petersteindl skrev:Det blir en redogörelse som går från hur ljudvågor alstras från t.ex. en cello till hur dessa akustiska ljudvågor transformeras till nervimpulser och vad som händer i det centrala nervsystemet och hur nervimpulserna letar sig runt och varför upplevelsen kommer till och hur upplevelsen blir till och hur medvetandet uppstår. Det är en akustisk förklaring och en neurofysiologisk förklaring. Därefter går jag igenom virtuell ljudprojicering och den alternativa lösningen med fantomljudkällors uppkomst i medvetandet och hur stereo fungerar och vad ljud egentligen är. Det blir stereofonins förklaring.
Efter att denna färd från instrumentet cello till cello i form av nervimpulser så ges en karta på hur reproduktionen av ljudet från instrumentet cello blir till nervimpulser som skall representera eller snarast simulera fram den medvetna ljudupplevelsen från en cello. Det blir som en resa från akustiska tryckvågor i luften d v s i den yttre världen till elektriska nervimpulser i det centrala nervsystemet d v s i den inre världen.
Det blir en förklaring till den problemställning som finns inom ljudreproduktion och det blir en förklaring till hur jag valt att lösa dessa problem.
[•••]
...det är förklaringen bakom det ljud som jag kan åstadkomma och som många är intresserade av att ta del av, inte minst bland reviewers och distributörer och intresserad butikspersonal. Eftersom de flesta teorier om hur hörsel och stereofoni fungerar är felaktiga eller starkt begränsade och av gammal tradition fortfarande härskar, så kommer jag med Bremens version av hur ljud blir till och vad ljudåtergivning handlar om att kunna förkasta det mesta av konstiga föreställningar som florerar i hifi-världen. Detta dokument ligger som grund för hela Bremens ljudkoncept och kommer att finnas på Bremens hemsida då det är klart. Det blir mycket bilder och en del animeringar. Det är upp till var och en att läsa om de vill. De som endast är intresserade av att lyssna på resultatet har ju fortfarande det alternativet, oavsett om min skrift finns eller ej.
Men det kommer nedbantade versioner och även rena produktblad.