Hör du dina eller andras öron ???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Hör du dina eller andras öron ???

Inläggav JM » 2013-05-22 23:01

Hör du ljud från dina öron har du sannolikt en hörselskada motsvarande frekvensen du hör. Uppfattas ibland som tinnitus.
Jämförbart med den underbensamputerades smärtor från foten som inte finns.

I synnerhet nyfödingar avger ett ljud som skall vara hörbart för det obeväpnade örat. I mer vuxen ålder registreras ljud mha spec. mikrofon i testsituationer.
Jag har aldrig hört ngn annans öron.

Vore kul att höra om ngn hört ngn annans öra.

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-22 23:43

Jag har hört andras hörapparater, räknas det?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-05-22 23:55

"Höj mina öron på min sång!" :lol:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2013-05-23 00:14

Fenomenet kallas "otoakustiska emissioner" (ej att förväxla med ortoakustiska emissioner).
//Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-23 00:15

BertilAlving skrev:Fenomenet kallas "otoakustiska emissioner" (ej att förväxla med ortoakustiska emissioner).
//Bertil

Humor! :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-23 00:43

Har hört att det där entoniga pipet som klingar av är hörselceller som dör av ålder och annat. Vet inte om det stämmer. Har inte hört andras pip :D

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-05-23 01:30

Bild[/img]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-23 07:44

Svante skrev:
BertilAlving skrev:Fenomenet kallas "otoakustiska emissioner" (ej att förväxla med ortoakustiska emissioner).
//Bertil

Humor! :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Otoakustis ... ioner_(OAE)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-05-23 08:04

Jag har lyckats få andra att höra min öron i alla fall. I samband med en rejäl vurpa på vattenskidor kunde jag efteråt tryckutjämna och det lt som en vissla ur örat.

Min egna öron hör jag jämnt och ständigt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

JM

Inläggav JM » 2013-05-23 08:32

BertilAlving skrev:Fenomenet kallas "otoakustiska emissioner"
//Bertil

Öronen är inga passiva mikrofoner.
Hörandet är en högsta grad en aktiv process inte bara i hjärnan centralt utan redan i örat.

Genom sända in ett klickljud i yttre hörselgången kollas trumhinnans transformering av ljudtryck i luften till hörselbenen och hörselbenens mekaniska funktion att skapa en tryckvåg, via ovala fönstret, i innerörats vätska (perilymfan) i scala vestibuli. Scala vestibuli har förbindelse med scala tympani som mynnar i runda fönstret (likt en slavbashgt). Mellan dessa ligger scala media. I scala media finns hårcellerna som stimuleras av klickljudet i relation till frekvensen. Några av örats 30000 hårceller "svarar" med egenljud som är lägre i frekvens o kan registreras mha mikrofon i ytterörat.
Dvs hörselfunktionen kan testas bättre o tidigare än den tidigare gamla 4 år kontrollen.

Det intressanta är att de otoakustiska emissionerna de är flera o har lägre frekvenser än ursrungsljudet och att vätskan i scala media med hårcellerna har en annan densitet o ljudledningshastighet än scala vestibuli o scala tympani. Jag hittar tyvärr inte ljudledningshastigheterna för endo- o perilymfan i innerörat.

Dvs att olika resonansfrekvenser för samma stimuli torde stimulera hårceller olika på olika platser längs med basilarismembranet.
Forskningen menar på att det de inre hårcellerna som generar den tonala differentieringen.
Problemet är att antalet inre hårcellerna är bara 3500 till antalet. Således ingen 1:1 relation.

JM

Återgå till Generellt om hifi