Soft charge kretslösning för kondensatorer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexg

Soft charge kretslösning för kondensatorer

Inläggav Alexg » 2013-06-11 19:56

Sitter någon inne på en bra kretslösning för att ladda kondensatorerna sakta och skonsamt.

En ide jag har är att koppla en resistor parralellt med ett relä som sedan styrs med spänning från kondensatorsidan via en zenerdiod och en resistor.

Tanken är att kondensatorerna laddas sakta till zenerspänningen uppnås och då kortsluts resistorn och ger en direkt inkoppling av kondensatorerna.

Synpunkter och ideer?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-11 20:06

Softstart brukar man ju sätta på primärsidan.

Går väl att peta in en NTC innan kondingarna.

Vad är problemet du försöker lösa ?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-06-11 21:05

Kolla Elektors förstärkarprojekt där man ofta kör en softstart.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-11 21:33

Softstarten skyddar säkringen och begränsar i viss mån laddningsströmmen på kondensatorbanken.. Håller på att cadda ett mönsterkort baserat på Elektors design, försöker få in det på 50*100 mm för att passa Kinafab.

Någon som är intresserad, kommer nog få ett par kort över...
(relä o effek-R finns också)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-11 21:42

Det vore behövligt i mina Rotel-steg :oops:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-11 21:50

rikkitikkitavi skrev:Softstarten skyddar säkringen och begränsar i viss mån laddningsströmmen på kondensatorbanken.. Håller på att cadda ett mönsterkort baserat på Elektors design, försöker få in det på 50*100 mm för att passa Kinafab.

Jopp, intresserad.

Skall driva två 1100VA trafos och en 120 000 mF bank..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-11 22:04

Jo men nu är vi väl på primär sidan på trafon och begränsar startströmmen ????

TS var på sekundären......

Jag har färdiga kort med NTC bryggat med relä om någon behöver.

Finns ett antal kvar efter ett projekt.....

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-11 22:29

MagnusÖstberg skrev:
rikkitikkitavi skrev:Softstarten skyddar säkringen och begränsar i viss mån laddningsströmmen på kondensatorbanken.. Håller på att cadda ett mönsterkort baserat på Elektors design, försöker få in det på 50*100 mm för att passa Kinafab.

Jopp, intresserad.

Skall driva två 1100VA trafos och en 120 000 mF bank..

Chicken. Uppgradera till 25A säkringar...

Tror jag får göra en tråd om detta. Kommer mera. Relä o effekt reistorer köptes billigt på Elfa, i deras uförsäljningslista. Reläet tål upp till ca 1000 VA, får kolla.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-11 22:38

NTC har fördelen att det blir mindre tillslags effekt över reläets kontakter.

Kontaktytorna tål bara ett begränsat antal tillslag vilka minskar i antal när efffekten vid slutning ökar.

Kanske inget problem i detta fall.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-11 22:40

Hur snabbt vill du ladda lytbanken? nTC i serie kommer modulera sin reistans, jag tror på en laddresistor som kortsluts med ett relä. obs att reläet måste tåla en hel del ström, rms värdet på laddningsströmmarna är ca 50-60 % större än genomsnittlig ström från lytbanken. Berätta mer o din koppling , spänningar , kapacitanser etc.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-11 22:47

Magnetiseringen av trafon är det man slåss mot primärt.

NTC i primären som bryggas av relä.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-11 22:49

Precis min tanke om koppling men tänkte mer på banken än trafon.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-11 23:20

flathead skrev:Magnetiseringen av trafon är det man slåss mot primärt.

NTC i primären som bryggas av relä.

Softstart på prim begränsar laddströmmen på lytarna iom resostansen på primären reflekteras på sekundären, måhända till en låg sådan dock iom omsättninsförhållandet prim/sek. Kanske inte så långsam laddnin, tar väl några cykler att ladda lytarna, får simulera lite.

Att brygga ett eller flera NTC är driftsäkrast.

Användarvisningsbild
Alexg

Inläggav Alexg » 2013-06-11 23:47

Det blev en hel del response! Det tackar jag för.

Jo min tanke är att ladda kondingarna sakta dels för att skona dem och även nätdelen.

Jag kommer att ha ca 30.000u till 60.000u som jag vill ladda på några sekunder, det är inte så viktigt att det går snabbt (10 sek är acceptabelt om det krävs).

Som ni förstått så tänkte jag ta ett effektmotstånd som begränsar laddströmmen och när laddningen är "klar" så kortsluts den med ett relä.

Funderar mest på hur jag skall styra reläet, min tanke där var att kopla en zenerdiod till kondingarnas + pol sedan till reläspolen och ev. resistor i serie sen till jord. När då zenerspänningen uppnås så kopplar relät till.

Eventuell spänningsspik som uppstår då sedan kretsen bryts bör zener dioden kunna ta hand om, annars kanske det krävs en transientskyddsdiod?

Skall försöka gör att schema, det är nog enklare att förstå...
Hopas ni är med på vad jag är ute efter!
Tror ni att jag är på rätt spår?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-12 06:21

Och elyterna har vilken spänning och matar en förstärkare?

Jag ser inte riktigt problemet med att begränsa laddningsströmmen vid uppstart, kondensatorer tar inte skada av strömtransienter utan det som knäcker dem är rippelström^2*ESR, dvs effektförlusten.
Ialla fall om det är hyfsat bra kvalitativa kondensatorer.

Problemet med att begränsa laddningsströmmen på sekundärsidan är att det blir stora strömmar.

Laddningspulserna till kondensatorerna har RMS värden som överstiger den genomsnittliga strömförbrukningen med ca 50%, och samtidigt har en kort pulstid så amplituden är kanske 3 ggr högre. Det är hårt för eventuella reläer som skall kortsluta laddningsresistorn på lågströmssidan.
Dessutom är det DC.

Har du en så stor elytbank och kanske drar 10A från denna, måste reläet klara av 15A rms och 30A topp.

Så vad har du för behov egentligen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-12 07:24

Alexg skrev:Funderar mest på hur jag skall styra reläet, min tanke där var att kopla en zenerdiod till kondingarnas + pol sedan till reläspolen och ev. resistor i serie sen till jord. När då zenerspänningen uppnås så kopplar relät till.

Jag tror att det mest driftsäkra blir en ren tidsfördröjning. Annars riskerar du att reläet slår ifrån om nätdelen belastas kraftigt, alt att reläet slår till innan banken är laddad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-12 07:43

Svante har såklart rätt, även om det går att komma runt detta med något mera komplex kretslösning med tidsfördröjningar etc etc som i sin tur påverkas av spänning, ström och elytbankens storlek varav vi känner till 1 av 3 frihetsgrader och det är därför inte går att säga något mer , eller så sätter man en tidsfördröjning (en sådan mjukstart vi har diskuterat) eftersom kondensatorerna inte tar skada direkt av detta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 09:41

Den här kretsen fungerar. Jag har provat den praktiskt. Den är inspirerad av ett Elektorbygge. Nackdelen för syftet i den här trådens ämne är att den behöver en egen liten nättrafo. Den kan alltså inte drivas av den trafo den är tänkt att påverka. Reläet är här som mjukstart tänkt att kortsluta ett seriemotstånd på stärkartrafons primärsida när lyterna är uppladdade. Grå "kurva" symboliserar på och avslag. Grön visar reläets reaktion som med de värden jag har valt är satt till fyra sekunders fördröjning. Frånslaget sker nästan omgående vilket inte i det här fallt är så viktigt men med kretsen som "muting" på utgången av ett slusteg som jag använde den så stoppade det ploppar och bröte när den stärkarens nätdel laddade ur sig. Som utgångsmuting ska den drivas av stegets egen nättrafo.

Bild

Återgå till DIY-forum