Hur är det med ditt Audio-IQ ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Hur är det med ditt Audio-IQ ?

Inläggav JM » 2013-05-27 20:08

Kolla det här visuella IQ-testet

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xt2Uo_GuXI

text

http://www.medicalnewstoday.com/articles/261034.php

Ok Lätt som en plätt.

Som gammal psykolog vet jag att IQ definieras som det som mäts IQ-test. Lite bekvämt skum definition. Visst krävs lite valideringar mm

Hur ser ett AUDIO- IQ-test ut?

Vilka variabler, ljudtest mm är relevant? Finns några kul länkar?

Ok högt i tak med avseende på förslag - men ovanför bältet tack!

JM

JM

Inläggav JM » 2013-05-30 18:48

Ok många läser! Ingen skriver!

Hmmm?

Lär finnas en Guldöronklubb eller liknande.

Vilka egenskaper tycker de har?

Vilka egenskaper borde de ha?

JM

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-30 18:53

Din begränsning om "ovanför bälltet" kanske gör det svårt ;-)
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 18:58

JM skrev:Ok många läser! Ingen skriver!

Hmmm?

Lär finnas en Guldöronklubb eller liknande.

Vilka egenskaper tycker de har?

Vilka egenskaper borde de ha?

JM

Jag tycker att sk. självutnämnda "guldöron" är ett problem.
Alla har tvärtom en medfödd förmåga att tolka musik, att höra melodier, rytm och harmonier.

En test av musikanläggningar med maximalt utslag torde därmed utgöras med individer som inte är några guldöron, utan istället helt vanliga musikälskare*.

*(Om anledningen till ett sådant test är att verifiera den bästa anläggningen för musikåtergivning.)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-30 19:15

Guldöron, behöver inte vara ett mått på audio-iq nödvändigtvis, har sin givna plats vid produktion av utrustning inte minst. Folk som är tränade och vana att lyssna på musik och genast hör eventuella missar. Även om just jag, som vanlig lyssnare, inte skulle reta mig på dem, så känns det bra att veta att de är eliminerade när jag köper utrustningen. Jag har polare som inte upptäcker felöversättningar i filmer, de tittar glatt vidare ändå, medan jag kan hänga upp mig och missa hela handlingen på en sådan ibland. Kan tänka mig att det är likadant för ett tränat öra som hör andrafiolen missa i fjärde takten, eller hör en elak dist som jag inte ens hinner uppfatta, innan musiken flödar vidare o jag bara ler fånigt. Så nog har guldöron/tränade öron sin givna plats.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-05-30 21:02

Sen får man väl viss portion av "guldöron" efter att haft och testat många prylar, tex de som jobbar i seriösa hifi butiker borde ha rätt lätt att hitta "fel" iom att de hela tiden kör samma musik på väldigt många olika riggar.

JM

Inläggav JM » 2013-05-30 21:12

JBL - Harman gjorde en studie (2003) där de mätte skillnaden i högtalarbedömning, av 4 topphögtalare från etablerade tillverkare, mellan deras egna 12 guldöron o 187 "vanliga lyssnare" (audioretailers, marketing-sales, audio reviewers, students)

1 Guldöronens preferenser var generellt lika map rangordning av högtalarna med den otränade gruppen.
2 Guldöronen var mer kritiska i sina bedömningar av varje enskild variabel.
3 Gruppen "otränade lyssnare" rangordnades audio-retailers > audio-reviewers > marketing-sales > students map avvikelse från JBLs-guldöron.
4 Den högst rangordnade högtalaren hade mest linjära frekvensgången o gick högst i frekvens.

JBLs slutsats blev att 12 guldöron kan ersätta stora representativa grupper vid högtalarutvärdering.

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12581

Är det så?

JM

JM

Inläggav JM » 2013-05-30 21:24

Audio - IQ variabler borde beröra de övergripande områderna

temporal differentiering

spatial differentiering

tonal differentiering

undre hörbarhets differentiering

samt

....

Eller

JM

JM

Inläggav JM » 2013-05-30 22:02

Bästa svaren fås med en dialog med sig själv!

Även NyTeknik läser faktiskt.se?

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 707137.ece

JM

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-05-31 09:45

Harman (Toole och Olive) har gjort en del för att träna lyssnare. Länk till träningsprogrammet.

http://seanolive.blogspot.se/2011/04/version-204-of-harman-how-to-listen-now.html

/Mats

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-31 11:55

På motsvarande sätt borde man kunna lära sig att lyssna på musik med större behållning - om man läste grundläggande musikteori, lärde sig hur kompositörer arbetar, får en vokabulär gällande musikaliska begrepp, spela lite själv osv.

mangs

Inläggav mangs » 2013-05-31 14:00

Jag kanske inte har så mycket att bidra med i ämnet men min erfarenhet är att personer med Hifi-intresse som är vana vid kritisk lyssning oftare även har ett känsligare öra för missljud, svagare ljud långt borta mm.

Min tolkning av detta är främst att man kan träna hörseln till att bli känsligare samt att man då även tränar hjärnan så att man när man hör avvikelser registrerar dessa.

Eller kan de tvara tvärtom? Det kanske är främst personer med dessa egenskaper som blir intresserade av Hifi just pga att deras hörsel är mer i behov av en utmanande hobby?

Sedan är ju även frågan vad man skall väga in i Audio IQ?

Alltifrån en känslig hörsel till att kunna tolka komplexa signal ur en ljudgröt samt möjligheten att riktningsbestämma ljud exakt borde ju vägas in. även igenkänningsfaktorn att man genom höra ett visst ljud eller en efterklang då kan bygga upp en inre bild över var ljudets spelats in.

Problemet med nästan alla ovanstående är ju att detta är förmågor man tränar upp snarare än förmåga som man fått medärvda?

JM

Inläggav JM » 2013-05-31 23:57

mangs skrev:
Problemet med nästan alla ovanstående är ju att detta är förmågor man tränar upp snarare än förmåga som man fått medärvda?

Du har helt rätt eller snarare det är lite mer komplicerat.

Vi liksom sångfåglarna har ett medfött ett fönster där vi under vår uppväxt är mottagliga för viss stimulering av tex musik, tal, fågelsång för att utveckla vissa artspecifika egenskaper.
I hjärnan har vi områden som vi genetiskt har ärvt som bara väntar på att stimuleras.
Får sångfågel inte höra en artfrändes sång under sin uppväxt utvecklas inte artens specifika sångegenskaper.
Får vi människor inte musik stimulering före 5 års ålder samtidigt som vi inte pratar ett tonalt språk, som mandarin, får bara några procent av oss absolut gehör. De musikstimulerade mandarin talande individerna får i över 90 % absolut gehör!
Att träna ett barn att flyga av egen kraft under vilken period som helst är självklart bortkastat. Vi har inte som fåglarna rätt gener.
Sångfåglarna är mästare på att kopiera sång men utvecklar inte ett språk. Människan har något mer i sina gener.
Talet och musikaliteten har i hjärnan samma rötter men är delvis organiserade på olika platser.
Klassikt är stroke patienten, som förlorat talet pga celldöd i "talcentrum", kan uttrycka sig genom att sjunga.
Funktionella magnetkamera undersökningar och positron emissions tomografi undersökningar har entydigt visat det finns inget fixt talcentrum eller musikcentrum. Hjärnan jobbar med multipla parallella processen som hämmar och stimulerar i en komplex blandning över hela hjärnan. Det finns vissa centraliserade omkopplings områden men andra områden kan i vissa fall ta över delvis utslagna funktioner.

Finns en viss grund i hjärnan kan vi fram till demensen bygga nya kopplingar i hjärnan o möjligen öka vårt audio-IQ.
Siegried Linkwitz är ett bra exempel.

Ett tänkt audio-IQ är då beroende på tidigare stimulering av våra medfödda områden i hjärnan där tal o musikalitet finns.
Har vi inte haft relevant stimulering vid rätt tidpunkt blir intrycket av vanlig musik som att höra atonal 12-tonsmusik eller kinesiska för första gången.

Finns inte tonal diskriminering måste audio-IQ bli 0.

Tonal diskriminering:
-Lägsta ljudtrycksnivå för tonalperception.
-Lägsta ljudtrycksnivå för perception av suboptimala toner.
-Minsta frekvensskillnaden mellan 2 separat upprepade toner där det uppfattas som två separata toner.

Temporal diskriminering:
-Kortaste tiden som samma ton upprepas och perceptionen är att det är två separata toner borde vara en viktig variabel.

Spatiala diskrimineringen:
horisontellt-vertikalt framför-bakom nära-långt borta

är medium och kontext beroende.
På månen finns inget för människan naturligt medium.
På cocktailpartyt är kontexten avgörande.

Frekvens o ljudtrycksberoende. Relationen direktljud/reflexljud spelar stor roll.

Om medelvärdet på audio-IQ är 100 för normalpopulationen så har de flesta på faktiskt.se en högre siffra.

Med ett högt audio-IQ kan du säkert avgöra vilken av 2 topp högtalare som är bäst i den optimala kontexten.

Kontexten borde vägas in på ngt sätt.

Ok lång lite flummig utläggning - jag har säkert missat viktiga huvudvariabler och subvariabler för ett tänkt audio-IQ

JM

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-06-03 23:45

Imho så skulle det väl snarare vara audio EQ som är intressant.
Förmågor man tränar upp är just det, upptränade...
Och hur mäter man något som är så subjektivt?
Vem skulle sätta gränserna?
Och hur relevant skulle det vara?

Återgå till Generellt om hifi