Reckhorn B2 under luppen, bilder !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Duger denna för LT till subbasar ?

1. Ingen aning, har inte provat
14
64%
2. Jag har testat den- ja, den duger ( motivera)
1
5%
3. Jag har testat den- nej, den duger inte ( motivera)
7
32%

Antal röster : 22

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 10:32

DL skrev:
Richard skrev:Kanske är det så att jag skulle dissa vadhelst jag skulle koppla in, för det låter ju så bra utan filter. Kommer därför aldrig att köpa en minidsp eller ino80 pga av risken för försämring.

Så du köper något billigt som folk säger är skit och som inte klarar av det du vill göra, och från de dåliga resultaten dömer du ut saker som folk säger fungerar bra och som kan göra det du ville? :?

Att du inte väljer att köpa något annat för att du trots allt är nöjd med ljudet köper jag lätt, men jag förstår inte hur cr80 eller minidsp kommer in i bilden.

Nej, jag dissar inte andra produkter. Men det kanske finns andra saker som skulle ge betydligt mera i ljudkvalitetslyft. Större lådor tex. Efter det kanske en bra PEQ kan köpas.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 10:35

Jo jag såg ditt tidigare svar och redigerade min post, men du hann visst svara innan jag hann posta min redigering.

Forum är inga bra, eh, forum, för realtidschat :P

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-13 10:36

Richard, har du förståelse för hur en LT fungerar teoretiskt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-13 10:38

Jag antog han körde dem i BR eftersom han ville ha subsonicfilter?

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 10:42

PappaBas skrev:Jag antog han körde dem i BR eftersom han ville ha subsonicfilter?

Man kan väl vilja begränsa frekvens och konrörelser även på andra varianter än basreflex? Allt som hörs under 20Hz kanske är all skit man har i rummet som börjar skallra (vilket jag tycker förstör lyssningsupplevelsen totalt, dödar inlevelsen) och då kan man ju lika gärna spara förstärkare och element genom en högpass? Eller missar jag något?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 10:43

Johan_Lindroos skrev:P.S. Rickard, tänk på att högtalare har också en högpassfilterfunktion. D.S.

Jag har inga problem alls med integrationen mellan huvudhögtalarna och mina dubbla subbasar. Jag ville ha djupare bas utan att bygga nya lådor med hjälp av Reckhorn B2. Det verkade inte fungera.

Återgivningen och integrationen jag har nu ( utan reckhorn ) med HK 980, monitor audio rx6 ( ofiltrerade nedåt ) är betydligt bättre än då jag körde med piP som frontar. Dessa delade jag av nedåt vid 80 hz i min receiver och det ljudet lät inte speciellt bra alls. Integrationen med subbasarna blev aldrig riktigt bra.

Det verkar som att det ska till ett väldigt bra högpassfilter för att inte fucka- upp musikåtergivningen. Delningsfiltret i Denon var alldeles för dåligt, så jag antar att det finns bättre externa filter som kör i riktig stereo ( monobas låter ju skit. ) . Reckhorn B2 verkar inte vara ett sådant.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-13 10:45

DL skrev:
PappaBas skrev:Jag antog han körde dem i BR eftersom han ville ha subsonicfilter?

Man kan väl vilja begränsa frekvens och konrörelser även på andra varianter än basreflex? Allt som hörs under 20Hz kanske är all skit man har i rummet som börjar skallra (vilket jag tycker förstör lyssningsupplevelsen totalt, dödar inlevelsen) och då kan man ju lika gärna spara förstärkare och element genom en högpass? Eller missar jag något?

Det är säkert så, jag tänkte bara att det är den vanligaste applikation för att undvika fladdrande koner för BR.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 10:47

PappaBas skrev:
DL skrev:

Det är säkert så, jag tänkte bara att det är den vanligaste applikation för att undvika fladdrande koner för BR.

Det är säkert också sant :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-13 10:49

Flint skrev:
Richard skrev:
Flint skrev:Richard
Tyvärr. Ingen som helst skillnad mellan elektrolyten och polyesterkondingen på vardera 10uF i utsläckningsjämförelsen. Finns ingen anledning att ens visa någon bild för den visar bara ett rakt streck. Intressant test dock.

Ok, då kan vi avfärda detta som boven. 8)

Är filtreringen i Reckhorn dålig, eller blir det såhär dåligt med alla dylika filtergrunkor....

Ingen aning. Jag vet inte ens vad Linkwitz transform innebär. Därför säger jag inget i den debatten.

I avsnitt 9 på denna sida beskriver S. Linkwitz hur Linkwitz Transform (förkortat LT) är tänkt att fungera:
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 10:52

DL skrev:

Precis. Jag trodde nog att basåtergivningen , befriad från allting under 20 hz skulle bli bättre. Det hade jag läst på nätet och i Reckhorns reklamblad.

Jag hade fel, och det är väldigt tydligt att mina subbasar utan högpassfilter går hörbart en bra bit lägre än 20 hz och det är synd att filtrera bort. Att basarna skulle bottna har jag aldrig haft problem med, då klipper nog basstegen först.

Sedan är det en annan sak att det knakar i bjälklagen i kåken med riktig djupbas på hög volym, men det är inte högtalareelementens effektålighet som utgör begränsningarna. Med större lådor vet jag att jag kan få djupare bas ned mot 12-15 hz helt gratis.

Riktig LT vore kanske ett alternativ, men det finns ju inga garantier för att det skulle bli lika bra som att bygga helt nya större lådor ?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-13 10:57

Ok så du delar dem i HK:n?

Att det låter annorlunda när du kör dina RX6:or som fullregister är kanske inte så konstigt eftersom du då får flera baskällor. Men samtidigt förstår jag inte varför du gör så. Eller vill du bara använda dina basar för att "fylla i" basen i de lägsta frekvenserna?

Ett tips är ju att om du inte vet hur systemet egentligen beter sig så har du en extremt liten chans att pricka rätt med någon modifikation du gör.
Än mindre kan du då dra någon som helst slutsats av kvaliteten på någon av de ingående komponenterna.
Jag försöker förstå vad exakt det är du försöker åstadkomma med ditt system? Är det att kunna spela djupare och avlasta dina RX6:or?
Som du kopplar nu avlastar du dem inte.
Har du då kopplat in basar som spelar parallelt med topparna (och de kommer spela en bra bit upp i registret) så är det kanske inte konstigt att klangbalansen förändras.

Beskriv gärna exakt hur det är kopplat och exakt hur du vill att det skall fungera?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 10:57

paa skrev:
Flint skrev:
Richard skrev:
Tyvärr. Ingen som helst skillnad mellan elektrolyten och polyesterkondingen på vardera 10uF i utsläckningsjämförelsen. Finns ingen anledning att ens visa någon bild för den visar bara ett rakt streck. Intressant test dock.

Är filtreringen i Reckhorn dålig, eller blir det såhär dåligt med alla dylika filtergrunkor....

Ingen aning. Jag vet inte ens vad Linkwitz transform innebär. Därför säger jag inget i den debatten.

I avsnitt 9 på denna sida beskriver S. Linkwitz hur Linkwitz Transform (förkortat LT) är tänkt att fungera:
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9

Jag har både läst om, och hört hans konstruktioner med LT och har inte blivit speciellt imponerad.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 11:00

PappaBas skrev:Ok så du delar dem i HK:n?

Att det låter annorlunda när du kör dina RX6:or som fullregister är kanske inte så konstigt eftersom du då får flera baskällor. Men samtidigt förstår jag inte varför du gör så. Eller vill du bara använda dina basar för att "fylla i" basen i de lägsta frekvenserna?

Ett tips är ju att om du inte vet hur systemet egentligen beter sig så har du en extremt liten chans att pricka rätt med någon modifikation du gör.
Än mindre kan du då dra någon som helst slutsats av kvaliteten på någon av de ingående komponenterna.
Jag försöker förstå vad exakt det är du försöker åstadkomma med ditt system? Är det att kunna spela djupare och avlasta dina RX6:or?
Har du då kopplat in basar som spelar parallelt med topparna (och de kommer spela en bra bit upp i registret) så är det kanske inte konstigt att klangbalansen förändras.

Beskriv gärna exakt hur det är kopplat och exakt hur du vill att det skall fungera?

Jag kör odelat direkt från pre out från HK. Basen låter renast och djupast så.
Målet var inte att avlasta rx6: orna. Integreringen är också perfekt med stereosubbarna. Målet var att få mina ( alltför ) små baslådor att bete sig som riktigt stora lådor, vilket verkar vara svårt att åstadkomma utan kompromisser i ljudet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 11:01

Richard skrev:

Men rätt ska vara rätt. Jag upptäckte en mycket liten påverkan av själva anslaget med max förstorad bild. Den här.

Bild

Den har de här värdena. RMS -74.7dB. Orginalljudet ligger på -17dB RMS och 0dB topp.

Bild

Bruset som ligger strax före har värdet -84.3dB RMS.

Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-13 11:03

Richard skrev:
Målet var inte att avlasta rx6: orna. Integreringen är också perfekt med stereosubbarna. Målet var att få mina ( alltför ) små baslådor att bete sig som riktigt stora lådor, vilket verkar vara svårt att åstadkomma utan kompromisser i ljudet.

Ja men hur högpassfiltrerar du basarna uppåt i frekvens?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-13 11:03

PappaBas skrev:
DL skrev:

Jag använder det för att undvika för stor bias på mina slutna basars utslag.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 11:05

Richard skrev:

Hur kan integrationen vara perfekt om dina baslådor är för små?

Menar du att rx6 är felkonstruerade?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 11:42

Flint skrev:
Richard skrev:

Men rätt ska vara rätt. Jag upptäckte en mycket liten påverkan av själva anslaget med max förstorad bild. Den här.

Bild

Den har de här värdena. RMS -74.7dB. Orginalljudet ligger på -17dB RMS och 0dB topp.

Bild

Bruset som ligger strax före har värdet -84.3dB RMS.

Bild

Intressant ! Det är ju rätt stor inverkan, troligen hörbart !

Är din graf med elektrolytkondingen, eller polyesterkondingen ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 11:44

tvett skrev:
PappaBas skrev:
DL skrev:

Jag använder det för att undvika för stor bias på mina slutna basars utslag.

Jag behöver det troligen inte eftersom xxls tål väldigt stora utslag utan dist.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 11:49

Richard skrev:Intressant ! Det är ju rätt stor inverkan, troligen hörbart !

Det där skulle jag åtminstone inte höra, och jag undrar om någon annan verkligen skulle göra det heller.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 11:50

Jag använder subaslådorna så- de filtreras uppåt 18db/oktav i det inbyggda xtz subamp filtret, delar kring 60 hz i stereo. RX 6 körs helt ofiltrerat för att det låter bäst så. Jag vet, det är inte rumsrent här på faktiskt med det låter bättre så , och då kör jag så.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 11:53

Det är skillnaden mellan dom så vem som är boven vet man inte. Det måste bli så för att inte själva filterverkan ska visa sig. Så här kommer skillnaden mellan två lika stora filter/RC-länkar fram. Jag kommer inte på något annat sätt att lösa problemet. Vi får väl anta att lyten är boven skulle jag tro men 60dB under (antagen) orginalsignalen är lågt och det handlar bara om de första säg tre hertzen i anslaget. Jag tror inte att man hör det här som en påverkan, men tro är en sak.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 11:54

MagnusÖstberg skrev:

Det där skulle jag åtminstone inte höra, och jag undrar om någon annan verkligen skulle göra det heller.

Tio db upp ( 74 db ) ovanför bruset som ligger vid 84 db, från en puls som startar vid - 17 db till 0 .

Det är ganska stor inverkan det . :?

Och vad händer om du kopplar ett antal sådana kondingar efter varje aktivt steg som i reckhorn, dvs 4 stycken ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 11:54

Allt är rumsrent på faktiskt. Det är bara EXTREMT svårt, nästintill omöjligt, att inte få effekter av de olika fasgångarna och den påverkan det har.

Det är inte omöjligt att de negativa effekterna förstärks ytterligare i ditt fall.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 11:58

Det krävs en ordentlig blindtest på det här med elektrolyter. Jag anmäler mig dock inte. Föreslår att du Rickard som framför en stark åsikt tar den testen på dina axlar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 12:15

Flint skrev:

Det är skillnaden mellan dom så vem som är boven vet man inte. Det måste bli så för att inte själva filterverkan ska visa sig. Så här kommer skillnaden mellan två lika stora filter/RC-länkar fram. Jag kommer inte på något annat sätt att lösa problemet. Vi får väl anta att lyten är boven skulle jag tro men 60dB under (antagen) orginalsignalen är lågt och det handlar bara om de första säg tre hertzen i anslaget. Jag tror inte att man hör det här som en påverkan, men tro är en sak.

3 hz vid låga frekvenser typ 100 hz upplevs som ostämt, eller en smula otydligt i pitchen. Blir denna påverkan vid transienta förlopp så är det inte konstigt varför elektrolyter fått dåligt rykte bland de flesta konstruktörer ( att ha dem i signalvägen ) . Mina fem cent.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 12:19

Jag kanske tolkade fel, men jag förstod det som att det var de tre första svängningarna av 100Hz-anslaget som blev lätt distade, det borde inte vara i närheten av lika hörbart som en 3Hz modulering (inte hörbart alls skulle jag gissa).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 12:25

DL skrev:Jag kanske tolkade fel, men jag förstod det som att det var de tre första svängningarna av 100Hz-anslaget som blev lätt distade, det borde inte vara i närheten av lika hörbart som en 3Hz modulering (inte hörbart alls skulle jag gissa).

Sant, men det finns en tydlig påverkan där, och den påverkan är betydligt större än andra komponenter, som tex olika sorters motstånd eller IC- kretsar.

Det finns ju dem som säger att elektrolyter inte påverkar alls . :?
Nu vet vi att de har fel, och att disten inte syns vid statiska mätningar, utan vid transienta förlopp, typ, musik. :wink:

Tack flint för mätningarna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 12:27

DL skrev:Jag kanske tolkade fel, men jag förstod det som att det var de tre första svängningarna av 100Hz-anslaget som blev lätt distade, det borde inte vara i närheten av lika hörbart som en 3Hz modulering (inte hörbart alls skulle jag gissa).

Du förstod rätt. Det är de tre första hertzen som är påverkade i nivå och som därför sticker upp ur bruset i jämförelsen. Ljudet/tonen är inte modulerad med 3Hz. Det är min tanke och tolkning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-06-13 12:30

PappaBas skrev:
Richard skrev:

Ja men hur högpassfiltrerar du basarna uppåt i frekvens?

Ohh, det var något nytt revolutionerande! :wink: :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi