Vanan att spela starkt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 21:19

Flint skrev:
IngOehman skrev:Vad togs du in för - grillchock?

Vh, iö

Äh det var inget. :oops: Bara en påfartsrenovering i huvudreaktorn i kraftdistributionsnätet. Fick lånas lite vägar från en raksträcka på smalbenet och upp en bit över knäet. Hade tur, fick sova under tiden.

En kvintupel, eller?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 21:19

Flint skrev:Det blir att hårdträna och käka ihjälmarinerad griskrake dygnet runt ett tag framöver så att man kommer i form.

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 21:22

IngOehman skrev:
Flint skrev:
IngOehman skrev:Vad togs du in för - grillchock?

Vh, iö

Äh det var inget. :oops: Bara en påfartsrenovering i huvudreaktorn i kraftdistributionsnätet. Fick lånas lite vägar från en raksträcka på smalbenet och upp en bit över knäet. Hade tur, fick sova under tiden.

En kvintupel, eller?

Vh, iö

Ja, 5 nya.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 21:48

Grattis!

Min Pappa gjorde en för en massa år sedan, efter många år av tilltagande svår
kärlkramp (han kunde knappt gå mot slutet). Han hade svaga kärlkramper även
några år efter operationen så han bar alltid nitroglycerin med sig, men sen så
gick kärlkrampen, för kanske 6-10 år sedan, över helt!

Och snart fyller han 85.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 21:56

Det där stämmer ganska bra med min situation men det låter ju bra att kärlkrampen kan "som" försvinna. Det har jag aldrig hört om tidigare. Har du klarat dig? Det är ju mycket en fråga om arv det här. Motar du Olle i grind med t.ex. 4 cl rödvin vid högtidliga tillfällen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 22:59

Jag gör vad jag kan med avseende på vinet, men det är svårt när planerings-
förmågan är dålig och man inte ens fått en sådan där beroende-gen som väl
skulle kunna vara till hjälp i mitt fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-06-02 01:44

Äsch....

Jag tycker visst att finns en poäng i att kunna spela högt, stark med hög amplitud, eller vad ni nu vill kalla det ibland.

Jag tycker det är otroligt gött att kunna dra på så byxorna fladdrar ibland och få ungefär den där goa känslan som man kan få på en konsert. När musiken inte bara låter utan känns i bröstet, magen och i hela kroppen. Sen att man alltid måste spela all musik på den nivån ser jag inte som självklart utan en myt. Dock är det kul om man vill! :)

Jag hade gärna bott i ett hus utan grannar att störa och haft en rum att spela i som övriga familjen inte störts av. Dock kan man njuta av musik ändå! Det är väl det som jag tycker är en av fördelarna men en bra anläggning. Man hör detaljerna musiken och kan njuta av den även på väldigt svaga nivåer.

Fick mig osökt att tänka på en erfarenhet idag. Var nere på andra långdagen i Göteborg idag. Bland alla uppställda anläggningar var det en som drog min uppmärksamhet speciellt. De spelade så högt, det distade och lät för djävligt. Stoppade ett finger i örat när jag gick förbi för att inte bli lomhörd. Jag tänkte för mig själv; att är det ingen annan som hör det här? Det stod en stor folkmassa och dansa plus dj:s som diggade som fan och en annan bara tyckte det lär för djävligt! :)

Högt, stark eller med hög amplitud är inte alltid bäst. Jag skulle föredragit om det sänkts några snäpp så man kunde njutit av musiken på den nivå som anläggningen klarade av.

Mvh

genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-02 07:26

MagnusÖstberg skrev:
Strmbrg skrev:[
Nej, det fattar ja'nte. Å det känns rätt bra.
Du är mer mogen än en tomat som plockas och hackas ner i en sallad på ön Samos :)

Soltorkad, i en såndär halvhård plastpåse, om jag får be.

Eller nä, i en burk med tvåtaktsolja, förresten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-02 07:43

Alltså, och det har jag nog - som det mesta annat jag skriver här - skrivit förut, men:

För min del så är det där med att spela starkt, på sätt och vis litegrann samma sak som att köra fort, dricka dyrt, göra karriär, tjäna mer.., acca snabbt, resa långt, veta bäst...
...Mer, mer, mer...

Det känns som ganska icke-intelligenta metoder att tillämpa.
Åtminstone om man bemödar sig med att rent mentalt BACKA några steg, och ställa sig frågan:
-Vad är SYFTET?

Och, i de flesta fall kan man fortsätta att ställa den frågan några gånger, innan man känner att man så att säga når fram till ett slags SLUT-SYFTE.

Efter att ha gjort den övningen, bör sannolikheten ha ökat lite, eller en hel del, för att nya perspektiv har öppnats och en hel del av det man ägnat sig åt kan kännas tämligen taffligt och rejält ineffektivt utifrån ett insats-contra-verkanperspektiv.

:)

Och, i förebyggande syfte:
Nä, jag lever inte helt efter denna fillesåfi själv, men det betyder inte per nödvändighet att det är FILESÅFIN det är fel på.

:wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-02 08:41

Strmbrg skrev:
För min del så är det där med att spela starkt, på sätt och vis litegrann samma sak som att köra fort, dricka dyrt, göra karriär, tjäna mer.., acca snabbt, resa långt, veta bäst...
...Mer, mer, mer...

För min del är det där med att spela starkt ett sätt att få en liknande upplevelse som när man lyssnar på musiken live. Jag förstår inte det konstiga med detta, eller varför detta upplevs som ett problem. Eller pratar vi om olika saker?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-02 08:51

MichaelG
Nej, det är inget konstigt med att lyssna i/på tänkt livenivå. Men alla vill inte lyssna så. Det konstiga är mer att inte förstå att alla inte är lika i det hänseendet heller. Jag väljer den nivå som passar mig bäst och det blir numera sällan över samtalsnivå. Jag störs om musiken tar överhanden. Tror att det har med min egen koncentrationsförmåga att göra.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-02 09:09

Flint skrev:Nej, det är inget konstigt med att lyssna i/på tänkt livenivå. Men alla vill inte lyssna så.

Självklart. Jag lyssnar inte alltid starkt heller. När jag har musiken mer som bakgrund blir det i allmänhet svagare, medan när jag lyssnar fokuserat tenderar volymen att gå upp. Jag bryr mig överhuvud taget inte om hur folk vill lyssna (så länge de inte stör mig) men frågan om varför man vill lyssna starkt ställdes i tråden och det var väl typ den jag besvarade.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-02 09:15

MichaelG
Vi är såklart överens. Ditt omdöme är gott även i detta fallet. Och om jag inte hade grannar som jag inte vill störa skulle jag också mosa på rejält ibland.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-02 10:22

Mitt syftes-resonement skulle kunna se ut sålunda i spela-starkt-spörsmålet:

Jag gillar att spela starkt.

Vad är syftet med det?

Jo, då blir det mer likt den nivå som Brucan lirar på i verkligheten.

Och, vad är syftet med det då?

Jo, då låter det mer likt så som det gör i verkligheten.

Och vad är syftet med det då?

Jo, jag gillar att det låter verklighetstroget.

Och, vad är syftet med det då?

Då mår jag bra!

Okay, finns det andra sätt att må bra på?
Kanske sätt som VARKEN kräver en kompetent stereoanläggning, eventuella störningar av omgivningen, stora investeringar, mycket arbete etcetera?

Äh! Fan va' knäpp du är!

:D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 10:41

Varför sitter det en motor på din båtjävel?

Det är saker jag funderar på. Du kunde ju lika gärna paddla kajak, eller åtminstone haft segelbåt, så du slapp störa andra med oljud och skrän. Dessutom smutsar du ner så mycket.

Är det liksom inte lite omoget beteende att åka runt och störa andra på det viset?

Kom att tänka på det när jag väcktes av en vespa. Samma fundering gäller det fordonet. Det finns ju för fan eldrivna vespor eller hederliga cyklar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-02 10:49

Javisst. Det bästa vore om det fanns vespor med hörlurar där inget motor- och andra störljud läckte ut till omgivningen utan allt hamnade i lurarna och därmed i öronen på föraren. Förbi susar bara en tvärtyst bemannad farkost likt ett förvirrat UFO.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-02 11:16

Livsfarligt. Fordon skall väsnas, tillräckligt mycket för att man skall
uppmärksamma dem.

De som inte vill störas av dem bör välja bort att bo i städer. Helst då
kanske långt ifrån alla vägar om man vill ha det supertyst. Egentligen
är det bara på motorvägar där fordon skulle kunna vara knäpptysta
utan att det vore så farligt, så det får de gärna vara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 11:19

You just missed the point :D

Håller med om att jag vill höra fordonet som kommer, det är ett reelt problem med elgrunkor - så till den grad att det tagits fram högtalare som återger motorljud för vespor.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-02 11:19

/////////////////////

Raderat inlägg. Vill inte delta i en personlig vendetta. Trodde att det där med båt och vespa var allmänt spånande och hängde på lite.
Senast redigerad av Flint 2013-06-02 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-02 13:04

Öh, vad snackar ni om nu då?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 13:16

Störande beteenden, inget hänsynstagande och själviskhet där man sätter sig själv framför andra - som du gör med din Vespa och din båt te x.

Hur kan du förklara det beteendet egentligen?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-02 13:25

MagnusÖstberg skrev:Störande beteenden, inget hänsynstagande och själviskhet där man sätter sig själv framför andra - som du gör med din Vespa och din båt te x.

Vad är syftet med att komma in på det i den här tråden?
PS, det vet jag inte om jag klarar av att förklara, förvisso.

Är du möjligen lite bakis-arg idag?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-02 14:44

MichaelG skrev:
Strmbrg skrev:
...Mer, mer, mer...

För min del är det där med att spela starkt ett sätt att få en liknande upplevelse som när man lyssnar på musiken live. Jag förstår inte det konstiga med detta, eller varför detta upplevs som ett problem. Eller pratar vi om olika saker?

Hälsn. Michael

Jag tror faktiskt.se att det där med att spela starkt handlar väldigt lite om att återskapa verkliga förhållanden, utan mycket mer om den rena kick det ger att förstärka musikens uttryck och budskap med hjälp av volym.

Det är nog ingen slump att vissa musikstilar förknippas med hög volym - just för att innehållet kräver det mer än hos andra. Visst, man kan få en kick av att spela Cornelius Vreeswjik tokhögt, men spelar man Motörhead så är det nästan nödvändigt.

Även live väljs ju volymen efter musikstilen/syftet med musiken för att skapa den rätta kicken hos publiken (där hörseln ofta får betala priset tyvärr).

Så på det sättet håller jag med Strmbrg, att man kanske inte kan få nog av den kicken och vill ha mer, mer... in absurdum ibland. Spelar man allt högt så måste man sen spela jättehogt för att det ska bli nån skillnad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-02 15:11

+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 15:53

Strmbrg skrev:
MagnusÖstberg skrev:Störande beteenden, inget hänsynstagande och själviskhet där man sätter sig själv framför andra - som du gör med din Vespa och din båt te x.

Inte alls.

Du kan ju tänka på det ur en filosofiskt perspektiv, det gillar ju du.

En förstärkare kan man sänka utnivån på när man känner att man riskerar att störa andra. Du ställer ju gärna samma typ av fråga, gärna från olika vinklar, men du reflekterar eller tar sällan in de svar du får. Så jag tänkte rent filosofiskt ta reda på hur du själv agerar.

Hur hanterar du det, låter du båten stå i hamn om du ser några som sitter i en roddbåt och fiskar och du kan misstänka att din båt skulle störa deras tillvaro?

Rullar du ut din Vespa till huvudvägen så dina grannar slipper störas av dess oljud?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-02 18:17

phloam skrev:
MichaelG skrev:
Strmbrg skrev:
...Mer, mer, mer...

Hälsn. Michael

Jag tror faktiskt.se att det där med att spela starkt handlar väldigt lite om att återskapa verkliga förhållanden, utan mycket mer om den rena kick det ger att förstärka musikens uttryck och budskap med hjälp av volym.

Det är nog ingen slump att vissa musikstilar förknippas med hög volym - just för att innehållet kräver det mer än hos andra. Visst, man kan få en kick av att spela Cornelius Vreeswjik tokhögt, men spelar man Motörhead så är det nästan nödvändigt.

Även live väljs ju volymen efter musikstilen/syftet med musiken för att skapa den rätta kicken hos publiken (där hörseln ofta får betala priset tyvärr).

Så på det sättet håller jag med Strmbrg, att man kanske inte kan få nog av den kicken och vill ha mer, mer... in absurdum ibland. Spelar man allt högt så måste man sen spela jättehogt för att det ska bli nån skillnad.

Var hamnar man då om man enbart lyssnar på hårdrock ?
Jag lyssnar t.ex aldrig på Cornelis ?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-02 19:06

MagnusÖstberg skrev:
Strmbrg skrev:

Inte alls.

Du kan ju tänka på det ur en filosofiskt perspektiv, det gillar ju du.

En förstärkare kan man sänka utnivån på när man känner att man riskerar att störa andra. Du ställer ju gärna samma typ av fråga, gärna från olika vinklar, men du reflekterar eller tar sällan in de svar du får. Så jag tänkte rent filosofiskt ta reda på hur du själv agerar.

Hur hanterar du det, låter du båten stå i hamn om du ser några som sitter i en roddbåt och fiskar och du kan misstänka att din båt skulle störa deras tillvaro?

Rullar du ut din Vespa till huvudvägen så dina grannar slipper störas av dess oljud?

Jag förstår fortfarande inte.

Men som svar på frågorna, så gör jag naturligtvis en bedömning av huruvida jag stör andra med mina tvåtaktare.
Om den bedömningen renderar i att omgivningen störs eller ej VET jag såklart inte, men det får jag givetvis hoppas att den inte gör.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 19:15

Du tror inte detsamma gäller de som spelar musik starkt ibland?

Här finns en tråd där te x Nattlorden, trots att han bor i hus gör stora ansträngningar för att inte störa sina grannar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51984

Man skulle nästan kunna säga att han tar mer hänsyn än den som bara gör en uppskattning om den stör andra med sin hobby ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-02 19:27

Jag har flera gånger dragit upp ljudet svinhögt och gått ett varv runt huset för att lyssna hur mycket det hörs ut.

Det låter så lite ut att jag kan spela hur högt jag vill när på dygnet jag vill. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-02 20:18

Nu har jag som vanligt inte läst allt i den här tråden, men jag var inte medveten om att det handlade om stör-aspekten på starktspelande.
Jag klev som oftast in i diskussionen utifrån ett mer fillesåfiskt Per Spektiv.

:?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi