Varför ändrar sig ljudet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-02 22:30

lasselite skrev:Hänger på lite halv OT, hoppas det ursäktas.

Ibland låter det bättre vid högre volymer. Det "släpper" lixom. vad kan det bero på? Tydligast har jag upplevt det i bil.

Är det lite trevlig dist?

Albert Von Schweikert pratade om "maskeringströskeln", kan kanske vara den som spökar?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-10-03 13:38

Vid höga nivåer ökar den olinjära distortionen drastiskt, detta uppkommer av att upphängningen av högtalarkonen inte blir symmetrisk längre (konen slår mer in i korgen än ut), detta gör att spolen inte längre är rör sig i sitt linjära område.
En massa mindre kul saker händer i magnetmotorn och i högtalarkonstruktionen, se www.klippel.de för forskning ang. högtalare i storsignalområdet.

www.klippel.de

8O

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Varför ändrar sig ljudet

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-05 16:57

Flint skrev:Jag tillåter mig att citera migsjälv. Med trissor vill man gärna spela högt för att få tryck. Men resultatet blir istället hårdhet i ljudet. Med rör infinner sig trycket på mycket lägre volym och uppfattas som naturligt... Men trissor mäter förstås bättre så den som är osäker väljer förstås det.

Jag tillåter mig att citera dig. :)

Menar du att det är "mera effekt på mindre volympådrag" eller att "rörförstärkare är höjda i tryckområdet*" eller bara att det har skett något magiskt i röret som ger bättre tryck?

Vill inte verka sådan, men du verkar lite allmänt triss-neggo i ditt inlägg -och om det bara är det du vill förmedla så har du lyckats. Men jag tror du ville säga något mer än så?

Mvh Jocke

*Definiera gärna vad du menar med tryck, som "området kring denna frekvens" eller så.
admin

Föregående

Återgå till Teknikforum