Ny artikel!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-11 07:11

Flint skrev:
IngOehman skrev:Nej, det låg ingenting i detta.

Det är försökt till tumregelförklaringar av komplicerade samband bara.
Och sådana blir aldrig rätt.

Vh, iö

Fel. Bara att lyssna. Motkoppling gör underverk med sinustoner, men sen...

Musik består väl sällan av sinustoner. Det är ju frekvensändringar i tiden, ej statiska signaler. Hur blir tidsaspekten återgiven i musiken vid hård motkoppling ?

För att anknyta till technics- förstärkaren:

Det där skrevs ju mycket i hifipressen under 80- talet. Det var tal om " global motkoppling" , vilket många japanska förstärkare använde, och " lokal motkoppling" , vilket de flesta engelska förstärkare och amerikanska använde. Hifipressen ansåg att de sistnämnda generellt lät bättre än de förstnämnda. Matti Otala förespråkade mindre, lokal motkoppling med snabba förstärkarekretsar. Han påstod att global motkoppling förstörde musikåtergivningen,- åtminstone framstod det så i hifi&musik.

Kan det inte vara så att den hårda globala motkoppling som användes i de japanska gjorde att de lät mera lika varandra ? Och därmed ointressant att skriva om för hifipressen ?

Hursomhelst så fick ju de japanska förstärkarna vid denna tidpunkt dåligt rykte om att låta sterilt och hårt- det beskrevs ju överallt i pressen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-11 07:41

Richard skrev:
Flint skrev:

Vh, iö

Musik består väl sällan av sinustoner.

Jo, det gör den alltid. Alla normala klanger består av ett antal sinustoner av olika frekvens, olika amplitud och fas.
Undantag är ljud av kaotisk karrktär, som brus. Det går inte att dela upp i sinsusvågor vad jag vet, i alla fall inte över längre tid (flera perioder). Vad jag vet alltså, kan hända att det går.

Dessutom: Tittar man på en tillräckligt kort del av vågformen så går den inte att skilja från en (del av) en sinusvåg med samma frekvens. Detta gäller förståss även kaotiska vågformer eftersom man då bara ser på en mycket liten del (mycket kortare tid än en period).

Det har sedan 80-talet funnits maskiner där man kan sampla ett ljud, och sedan med FM-syntes återskapa ljudet. Det är värdefullt när man vill manipulera ljud för t.ex. ljudeffekter. Mycket av dom metalliska, långa skrapljud du kan höra på film är skapade på det här sättet.
Kodord: Synclavier.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 08:20

Richard skrev:För att anknyta till technics- förstärkaren:

Det där skrevs ju mycket i hifipressen under 80- talet. Det var tal om " global motkoppling" , vilket många japanska förstärkare använde, och " lokal motkoppling" , vilket de flesta engelska förstärkare och amerikanska använde. Hifipressen ansåg att de sistnämnda generellt lät bättre än de förstnämnda. Matti Otala förespråkade mindre, lokal motkoppling med snabba förstärkarekretsar. Han påstod att global motkoppling förstörde musikåtergivningen,- åtminstone framstod det så i hifi&musik.

Kan det inte vara så att den hårda globala motkoppling som användes i de japanska gjorde att de lät mera lika varandra ? Och därmed ointressant att skriva om för hifipressen ?

Hursomhelst så fick ju de japanska förstärkarna vid denna tidpunkt dåligt rykte om att låta sterilt och hårt- det beskrevs ju överallt i pressen.

Det där stämmer helt med mina erfarenheter som grundar sig i att jag givetvis har kopplat olika alternativ och lyssningdjämfört. I ett trissestegexperiment minns jag att jag hade tre olika loper tagna på olika ställen i steget och labbade med olika mycket motkoppling i varje loop. Alla variationer fick sitt eget ljud och i en viss kombination lät det riktigt bra, för att vara ett trissesteg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-11 08:29

Flint skrev:

Det där stämmer helt med mina erfarenheter som grundar sig i att jag givetvis har kopplat olika alternativ och lyssningdjämfört. I ett trissestegexperiment minns jag att jag hade tre olika loper tagna på olika ställen i steget och labbade med olika mycket motkoppling i varje loop. Alla variationer fick sitt eget ljud och i en viss kombination lät det riktigt bra, för att vara ett trissesteg.

Hade du möjlighet att titta på vågformen (i osciloskåp eller så) för att se om den ändrade sig något beroende på koppling?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 08:50

Max_Headroom skrev:Hade du möjlighet att titta på vågformen (i osciloskåp eller så) för att se om den ändrade sig något beroende på koppling?

Jodå, jag kollade så mycket jag hade möjlighet till då. På förstärkarens utgång syntes inte så stora skillnader utom möjligen olika fö men internt i loparna varierade det en hel del på framför allt frekvensgången. Motkoppling skapar ju en spegelbild av stegets fel och den spegelbilden försöker rätta till dom.

Kraftigt förenklad såg just den kopplingen ut så här men den går att variera på många olika sätt.

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-11 09:05

Flint skrev:
Max_Headroom skrev:Hade du möjlighet att titta på vågformen (i osciloskåp eller så) för att se om den ändrade sig något beroende på koppling?

Jodå, jag kollade så mycket jag hade möjlighet till då. På förstärkarens utgång syntes inte så stora skillnader utom möjligen olika fö men internt i loparna varierade det en hel del på framför allt frekvensgången. Motkoppling skapar ju en spegelbild av stegets fel och den spegelbilden försöker rätta till dom.

Hur var sambandet mellan frekvensgång i motkopplingen och ljudet? Fanns det något tydligt samband tyckte du? Typ ökad upplevd ljudkvalitet med ökad bandbredd i återkopplingen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 09:09

Max_Headroom skrev:Fanns det något tydligt samband tyckte du? Typ ökad upplevd ljudkvalitet med ökad bandbredd i återkopplingen?

Ja, det är helt min uppfattning efter ett antal praktiska experiment men om jag får ändra texten till "ökad upplevd ljudkvalitet med ökad bandbredd i kretsen som motkopplas", dvs kretsen i open loop.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 10:05

Sen får man ju hålla koll på en del andra problem också som dc-offset som ju hålls ganska bra på plats med myckst global motkoppling som de flesta steg är konstruerade. Ingenting är kompromissfritt. Bra tumregel.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-11 11:34

Flint skrev:

Det där är ju intressant och det är väl också rätt allmänt välkänt hos olika konstruktörer världen över. Men inte här på faktiskt.

Vad beror det på ?

En enkel fråga som troligen inte kommer att få något svar. :?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 11:53

Richard skrev:Det där är ju intressant och det är väl också rätt allmänt välkänt hos olika konstruktörer världen över. Men inte här på faktiskt.

Vad beror det på ?

Troligen på fel ordningsföljd i prioriteringen. Vanligast här verkar vara mätvärden före ljud/musik-intryck. Inställningen är väl att mäter det bra så måste det också låta bra. Men det verkar bättra sig lite. Debatt om hur Bryston (?) och NAD208 låter bra eller inte har ju förekommit. Alltså rätt fokus efterlyses, ljud och musikintryck före mätdata.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-11 12:00

Flint skrev:
Richard skrev:Det där är ju intressant och det är väl också rätt allmänt välkänt hos olika konstruktörer världen över. Men inte här på faktiskt.

Vad beror det på ?

Troligen på fel ordningsföljd i prioriteringen. Vanligast här verkar vara mätvärden före ljud/musik-intryck. Inställningen är väl att mäter det bra så måste det också låta bra. Men det verkar bättra sig lite. Debatt om hur Bryston (?) och NAD208 låter bra eller inte har ju förekommit. Alltså rätt fokus efterlyses, ljud och musikintryck före mätdata.

Musiken först, mätningar sedan. Ja, det borde vara självklart kan tyckas.

Eller att man hittar rätt saker att mäta efter lyssningen gjorts.

Låter det illa i anläggningen så duger det inte att skylla på att alla skivor är söndermastrade. Goda anläggningar som låter musiken komma till tals kan återge även söndermastrade skivor så att jag blir berörd av musiken, om musikerna spelar bra.

Tycker jag ivartfall.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-11 12:41

Ok, så vad är poängen med denna diskussion? Någon gör en entusiastartikel om en vintageförstärkare och då skall det slås fast att alla japanska förstärkare från den tiden låter "sterilt och hårt"?

Känns ärligt talat lite tråkigt för t.ex. mig som kan tycka att den typen av produkter lät alldeles utmärkt och adekvat för sin målgrupp och som helhet bidrog till att skapa intresse för musik och ljud.

