+1adzer skrev:Richard skrev:Gfs:
Köp vad du vill, lyssna själv och var extra kritisk till självutnämnda "förståsigpåare".
Låter det bättre, är det bättre.
Håller helt med.
Det finns de som kommer med så konstiga påståenden

Moderator: Redaktörer
+1adzer skrev:Richard skrev:Gfs:
Köp vad du vill, lyssna själv och var extra kritisk till självutnämnda "förståsigpåare".
Håller helt med.
MagnusÖstberg skrev:+1adzer skrev:Richard skrev:Gfs:
Håller helt med.
Det finns de som kommer med så konstiga påståenden
gfs skrev:
Stereoförstärkare verkar inte vara prisvärda, så fokus ligger på en flerkanals/surroundförstärkare.
Xiro skrev:Emanuel, så man kan alltså ställa eq-frekvens i fina steg i .1-kanalen, dock endast ner till 33 Hz, på din Yamaha rx-v2700?
Yamahas 3067 har "PEQ" i baskanalen, men frekvensen kan endast ställas i väldigt grova steg, och endast ner till 31,3 Hz.
Richard skrev:
På faktiskt.se är hemmabioreceivers en smula hypade och det beror på andra saker än att de skulle låta tillräckligt bra för 2- kanal.
paa skrev:Richard skrev:
På faktiskt.se är hemmabioreceivers en smula hypade och det beror på andra saker än att de skulle låta tillräckligt bra för 2- kanal.
Men vad beror det på för några andra saker?
tvett skrev:paa skrev:Richard skrev:
Att det låter tillräckligt bra på 3-kanal med såklart.
MichaelG skrev:Mitt råd: Köp begagnat! Hembioreceivrar som inte har de allra senaste finesserna är hyfsat kalla på begagnatmarknaden (1/3 av nypriset om de inte är för gamla. Då faller priset betydligt mer.) Själv köpte jag nyligen en 3-4 år gammal Onkyo för 3.800 kr. Nypriset låg mellan 15.000-20.000 när det begav sig. Den låter skitbra, men räcker inte till när jag vill spela riktigt starkt. Därför har jag ett separat slutsteg till frontarna (=huvudhögtalarna).
Jag skulle få mycket svårt att hitta en 2-kanals integrerad förstärkare för 3.800 kr som på något sätt kunde matcha Onkyon. Även begagnat. 2-kanalsförstärkare är horribelt överprissatta på begagnatmarknaden. Gamla sunkiga historier från anno dazumahl begärs det fler tusen för, trots att troligen varenda elektrolyt är i behov av utbyte. (Typ.)
Hälsn. Michael
Om det är ditt svar så anser jag helt subjektivt att ditt påstående var ett rent trollinlägg.Richard skrev:tvett skrev:paa skrev:Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hur många gånger anser du att du behöver skriva samma inlägg?
Beakungen skrev:Runt 6-7000 så kan du hitta harman kardon hk990 beggat. Den är i min värld klart trevligare än de hemmabiostärkarna du får för samma pengar. Den låter väldigt bra och driver precis allt tänkbart. Enligt de mätningarna jag sett så lämnar den runt 300w 8ohm båda kanalerna drivna
Den har dessutom en massa skoj lullull i sig
paa skrev:Om det är ditt svar så anser jag helt subjektivt att ditt påstående var ett rent trollinlägg.Richard skrev:tvett skrev:paa skrev:Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Och nu står det tre gånger. Det måste innebära att det är möjligt för även blinda att uppmärksamma det
tvett skrev:Att vara öppen för att en flerkanalare ska kunna göra sitt arbete trots redundans låter inte lika mycket dogmatiskt som att vara upplåst i att det måste vara lika många kanaler i apparaten som högtalare i uppställningen.
I det lämnar jag det ekonomiska utanför.
Richard skrev:På faktiskt.se är hemmabioreceivers en smula hypade och det beror på andra saker än att de skulle låta tillräckligt bra för 2- kanal.
Tex. Osund auktoritetstro, okritiskt tänkande och kanske allra mest att folk inte har provat och jämfört på riktigt, utan litar helt på blindtester som helt saknar värde.
Ett sunt tänkande borde ta i beaktande varför det endast är på faktiskt.se som hemmabioreceivers höjs till skyarna som varande verkligt goda förstärkare för 2- kanalsåtergivning. Alla andra forum världen över är rätt överens om att bra 2-kanalare är klart bättre. Det liknar litet religion.
Litet Linn...
Fast förklätt i teknokrat-språk.
Nöjd med förklaringen paa ?
Richard skrev:Denon avr 2308 låter mycket bra, har vi konstaterat i blindtest. Den kan du köpa vid utförsäljning på hifiklubben för 5495:-
Richard skrev:Var och en drar naturligtvis sin slutsats- det kanske kan vara nyttigt att matas med information som inte överenstämmer med den metafysikaliska hifipress journalistiken. Man kan också kanske förstå att det retar en hel del- speciellt de som lagt ut hundratusentals kronor på värdelösa-ur hifisynpunkt, produkter. Apparaterna kan dock inneha vissa andra värden förutom ren placebo, nämligen "pride of ownmanship", en viss status man kan känna med vissa märken man betalt dyrt för. Och visst- en del av dessa produkter är väldigt bra, även ur strikt hifisynpunkt...
Dyrt kan vara bra- men det kan lika gärna vara dåligt.
Produkterna blir endast så goda som kocken/ingenjören medger.
En usel kock åstadkommer väldigt dålig mat. Kom ihåg att ohms lag fortfarande gäller. God elektronik kan göras med inte allt för dyra byggstenar.
H. Richard.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Då har du säkert en bra förklaring till din konspirationsteori?
Jag har inga konspirationsteorier, var har jag skrivit det ? Är du inte läskunning ?
Hemmabioreceivers duger inte enligt min mening om man har litet högre krav på återgivningen och har bra högtalare där skillnaderna hörs.
tiaz skrev:Richard skrev:Hemmabioreceivers duger inte enligt min mening om man har litet högre krav på återgivningen och har bra högtalare där skillnaderna hörs.
+1
Jag gav det här med reciever en chans, gick nämligen o köpte mig en ny 7 kanalare, rättare sagt en yamaha rx-v771 och blev lika besviken som jag var skeptisk. Första (och sista) leendet på läpparna var efter 10 sekunders soundcheck... Ja det var ju lite annorlunda med all förvrängning av ljud en sån här apparat kan åstadkomma, men efter provlyssning mot mina gamla stereoförstärkare blev jag grymt besviken. Hjälper inte att de besitter funktioner som preout och liknande för inte (bara?) slutstegen som är problemet.
Är dock mäktigt imponerad av menyer osv, kan reglera denna precis som jag vill så ingenting att klaga över där, är bara så allergisk mot dess fruktansvärt mjuka/varma ljudbild den skickar ut.
Ni får gärna skratta över min slutsats men som det är sagt tidigare så får alla ha egna uppfattningar
D.v.s till film och tv är det super, till musik? Kanske duger i krig!
paa skrev:Ja, det var ju en slutsats som hette duga.
För om man hört minst en receiver som låter bra, så kan man tycka att det finns bra receivers.
Men om man bara hört en som låter dåligt, så har man ju ingen rätt att påstå att det INTE finns receivers som låter bra!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster