Inspelning av motorljud vid höga nivåer - Hur?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-02 10:25

Flint skrev:Jag tror inte att man ska "närmicka". För att få med tyngd och botten bör man nog ge räjset ett visst avstånd vilket också bör minska överstyrningsrisken. Jag skulle prova mig fram till lämpligt avstånd. Svårt att gisssa, 20, kanske 50 meter.

Ja, jag tror också på visst avstånd. Det borde ge lite "atmosfärsljud" i form av publik och reflexioner, vilket säkert bidrar till helhetsupplevelsen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-06-02 10:34

Jag hade hållt mig borta från SM57or och framförallt baskaggemickar.
Båda har för krokiga frekvenskurvor.
http://cdn.shure.com/specification_shee ... csheet.pdf

Mina røde nt5or kondensatormickar har >128dB dynamiskt omfång, 143dB max SPL (enligt databladet). Borde räcka rätt långt ändå?
Det är en budgetmick…

Jag tror en mick som låter bra/naturligt är kritiskt. Alltså hyfsat platt frekvenskurva. Det är lättare att skära bort ljud än att försöka lyfta fram något som knappt finns :)
Som flera andra är jag skeptisk till närmickat. På lite avstånd borde man få en naturlig balans mellan insug och avgas med mera.

Ett objekt att öva lite på vore kanske lämplig glidarhojj som väsnas rejält. Tänker på just det här hur avstånd påverkar ljudets karaktär.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-06-05 22:36

sebatlh skrev:Jag hade hållt mig borta från SM57or och framförallt baskaggemickar.
Båda har för krokiga frekvenskurvor.
http://cdn.shure.com/specification_shee ... csheet.pdf

Sant. Men fråga om ljudtyck så...

Rundtagande (brusiga och frekvensraka) småmembransmickar kan va en väg att gå. Visserligen så kommer man att fånga en del ambience ljud, som kan till viss del plockas bort i efterarbetet. Men det kan kosta en slant somsagt.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Föregående

Återgå till Generellt om hifi