Richard, jag tycker du ska skapa motsvarande entusiastartikel om någon av dina engelska favoritförstärkare så kan du där argumentera för varför du tycker den är så fruktansvärt bra. Ta gärna upp designen också.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 13:19

phloam skrev:Ok, så vad är poängen med denna diskussion? Någon gör en entusiastartikel om en vintageförstärkare och då skall det slås fast att alla japanska förstärkare från den tiden låter "sterilt och hårt"?

Känns ärligt talat lite tråkigt för t.ex. mig som kan tycka att den typen av produkter lät alldeles utmärkt och adekvat för sin målgrupp och som helhet bidrog till att skapa intresse för musik och ljud.

Richard, jag tycker du ska skapa motsvarande entusiastartikel om någon av dina engelska favoritförstärkare så kan du där argumentera för varför du tycker den är så fruktansvärt bra. Ta gärna upp designen också.

Man ska nog inte ta historien för allvarligt. Artikeln speglar troligen (har inte läst den) en persons version av sanningen. Ta den som ett exempel på en åsikt av många och behåll din egen åsikt framför allt. Din egen upplevelse ska ingen ta ifrån dig. Jag hävdar inget annat om mina egna nyss luftade åsikter än att de är just mina. För egen del tycker jag dock att det är kul att kolla andras intyck och jämföra med mina egna i både nutid och från samma förbrukade tid. Och därmed ska jag nog läsa artikeln eftersom jag nu blev nyfiken på vad den innehåller. Att jag inte har läst den tidigare beror på mitt totala ointresse för mångkanalare vilket artikeln visst handlar om.

Dessutom har inte konstruktionsideologi varit svart/vit genom åren men vissa generella drag kan man nog säga har förekommit beroende på både det ena och det andra. Inte bara med ljudkvalitet som mål utan även sett ur tillverkninks/kassaktion/reparation-hänsende och kanska allra helst då för de riktigt stora drakarna som hävde ut prylar på marknaden. I det senare fallet tror jag att ljudkvalitet stod ganska långt ner på prioriteringslistan,

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-06-11 13:37

Flint skrev: Att jag inte har läst den tidigare beror på mitt totala ointresse för mångkanalare vilket artikeln visst handlar om.

"Mångkanalare" såsom stereo?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 13:45

Vee-Eight skrev:
Flint skrev: Att jag inte har läst den tidigare beror på mitt totala ointresse för mångkanalare vilket artikeln visst handlar om.

"Mångkanalare" såsom stereo?

Då så. Jag tyckta att någon kommenterade artikeln med ordet "mångkanalare" inblandat men det kanske var i bemärkelsen "som förebild för".

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-11 14:03

Tycker nog inte alls att diskussionen glidit så långt från ämnet om man beaktar hur saker och ting förändras. Inte då bra hur "vi" prioriterat olika egenskaper.... Förr skulle väl allt byggas med diskreta komponenter och inte med förstärkarmoduler som den här för att vinna ära och renommé? Numera är de flesta apparater höggradigt integrerade och oftast omöjliga att laga när de går sönder...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-11 15:36

Flint skrev:Man ska nog inte ta historien för allvarligt. Artikeln speglar troligen (har inte läst den) en persons version av sanningen. Ta den som ett exempel på en åsikt av många och behåll din egen åsikt framför allt. Din egen upplevelse ska ingen ta ifrån dig. Jag hävdar inget annat om mina egna nyss luftade åsikter än att de är just mina.

Tack, det är lugnt. :) Nu var det ju istället en mycket noggrann teknisk genomgång av en gammal stereoförstärkare, inte en recension eller ljudmässig bedömning. Därför tedde sig er diskussion som lite märklig, men om du trodde annat så förstår jag bättre.

Igen - väldigt roligt med en så detaljerad och insatt genomgång av tekniken bakom det man en gång förundrades över, och skönt att slippa subjektiva intryck av dess ljudliga kvalitéer. De kan jag som du sade stå för själv :D

Förstärkare låter ju f.ö. precis som de ser ut. Det vet ju alla, utom de som håller på med en massa dumma blindtest ;) :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 18:14

Nu har jag läst artikeln. Den var en överraskning, men lätt och luftig. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-11 20:36

Flint skrev:Nu har jag läst artikeln. Den var en överraskning, men lätt och luftig. :wink:

Du gjorde väldigt många inlägg i tråden utan att ha läst artikeln menar du? :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 20:50

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Nu har jag läst artikeln. Den var en överraskning, men lätt och luftig. :wink:

Du gjorde väldigt många inlägg i tråden utan att ha läst artikeln menar du? :D

Ja, men jag fick god hjälp och stöttning av en perpetuum mobile ett tag. :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-11 21:12

phloam skrev:Ok, så vad är poängen med denna diskussion?

Poäng? Vad menar du? Skulle det finnas en poäng på något sätt?

Att artikeln var välkommen och bra blev vi ju klara med ganska fort. Att förstärkaren är ett föredömme vad gäller knappar och reglage jämfört med dagens produkter syns ju tydligt på dom fina biladerna. Så vad återstår då? Jo! Att avvika från ämnet så klart! Hitills har dock inte avviket varit så imponerande, det rör sig fortfarande om förstärakre, vilket är nära trådens ämne.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-11 21:41

Richard skrev:
Flint skrev:

Vh, iö

Musik består väl sällan av sinustoner. Det är ju frekvensändringar i tiden, ej statiska signaler. Hur blir tidsaspekten återgiven i musiken vid hård motkoppling ?

Jag kan ju inte gå i god för Flint, men vad man kan säga om återkoppling
(korrekt utfört) är att det gör underverk för ursprungstroheten - av alla
signaler. Det spelar ingen roll hur signalerna ser ut. Alla signaler blir mindre
förvrängda när man ökar motkopplingen om den är riktigt utförd.

Och för protokollet består alla signaler, musik- som andra, av sinustoner.

Det där skrevs ju mycket i hifipressen under 80- talet. Det var tal om " global motkoppling" , vilket många japanska förstärkare använde, och " lokal motkoppling" , vilket de flesta engelska förstärkare och amerikanska använde.

Nej, det stämmer inte. I princip alla förstärkare före Matti Ottala använde gott
om global motkoppling, och en ofta en hel del lokal motkoppling också!
(Alltså att de steg som byggde upp förstärkaren inte hade full avkoppling och
gick på maxgain)

Men av olika skäl pratar inte den sorts hifi-experter som ofta skriver i hifi-tid-
skrifter samma språk som ingenjörer.

Hifi-experterna har ju oftast en sorts övergripande homanistisk kunskap, de
har hört talas om och läst mycket, och de vill att förklaringar skall vara enkla
så de kan känna att de "förstår". Inget ont om det, så fungerar de flesta
människor. Problemet med det är bara att det blir fel.

Global eller lokal motkoppling? Frågan vill ha svaret "antingen det ena eller
det andra". Inte att det är komplicerat och att schablonbilderna är falska. Men
det är de.

Richard skrev:Hifipressen ansåg att de sistnämnda generellt lät bättre än de förstnämnda. Matti Otala förespråkade mindre, lokal motkoppling med snabba förstärkarekretsar. Han påstod att global motkoppling förstörde musikåtergivningen,- åtminstone framstod det så i hifi&musik.

Ja, så framställdes det ofta, och det var lika fel då som det är det nu.

Det är inte och har aldrig varit ett problem att ha hög global motkoppling.

Det som kan ställa till med problem för en förstärkare är att inte kunna
hantera signalen i framriktningen. Då hjälper ingen global (eller lokal) mot-
koppling. Men att motkopplingen inte är medicinen för sådana problem gör
inte motkopplingen till problemet. Tyvärr framställdes det ändå så.

Att det sen fanns tidiga exempel på transistorförstärkare som inte kunde
hantera signalen i framriktningen (för lite slewrate) och som sedan någon
inkompetent konstruktör försökt rädda med motkoppling (vilket för övrigt
bara såg bra ut vid mätning på svag nivå) gjorde att de som villa sprida
falska rykten och dumheter valde dessa som exempel.

Richard skrev:Kan det inte vara så att den hårda globala motkoppling som användes i de japanska gjorde att de lät mera lika varandra ? Och därmed ointressant att skriva om för hifipressen ?

Nej.

Richard skrev:Hursomhelst så fick ju de japanska förstärkarna vid denna tidpunkt dåligt rykte om att låta sterilt och hårt- det beskrevs ju överallt i pressen.

Ja, så var det, och i vissa fall var det välförtjänt och i andra var det det
inte.

Fast det beror förstås på vad man har för värderingsgrund. Det är ju inte
omöjligt att någon kan tycka att en helt perfekt förstärkare, i betydelsen att
den släpper igenom signalen utan att påverka den alls, låter mycket sämre än
en annan som färgar väldigt mycket, men kanske på ett för den lyssnaren
trevligt sätt, eller på ett sätt som passar de andra apparaterna i kedjan, så-
ledes att summan blir bättre.

Men vissa förstärkare från denna tid var faktiskt (om man var ute efter en
god återgivare) oerhört mycket bättre än sitt rykte.

Andra var det inte. Och vissa var rent av sämre. ;)

Vh, iö

- - - - -

PS 1. Det skall sägas att även det jag skriver härovan är en förenkling, men
jag hoppas att jag förenklat tillräckligt lite. Nämner det dock så att ingen tror
att det ovanstående är hela sanningen och drar otilllåtna slutsatser från min
text.

PS 2. Allt det ovan skrivna gäller dessutom för förstärkare som skapas med
avsikt att återge musiksignalen med minsta möjliga förvrängning. Har man
istället som utgångspunkt att man vill ha en förstärkare som "kryddar" sig-
nalen på något sätt så finns det inga enkla samband mellan vilken krydd-
blandning man väljer och vad som blir bäst. Det beror på så många saker,
där smak och kringutrustning kanske är de viktigaste. Men även sådana inre
faktorer som grundkretslösning spelar förstås roll.

PS 3. Jämför man en förstärkare som har endast global motkoppling med en
som har enbart lokala (en runt varje steg, vilket inte skall förväxlas med den
konfiguration som Flint visade tidigare där motkoppling tappas från flera olika
ställen och återförs till ingången) motkopplingar, så blir de inte identiska om
man ser till prestanda. Det beror bland annat på att olika krav behöver ställas
på grunddimensioneringen för att förstärkaren skall fungera optimalt i de två
fallen. En förstärkare med enbart global motkoppling har exempelvis mycket
mera loopförstärkning i den enda loopen, och det är troligare att man behöver
vidta åtgärder för att tillgodose stabilitetsvillkoren. T ex faskompensera för-
stärkaren. Det är helt enkelt lättare att göra en förstärkare med motkoppling
i varje steg, men typiskt får en sådan (givet samma transistorer i samma an-
tal i liknande konfigurationer) både högre distorsion och lägre dämpfaktor.
Men man varken kan eller bör utesluta att någon tycker både dessa saker
(den olinjär distorsionen och en ytterligare (lastberoende )potentiell både
linjär och olinjär distorsion) får förstärkaren att vara roligare att lyssna på
musik med.

PS 4. Tycker det är nästan lite synd att man skall behöva reservera sig för
dessa saker ständigt här på faktiskt. Det slipper man i vetenskapliga sam-
manhang, där alla förstår att återgivning betyder återgivning.
Senast redigerad av IngOehman 2013-06-11 22:11, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-11 21:56

Richard skrev:
Flint skrev:

Vh, iö

För att anknyta till technics- förstärkaren:

Nu tror jag tyvärr återigen du kommer ihåg fel.

Snarare så försökte majoriteten av japanska tillverkare hitta på sätt att marknadsföra förstärkarna som motkopplingsfria även om dom oftast ändå var det motkopplade, huruvida det var globalt eller lokalt är varken du eller jag tillräckligt tekniskt insatta för att kunna avgöra.

Fram tills cirka 86/87 ansågs överlag amerikansk high end som mycket bra medan deras enklare hifi oftast var rätt dålig, ofta med en eller annan större brist. Japansk hifi var ofta bra och täckte allt ifrån små prisvärda budgetförstärkare till finaste high end även om det fanns en del rötägg. Den europeiska hifi:n var mer ojämn både vad det gäller konstruktioner med allt ifrån Hiraga till Revox samt till kvalitén där en del konstruktioner hade stora brister.

Efter 86/87 gjorde plötsligt stora delar av hifi-pressen en 180 graders sväng, ungefär som när du gick ifrån att Denons hembioreceiver var bäst till nu när du återgått till Rudlings läror.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-11 22:22

Nje... När du talar om att Japanska tillverkare försökte marknadsföra sig som
motkopplingsfria (i betydelsen global motkoppling*) så är vi i en annan tid än
den då de försökte ta poäng genom att ange distorsionssiffror i trakterna av
0,000...% distorsion.

Jag antar att du är för ung för att minnas den tiden.

Den tid du talar om är efter Ottala.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket ofta stämde.

PS. Men det finns faktiskt de förstärkare som är HELT återkopplingsfria på
riktigt. Nästan alla är rörförstärkare, för- och/eller slutsteg. Ett exempel på
ett sådant är försteget Edison 1. Nu är det förvisso i huvudsak ett passivt
försteg, men RIAA-steget är allltså motkopplingsfritt.

Även sådana förstärkare kan man i och för sig argumentera har en sorts inre
återkoppling, alltså i själva komponenten, som beror på ett komponentkarak-
teristiskt virtuellt katod/emitter/source-motstånd. Men då tycker jag man tar
i. Men det resonemanget har nämligen alla komponenter oändlig förstärkning.
Och för att få dem att få det på riktigt så behöver man komplettera dem med
rätt så avancerade yttre kopplingar. Men det går. 8)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-11 22:43

IngOehman skrev:Nje... När du talar om att Japanska tillverkare försökte marknadsföra sig som
motkopplingsfria (i betydelsen global motkoppling*) så är vi i en annan tid än
den då de försökte ta poäng genom att ange distorsionssiffror i trakterna av
0,000...% distorsion.

Jag antar att du är för ung för att minnas den tiden.

Den tid du talar om är efter Ottala.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket ofta stämde.

PS. Men det finns faktiskt de förstärkare som är HELT återkopplingsfria på
riktigt. Nästan alla är rörförstärkare, för- och/eller slutsteg. Ett exempel på
ett sådant är försteget Edison 1. Nu är det förvisso i huvudsak ett passivt
försteg, men RIAA-steget är allltså motkopplingsfritt.

Även sådana förstärkare kan man i och för sig argumentera har en sorts inre
återkoppling, alltså i själva komponenten, som beror på ett komponentkarak-
teristiskt virtuellt katod/emitter/source-motstånd. Men då tycker jag man tar
i. Men det resonemanget har nämligen alla komponenter oändlig förstärkning.
Och för att få dem att få det på riktigt så behöver man komplettera dem med
rätt så avancerade yttre kopplingar. Men det går. 8)

Den tid jag talara om är väldigt samtida med att Harman Kardon Citation XX och XXP presenterades dvs. 1980 och framåt ett par år till kanske runt 1985. Om Matti Ottala presenterade sina teorier långt före det känner jag inte till.

Jag är för ung för att minnas något alls bakåt, men det spelar mindre roll då jag inte behöver förlita mig på gamla minnen utan ta reda på saker här och nu.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-11 22:47

Som jag trodde alltså.

Och då kan jag berätta att det som andra skrivit i tråden om Japanska
förstärkare med extremlåg distorsion och hög, mycket hög, motkoppling
är helt riktigt - men det var alltså före den tid som du minns.

Före Ottala.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-11 23:21

Max_Headroom skrev:
phloam skrev:Ok, så vad är poängen med denna diskussion?

Poäng? Vad menar du? Skulle det finnas en poäng på något sätt?

Att artikeln var välkommen och bra blev vi ju klara med ganska fort. Att förstärkaren är ett föredömme vad gäller knappar och reglage jämfört med dagens produkter syns ju tydligt på dom fina biladerna. Så vad återstår då? Jo! Att avvika från ämnet så klart! Hitills har dock inte avviket varit så imponerande, det rör sig fortfarande om förstärakre, vilket är nära trådens ämne.

Sant. Jag gillar bara inte när man kritiserar mitt favoritmärke. 8) :mrgreen: :)

/Technics fanboy No. 1

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-11 23:27

Då skall jag säga att Technics har gjort massor av MYCKET
goda hifi-apparater. Även proffslinjen (Panasonic) innehåller
massor av godsaker när man tittar tillbaka i historien.

Kanske är Technics hifi-världens mest orättfärdigt kritiserade
märke.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-06-11 23:28

Har ägt en förstärkare från typ 1973 som sades/sägs bygga på Matti Otalas teorier om TIM. Den hette SALORA 2000 och uppgavs leverera hela 21W i 8 Ohm vid 0.3% dist. Den lät alldeles förträffligt å hade en radiodel som inte
gick av för hackor, typ. Ångrar nästan att jag gjorde mig av med den . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-11 23:36

IngOehman skrev:Kanske är Technics hifi-världens mest orättfärdigt kritiserade
märke.

Kanske inte lät så bra alla gånger, men tekniskt sett var de bra.
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi