AndersP skrev:Altså det jag tittar på syns inte så mycket i en simulering av ett färdigt system med frekvensgångar och sånt som härovanför. Jag intresserar mig för att få ner systemets resonansfrekvens eftersom det beter sig så olika under och ovanför den frekvensen.
Nu har jag inte tillräckligt med kunskaper i ämnet men här kommer lite vilda spekulationer iallafall.......
I min amatörvärld känns din synpunkt relevant, Fs känns som en av de viktigaste parametrarna och vi vill ha den så låg som det bara går. Det är, om jag förstår det hela rätt, ovanför systemresonansfrekvensen som vi kan påverka, vrida, vända och parametrera så det står härliga till och systemet gör snällt som det blir tillsagt. Under resonansfrekvensen är vid dock utelämnade till det beteende som uppstår som en följd av våra parametrar (egentligen inte TS utan storsignalsparamterar men det får en test visa) och vi kan egentligen inte påverka så mycket.
Under resonansfrekvensen kan vi förvänta oss ett beteende som delvis beror av hur Fs står i relation till Qlåda mm, allt enligt de citeringar som gjorts av IÖ tidigare i tråden. Ju lägre Fs vi har desto större chans att systemet beter sig korrekt under resonansfrekvensen.
För att göra en lång historia kort........Fs ska ner i källaren, helst under denna!
Min egentliga reflektion är om vi når detta på rätt sätt genom att göra upphängningen mjukare?
Som nämnts tidigare i tråden finns det risker med att en allt för mjuk upphängning inte klarar uppgften pga högt lådtryck mm.
I min amatörvärld är "huvudparametern" för resonansfrekvensen den massa som ska exiteras, Mms helt enkelt. Andra parametrar må påverka var resonans inträffar men Mms är enligt mitt sätt att se det den direkta huvudorsaken.
Vad händer om vi hels enkelt skulle öka MMs?
Två saker är jag dock helt säker på, resonansfrekvens sjunker och känsligheten likaså. Ett par dB tappad känslighet känns som en överkomlig kompromiss!
Vad händer mer? Finns det andra aspekter med en högre Mms som innebär andra nackdelar som vi inte accepterar?
Är det kanske så enkelt att ett eller två lager med coating skulle göra alla nöjda och glada?
Mina fem öre........