Hur länge håller en pick-up?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Hur länge håller en pick-up?

Inläggav HenrikTornquist » 2013-05-23 22:04

Jag letar efter en vinylspelare, en Denon DP47F. Den säljs oftast på begagnatmarknaden med den originalmonterade pick-upen Denon DL-160. En mc går väl inte att byta nål på, så frågan är hur länge pick-upen håller, förutsatt att nålen inte är utsliten. Vad slits/upphör att fungera som det är tänkt i en pick-up?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-05-23 22:16

Jag skulle nog alltid räkna med att få byta nål, eller om det inte går, pickup, vid köp av begagnad skivspelare.

Skulle du få en pickup i bra skick som låter fint så är det en bonus.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-23 22:18

I huvudsak är det två saker som slits. Nålen, vilket kan kontrolleras med förstoringsglas/mikroskåp och nålinfästningen som nästan alltid består av en liten gummibit. Denna (gummibit) är svårare att kontrollera, det enklaste är nog att använda sig av en testskiva där man kan testa olika utstyrning och se (höra/mäta) hur långt pickupen hänger med. Men då gäller det att nålen är i gott skick så man vet varför om det inte spårar som det ska.

Förutom slitage finns det också mekaniska problem orsakade av ovarsam hantering, tex en böjd nålarm.

Vid normal hantering brukar en pickup klara typ 1-2000 timmar, mycket beroende på om man spelar rena/fräscha skivor eller inte. Nålarmsinfästningen slits inte så mycket av direkt spelning utan snarare av ålder men det varierar givetvis mellan olika pickuper.

/ B

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-05-23 22:20

Problemet med att köpa begagnat är att det är svårt att veta någon av alla dessa parametrar, inte ens säkert säljaren har en aning. Det är ju inte en självklarhet att man kan testa och mäta.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-23 22:30

Bill50x skrev:....
Vid normal hantering brukar en pickup klara typ 1-2000 timmar, mycket beroende på om man spelar rena/fräscha skivor eller inte. givetvis mellan olika pickuper.
....

Bara 1 timma . . . hur ser dina skivor ut egentligen . . . typ. ? 8O :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-23 22:52

Räkna inte med att pickupen är värd något vid ett begagnatköp (om den inte är dokumenterat nyköpt och knappt ens då). Skulle den visa sig vara i god kondition så är det en ren bonus. Jag kör med en mycket gammal (25 år snart) Ortofon MC30 Super och den fungerar utmärkt när jag kör den med testskivorna och med tanke på hur sällan jag spelar vinyl numera så får den nog hänga med i 25 år till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-05-23 23:41

Budgeten på spelaren kommer att sättas med ett pickup-byte i beaktande. Personligen tycker jag att det är lite märkligt att så många utav dessa halvgamla spelare (från 1985) har kvar sina original-pickuper. I valet mellan två likvärdiga spelare där en har original Denon och en annan har en Ortofon 2m Blue med bara några timmars speltid är väl den senare lätt värd en femhundring mer i pris?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-23 23:49

penke62 skrev:Budgeten på spelaren kommer att sättas med ett pickup-byte i beaktande. Personligen tycker jag att det är lite märkligt att så många utav dessa halvgamla spelare (från 1985) har kvar sina original-pickuper. I valet mellan två likvärdiga spelare där en har original Denon och en annan har en Ortofon 2m Blue med bara några timmars speltid är väl den senare lätt värd en femhundring mer i pris?

Du vet inte vad som hänt med den nyare pickupen heller. En ny pickup kan bli värdelös på en sekund om olyckan är framme. Jag skulle inte byta min 25 år gamla MC30S mot en nästan ny med okänd historia.

Bild

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-05-23 23:50

Sant. För en femhundring är jag nog beredd att chansa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-23 23:52

penke62 skrev:Sant. För en femhundring är jag nog beredd att chansa.

Har ingen aning om vad en sån där blue sak kostar, men det kan vara en riktig chansning om hela kitet ser välvårdat ut och säljaren verkar pålitlig.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-05-23 23:58

Hifiklubben tar 1348:- för den idag.

Återgå till Teknikforum