Är beredd att hålla med Richard faktiskt.
Min erfarenhet efter att ha testat mängder med olika hemmabioförstärkare är att de inte låter lika bra som en bra två-kanals i samma prisklass.
Dock ska sägas att som rent slutsteg så gör verkligen inte min avr 7500 bort sig. Den låter långt över förväntan. Men jag vet också att det finns klart bättre grejer.
Jämför jag mitt proton försteg/slutsteg så är det klart bättre rent ljudmässigt än de denon/marantz/onkyo/harman kardon/ och yamaha jag testat. Kör just nu en yamaha 771 som försteg och det gör den bra (tror jag, har inte jämfört med så många olika försteg faktiskt).
Sen tror jag mycket i mitt fall beror på att du aldrig får ut den specade effekten som de skriver på alla hemmabiostärkare.
Ställer jag upp mitt proton-steg på 2x50w jämte min yamaha som ska lämna en bra bit över 100w så blir det en löjlig jämförelse trots att jag då använde ett par lättdrivna jbl studio. När proton-steget fortfarande har ork kvar så låter yamahan riktigt uruselt.
Jag säger fortfarande att för de 6-7000 en hk 990 kostar beggat så har jag svårt att se vad du kan få som är bättre i rent två-kanal (och då hemmabiostärkare om man förutsätter att man inte kommer nyttja surround-biten i den). Du har ju både dacar och möjlighet att köra dsp å grejer för att korrigera ljudet i den. Sen lämnar den massor med effekt och driver såldes det mesta till väldigt höga volymer