"Hi end" CD spelare = bortkastade pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 09:37

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är nog väldigt vanligt på det här forumet att spelaren används som transport till en DAC i någon form och man således inte blir beroende av analogdelarna i spelaren.

Det är ju framförallt i den digitala domänen framstegen gjorts, där mycket numera görs i färre komponenter.

Förövrigt tror jag många lämnat plastskivor bakom sig för länge sedan.

Du har väl själv varit med och provlyssnat olika firmwares där vi tyckt samstämmigt att det funnits skillnader utan att någon annan hårdvara har provats så digitalsidan är inte helt "färdig" ännu som jag ser det.
Däremot är ju inte skillnaderna som att byta högtalare men ändå inte heller försumbara, i synnerhet då priset för firmwares brukar vara noll.

mvh/Harryup
Jag har väl inte sagt emot det?

Det finns inget som någonsin kommer vara färdigt, men det är bra mycket bättre nu (enklare att implementera framförallt) än det var för 10 år sedan och det kommer vara bra mycket bättre om 10 år till.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-13 11:18

Nejdå, inte denna gång heller :)
Bara påminnde om eländet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 11:29

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-13 11:48

Vinylcalle skrev:
tiaz skrev:
Jocke skrev:Vi har väl ältat det här några gånger under åren och den allmänna uppfattingen verkar vara att om digitaldelen fungerar som den ska så skickar den ut samma bitar som finns på skivan. Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.. Hur en BR låter att spela CD på har jag inte läst något om...

låter rimligt. det här med dyra cd spelare är för mig en typisk hifi myt.

Du börjar ju tråden med att du inte bestämt dig vad du tycker om dyra CD-spelare, men nu verkar du väldigt säker?

Jag tycker det är upp till var och en att hitta en spelare som passar dom. Beroende på hur ens ekonomi ser ut så är 6900 kr eller för den delen 30 000 kr trots allt ingen större uppoffring.

Själv lägger jag hellre lite mer pengar på skivspelaren(arna) och allting runt omkring då det dels är min huvudkälla och dels för att det många gånger kostar med kvalitetsmekanik.

MvH Carl

Om det är en myt eller inte har jag svårt att avgöra - jag bara rapporterade om hur diskussionerna brukat gå här... Jag tycker nog att äldre CD-spelare ofta var snabbare i hanteringen än nyare DVD:er och anar att det handlar om att mycket numera hanteras av mjukvara som ska fastställa formatet och göra inställningar för det... som tar tid.

Vad gäller att dataströmmen ska vara bitidentisk med skivan tror jag att mekaniken och stabilitet kan spela rätt stor roll. Man undrar ju lite ibland när man upplever nya enklare spelare som "smäckiga"... Under åren har det diskuterats en massa olika saker som skulle kunna vara orsak till de skillnader man faktiskt upplever... flerbits/enbits-omvandlare, klocka, jitter osv men 30 års utveckling av har väl inte bara inneburit integrering, förtätning och förminskning utan säkert också att de här kretsarna sköter sina uppgifter bättre. Inte nödvändigtvis bättre än de bästa gamla spelarna men jag skulle tro att kvaliteten är jämnare och högre nu än förr när många tillverkare löste det på sitt eget sätt... ibland blev det riktigt bra! :)

Kan till en del hålla med dig Calle - det är något visst med bra mekanik och 80 och 90-talen blev kanske finmekanikens guldålder för konsumentprodukter? (Tänker kameror tex) Om en apparat inte direkt ger det där extra förtroendet när man börjar hantera den så tror jag aldrig att man blir riktigt fri från den där lilla osäkerheten som gör att man hamnar i byteskarusellen...

Streaming och låtlistor i alla ära - det är otroligt bekvämt och allt finns... :) Men för oss med några år på nacken har det en speciell charm att "spela skivor! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-06-13 12:13

Jocke skrev:Streaming och låtlistor i alla ära - det är otroligt bekvämt och allt finns... :) Men för oss med några år på nacken har det en speciell charm att "spela skivor! :)

Jo, men... då handlar det om vinyl ;-)

/ B

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 12:17

Bill50x skrev:
Jocke skrev:Streaming och låtlistor i alla ära - det är otroligt bekvämt och allt finns... :) Men för oss med några år på nacken har det en speciell charm att "spela skivor! :)

/ B

Håller med! CD-skivor kan kvitta för egen del, kör hellre helt hårddiskbaserat (därför jag rippat hela min CD-samling och kör just så), men vinylritualen kan jag sakna lite (gav bort mina skivor till brorsan, som har bättre nytta av dem).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-13 13:36

Bill50x skrev:

/ B

Jo, jag har nog bortåt 5 hyllmeter. Egentligen var LP en optimal kombo av musik, konst/foto och lyrik (man kunde ju läsa vad som stod på dem...) ;-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-13 15:01

Jag har just investerat i en lite dyrare CD-spelare. Jag tillhör ju dem som vill ha något i handen och att vila ögat eller läsa på. Har visserligen en hel del på hårddisk men jag störs av att bli distraherad av att ha tillgång för mycket på en gång...
Sedan en vecka har jag spelat några timmar på en Audiolab 8200CDQ, spelaren med försteg och DAC, båda med ingångar för externa källor. Den fick bra omdömme i LTS' test härom året och dess återgivning är utmärkt.

Dessvärre är dess CD-läsare hyperkänslig och vägrar ibland läsa brända CD, något som alla andra CD-läsare jag testat inte haft bekymmer med. Jag har varit i kontakt med såväl säljaren, distributören och tillverkaren. Nu har ärendet via Audiolab's brittiska distributör gått vidare till Kina! Av någon anledning är lite dyrare produkter ofta behäftade med lite buggar och kräver uppdateringar i efterhand, vilket inte förnekas av Audiolab men man vill ju helst slippa betala för det. Produkter i lägre prisklasser verkar fungera redan från produktionsstart.

Tycker annars bra om produkten som fungerar som samlingscentral för såväl analogt som digitalt musikavnjutande. I mitt fall blir det CD, LP, FM och PC anslutet. Slutstegen får fjärrpåslag och det blir egentligen inte så många prylar synliga, fast mina Magnepan är förstås svåra att gömma...

Nästa steg blir att avsluta återuppbyggnaden av vinylsvarven.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-13 23:39

Flint skrev:
Vinylcalle skrev:
Flint skrev:
Vinylcalle skrev:
tvett skrev:Gammal CD = gammal laser

Att den är bytt tyder snarare på att det är en för modern laser, dom brukar ha så dålig kvalité.

MvH Carl

Statistik på det?

Statistik på det motsatta?
Statistik på att du inte enbart är här för att provocera?
Statistik på hur ofta du bidrar med något positivt?

Seriöst vart får man tag på statistik på allting? Är det CIA som sitter och övervakar hur lasern mår i olika CD-spelare. Givetvis med infiltratörer på alla verkstäder, sopstationer och källarförråd.

Du är för tydlig i din strävan att marknadsföra din affärsidé och tappar därför trovärdighet. Dessutom för lättretad för din yrkessroll. Det rätta svaret på min förfrågan hade varit "Tyvärr har jag ingen statistik på det men det är mitt intryck från vår egen serviceavdelning".

Kan du sluta vara så paranoid. Jag har redan tidigare hänvisat dig till Flashbacks forum för konspirationsteorier, vänd dig dit.

På mitt jobb säljer vi CD-spelare som kan vara både 30 år eller 30 dagar gamla och det är ju ingen tvekan att omsättningen på nyare spelare är betydligt högre.

Det rätta svaret på din fråga, tror du detta är någon j-va presskonferens, jag är på faktiskt som privatperson.

Till forumets moderatorer kan ni vara snälla och se efter Flints sjukliga besatthet av att förfölja folk, det börjar bli tröttsamt.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-13 23:43

Jocke skrev:
Vinylcalle skrev:
tiaz skrev:
Jocke skrev:Vi har väl ältat det här några gånger under åren och den allmänna uppfattingen verkar vara att om digitaldelen fungerar som den ska så skickar den ut samma bitar som finns på skivan. Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.. Hur en BR låter att spela CD på har jag inte läst något om...

Du börjar ju tråden med att du inte bestämt dig vad du tycker om dyra CD-spelare, men nu verkar du väldigt säker?

Jag tycker det är upp till var och en att hitta en spelare som passar dom. Beroende på hur ens ekonomi ser ut så är 6900 kr eller för den delen 30 000 kr trots allt ingen större uppoffring.

Själv lägger jag hellre lite mer pengar på skivspelaren(arna) och allting runt omkring då det dels är min huvudkälla och dels för att det många gånger kostar med kvalitetsmekanik.

MvH Carl

Om det är en myt eller inte har jag svårt att avgöra - jag bara rapporterade om hur diskussionerna brukat gå här... Jag tycker nog att äldre CD-spelare ofta var snabbare i hanteringen än nyare DVD:er och anar att det handlar om att mycket numera hanteras av mjukvara som ska fastställa formatet och göra inställningar för det... som tar tid.

Vad gäller att dataströmmen ska vara bitidentisk med skivan tror jag att mekaniken och stabilitet kan spela rätt stor roll. Man undrar ju lite ibland när man upplever nya enklare spelare som "smäckiga"... Under åren har det diskuterats en massa olika saker som skulle kunna vara orsak till de skillnader man faktiskt upplever... flerbits/enbits-omvandlare, klocka, jitter osv men 30 års utveckling av har väl inte bara inneburit integrering, förtätning och förminskning utan säkert också att de här kretsarna sköter sina uppgifter bättre. Inte nödvändigtvis bättre än de bästa gamla spelarna men jag skulle tro att kvaliteten är jämnare och högre nu än förr när många tillverkare löste det på sitt eget sätt... ibland blev det riktigt bra! :)

Kan till en del hålla med dig Calle - det är något visst med bra mekanik och 80 och 90-talen blev kanske finmekanikens guldålder för konsumentprodukter? (Tänker kameror tex) Om en apparat inte direkt ger det där extra förtroendet när man börjar hantera den så tror jag aldrig att man blir riktigt fri från den där lilla osäkerheten som gör att man hamnar i byteskarusellen...

Streaming och låtlistor i alla ära - det är otroligt bekvämt och allt finns... :) Men för oss med några år på nacken har det en speciell charm att "spela skivor! :)

Jag har inga som helst invändningar mot att digitaltekniken gjort framsteg inom hifin. Möjligtvis kan man fundera på hur stor ljudmässig skillnad det egentligen gjort till det bättre. Men att spelarna generellt låter bättre idag är troligt. Däremot tror jag att en riktigt välljudande CD-spelare från tidigt 90-tal står sig väl mot många av dagens spelare. Det är åtminstone min erfarenhet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-14 00:23

Vinylcalle skrev:
Jocke skrev:
Vinylcalle skrev:
tiaz skrev:

MvH Carl

Jag har inga som helst invändningar mot att digitaltekniken gjort framsteg inom hifin. Möjligtvis kan man fundera på hur stor ljudmässig skillnad det egentligen gjort till det bättre. Men att spelarna generellt låter bättre idag är troligt. Däremot tror jag att en riktigt välljudande CD-spelare från tidigt 90-tal står sig väl mot många av dagens spelare. Det är åtminstone min erfarenhet.

MvH Carl

Det var en längre konversation jag kommenterade och avsåg just bara det avslutande stycket riktat till dig!^^ Och ja, jag håller med. Min Pioneer PD-9700 låter inte väsentligt annorlunda än mitt nästan nya ljudkort för 8.000 (som iofs låter betydligt bättre än mitt tidigare för 3.000...^^)

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-06-14 16:31

Jag har haft ett par sk high end cd maskiner som kostat skjortan men idag är bd spelarna såpass bra och kan så mkt mer att det är helt meningslöst med dyra cd spelare enl mig.

Mitt val blev till slut en philips bdp-9600 och den har jag inga planer alls på att byta ut av prestanda skäl, en otroligt fin maskin även byggkvalites mässigt i jämnförelse med dyr spelarna.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi