sagt, det är inget fel i att fokusera på dom det är bara en smaksak eller vad man har för personliga preferenser.

Personligen kan jag tycka att en förstärkare låter bättre om den tex har en extremt snygg frontpanel typ Accuphase ftw eller nåt ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 15:00

Ljudkrav skrev:Skulle IÖ, LTS-medlemmar och andra som är intresserade av bra ljud inte gilla att lyssna på musik?
Jösses 8O

Musiken verkar spela en underordnad roll eftersom den sällan diskuteras av dessa herrar. Tekniken är det viktiga.
Att diskutera musik verkar för trivialt och flummigt.
Ingen vågar ta ställning och "avslöja" sig.
LTS-skadade döljer sig bakom begreppet "korrekt återgivning".

Vad tycker du själv. Gillar du musik? Och i så fall vilken?
Beskriv hur du reagerar när du lyssnar.
Det skulle ge dig en viss trovärdighet.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-10-02 15:12

Vad har det med apparater att göra?

Du får det att låta som att du gillar musik för att det gör att dina stereo prylar låter bra när du lyssnar på musik.

Det "tråkiga" begreppet korrekt återgivning tillämpas för att man ska slippa sitta och lyssna på olika apparater och inte tvärtom som du vill!

Vem saltar sin kaka då man tycker att den är för söt då den är färdig bakad och klar?
:roll:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-02 15:15

Flint skrev:Musiken verkar spela en underordnad roll eftersom den sällan diskuteras av dessa herrar. Tekniken är det viktiga.

Ahem... Om man söker på hur många inlägg du gjort i musikdelen här på faktiskt får man upp 18 trådar. Söker man på mitt nick får man upp 70... Bra försök. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 15:45

Magnuz skrev:
Flint skrev:Musiken verkar spela en underordnad roll eftersom den sällan diskuteras av dessa herrar. Tekniken är det viktiga.

Ahem... Om man söker på hur många inlägg du gjort i musikdelen här på faktiskt får man upp 18 trådar. Söker man på mitt nick får man upp 70... Bra försök. :D

Japp du är duktig på att prata musik. Det respekterar jag och uppskattar. Men jag ser dig inte heller som LTS-skadad.
Jag tror däremot att jag har med det praktiska lyssnandet i resten av mina inlägg. Jag vill åtminstone tro det. Det är liksom målet.

Mitt intresse inom HiFi är kanske mer kretsteknisk nyfikenhet.
Jag gillar att testa olika kopplingar och hur de inderekt påverkar ljudintrycken. Många gånger har jag slagits av att logik sällan styr intrycken. Hur saker mäter och hur det låter sammanfaller sällan med det man förväntar sig. Kanske har jag mätt fel hela livet. Vem vet?
Besservissern "mätnisse" har säkert en förklaring.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-02 16:57

Kära Flint...

Trovärdig?
Jag har inget som helst intresse av att vara trovärdig inför dig.
Du betyder inget för mig.

Anser du dig trovärdig som drar hela LTS-skaran över en kam?
Känner du alla LTS-anhängare och vet du allt om deras åsikter?
Löjligt!

Om det roar dig så kan jag tala om vad jag lyssnar på:
Klassiskt (inte så förtjust i opera dock), folkmusik och rock (1950-2006) och mkt annat. Enklare att nämna det jag inte gillar:
Svensk dansbandsmusik. Men jag respekterar dom som lyssnar det. Jag lyssnar väldigt mkt på musik.
Jag är själv musiker och ljudtekniker för övrigt.
Vad har detta med saken att göra?

Om du vill diskutera musik så starta då en sådan tråd istället för att blanda ihop saker och ting.

Och om du inte vill diskutera fakta och bara flumma runt med vilda gissningar så fins ju massvis med tidningar att köpa - varför gnälla när en expert som Öhman bjuder på sina djuplodande kunskaper?

Du verkar enbart irriterad på att andra kan mer än du. Istället för att skriva tjuriga inlägg kan du passa på att lära dig fakta och lämpligtvis lite hyfs samtidigt.

Har det slagit slint, Flint?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-02 16:58

Jag gillar att testa olika kopplingar och hur de inderekt påverkar ljudintrycken. Många gånger har jag slagits av att logik sällan styr intrycken. Hur saker mäter och hur det låter sammanfaller sällan med det man förväntar sig. Kanske har jag mätt fel hela livet. Vem vet?

För ett tag sedan var jag fullständigt övertygad om att aluminiummembran i högtalarelement var det bästa. Jag kom fram till detta genom lyssningar på olika högtalare med olika membran och olika tekniska resonemang. Bland andra högtalare som jag byggt själv. Nu är jag inte alls lika övertygad när det i min kännedom dykt upp högtalare som inte har aluminiummembran men som inte låter på det sätt jag hade föreställt mig att icke-alu-membran låter.

Vad vill jag då säga med detta, jo att hur logiska slutsatser man kommer fram till beror bland annat på vilka "slutsatströsklar" man har för att samla på sig kunskap och erfarenhet. Helt enkelt sättet man bygger upp kunskap på. Är man väldigt mån om att hela tiden dra en massa slutsatser om allt man testar så blir nya erfarenheter lätt motsägelsefullt ganska ofta. Eller om man så vill blir slutsatserna ologiska som du uttryckte det. Det är högst mänskligt att det blir så eftersom kunskapstörstet är så pass stort.

Ett exempel skulle kunna vara att man är övertygad om att rör är det bästa som finns. Då kommer man antagligen att forstätta jobba med att samla in erfarenheter som bygger på föreställningen att rör är det bästa som finns ända tills hela korthuset faller av sin egen tyngd. Sedan är man inte längre säker på någonting i frågan och så kanske börjar det om så, tex med transistorer i stället. Eller så accepterar man bara att saker är som de är och att man inte kan dra sådana slutsatser riktigt att rör eller transistor är bäst utan de har sina egenskaper som resulterar i olika fördelar/nackdelar i olika konstruktioner.

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2005-10-02 17:58

Jag tycker dessa trådar som urartar är otroligt roliga men samtidigt sorgliga att läsa. Jag häpnar varje gång över att vuxet folk orkar hålla på och bråka över en sån egentlig skitsak som hifi.

Det finns så mycket annat som är viktigare och roligare, ägna energin åt annat - lyssna på musik tex, gå ut i höstluften, laga en god måltid...

edit: stavning
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-02 18:01

Flint skrev:
labrat skrev:Flint: Vad är skillnaden på LTS-filosofin före och innan Ino? (Nyfiken, inte ifrågasättande)

Före IÖ var HiFi inte så indelat i rätt och/eller fel.
I och med IÖ blev allt svart/vitt. Antingen eller. Dvs. lägre i tak.
Rätt var och är förstås hans version i frågan.

Du föredrar pastor Jansson, vad jag förstår. :twisted:
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi