Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Jag tycker att den inte var så dyr. Eller: Den kostar inte så många pengar. Dyr är den kanske.
tvett skrev:Gammal CD = gammal laser
ny laser 2010
Objektivisten skrev:tvett skrev:Gammal CD = gammal laser
Du läste uppenbarligen inte annonsen.ny laser 2010
tvett skrev:Gammal CD = gammal laser
phloam skrev:Man köper väl inte en "dyr" cd-spelare enbart för ljudet. Är det en njutning att se den, interagera med den (starttid, släde, styrfunktioner, programmering, känsla etc hos fjärren, etc etc) så kan vara lika avgörande som ljudet.
Flint skrev:Vinylcalle skrev:tvett skrev:Gammal CD = gammal laser
Att den är bytt tyder snarare på att det är en för modern laser, dom brukar ha så dålig kvalité.
MvH Carl
Statistik på det?
DL skrev:Jag är definitivt intresserad av varifrån ett sånt kategoriskt avfärdande kommer. Har en ny laser pajat en gång, har du köpt mycket billiga lasrar eller menar du att lasertekniken gått bakåt?
Någon motivation kan man väl kräva eller?
lennartj skrev:Mindre än en fjärdedel av nypriset med bytt laser betraktar jag som billigt, under förutsättning att det är en ren CD-spelare du vill ha.
Nu finns det flera olika högupplösta format och media eller distributionsformer att ta ställning till (PCM 24/96, 24/176,4 och 24/192 samt DSD64 och DSD128) om man ska avstå eller ej.
När jag för drygt 20 år sedan köpte min senaste CD-drive + DAC (från 1988) som stöder max 16 bit 48 kHz fanns det knappt några andra format att ta ställning till så det var inte mycket att tveka på efter hemlån då den övrträffade mina föväntningar och priset var var nedsatt från 35.000 till 16.000 kr. Lasern i CDM-1 driven anses outslitlig.
Skivsläden är mycket snabb och sedan har spelaren
läst in TOC och börjat spela innan jag hunnit blinka till skillnad mot många av dagens multiformatspelare.
Kombon skänker mig fortfarande massor av lyssningsglädje, så enligt mitt sätt att se har den varit mycket prisvärd.
Jocke skrev:Vi har väl ältat det här några gånger under åren och den allmänna uppfattingen verkar vara att om digitaldelen fungerar som den ska så skickar den ut samma bitar som finns på skivan. Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.. Hur en BR låter att spela CD på har jag inte läst något om...
tiaz skrev:Jocke skrev:Vi har väl ältat det här några gånger under åren och den allmänna uppfattingen verkar vara att om digitaldelen fungerar som den ska så skickar den ut samma bitar som finns på skivan. Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.. Hur en BR låter att spela CD på har jag inte läst något om...
låter rimligt. det här med dyra cd spelare är för mig en typisk hifi myt.
Vinylcalle skrev:DL skrev:Jag är definitivt intresserad av varifrån ett sånt kategoriskt avfärdande kommer. Har en ny laser pajat en gång, har du köpt mycket billiga lasrar eller menar du att lasertekniken gått bakåt?
Någon motivation kan man väl kräva eller?
Det är min erfarenhet i egenskap av att arbeta med att testa begagnad hifi samt att jag har full insyn i vad som händer i Rehifis verkstad.
Det går inte heller justera in lasern i dagens CD-spelare.
Jag gissar på att det beror på att man idag sällan använder lasers som är dedikerade till hifi/CD-spelare.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:Flint skrev:Vinylcalle skrev:tvett skrev:Gammal CD = gammal laser
Att den är bytt tyder snarare på att det är en för modern laser, dom brukar ha så dålig kvalité.
MvH Carl
Statistik på det?
Statistik på det motsatta?
Statistik på att du inte enbart är här för att provocera?
Statistik på hur ofta du bidrar med något positivt?
Seriöst vart får man tag på statistik på allting? Är det CIA som sitter och övervakar hur lasern mår i olika CD-spelare. Givetvis med infiltratörer på alla verkstäder, sopstationer och källarförråd.
Jocke skrev:Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.
Richard skrev:
Tror snarare det handlar om önsketänkande i många fall.
MagnusÖstberg skrev:Det är nog väldigt vanligt på det här forumet att spelaren används som transport till en DAC i någon form och man således inte blir beroende av analogdelarna i spelaren.
Det är ju framförallt i den digitala domänen framstegen gjorts, där mycket numera görs i färre komponenter.
Förövrigt tror jag många lämnat plastskivor bakom sig för länge sedan.
MagnusÖstberg skrev:Det är nog väldigt vanligt på det här forumet att spelaren används som transport till en DAC i någon form och man således inte blir beroende av analogdelarna i spelaren.
Det är ju framförallt i den digitala domänen framstegen gjorts, där mycket numera görs i färre komponenter.
Förövrigt tror jag många lämnat plastskivor bakom sig för länge sedan.
tiaz skrev:shifts skrev:Jag tycker att den inte var så dyr. Eller: Den kostar inte så många pengar. Dyr är den kanske.
allt över 30 tusen spänn för en cd spelare är väl dyrt?men varför skulle man köpa en sådan, köra direkt in i slutstegen eller?! jag är lite tveksam känns som typsik hifi fälla detta.
Harryup skrev:Richard skrev:
Tror snarare det handlar om önsketänkande i många fall.
Eller för lite nyfikenhet. Om man nu letar efter något som man tycker låter bra så känns det märkligt om många på just detta forum skulle ha exakt samma smak. Letar man efter något som är "ofärgat" så finns det ju moderna konstruktioner typ Oppo som är en spelare som jag personligen tycker låter bra och funkar på i princip alla normala format.
Kör man med någon form av nätverkspelning också så är man ganska komplett. Något som äldre apparater inte är särskilt kapabla till.
Att utveckligen stått still tycker jag är en myt. Och att high-end låter likadant är också en myt. En annan myt är att rörförstärkare låter på ett visst sätt. Att det inte går att höra skillnader på digitala apparater är en annan myt när man bara hänvisar skillnader i formaten. Det är ju inte enbart formaten man lyssnar på utan hela bygget av en apparat med digitala och analoga störningar osv. Apparater är inte alltid så fullkomliga som specarna säger att de är.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster