Kompetent surroundförstärkare för runt 6-7000 kr

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:51

adzer skrev:
Richard skrev:Gfs:

Köp vad du vill, lyssna själv och var extra kritisk till självutnämnda "förståsigpåare".

Låter det bättre, är det bättre.

Håller helt med.
+1

Det finns de som kommer med så konstiga påståenden :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 18:05

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:
Richard skrev:Gfs:

Köp vad du vill, lyssna själv och var extra kritisk till självutnämnda "förståsigpåare".

Låter det bättre, är det bättre.

Håller helt med.
+1

Det finns de som kommer med så konstiga påståenden :)

Kan hålla med om att om högtalarna och/eller kraven är SÅ låga på ljudåtergivningen, att en hemmabioreceiver duger så är det väl bra ?

Bra för den som inte hör skillnad, eftersom det blir ganska billigt.

Påstå bara inte att hemmabioreceivers duger om kraven är höga- då klarar många 2- kanalare det hela bättre. :)

Anledningen till att folk ibland inte hör skillnad på signalkällor, förstärkare och kablar kan vara att högtalarna är för dåliga.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 18:08

Jag har ingen aning Richard - det är du som påstår, inte någon annan.

Du har förövrigt fortfarande inte svarat på funderingarna som paa hade.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Re: Kompetent surroundförstärkare för runt 6-7000 kr

Inläggav Richard » 2013-05-30 18:51

gfs skrev:
Stereoförstärkare verkar inte vara prisvärda, så fokus ligger på en flerkanals/surroundförstärkare.

Varför verkar inte sådana vara prisvärda ? Vem har sagt det ? Är det sant, och är det alltid så ?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-05-31 11:56

Xiro skrev:Emanuel, så man kan alltså ställa eq-frekvens i fina steg i .1-kanalen, dock endast ner till 33 Hz, på din Yamaha rx-v2700?

Yamahas 3067 har "PEQ" i baskanalen, men frekvensen kan endast ställas i väldigt grova steg, och endast ner till 31,3 Hz.

Nä det är grova steg på min med. Kan säkert vara 31,3Hz som lägsta på min också. Kommer inte ihåg så bra utan att gå in i inställningarna vilket jag inte kan på jobbet! :)

Jag upplever inget behov av att spela så mycket lägre än 25-30Hz och då funkar 31,3Hz som sista till mina slutna basar helt ok. Dock blir det svårt att ställa in raka kurvor med så grova mellanrum mellan banden.

Kör just nu en budgetanläggning med basarna kopplade genom zone2 och då får även den inbyggda PEQ funka bra.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2013-05-31 13:00

Jag har kört en Marantz sr5006 i två år. Har fungerat perfekt!

Saknar inga funktioner vad jag vet jag behöver. Skulle kanske varit Pre-out till samtliga kanaler? L/R räcker dock för mig just nu.

Kört både NHT 2.5i och Jamo Concert 11 på de inbyggda stegen och de har inte varit några problem i de ljudnivåerna jag kört då det finns grannar. De rekommenderar lägsta impedens till 6Ohm. Kan vara bra att veta.

Så den kan jag rekommendera starkt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-05-31 18:18

Mitt råd: Köp begagnat! Hembioreceivrar som inte har de allra senaste finesserna är hyfsat kalla på begagnatmarknaden (1/3 av nypriset om de inte är för gamla. Då faller priset betydligt mer.) Själv köpte jag nyligen en 3-4 år gammal Onkyo för 3.800 kr. Nypriset låg mellan 15.000-20.000 när det begav sig. Den låter skitbra, men räcker inte till när jag vill spela riktigt starkt. Därför har jag ett separat slutsteg till frontarna (=huvudhögtalarna).

Jag skulle få mycket svårt att hitta en 2-kanals integrerad förstärkare för 3.800 kr som på något sätt kunde matcha Onkyon. Även begagnat. 2-kanalsförstärkare är horribelt överprissatta på begagnatmarknaden. Gamla sunkiga historier från anno dazumahl begärs det fler tusen för, trots att troligen varenda elektrolyt är i behov av utbyte. (Typ.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-05-31 18:25

+1 :D

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-31 19:20

Runt 6-7000 så kan du hitta harman kardon hk990 beggat. Den är i min värld klart trevligare än de hemmabiostärkarna du får för samma pengar. Den låter väldigt bra och driver precis allt tänkbart. Enligt de mätningarna jag sett så lämnar den runt 300w 8ohm båda kanalerna drivna :-)

Den har dessutom en massa skoj lullull i sig :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-31 21:40

Richard skrev:
På faktiskt.se är hemmabioreceivers en smula hypade och det beror på andra saker än att de skulle låta tillräckligt bra för 2- kanal.

Men vad beror det på för några andra saker?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-31 22:24

paa skrev:
Richard skrev:
På faktiskt.se är hemmabioreceivers en smula hypade och det beror på andra saker än att de skulle låta tillräckligt bra för 2- kanal.

Att det låter tillräckligt bra på 3-kanal med såklart.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-01 10:16

tvett skrev:
paa skrev:
Richard skrev:

:lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-01 10:24

MichaelG skrev:Mitt råd: Köp begagnat! Hembioreceivrar som inte har de allra senaste finesserna är hyfsat kalla på begagnatmarknaden (1/3 av nypriset om de inte är för gamla. Då faller priset betydligt mer.) Själv köpte jag nyligen en 3-4 år gammal Onkyo för 3.800 kr. Nypriset låg mellan 15.000-20.000 när det begav sig. Den låter skitbra, men räcker inte till när jag vill spela riktigt starkt. Därför har jag ett separat slutsteg till frontarna (=huvudhögtalarna).

Jag skulle få mycket svårt att hitta en 2-kanals integrerad förstärkare för 3.800 kr som på något sätt kunde matcha Onkyon. Även begagnat. 2-kanalsförstärkare är horribelt överprissatta på begagnatmarknaden. Gamla sunkiga historier från anno dazumahl begärs det fler tusen för, trots att troligen varenda elektrolyt är i behov av utbyte. (Typ.)

Hälsn. Michael

Begagnat är bra . :) Prisvärt.

Även tvåkanalare är ofta prisvärda begagnade. Jag tror man lurar sig själv litet om man tror att en hemmabioreceiver för 3000:- begagnat låter lika bra som en integrerad 2- kanalare begagnat för samma pris. Det kan vara så i sällsynta fall, men inte särskilt ofta.

Som exempel kan du köpa en 2-kanal HK 980 *begagnad för ca 2000:- . Den spelar bättre än alla hembioreceivrar jag provat, ( bla två denonreceivrar 1507, 2308, samtOnkyo 607 och en marantz 5005 ) , bra med effekt och 80 ampere strömstyrka. HK 980 låter mer dynamiskt och " släpper " ljudet bättre från högtalarna, det blir roligare att lyssna på musik.

Nackdelen är att du kanske behöver en extern dac, men de som sitter inbyggda i hemmabioreceivrarna är ju inte sådär topp- of - the line, direkt.

* testade också en cambridge förstärkare avsedd för tvåkanal för 3000:- men den lät sämre än min denon 1507, så visst finns det undantag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-01 12:25

Richard skrev:
tvett skrev:
paa skrev:
Richard skrev:

Om det är ditt svar så anser jag helt subjektivt att ditt påstående var ett rent trollinlägg.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-06-01 14:05

Runt 6-7000 så kan du hitta harman kardon hk990 beggat. Den är i min värld klart trevligare än de hemmabiostärkarna du får för samma pengar. Den låter väldigt bra och driver precis allt tänkbart. Enligt de mätningarna jag sett så lämnar den runt 300w 8ohm båda kanalerna drivna :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 14:08

Hur många gånger anser du att du behöver skriva samma inlägg? :D
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-01 14:15

MagnusÖstberg skrev:Hur många gånger anser du att du behöver skriva samma inlägg? :D

Varför påpekar du det ? Det får han väl göra bäst han vill, eller hur ?
Jag tycker det är ett väldigt bra tips. Duger att läsa minst två gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-01 14:16

Beakungen skrev:Runt 6-7000 så kan du hitta harman kardon hk990 beggat. Den är i min värld klart trevligare än de hemmabiostärkarna du får för samma pengar. Den låter väldigt bra och driver precis allt tänkbart. Enligt de mätningarna jag sett så lämnar den runt 300w 8ohm båda kanalerna drivna :-)

Jag tror att denna förstärkare är verkligt bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 14:18

Och nu står det tre gånger. Det måste innebära att det är möjligt för även blinda att uppmärksamma det :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 14:19

paa skrev:
Richard skrev:
tvett skrev:
paa skrev:
Richard skrev:

Om det är ditt svar så anser jag helt subjektivt att ditt påstående var ett rent trollinlägg.

Du kommer inte få någon vettig förklaring paa.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-01 14:42

Tex. Osund auktoritetstro, okritiskt tänkande och kanske allra mest att folk inte har provat och jämfört på riktigt, utan litar helt på blindtester som helt saknar värde.

Ett sunt tänkande borde ta i beaktande varför det endast är på faktiskt.se som hemmabioreceivers höjs till skyarna som varande verkligt goda förstärkare för 2- kanalsåtergivning. Alla andra forum världen över är rätt överens om att bra 2-kanalare är klart bättre. Det liknar litet religion.
Litet Linn...
Fast förklätt i teknokrat-språk.

Nöjd med förklaringen paa ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-01 14:46

MagnusÖstberg skrev:Och nu står det tre gånger. Det måste innebära att det är möjligt för även blinda att uppmärksamma det :)

Ja, t.om. dogmatiska receiverförespråkare kanske förstått budskapet nu.

Begagnade 2- kanalare är ofta mer prisvärda att köpa än överhypade hemmabioreceivers.

I många fall ger de både bättre ljud, bättre andrahandsvärde, högre effekt, bättre kvalitet på komponenterna och bättre driftskvalitet.
Senast redigerad av Richard 2013-06-01 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 14:49

Att vara öppen för att en flerkanalare ska kunna göra sitt arbete trots redundans låter inte lika mycket dogmatiskt som att vara upplåst i att det måste vara lika många kanaler i apparaten som högtalare i uppställningen.

I det lämnar jag det ekonomiska utanför.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-01 14:55

tvett skrev:Att vara öppen för att en flerkanalare ska kunna göra sitt arbete trots redundans låter inte lika mycket dogmatiskt som att vara upplåst i att det måste vara lika många kanaler i apparaten som högtalare i uppställningen.

I det lämnar jag det ekonomiska utanför.

Det finns en del hyfsat goda hemmabioreceivers, jag har själv en sådan. Men upp till en god 2- kanalare når den inte. Då jag testade så dög den inte längre. Till bio är den fin.

7 slutsteg och även försteg och dac som ska dela på samma nätdel är ingen fördel för välljud. De ingående komponenterna kan lätt störa varandra med sämre ljud som följd. Strömmen som dras från slutsteget kan modulera försteget, något som undviks i separata pre/ power kombinationer. Syns inte på mätningar med sinustoner, men hörs tydligt vid musiklyssnande.

En tröst är kanske att många billiga receivers har rätt stor trafo eftersom de ska driva 7 slutsteg i biosammanhang. Det gör att du får mycket watt för pengarna, men det finns två- kanalare som ger en högre kvalitet på watten, även om de ibland är färre. Det är min subjektiva uppfattning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 15:06

Nu är du dogmatisk igen.

Förövrigt finns det garanterat de som anser att din leksak till hembioreceiver inte alls är en bra måttstock Richard.

Du kan för lite och tror för mycket, men utgår iallafall från att du vet allt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-01 18:19

Richard skrev:På faktiskt.se är hemmabioreceivers en smula hypade och det beror på andra saker än att de skulle låta tillräckligt bra för 2- kanal.

Tex. Osund auktoritetstro, okritiskt tänkande och kanske allra mest att folk inte har provat och jämfört på riktigt, utan litar helt på blindtester som helt saknar värde.

Ett sunt tänkande borde ta i beaktande varför det endast är på faktiskt.se som hemmabioreceivers höjs till skyarna som varande verkligt goda förstärkare för 2- kanalsåtergivning. Alla andra forum världen över är rätt överens om att bra 2-kanalare är klart bättre. Det liknar litet religion.
Litet Linn...
Fast förklätt i teknokrat-språk.

Nöjd med förklaringen paa ?

Tack för den.

Men du har nog blandat ihop det hela med blindtesterna.
Det var ju t.ex du själv som skrev följande:
Richard skrev:Denon avr 2308 låter mycket bra, har vi konstaterat i blindtest. Den kan du köpa vid utförsäljning på hifiklubben för 5495:-

Dessutom skrev du följande tänkvärda ord:

Richard skrev:Var och en drar naturligtvis sin slutsats- det kanske kan vara nyttigt att matas med information som inte överenstämmer med den metafysikaliska hifipress journalistiken. Man kan också kanske förstå att det retar en hel del- speciellt de som lagt ut hundratusentals kronor på värdelösa-ur hifisynpunkt, produkter. Apparaterna kan dock inneha vissa andra värden förutom ren placebo, nämligen "pride of ownmanship", en viss status man kan känna med vissa märken man betalt dyrt för. Och visst- en del av dessa produkter är väldigt bra, även ur strikt hifisynpunkt...

Dyrt kan vara bra- men det kan lika gärna vara dåligt.

Produkterna blir endast så goda som kocken/ingenjören medger.
En usel kock åstadkommer väldigt dålig mat. Kom ihåg att ohms lag fortfarande gäller. God elektronik kan göras med inte allt för dyra byggstenar.

H. Richard.
Numera pensionär.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 21:11

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Då har du säkert en bra förklaring till din konspirationsteori?

Jag har inga konspirationsteorier, var har jag skrivit det ? Är du inte läskunning ?

Hemmabioreceivers duger inte enligt min mening om man har litet högre krav på återgivningen och har bra högtalare där skillnaderna hörs.

+1
Jag gav det här med reciever en chans, gick nämligen o köpte mig en ny 7 kanalare, rättare sagt en yamaha rx-v771 och blev lika besviken som jag var skeptisk. Första (och sista) leendet på läpparna var efter 10 sekunders soundcheck... Ja det var ju lite annorlunda med all förvrängning av ljud en sån här apparat kan åstadkomma, men efter provlyssning mot mina gamla stereoförstärkare blev jag grymt besviken. Hjälper inte att de besitter funktioner som preout och liknande för inte (bara?) slutstegen som är problemet.
Är dock mäktigt imponerad av menyer osv, kan reglera denna precis som jag vill så ingenting att klaga över där, är bara så allergisk mot dess fruktansvärt mjuka/varma ljudbild den skickar ut.

Ni får gärna skratta över min slutsats men som det är sagt tidigare så får alla ha egna uppfattningar :)
D.v.s till film och tv är det super, till musik? Kanske duger i krig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-01 22:15

tiaz skrev:
Richard skrev:Hemmabioreceivers duger inte enligt min mening om man har litet högre krav på återgivningen och har bra högtalare där skillnaderna hörs.

+1
Jag gav det här med reciever en chans, gick nämligen o köpte mig en ny 7 kanalare, rättare sagt en yamaha rx-v771 och blev lika besviken som jag var skeptisk. Första (och sista) leendet på läpparna var efter 10 sekunders soundcheck... Ja det var ju lite annorlunda med all förvrängning av ljud en sån här apparat kan åstadkomma, men efter provlyssning mot mina gamla stereoförstärkare blev jag grymt besviken. Hjälper inte att de besitter funktioner som preout och liknande för inte (bara?) slutstegen som är problemet.
Är dock mäktigt imponerad av menyer osv, kan reglera denna precis som jag vill så ingenting att klaga över där, är bara så allergisk mot dess fruktansvärt mjuka/varma ljudbild den skickar ut.

Ni får gärna skratta över min slutsats men som det är sagt tidigare så får alla ha egna uppfattningar :)
D.v.s till film och tv är det super, till musik? Kanske duger i krig!

Ja, det var ju en slutsats som hette duga.
För om man hört minst en receiver som låter bra, så kan man tycka att det finns bra receivers.
Men om man bara hört en som låter dåligt, så har man ju ingen rätt att påstå att det INTE finns receivers som låter bra!
Numera pensionär.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 22:45

paa skrev:Ja, det var ju en slutsats som hette duga.
För om man hört minst en receiver som låter bra, så kan man tycka att det finns bra receivers.
Men om man bara hört en som låter dåligt, så har man ju ingen rätt att påstå att det INTE finns receivers som låter bra!

Har hört en jäkla massa recievers, synd bara att jag själv bara ägt techincs och yamaha. men du kan ha rätt det finns nog bra :) har bara inte hört någon än. o eftersom majoriteten stereoförstärkare jag hört låtit bra men inga recievers, inte ens i 15tkr klassen så fortsätter jag vara skeptisk... men den fick nog ingen ärlig chans.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-06-01 23:04

gfs, du har PM.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd