Vinylcalle skrev:tiaz skrev:Jocke skrev:Vi har väl ältat det här några gånger under åren och den allmänna uppfattingen verkar vara att om digitaldelen fungerar som den ska så skickar den ut samma bitar som finns på skivan. Vad gäller omvandling och analogdel kan det naturligtvis finnas en del skillnader och det sägs att en modern billig DVD-spelare låter bättre än en typ 10 år gammal High End-CD.. Hur en BR låter att spela CD på har jag inte läst något om...
låter rimligt. det här med dyra cd spelare är för mig en typisk hifi myt.
Du börjar ju tråden med att du inte bestämt dig vad du tycker om dyra CD-spelare, men nu verkar du väldigt säker?
Jag tycker det är upp till var och en att hitta en spelare som passar dom. Beroende på hur ens ekonomi ser ut så är 6900 kr eller för den delen 30 000 kr trots allt ingen större uppoffring.
Själv lägger jag hellre lite mer pengar på skivspelaren(arna) och allting runt omkring då det dels är min huvudkälla och dels för att det många gånger kostar med kvalitetsmekanik.
MvH Carl
Om det är en myt eller inte har jag svårt att avgöra - jag bara rapporterade om hur diskussionerna brukat gå här... Jag tycker nog att äldre CD-spelare ofta var snabbare i hanteringen än nyare DVD:er och anar att det handlar om att mycket numera hanteras av mjukvara som ska fastställa formatet och göra inställningar för det... som tar tid.
Vad gäller att dataströmmen ska vara bitidentisk med skivan tror jag att mekaniken och stabilitet kan spela rätt stor roll. Man undrar ju lite ibland när man upplever nya enklare spelare som "smäckiga"... Under åren har det diskuterats en massa olika saker som skulle kunna vara orsak till de skillnader man faktiskt upplever... flerbits/enbits-omvandlare, klocka, jitter osv men 30 års utveckling av har väl inte bara inneburit integrering, förtätning och förminskning utan säkert också att de här kretsarna sköter sina uppgifter bättre. Inte nödvändigtvis bättre än de bästa gamla spelarna men jag skulle tro att kvaliteten är jämnare och högre nu än förr när många tillverkare löste det på sitt eget sätt... ibland blev det riktigt bra!
Kan till en del hålla med dig Calle - det är något visst med bra mekanik och 80 och 90-talen blev kanske finmekanikens guldålder för konsumentprodukter? (Tänker kameror tex) Om en apparat inte direkt ger det där extra förtroendet när man börjar hantera den så tror jag aldrig att man blir riktigt fri från den där lilla osäkerheten som gör att man hamnar i byteskarusellen...
Streaming och låtlistor i alla ära - det är otroligt bekvämt och allt finns...

Men för oss med några år på nacken har det en speciell charm att "spela skivor!