Black sabbaths 13, hur bra är den ?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Nya sabbath- skivan, hur bra är den ?

1. En etta i betyg ( motivera )
3
12%
2. En tvåa
1
4%
3. En trea
2
8%
4. En fyra
11
42%
6. Ingen aning- har inte hört den ännu
9
35%

Antal röster : 26

Richard
Inaktiverad

Black sabbaths 13, hur bra är den ?

Inläggav Richard » 2013-06-10 10:44

Vad tycker ni om den nya skivan ? Samma producent som för metallicas mästerverk " Death magnetic ".

Återförening med Ozzy, Geeze Butler på bas och Tony Iommy på gitarr. Trummis från " rage against the machine " .

Rösta efter graderingen, 5 är max betyg.

Här är en låt från skivan:

http://vimeo.com/64452969
Odogmatisk sekt- granskare

tiaz

Re: Black sabbaths 13, hur bra är den ?

Inläggav tiaz » 2013-06-10 19:38

jag skippar betygsättningen, då jag tycker det är löjligt att poängbedömma musik... hursomhelst gillar jag äldre och "nya" sabbath med den störste rock/metal legenden genom tiderna, R.J Dio såklart :) har dock svårt för osbourne och ja känns inte som något speciellt detta?

Richard
Inaktiverad

Re: Black sabbaths 13, hur bra är den ?

Inläggav Richard » 2013-06-10 19:46

tiaz skrev:jag skippar betygsättningen, då jag tycker det är löjligt att poängbedömma musik... hursomhelst gillar jag äldre och "nya" sabbath med den störste rock/metal legenden genom tiderna, R.J Dio såklart :) har dock svårt för osbourne och ja känns inte som något speciellt detta?

Dio var en gudomlig rocksångare. Ozzy är originell. På nya skivan är det back to basics, tillbaka till " paranoid " eran. Jag tycker denna är den bästa sedan " Heaven and hell " som kom 1980.

Trummisen från rage against the machine är en av världens bästa. Det märks.

Det roliga är att ljudkvaliteten är betydligt bättre än brukligt i genren på denna skiva. Det finns en fin basåtergivning och det blir kul att lyssna.

Jag har inte röstat, men skulle jag göra det blev det nog en stark 4: a för alla 53 minuterna. De två första låtarna är klara 5: or, dvs världsklass i genren. Och det finns ingen dålig låt på skivan.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-10 20:27

Ska lyssna på den ikväll, finns på spotten.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-10 20:33

Objektivisten skrev:Ska lyssna på den ikväll, finns på spotten.

Gillar du ozzy och gamla sabbath så kommer du att tycka om den tror jag.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-10 21:52

Richard skrev:
Objektivisten skrev:Ska lyssna på den ikväll, finns på spotten.

Gillar du ozzy och gamla sabbath så kommer du att tycka om den tror jag.

Skitbra! Ger den en femma.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2013-06-12 23:21

jag tyckte den var bedrövligt tråkig att lyssna på.

Minns inga av riffen, trummorna var tråkiga å allt i snigelfart.

Ozzy låter pro-toolad till döds.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-06-13 01:17

Har lyssnat som hastigast.
En sak står i alla fall klar. Oj vad det låter tidiga Sabbath.......

Kanske var det syftet med denna skiva. Blytunga riff från Iommi som vanligt.

Låtarna låter kanske lite likadant allihop, kan jag tycka.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 08:18

verdad skrev:Har lyssnat som hastigast.

Ja, precis som det gjorde på tidiga sabbath....

Bandet var ju stilbildande för genren och Rick Rubin som producerat har gjort likadant som han nyss gjorde med metallica:

"Grabbar, lyssna till eran första skiva, glöm allt ni lärt er efter den och försök göra en 2: a skiva som är en bättre uppföljare än den första."

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 08:20

Zeeall skrev:jag tyckte den var bedrövligt tråkig att lyssna på.

Minns inga av riffen, trummorna var tråkiga å allt i snigelfart.

Ozzy låter pro-toolad till döds.

Jag tycker den ljudmässigt är en bra produktion med bra tryck och djup bas.
Om man gillar musiken är en smaksak. :)

De som gillar Ozzy har en högtidsstund framför stereon.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 12:25

Richard skrev:

Bandet var ju stilbildande för genren och Rick Rubin som producerat har gjort likadant som han nyss gjorde med metallica:

"Grabbar, lyssna till eran första skiva, glöm allt ni lärt er efter den och försök göra en 2: a skiva som är en bättre uppföljare än den första."

men gud :) metallica, top 10 världens mest överskattade band? sellout är bara förnamnet. nu när du säger det så finns det kanske en anledning varför jag (och andra) inte gillar nya sabbath och kanske är det just pga att denna b producent har fått bestämma lite för mycket... hoppas du inte tar illa upp men var bara tvungen o vara helt ärlig :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 14:22

tiaz skrev:
Richard skrev:

men gud :) metallica, top 10 världens mest överskattade band? sellout är bara förnamnet. nu när du säger det så finns det kanske en anledning varför jag (och andra) inte gillar nya sabbath och kanske är det just pga att denna b producent har fått bestämma lite för mycket... hoppas du inte tar illa upp men var bara tvungen o vara helt ärlig :)

Bra att du skriver vad du tycker ! 8)

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2013-06-13 15:04

Jag är verkligen positivt överraskad. Det mesta är rätt på denna tycker jag: feta riff, Ozzy gör sin bästa sånginsats sen Sabotage och spelar munspel igen!, bra sound och grymma basgångar. Jag är väldigt glad att de blickar bakåt, att försöka göra en modern metalplatta hade säkerligen blivit riktigt dåligt. Skönt också att de vågar göra långa och växlande låtar som när det begav sig och inte bara försöker få till låtar som Paranoid och Iron man.

Det enda jag egentligen saknar är originalets svängiga trummspel. Sen kan skivan såklart inte mäta sig med plattorna från 70-talet men det hade väl ingen väntat sig heller?

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 15:25

Man behöver kanske inte gilla allt han gör, men en B producent är då inte Rick Rubin. Han står som bidragande (ibland nästan ensam) faktor till mången stor artists karriär. 7 grammys har han lyckats lura till sig också.

VladDrac skrev:Jag är verkligen positivt överraskad. Det mesta är rätt på denna tycker jag: feta riff, Ozzy gör sin bästa sånginsats sen Sabotage och spelar munspel igen!, bra sound och grymma basgångar. Jag är väldigt glad att de blickar bakåt, att försöka göra en modern metalplatta hade säkerligen blivit riktigt dåligt. Skönt också att de vågar göra långa och växlande låtar som när det begav sig och inte bara försöker få till låtar som Paranoid och Iron man.

Det enda jag egentligen saknar är originalets svängiga trummspel. Sen kan skivan såklart inte mäta sig med plattorna från 70-talet men det hade väl ingen väntat sig heller?

Jag skall lyssna igenom den igen, men mitt första intryck var att den var rätt tråkig. Visst var det uppenbart att de försökte låta som gamla Sabbath, men om de lyckades vetifan, det lät lite konstlat på nåt sätt. Kanske bara var på fel humör, skall ta några öl och ge den en chans till! :)
Senast redigerad av DL 2013-06-13 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-13 15:37

VladDrac skrev:Jag är verkligen positivt överraskad. Det mesta är rätt på denna tycker jag: feta riff, Ozzy gör sin bästa sånginsats sen Sabotage och spelar munspel igen!, bra sound och grymma basgångar. Jag är väldigt glad att de blickar bakåt, att försöka göra en modern metalplatta hade säkerligen blivit riktigt dåligt. Skönt också att de vågar göra långa och växlande låtar som när det begav sig och inte bara försöker få till låtar som Paranoid och Iron man.

+1 :)

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 16:16

DL skrev:Man behöver kanske inte gilla allt han gör, men en B producent är då inte Rick Rubin. Han står som bidragande (ibland nästan ensam) faktor till mången stor artists karriär. 7 grammys har han lyckats lura till sig också.

efter att ha tittat lite på hans historia och diskografi - så tar jag tillbaks mitt föregående uttalande... om man nu får göra så 8O
många album han producerat har jag lyssnat på och tyckt var helt ok! MEN jag gillar ändå inte att han jobbar med så kallade b artister! :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-13 17:07

Lyssnade igenom den på Spotify och det var som fan, den är ju bra!

Genuint skitcoolt Sabbathsound och Ozzy sjunger skitbra. Me like lot :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 17:26

tiaz skrev:
DL skrev:Man behöver kanske inte gilla allt han gör, men en B producent är då inte Rick Rubin. Han står som bidragande (ibland nästan ensam) faktor till mången stor artists karriär. 7 grammys har han lyckats lura till sig också.

efter att ha tittat lite på hans historia och diskografi - så tar jag tillbaks mitt föregående uttalande... om man nu får göra så 8O

Njae, är det inte lite emot forumets anda? Vi borde älta det här tills tråden blir låst :P

Att han jobbar med "B artister", meh, det är ju liksom hans jobb. Skulle vara bra jäkla fånigt av honom att vägra jobba med artister som inte uppfyllde någon viss "artistisk anda" typ. Det är säkert de som betalar hans lön i slutändan.

EDIT: Blev visst lite OT där :oops:

Lovar att lyssna ikväll och återkomma med en On Topic post :)

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 18:32

DL skrev:
tiaz skrev:

Njae, är det inte lite emot forumets anda? Vi borde älta det här tills tråden blir låst :P

Att han jobbar med "B artister", meh, det är ju liksom hans jobb. Skulle vara bra jäkla fånigt av honom att vägra jobba med artister som inte uppfyllde någon viss "artistisk anda" typ. Det är säkert de som betalar hans lön i slutändan.

EDIT: Blev visst lite OT där :oops:

Lovar att lyssna ikväll och återkomma med en On Topic post :)

med "b artister" menar jag till stor del industrialiserad musik, sådant som endast produceras för att göra stor vinst på. finns många exempel på sådant idag och i historiens gång. men jag förstår honom, han vill ju inte leva fattig bara för att kunna jobba med riktiga musiker.

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2013-06-13 19:25

Det Rubin gett världen i form av Johnny Cash-skivor tycker jag med råge väger upp eventuella snedsteg.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2013-06-13 20:23

VladDrac skrev:Det Rubin gett världen i form av Johnny Cash-skivor tycker jag med råge väger upp eventuella snedsteg.

Glöm inte Slayer och Beastie Boys också.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 21:21

Zeeall skrev:
VladDrac skrev:Det Rubin gett världen i form av Johnny Cash-skivor tycker jag med råge väger upp eventuella snedsteg.

Glöm inte Slayer och Beastie Boys också.

slayer? :oops: har aldrig förstått mig på folk som lyssnar på dessa trash band... slayer MD anthrax metallica osv ja kanske när man var en 12-13 år... ursäkta men trots detta är jag en inbiten headbangare. kan trashmetal freaks tänkas lyssna även på andra subgenrer inom kategorin "rock"? :) har alltid varit en gåta för mig!

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 21:26

Du har aldrig förstått dig på att det finns folk med annan musiksmak än dig?

;)

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 21:35

DL skrev:Du har aldrig förstått dig på att det finns folk med annan musiksmak än dig?

;)

jo det har jag och det respekterar jag, men har svårt att glömma de trångsinta trashmetal människor jag stött på under senaste seklet... känner du inte igen det lite? :lol: folk som bara lyssnar på metallica och tror att det är det enda "hårda" bandet som finns...

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2013-06-13 22:00

tiaz skrev:
DL skrev:Du har aldrig förstått dig på att det finns folk med annan musiksmak än dig?

;)

jo det har jag och det respekterar jag, men har svårt att glömma de trångsinta trashmetal människor jag stött på under senaste seklet... känner du inte igen det lite? :lol: folk som bara lyssnar på metallica och tror att det är det enda "hårda" bandet som finns...

Jag hoppas du inte placerar mig i det facket...

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 22:02

Ah, nej sådana känner jag inga vad jag vet faktiskt, men jag tror jag vet ungefär typen :)

Jag lyssnar på typ allt själv. Slayer senast för några dagar sedan...

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 22:03

Zeeall skrev:
tiaz skrev:

;)

Jag hoppas du inte placerar mig i det facket...
Du nämnde Slayer och Beastie Boys i samma mening, du är ok :)

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 22:36

angående denna mytomspunna producent så har han även jobbat med den legendariska doom sångaren Eric Wagner! en äkta doom ikon och egentligen det enda doom band jag tycker om. men så har han ju även arbetat med lowlifes, bla limp bizkit och justin timberlake för att nämna några :lol: annars hade han ju varit en riktig hjälte.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2013-06-13 23:34

Richard skrev:
De som gillar Ozzy har en högtidsstund framför stereon.

Ja så är det :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-18 20:28

Jag röstade fyra, vill nog uppgradera mig till femma. Enbart "Damaged Soul" räcker för min del för att den skall hamna där.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nästa

Återgå till Musikstugan