Blindtest av USB-kabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
30Hzbone

Blindtest av USB-kabel

Inläggav 30Hzbone » 2013-06-11 19:39

I senaste numret (July 2013) av hi-finews & Record Review (köpt i dag) har man gjort en grupptest av USB-kablar.
"Ten key brands all auditioned blind." Det redovisas graf på mätning samt lyssningsintryck från blindtest.
Har bara "ögnat", så frågor kan jag inte svara på men jag kommer att noga läsa det som redovisats.
Numera pensionist men tidigare drygt 40 år som IT-snubbe så sitter det här tänket med ettor och nollor djupt i pannbenet.
Vad gäller USB med överföring av ljudfiler i formen av ettor och nollor med sändare (ibland PC) och mottagare (t.ex. en dac)
så finns det, som det verkar, saker och ting som kan ställa till det också beroende på USB-kabelns egenheter.
Kanske en sån binär typ som jag tvingas krypa till korset, usch hemska tanke. :?
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-11 20:24

Trodde först det var en blindtest genomförd...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-11 20:25

Ja, placebon gör att ettor och nollor kan låta annorlunda. Den är knepig den där effekten.

Alltså jag har sagt det förr, inte förrän jag har läst om ett riktigt utfört blindtest som påvisar hörbarheten höjer jag ens på ögonbrynen. En artikel kan vara hur fint skriven som helst, men innehåller den inte hårda data som styrker hörbarheten så är den värd noll komma nollnoll.

...och med det sagt så vet jag ju absolut ingenting om artikeln du refererar till, men visar det sig att den innehåller sådana data så är den förstås intressant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-11 20:33

Jag håller helt med Svante. Det Finns inget belägg för att usb-kablar(hela och fungerande sådana) skulle påverka ljudet.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-06-11 21:22

Lite om själva rummet och lite apparater där hi-finews testar.
http://www.hifinews.co.uk/news/article/ ... iller/9952

Kunde vara intressant om ngn begripersigpåare har möjlighet att läsa
och därefter kommentera "blindtesten" och wave-formens olikheter för i testen ingående kablar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-11 21:27

adzer skrev:Jag håller helt med Svante. Det Finns inget belägg för att usb-kablar(hela och fungerande sådana) skulle påverka ljudet.

Näfyfan. Den dagen det händer klappar vi igen faktiskt.se. :x
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-11 21:42

30Hzbone skrev:Lite om själva rummet och lite apparater där hi-finews testar.

och därefter kommentera "blindtesten" och wave-formens olikheter för i testen ingående kablar.

Hmm, skulle sidan du länkar till innehålla några hårda data menar du? Jag har bara skumläst, men ser inget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-11 21:50

Vari brister det enligt din mening? Högst översiktligt alltså.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-11 21:53

Svante skrev:

Hmm, skulle sidan du länkar till innehålla några hårda data menar du? Jag har bara skumläst, men ser inget.

Nä, jag såg inte ett ord om blindtesten.

Om man har tio olika kablar som skall jämföras kan man nog utgå från att det inte blir ett korrekt blindtest, utan okontrollerade jämförelser kabel 1 - kabel 10.

Man kommer i så fall inte att få något svar på den intressantaste frågan: Går det att höra skillnad på två kablar?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-11 21:59

rikkitikkitavi skrev:Vari brister det enligt din mening? Högst översiktligt alltså.

Frågar du mig?

Jag kanske har missat något, men jag ser inga resultat alls.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-11 22:07

Det finns gudskelov standarder som skall följas 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-11 22:07

Man kan bara höra skillnad på olika USB-kablar med en enda låt och det är "Så Klart" när den framförs av Lill-Babs. Utförlig beskrivning av testet med bild på usb-kabeln finns i min medlemspresentation. Sannolikt den dyraste kabel jag äger (räknat per meter).

Varför jag behöll den framgår också i min presentation :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-06-11 22:09

kortast kabel vinner oavsett hur 'glassiga' de längre är... i jämförelsetest alltså. som låter mest musik ska tilläggas
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-11 22:14

roggaro skrev:kortast kabel vinner oavsett hur 'glassiga' de längre är... i jämförelsetest alltså. som låter mest musik ska tilläggas

Kan du visa att du hör skillnad på min Biltemakabel (3 meter) och min dyrkabel (0,75 meter) så får du behålla den du tycker låter bäst!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-11 22:27

Svante skrev:
rikkitikkitavi skrev:Vari brister det enligt din mening? Högst översiktligt alltså.

Frågar du mig?

Jag kanske har missat något, men jag ser inga resultat alls.

Sorry, inte jag heller. Bara en massa bilder på en rigg och lite löst snack.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-06-11 22:32

Kunde vara intressant om ngn begripersigpåare har möjlighet att läsa tidningen

Ursäkta det blev lite fel då tidningen föll bort i mitt inlägg. :oops:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-11 22:59

Med tanke på vad som skrevs av en på euphonia som läst testet verkar mina farhågor besannats.

Tillagt:
dicdac skrev:Jag blev lite nyfiken på den artikel i hi-finews som du nämnde så jag har köpt tidningen och har skummat igenom artikeln. Deras beskrivningar av de subjektiva intrycken från lyssningstesten är lite roande. Dom använder en da-omvandlare med asynkron USB. Dom använder den för att konvertera signalen ifrån USB till S/PDIF. Det användningssättet gör att dom nyttjar både det asynkrona interfacet i usb da-omvandlaren och S/PDIF interfacet i förstärkarens da-omvandlare för reducera jitter-nivån. Trots det så tycker dom att det finns hörbara skillnader mellan kablarna. Jag kan inte undgå att bli avundsjuk på deras fantastiska hörsel :)

De tycker alltså. Det är märkligt att det är så svårt att förstå, det där med blinda test.
Senast redigerad av Almen 2013-06-12 08:24, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-06-12 00:22

hifikg skrev:
roggaro skrev:kortast kabel vinner oavsett hur 'glassiga' de längre är... i jämförelsetest alltså. som låter mest musik ska tilläggas

Kan du visa att du hör skillnad på min Biltemakabel (3 meter) och min dyrkabel (0,75 meter) så får du behålla den du tycker låter bäst!

om vi kortar ned båda till en halmeter (knappt) kanske det blir resultat
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-12 08:31

roggaro skrev:
hifikg skrev:

Låter jobbigt att korta ner en USB-kabel utan att påverka termineringen, eller hur? För det är väl USB-kabel ni pratar om? :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-12 09:31

tvett skrev:
roggaro skrev:
hifikg skrev:

Låter jobbigt att korta ner en USB-kabel utan att påverka termineringen, eller hur? För det är väl USB-kabel ni pratar om? :wink:

Sitter det en terminering i kabeln? Det verkar knas, den brukar ju sitta inne i apparaterna.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-12 09:39

Är kabeln riktigt dålig terminerar jag den mitt på.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2013-06-12 09:41

tvett skrev:
roggaro skrev:
hifikg skrev:

USB termineras i apparaterna. Är det möjligen kontakteringen du syftar på?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-12 09:57

DrFunk skrev:
tvett skrev:
roggaro skrev:
hifikg skrev:

USB termineras i apparaterna. Är det möjligen kontakteringen du syftar på?

Bra förtydligande.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-16 16:51

PappaBas skrev:Är kabeln riktigt dålig terminerar jag den mitt på.

Eller mitt av?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-16 21:28

Almen skrev:Med tanke på vad som skrevs av en på euphonia som läst testet verkar mina farhågor besannats.

Tillagt:
dicdac skrev:Jag blev lite nyfiken på den artikel i hi-finews som du nämnde så jag har köpt tidningen och har skummat igenom artikeln. Deras beskrivningar av de subjektiva intrycken från lyssningstesten är lite roande. Dom använder en da-omvandlare med asynkron USB. Dom använder den för att konvertera signalen ifrån USB till S/PDIF. Det användningssättet gör att dom nyttjar både det asynkrona interfacet i usb da-omvandlaren och S/PDIF interfacet i förstärkarens da-omvandlare för reducera jitter-nivån. Trots det så tycker dom att det finns hörbara skillnader mellan kablarna. Jag kan inte undgå att bli avundsjuk på deras fantastiska hörsel :)

De tycker alltså. Det är märkligt att det är så svårt att förstå, det där med blinda test.

Ja, är det inte helt förfärligt? Var anmäler man sådana hemska tilltag? :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-16 21:33

adzer skrev:Jag håller helt med Svante. Det Finns inget belägg för att usb-kablar(hela och fungerande sådana) skulle påverka ljudet.

Håller också med dig här. Jag har draperat hela golvet framför anläggningen med USB-kablar och hör ingen skillnad alls. Det ser ut som skit också.
Varför håller folk på med detta?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-16 21:38

sprudel skrev:

Håller också med dig här. Jag har draperat hela golvet framför anläggningen med USB-kablar och hör ingen skillnad alls. Det ser ut som skit också.
Varför håller folk på med detta?

På golvet??? De ska hängas längs väggarna!

Vill lägga in en brasklapp där om adzers inlägg, att det inte finns belägg i denna tillämpning (eller några andra vettiga). Om man skapar en streamad (dvs inte felkorrigerad) överföring på usb och skruvar upp hastigheten tills man riskerar få bit-fel så kommer kabelvalet påverka överföringen...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-16 21:50

tvett skrev:Vill lägga in en brasklapp där om adzers inlägg, att det inte finns belägg i denna tillämpning (eller några andra vettiga). Om man skapar en streamad (dvs inte felkorrigerad) överföring på usb och skruvar upp hastigheten tills man riskerar få bit-fel så kommer kabelvalet påverka överföringen...

Ja jag skulle kanske lagt in en notering om normala/korrekta tillämpningar.

Man kan utan problem konstruera ett test där det blir skillnad mellan två kablar om man nu vill det.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-06-16 23:54

Hur ofta får man fel vid filöverföring mellan mobil och dator via USB kabel där man maxar USB standarden tex??

Nej just det.. aldrig oavsett hur billig kabeln är!
Så varför skulle man då behöva få förluster när man streamar musik genom kabeln?

Det är ju samma typ av ettor och nollor som skickas genom kabeln oavsett

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-17 00:01

JB, det är skillnad på att streama och överföra, så som jag använder orden. I det ena fallet använder man checksummor och säger "Hursa?" när något inte stämmer, i det andra fallet så kör man bara på. Jämför UDP/TCP.

Om man vill få utslag så krävs det såklart en stream utan kontroll, eller kontrollerad överföring med så mycket fel att omsändningarna inte hinns med.
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Teknikforum