Hur dåligt är det med järnkärnespole?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-05 21:43

Ja, en impedanskurva är aldrig fel. Ger en bra överblick.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-05 22:35

Hur reformationerar du? Du kör inte på full spänning utan via resistor ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-05 22:45

rikkitikkitavi skrev:Hur reformationerar du? Du kör inte på full spänning utan via resistor ?

Jag chansade och brakade på full spänning på en gång. Det höll. Helst bör man nog starta med ett strömbegänsande motsånd i serie som skydd mot splitter. :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-05 22:48

Vet inte varför, men jag kom just att tänka på skineffekt och den här gamla tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-05 22:52

Flint skrev:
rikkitikkitavi skrev:Hur reformationerar du? Du kör inte på full spänning utan via resistor ?

Jag chansade och brakade på full spänning på en gång. Det höll. Helst bör man nog starta med ett strömbegänsande motsånd i serie som skydd mot splitter. :lol:

Labagg med strömbegränsning annars 3bening som konstantströms källa brukar funka.

Har några lådor med 317 och LR8 i med switchbara motstånd funkar till allt möjligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-05 23:15

Jag har kört 10k nån gång. Det kan tyckas mycket men när kondingen är formaterad och uppladdad går det ju bara nägra mA läckström genom den så spänningsfallet över motståndet blir ju inte så stort.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-05 23:20

IngOehman skrev:Vet inte varför, men jag kom just att tänka på skineffekt och den här gamla tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Vh, iö

Det där var nästan före min tid så den har jag missat. Ska kolla den.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-06 08:15

Så här reagerade den gamle lyten på 9-10 timmar med 35V liksp. Inte helt väntat. Kapacitansen ökade men bara marginellt, genomsnitt 2%. Men även impedans och ri ökade. Att impedansen ökade hör rimligtvis ihop med den ökade kapacitansen men att ri skulle öka hade jag inte räknat med, snarare tvärs om minska. Jag har trippelkollat att jag inte har förväxlat mätningarna någonstans.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Flint 2013-06-06 09:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-06 08:33

Har den legat i dvala men varit tät så elektrolyten är intakt i den borde det gå att motionera igång den.

Har den torkat så blir den värre när den körs då det bildas lite värme som försämrar den ännu mer.

Torkad elektrolyt brukar kunna uppvisa ökad kapacitans och minskad ESR.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-06 08:38

Den visar inga yttre tecken på åldrande och har aldrig blivit överbelastad under de ca tre år där i början som den var inkopplad och i arbete. Det är ju möjligt att den här kondingen hade samma egenskaper även när den var nytillverkad. Den regerade i alla fall knappt märkbart på att vara spänningssatt ett tag. Den är ju i fullt godtagbart skick som den är just nu. Testet var bara tänkt i syfte att kolla hur den reagerad. Jag blir lite trött på den elektrolytfobi som härjar på forum och nätet i största allmänhet. Det låter som om elektrolytkondingar packar ihop efter redan en vecka i vila. "Recap, jo hej du". Överdrivet. Jag har en halvfull låda med gamla nätdelselektrolyter som jag har plockat här och där och ingen av dom mäter så att dom behöver skämmas för det. Men då har jag förstås mätt dom på liknande sätt som jag nyss visade vilket jag tippar att "Recaparna" inte har gjort innan dom går till handling och sen berättar på nätet om hur otroligt mycket bättre det lät efter bytet.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-06 09:12

Är bara elektrolyten tät så klarar den lagringen.

Det roliga idag är att elektrolyterna är riktigt bra.

Det som gett lytarna dåligt rykte är att folk pluggar i en stärkare som vilat länge utan att väcka den försiktigt och då smäller det ibland.

Jag undrar hur många som skulle ens fundera på att ta en 30år gammal bil till racebanan för en prestandatest som första åtgärd....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-06 09:15

flathead skrev:Är bara elektrolyten tät så klarar den lagringen.

Det roliga idag är att elektrolyterna är riktigt bra.

Det som gett lytarna dåligt rykte är att folk pluggar i en stärkare som vilat länge utan att väcka den försiktigt och då smäller det ibland.

Jag undrar hur många som skulle ens fundera på att ta en 30år gammal bil till racebanan för en prestandatest som första åtgärd....

Ja forumpedagogiskt sett skulle jag förstås också ha laddat det här experimentet via ett motsånd men jag lever inte farligt på så värst många andra plan så jag tänkte att lite spänning vill jag allt ha. :lol:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-06 12:51

problemet är inte ålder utan celcius och i de flesta förstärkare värms elyterna inte så mycket.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-06 13:01

Av den anledningen borde ju switchade både nätdelar och förstärkare/slutsteg vara en fördel. Antaget kallare konstruktioner sett som helhet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-06 13:27

Anders Celsius är en riktigt störig typ. Varenda gång han är i närheten så stökar han till allt!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-06 13:38

Kondingens täthet är lite intressant är den inte tillräckligt tät kommer vätskan försvinna och elektrolyten bli ett pulver.

Inget är helt tätt, det är bara olika mycket otätt :lol: .

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-06 13:52

Flint skrev:Av den anledningen borde ju switchade både nätdelar och förstärkare/slutsteg vara en fördel. Antaget kallare konstruktioner sett som helhet.

I verkligheten värms glättningskondingarna upp kraftigt i switchade nätagg pga rippelströmmen ( och tiopotenser högre EsR än ölburkslytar @50Hz).

Det går av EMC skäl inte heller att bygga hur stort som helst. Switchade är mindre fysiskt ondå blir värmetransporten knepigare.

Jag tror det är få switchade nätagg, möjligen superöverdimensionerade med extrem MTBF som är jämförbara.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-07 06:45

Vilket ger uppslaget till nästa test. Elektrolyt i rumstemperatur alernativt i 70-80 graders värme. Det borde kunna påverka de mätbara egenskaperna en del. Ut med hästlasagnen i ugnen ett tag och in med kondinglådan. :P

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-07 06:50

:) min sambo hade fått toksprl ifall jag värmt kondingar i ugnen....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-07 06:53

rikkitikkitavi skrev::) min sambo hade fått toksprl ifall jag värmt kondingar i ugnen....

Den konstiga inställningen delar hon med min fd. hustru. Men så blev hon också fd. Hon förstod inte värdet av fullt normal vardaglig vetenskap.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-07 07:41

:D :lol:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-06-07 08:45

:D

Detta är jättekul/ intressant Flint!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-07 09:20

Rolig tråd detta som jag just upptäckte!

Distmätningarna i början visar ju på ett fenomen som är välkänt, men som blir konkretiserat av vår mätglade Flint. Mina tankar går ungefär så här: Mätningarna isolerar disten som kommer från järnet, de synliggör den. Exakt hur mycket dist det blir beror förstås på implementationen, men det blir dist. Siffrorna i mätningarna ligger på kanske 0,1 % +/- någon tiopotens, vilket indikerar att man i en högtalarkonstruktion kan få ner den så lågt att den blir helt oviktig.

Det där köper man, kanske eftersom man gärna ser högtalaren som en enhet som sammantaget ger en viss mängd dist.

Så gick tankarna till andra delar i kedjan. Jag har i dagarna suttit och mätt på elektronik och distkomponenter som ligger på -80 dB eller -100 dB. Det är lätt att tänka att det är en stor skillnad på det, det är ju 20 dB. Men i sammanhanget är det förstås betydelselöst*, precis som spolen.

Tankarna går också till EKK-debatten och hur mycket bättre det är med enkardelig kabel.

Det är en intressant filosofifråga det där tycker jag. Ska man försöka minimera disten i alla led, trots att det nästan inte finns någon dist alls i vissa led? Och hur påverkar blocktänkandet (källa-sladd-förstärkare-sladd-högtalare) vårt omdöme där? Sladden är synlig för oss som konsumenter, men spolen i högtalaren är det inte. Är det därför som vi ägnar mycket tid åt sladdiskussioner, men så lite åt diskussioner om spolen och närvaron av järn?

Hur är det med proportionerna egentligen? Försvinner de när vi använder decibel som mått?

*Jo, jag vet förstås att olika dist låter olika, men den som förstår att tolka mig rätt förstår vad jag menar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-07 09:41

Min inställning är ekonomiskt, lägg resurserna där de gör nytta. Alltså är högtalarna kritiska, rummet också.

I verkligheten är det inte så lätt (det optimala lyssningsrummet kanske.inte fungerar med familjeliv exempelvis) och i vissafall är det lätt att reducera till absurda nivåer (tänker på förstärkare och främst lågnivådelen, även signalkällor) med modesta insatser varför man gör det av för att det är skoj...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-07 09:52

Om du med ekonomisk talar om pengar så håller jag med dig, men annars är
det nog min uppfattning att varje förbättring som bara kostar tankekraft
är värd tanken, även om den ger en förbättring under hörtröskeln. Det den
ger tillbaka är ju i samma domän - feel good.

Så om valet står mellan EKK och någon lite dyrare flerkarderlig kabel, så är
valet rätt lätt tycker jag. Jag väljer EKK. Inte för att den säkert är hörbart
bättre, utan för att den är principiellt bättre. Och valet kostar ju just inget
annat än tankekraft och tid, men i pengar så blir det ingen nämnvärd mer-
kostnad. Kanske rent av en besparing.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-07 10:36

Värme får den gamle kondingen att vakna upp. Den har här "gått" i ugnen i 90 min. i ca 80 graders värme och mäter i detta tillstånd som följer. Den var så pass varm vid mätningen att man inte ville ta i den och jag tippar att den var genomstekt efter dessa 90 minuter. Nu börjar den bli kall igen så snart väntar en till mätvändal.

Bild

Bild

Bild

En mer lättläst skala på kapacitansen.

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-07 10:54

En massa kul mätningar du gör flint. *tumme upp*

Asså, kristallugn har man ju hört talas om, men det är kanske dags att fundera
på en kondensatorugn i högtalarna för att få lika delning oavsett temperatur. :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-06-07 11:05

IngOehman skrev:Om du med ekonomisk talar om pengar så håller jag med dig, men annars är
det nog min uppfattning att varje förbättring som bara kostar tankekraft
är värd tanken, även om den ger en förbättring under hörtröskeln. Det den
ger tillbaka är ju i samma domän - feel good.

Så om valet står mellan EKK och någon lite dyrare flerkarderlig kabel, så är
valet rätt lätt tycker jag. Jag väljer EKK. Inte för att den säkert är hörbart
bättre, utan för att den är principiellt bättre. Och valet kostar ju just inget
annat än tankekraft och tid, men i pengar så blir det ingen nämnvärd mer-
kostnad. Kanske rent av en besparing.

Vh, iö

fast ekk är ju ultra klyddigt att hålla på med. o är skillnaden nästan akademisk så kan man ju använda exvis fk istället. feelgood det med :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-07 11:44

Kanske borde mäta även kylskåpskall och djupryst elektrolyt. Man vill ju ha lite musik även om det kommer en ny istid eller nåt. Man vet aldrig med massmedias spekulativa rapportering om naturkatastrofer och annat överhängande hot vad som kan hända. 8O

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-07 12:35

Kalla elyter tappar både kapacitans och får ökande ESR, det senare tiopotenser.

Egentligen inte så konstigt att elyter är extremt temperaturberoende, de är ju lösningar och joners rörlighet följer ju temperaturen. Samma fenomen drabbar vissa keramiska kondensatorer. Andra keramiska kondensatorer är bland det mest stabila som finns.

=> Iö, ja jag tänkte ungefär i de banorna. Min signatur , när den nu blir uppdaterad tror jag beskriver det bäst...

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum