Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-26 22:26

Är det följande som kommer om fem år, eller är det ett annat dokument?
petersteindl skrev:Det blir en redogörelse som går från hur ljudvågor alstras från t.ex. en cello till hur dessa akustiska ljudvågor transformeras till nervimpulser och vad som händer i det centrala nervsystemet och hur nervimpulserna letar sig runt och varför upplevelsen kommer till och hur upplevelsen blir till och hur medvetandet uppstår. Det är en akustisk förklaring och en neurofysiologisk förklaring. Därefter går jag igenom virtuell ljudprojicering och den alternativa lösningen med fantomljudkällors uppkomst i medvetandet och hur stereo fungerar och vad ljud egentligen är. Det blir stereofonins förklaring.

Efter att denna färd från instrumentet cello till cello i form av nervimpulser så ges en karta på hur reproduktionen av ljudet från instrumentet cello blir till nervimpulser som skall representera eller snarast simulera fram den medvetna ljudupplevelsen från en cello. Det blir som en resa från akustiska tryckvågor i luften d v s i den yttre världen till elektriska nervimpulser i det centrala nervsystemet d v s i den inre världen.

Det blir en förklaring till den problemställning som finns inom ljudreproduktion och det blir en förklaring till hur jag valt att lösa dessa problem.

[•••]

...det är förklaringen bakom det ljud som jag kan åstadkomma och som många är intresserade av att ta del av, inte minst bland reviewers och distributörer och intresserad butikspersonal. Eftersom de flesta teorier om hur hörsel och stereofoni fungerar är felaktiga eller starkt begränsade och av gammal tradition fortfarande härskar, så kommer jag med Bremens version av hur ljud blir till och vad ljudåtergivning handlar om att kunna förkasta det mesta av konstiga föreställningar som florerar i hifi-världen. Detta dokument ligger som grund för hela Bremens ljudkoncept och kommer att finnas på Bremens hemsida då det är klart. Det blir mycket bilder och en del animeringar. Det är upp till var och en att läsa om de vill. De som endast är intresserade av att lyssna på resultatet har ju fortfarande det alternativet, oavsett om min skrift finns eller ej.

Men det kommer nedbantade versioner och även rena produktblad.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-26 23:05

Det var väl ett "helhetsdokument" som skulle komma inför lanseringen av äggen?

petersteindl skrev:...
Vad är det då som egentligen gäller då det egna rummet gör sig påmint och vilka metoder står till buds då man vill ha bort fenomenet med ens eget rums påverkan på det inspelade rummet? Ja detta håller jag på att skriva ner i ett slags helhetsdokument inför lanseringen av Bremenäggen + Bremens resterande högtalarsortiment.
...
MvH
Peter
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-05-26 23:43

Det är följande som tar den tid det tar. Normalt sett från 2-5 år. Det bör röra sig om 10000-25000 A4-sidor samt kanske 500-1000 animeringar utförda av proffs samt 2000 bilder och fotografier samt 100-200 videofilmer. Allt i ett och endast ett sammanhängande dokument.

Almen skrev:Är det följande som kommer om fem år, eller är det ett annat dokument?
petersteindl skrev:Det blir en redogörelse som går från hur ljudvågor alstras från t.ex. en cello till hur dessa akustiska ljudvågor transformeras till nervimpulser och vad som händer i det centrala nervsystemet och hur nervimpulserna letar sig runt och varför upplevelsen kommer till och hur upplevelsen blir till och hur medvetandet uppstår. Det är en akustisk förklaring och en neurofysiologisk förklaring. Därefter går jag igenom virtuell ljudprojicering och den alternativa lösningen med fantomljudkällors uppkomst i medvetandet och hur stereo fungerar och vad ljud egentligen är. Det blir stereofonins förklaring.

Efter att denna färd från instrumentet cello till cello i form av nervimpulser så ges en karta på hur reproduktionen av ljudet från instrumentet cello blir till nervimpulser som skall representera eller snarast simulera fram den medvetna ljudupplevelsen från en cello. Det blir som en resa från akustiska tryckvågor i luften d v s i den yttre världen till elektriska nervimpulser i det centrala nervsystemet d v s i den inre världen.

Det blir en förklaring till den problemställning som finns inom ljudreproduktion och det blir en förklaring till hur jag valt att lösa dessa problem.

[•••]

...det är förklaringen bakom det ljud som jag kan åstadkomma och som många är intresserade av att ta del av, inte minst bland reviewers och distributörer och intresserad butikspersonal. Eftersom de flesta teorier om hur hörsel och stereofoni fungerar är felaktiga eller starkt begränsade och av gammal tradition fortfarande härskar, så kommer jag med Bremens version av hur ljud blir till och vad ljudåtergivning handlar om att kunna förkasta det mesta av konstiga föreställningar som florerar i hifi-världen. Detta dokument ligger som grund för hela Bremens ljudkoncept och kommer att finnas på Bremens hemsida då det är klart. Det blir mycket bilder och en del animeringar. Det är upp till var och en att läsa om de vill. De som endast är intresserade av att lyssna på resultatet har ju fortfarande det alternativet, oavsett om min skrift finns eller ej.

Men det kommer nedbantade versioner och även rena produktblad.
:D :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-05-26 23:47

paa skrev:Det var väl ett "helhetsdokument" som skulle komma inför lanseringen av äggen?

petersteindl skrev:...
Vad är det då som egentligen gäller då det egna rummet gör sig påmint och vilka metoder står till buds då man vill ha bort fenomenet med ens eget rums påverkan på det inspelade rummet? Ja detta håller jag på att skriva ner i ett slags helhetsdokument inför lanseringen av Bremenäggen + Bremens resterande högtalarsortiment.
...
MvH
Peter

Precis. + Bremens resterande högtalarsortiment.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-26 23:50

petersteindl skrev:Det är följande som tar den tid det tar. Normalt sett från 2-5 år. Det bör röra sig om 10000-25000 A4-sidor samt kanske 500-1000 animeringar utförda av proffs samt 2000 bilder och fotografier samt 100-200 videofilmer. Allt i ett och endast ett sammanhängande dokument.

Det kommer aldrig att ske.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-05-26 23:56

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Det är följande som tar den tid det tar. Normalt sett från 2-5 år. Det bör röra sig om 10000-25000 A4-sidor samt kanske 500-1000 animeringar utförda av proffs samt 2000 bilder och fotografier samt 100-200 videofilmer. Allt i ett och endast ett sammanhängande dokument.

Det kommer aldrig att ske.

Man kanske får banta ner det rejält, t.ex. med 1%.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-27 00:30

petersteindl skrev:Det är följande som tar den tid det tar. Normalt sett från 2-5 år. Det bör röra sig om 10000-25000 A4-sidor samt kanske 500-1000 animeringar utförda av proffs samt 2000 bilder och fotografier samt 100-200 videofilmer. Allt i ett och endast ett sammanhängande dokument. ...

Herre j--lar, vem ska läsa och se på allt det materialet? Då får man inte mycket tid att lyssna. Jag som tycker Ino´s manifest är ganska tungt. Går det att motivera en sådan insats företagsekonomiskt? Vilka företag gör dylika luntor och vad är syftet med dem? Har nog aldrig sett en sådan från t ex Apple och de blir av med det mesta de tillverkar ändå.

Edit: Bibeln är på ca 1500 sidor, bara som jämförelse. Kanske något mer tungläst och med färre bilder, men ändå.
Senast redigerad av hifikg 2013-06-02 20:37, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2013-05-28 09:27

Jag sprang runt, iförd rymd-dräkt på fabriken igår i Italien.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-05-28 10:43

lilltroll skrev:Jag sprang runt, iförd rymd-dräkt på fabriken igår i Italien.

Och varför jobbade du inte istället? :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-28 11:07

petersteindl skrev:Det är följande som tar den tid det tar. Normalt sett från 2-5 år.

[•••]

...det är förklaringen bakom det ljud som jag kan åstadkomma och som många är intresserade av att ta del av, inte minst bland reviewers och distributörer och intresserad butikspersonal. Eftersom de flesta teorier om hur hörsel och stereofoni fungerar är felaktiga eller starkt begränsade och av gammal tradition fortfarande härskar, så kommer jag med Bremens version av hur ljud blir till och vad ljudåtergivning handlar om att kunna förkasta det mesta av konstiga föreställningar som florerar i hifi-världen. Detta dokument ligger som grund för hela Bremens ljudkoncept och kommer att finnas på Bremens hemsida då det är klart.

Aha, jag trodde att det var i stort sett klart och bara väntade på leveransen av högtalare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2013-06-02 20:31

Harryup skrev:
lilltroll skrev:Jag sprang runt, iförd rymd-dräkt på fabriken igår i Italien.

Och varför jobbade du inte istället? :)

mvh/Harryup

Jag gillar inte glasull i kalsongerna. Det är ingenting som finns i äggen, men dock tillhörandes QC-systemet.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 20:57

Åjo ;)

Försök inte spela svåråtkomlig!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-04 09:08

.
Blev det inget?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-04 10:13

Förlorade ägg?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-04 10:14

Är ni så köpsugna att ni hänger på låset? :o
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-06-04 10:41

Vi är nog många som vill att det ska gå bra för Peter (eller Bremen, då), och är nervösa för att det kanske inte gör det!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2013-06-04 10:56

Jag vet av egen erfarenhet vilka problem som är förknippade med tillverkning i större skala. Konternuerlig kontakt med underleverantörerna är ett måste det är alltid något som strular. Fler geografiskt spridda leverantörer ökar på problemen. Jag hoppas innerligen det fungerar för Peter.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-04 11:06

Herre jesus - det har ju precis rapporterats att de varit och kört QC-tester!

Det föregår ju helst produktion ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-04 11:10

Jag är övertygad om att glada tillrop är till en styrka och att tvivel knappast är kul att höra hela tiden.
Klart att det blir något, men produktion är svårt. Särskilt i starten.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-04 11:18

Tråden startade med att en artikel om äggen publicerades 2007... Heja, heja, dags för ägglossning!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-04 14:22

Bild

Fick just rapport om att de första produktionsäggen rullat ner i sina kartonger. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-04 16:30

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-06-04 16:44

KarlXII skrev:Bild

Fick just rapport om att de första produktionsäggen rullat ner i sina kartonger. :D

Tumme upp! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-04 18:02

Grymt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-04 18:23

Kul :) ! Ska de säljas på HiFiklubben?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-04 20:46

paa skrev:.
Blev det inget?

Bild

Sens an e-mail and we keep you posted :)

Best regards
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-04 20:56

Hej, jag är i Italien och skriver från min ajfån.
37 högtalare är hittills godkända. Hoppas att 48-60 högtalare är godkända i morgon. Det är slitsamt men det är i alla fall en milstolpe efter 13 års slit.
Jag skriver mer då jag kommer hem d v s i nästa vecka.
Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-04 20:57

Peter - det är din bild som behöver få ny månad på sig... det där är gammalt nu. Eller så behöver den tas bort för byte mot något annat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-04 21:01

Nattlorden skrev:Peter - det är din bild som behöver få ny månad på sig... det där är gammalt nu. Eller så behöver den tas bort för byte mot något annat.

Står ju inte vilket år, eller hur?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-05 07:14

Härligt att se att dom börjar rulla ut :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi