Moderator: Redaktörer
single_malt skrev:Hej, om man vill öka en högtalares känslighet, finns det något som gör att det inte går att erhålla exakt samma överföringsfunktion på en bashögtalare med två seriekopplade baselement om man ändrar till parallellkoppling?
Kravet att elementen måste vara matchade finns väl oavsett serie- eller paralellkoppling?DQ-20 skrev:single_malt skrev:Hej, om man vill öka en högtalares känslighet, finns det något som gör att det inte går att erhålla exakt samma överföringsfunktion på en bashögtalare med två seriekopplade baselement om man ändrar till parallellkoppling?
Jag tror det där har varit uppe "en passant". Skälet som jag förstår det är att för att lösningarna skall vara "exakt samma" förutom känsligheten så måste också elementen vara "exakt" samma. Om elementen är "exakt lika" kommer också spänningen fördela sig "exakt lika" över elementen. Så är det aldrig men om man läser DIY och medlemstrådar verkar det som om många kan leva med felen i utbyte mot att man slipper extra slutsteg. Detta verkar i sin tur vara en konsekvens av att de flesta riktigt "håriga" baselement nuförtiden har en nominell impedans på 4 ohm, vilket i princip kräver en kanal per element om man inte seriekopplar.
/DQ-20
single_malt skrev:Jag startade tråden efter en undran apropå en tråd som Komorok startade där det eftersöks billiga slutsteg som lämnar effekter i 10000-klassen i 8 ohm. Tänkte att det kanske vore lättare och billigare att åstadkomma önskvärd effekt genom att göra en liten omkoppling för att ändra impedansen i högalaren i såna fall
single_malt skrev:Hej, om man vill öka en högtalares känslighet, finns det något som gör att det inte går att erhålla exakt samma överföringsfunktion på en bashögtalare med två seriekopplade baselement om man ändrar till parallellkoppling?
Flint skrev:Kan aldrig tänka mig att serie eller parallellkoppling skulle kunna påverka annat än belastningen för förstärkaren som driver dom. Ev. olikheter mellan elementen som rickard pratar om tas väl ut och/eller blandas likadant i båda fallen förutsatt att elementen också är likadant placerade i båda fallen. Jag anser att parallell/serie är en belstningsfråga för förstärkaren och ev. inblandade passiva filter.
Richard skrev:Flint skrev:Kan aldrig tänka mig att serie eller parallellkoppling skulle kunna påverka annat än belastningen för förstärkaren som driver dom. Ev. olikheter mellan elementen som rickard pratar om tas väl ut och/eller blandas likadant i båda fallen förutsatt att elementen också är likadant placerade i båda fallen. Jag anser att parallell/serie är en belstningsfråga för förstärkaren och ev. inblandade passiva filter.
En förstärkare som levererar 100 watt med två seriekopplade subbasar ( 2 4- ohmare ) ger ju kanske uppemot 3-400 watt om dessa är parallellkopplade och slutsteget klarar belastningen i 2 ohm. Här är en skillnad som är objektiv.

Flint skrev:Om man förutsätter att nätdelen är 100% förlustfri och inte tappar spänning så kan man se det så här. För att få ut 199W i fyra ohm från/mot 100W i åtta ohm behöver förstärkaren ha en dämpfaktor på 397.5. Men det finns ingen sån nätdel så beräkningen blir bara hypotetisk.
tvett skrev:Hur vanligt är det att märka ner 8ohm-effekten för att framstå bättre genom "dubbling" ?
Flint skrev:Om man förutsätter att nätdelen är 100% förlustfri och inte tappar spänning så kan man se det så här. För att få ut 199W i fyra ohm från/mot 100W i åtta ohm behöver förstärkaren ha en dämpfaktor på 397.5. Men det finns ingen sån nätdel så beräkningen blir bara hypotetisk.
Richard skrev:Flint skrev:Om man förutsätter att nätdelen är 100% förlustfri och inte tappar spänning så kan man se det så här. För att få ut 199W i fyra ohm från/mot 100W i åtta ohm behöver förstärkaren ha en dämpfaktor på 397.5. Men det finns ingen sån nätdel så beräkningen blir bara hypotetisk.
Intressant !
IngOehman skrev:...
<snip>
...
PS. Det är dock teoretiskt möjligt att konstruera ett slutsteg som levererar
till och med mer än den dubbla effekten när impedansen halveras, men jag
känner inte till att det finns några sådana konstruktioner, annat än förstås
i mitt huvud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster