Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Fick ett mejl från den alltid experimentflitige Flint. Jo, han har mätt på lite olika spolar, med och utan kärnor. Mätningarna visar entydigt att det är tredjetonen som åkar i höjden när kärnan mättas. Andratonen ligger på rätt liknande nivåer.
Jocke skrev:RogerGustavsson skrev:Fick ett mejl från den alltid experimentflitige Flint. Jo, han har mätt på lite olika spolar, med och utan kärnor. Mätningarna visar entydigt att det är tredjetonen som åkar i höjden när kärnan mättas. Andratonen ligger på rätt liknande nivåer.
Vänder på det då: När mättas kärnan och går det att dimensionera så att det inte inträffar vid "normalt" bruk?
rikkitikkitavi skrev:Peter, om en kärna mättas minskar dess induktans. När det händer i en transformator klarar den inte att hålla emot fältet som orsakas av spänningen och strömmen rusar- poff.
På samma sätt sker det i en induktans, när induktansen vid en.viss fältstyrka minskar pga mättnad kommer strömmen att öka kraftigt.
jag var inte riktigt med på din förklaring men den kändes inte helt rätt , mättnad innebär förlust av magnetiska egenskaper och eftersom induktansen är effekten av detta och begränsar strömmen innebär det inte komprimering utan en ökning av strömmen- som jag ser det .
petersteindl skrev:rikkitikkitavi skrev:Peter, om en kärna mättas minskar dess induktans. När det händer i en transformator klarar den inte att hålla emot fältet som orsakas av spänningen och strömmen rusar- poff.
På samma sätt sker det i en induktans, när induktansen vid en.viss fältstyrka minskar pga mättnad kommer strömmen att öka kraftigt.
jag var inte riktigt med på din förklaring men den kändes inte helt rätt , mättnad innebär förlust av magnetiska egenskaper och eftersom induktansen är effekten av detta och begränsar strömmen innebär det inte komprimering utan en ökning av strömmen- som jag ser det .
En kärna i sig har ingen induktans. En järnkärna i en spole ökar spolens induktans på grund av järnkärnans magnetiska egenskaper. Mättas järnet försämras dess magnetiska egenskaper och induktansen i spolen minskar. Detta sker symmetriskt med sinussignalen och det betyder att sinusen blir symmetriskt förvrängd på topparna på båda sinushalvorna. Det är 3e-tonens signum. Du säger att det blir expansion då kärnan mättas. Kanske det. Jag får fundera på det.
Mvh
Peter
Jocke skrev:RogerGustavsson skrev:Fick ett mejl från den alltid experimentflitige Flint. Jo, han har mätt på lite olika spolar, med och utan kärnor. Mätningarna visar entydigt att det är tredjetonen som åkar i höjden när kärnan mättas. Andratonen ligger på rätt liknande nivåer.
Vänder på det då: När mättas kärnan och går det att dimensionera så att det inte inträffar vid "normalt" bruk?
petersteindl skrev:rikkitikkitavi skrev:Peter, om en kärna mättas minskar dess induktans. När det händer i en transformator klarar den inte att hålla emot fältet som orsakas av spänningen och strömmen rusar- poff.
En kärna i sig har ingen induktans. En järnkärna i en spole ökar spolens induktans på grund av järnkärnans magnetiska egenskaper. Mättas järnet försämras dess magnetiska egenskaper och induktansen i spolen minskar. Detta sker symmetriskt med sinussignalen och det betyder att sinusen blir symmetriskt förvrängd på topparna på båda sinushalvorna. Det är 3e-tonens signum. Du säger att det blir expansion då kärnan mättas. Kanske det. Jag får fundera på det.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Ingvar,
Spolen i delningsfiltren till piP/piPs sitter ju lite annorlunda. Är det lika bra som en fritt placerad spole (som antagligen behöver ha en större induktans)?
Richard skrev:Intressanta mätningar Flint.
De visar att tredjetonsdisten ökar markant med en spole monterad på ett element.
Slutsatsen som kan dras av detta är att det inte är någon bra ide' med en spole direkt monterad på ett element.
Ökningen i induktans är marginell jämfört med den ökade 3:ton -distorsionen, som är tio gånger högre jämfört med spolen fritt monterad.
Borde absolut kunna utgöra en hörbar skillnad.
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:Hade varit intressant att jämföra med en luftlindad spole.
Mätningen är ju gjord på en luftlindad spole med också alternativet "störkärna" som bonus. Vad menar du?
rikkitikkitavi skrev:Ibland undrar jag om inte en enkel motkopplingsfri förstärkare är fullt tillräcklig. Usch, snart har jag fastnat i termojoniska ventilträsket också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster