Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Så länge du bara spelar på ett par högtalare i taget lär det inte bli något problem.
Flint skrev:Vad jag har sett/provat har JBL-fasningen aldrig varierat. Alltid kon inåt med plus på plus/röd. Men jag har aldrig kollat modernare bilelement utan bara PA och hifi från 70- 80-talet.
Bill50x skrev:Jocke skrev:Så länge du bara spelar på ett par högtalare i taget lär det inte bli något problem.
Fast det finns de som hävdar att man kan höra skillnad på sk absolut fas. Å andra sidan fasvänds säkert signalen ett antal gånger mellan mikrofon och uppspelare och det finns ju fasvändande förstärkare också. Så i praktiken kanske det inte gör någon skillnad så länge båda högtalarna spelar i fas.
/ B
Kenta skrev:Tänkte mest på transientsvaret , man inbillar ju sig att luften borde tryckas mot lyssningsplatsen vid en tonstöt?
Jocke skrev:Tror att det bla i Troels artikel om L-100 nämndes att något element var felmärkt
Flint skrev:Jocke skrev:Tror att det bla i Troels artikel om L-100 nämndes att något element var felmärkt
Skulle snarare tippa att om Troels lyckades hitta något element i en L100 som var "rättfasat" så vore det med största säkerhet felfasat enligt tillverkaren JBL själv.
Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Tror att det bla i Troels artikel om L-100 nämndes att något element var felmärkt
Skulle snarare tippa att om Troels lyckades hitta något element i en L100 som var "rättfasat" så vore det med största säkerhet felfasat enligt tillverkaren JBL själv.
![]()
![]()
Flint skrev:Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Tror att det bla i Troels artikel om L-100 nämndes att något element var felmärkt
![]()
![]()
Min uppfattning är att Troels är felfasad, omedvetet.
Kenta skrev:samt vid en tonstöt
Kenta skrev:Ok, tack för eran insikt!
Hittade en gammal Owners Manual för JBL´s L-serie som beskriver att röd terminal på högtalaren ska ledas till röd terminal på förstärkaren.
Så, de är tydligen konstruerade för att konerna ska gå inåt vid batteritestet (samt vid en tonstöt)?
KarlXII skrev:Jag tror att en engelsman är inblandad här. Kanske Lucas himself.
penke62 skrev:KarlXII skrev:Jag tror att en engelsman är inblandad här. Kanske Lucas himself.
George, han som uppfann mörkret?
KarlXII skrev:Jag tror att en engelsman är inblandad här. Kanske Lucas himself.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster