Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Vill du minska på diskantnivån (möjligen minskar det en del av det ljusheten) så går det bra att byta ut R3 i diskantfiltret från 5,6 ohm till 6,8 ohm eller 8,2 ohm, man kan testa lite själv vad man gillar. Fashomogeniteten i filtret påverkas nästan inte alls resistorbytet.
ollebolle skrev:Det blev MKII-filtret eftersom det bara tycks ha fördelar mot det första filtret efter vad jag förstod.
Stativen är fina ja! Det är sådana där burkar butiker har sitt lösvitsgodis i.
Man kan få dem gratis av affären om man är snäll
Använder dem som sortimentsaskar för skruv, elektronikkomponenter och diverse.
Antingen bygger jag basmoduler och ställer högtalarna på dem.
Eller så bygger jag stativ!
Har en bit metallstolpe i källaren. En sådan där galvaniserad stolpe som man fäster vägmärken på.
Jag har dock förvärvat den på ärligt vis!
Den skulle man kunna svetsa dit två tjockare plåtar på så har man gjort sig ett par stativ.
Bara plåtarna inte slår sig av värmeutvecklingen...
Eller så hittar man på något annat kul! Vore kul att prova att gjuta stativ-fötter i cement om man kan få snygg yta bara!skrutten skrev:Vill du minska på diskantnivån (möjligen minskar det en del av det ljusheten) så går det bra att byta ut R3 i diskantfiltret från 5,6 ohm till 6,8 ohm eller 8,2 ohm, man kan testa lite själv vad man gillar. Fashomogeniteten i filtret påverkas nästan inte alls resistorbytet.
Jag kör 5,6ohm i nuläget för kännedom
Ett tag tänkte jag koppla en liten omkopplingsvippa för olika resistanser på högtalarterminalen, men jag gjorde inte det.
Det är dock inte för sent!