Hypex lanserar Ncore - En hyggligt anständig Klass D?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-09 19:05

rajapruk skrev:
Flint skrev:Njae. Om man vill ha switchfrekvensskimmer ska man köra slutsteg i klass-D. Kanske skulle dom bli lite hifi om dom avslutades med en utg.trafo som var så dålig så att den helt stoppade resterna av switchfrekvensen.

Har du hört nCore?

Nej. Jag grundar mina intyck på Hypex UcD 180 och det var inte kul. Men visa mig utsignalen utan ljud in från nCore ofuskad och ofiltrerad så kanske jag kan börja tro dig. Men så länge det finns en (1) mV schwitchfrekvens kvar i den så vägrar jag.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-06-09 19:05

Vad kostade materialet till dina två rajapruk?

Ca 20k för båda? eller mer?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-06-09 19:24

Flint skrev:
rajapruk skrev:
Flint skrev:Njae. Om man vill ha switchfrekvensskimmer ska man köra slutsteg i klass-D. Kanske skulle dom bli lite hifi om dom avslutades med en utg.trafo som var så dålig så att den helt stoppade resterna av switchfrekvensen.

Har du hört nCore?

Nej. Jag grundar mina intyck på Hypex UcD 180 och det var inte kul. Men visa mig utsignalen utan ljud in från nCore ofuskad och ofiltrerad så kanske jag kan börja tro dig. Men så länge det finns en (1) mV schwitchfrekvens kvar i den så vägrar jag.

Du får mäta på mina om du vill. Jag har inte denna kompetens.

Men jag hade precis din åsikt om klass-d innan jag hörde nCore

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-06-09 19:27

gflar skrev:Vad kostade materialet till dina två rajapruk?

Runt 8k styck för mig. Jag har 3.

Hänger på eurokursen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-09 19:33

rajapruk
Jag ändrar mig gärna. Klass-D vore väldigt praktiskt om det fungerade men hittills har jag inte sett bevis för att det gör det och man kan inte chansa och köpa allt som kommer ut. Jag har i alla fall inte råd med det. Reklammakarna och deras förlängda arm de testande tidningarna får sluta dölja problemen med hjälp av filter i mätningarna så att tillverkarna/konstruktörerna tvingas till konstruktionabordet på allvar.
Senast redigerad av Flint 2013-06-09 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-06-09 19:34

rajapruk skrev:
gflar skrev:Vad kostade materialet till dina två rajapruk?

Runt 8k styck för mig. Jag har 3.

Hänger på eurokursen.

Trevligt!

Kan absolut tänka mig ett par i din konfiguration. Verkar inte vara raketforskning att få ihop dom heller.

Borde vara relativt enkelt att göra om dom till stereo-steg ifall det skulle bli aktuellt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-09 20:46

Hur var det nu med ferritringarna? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-09 20:52

JockScott skrev:Jag tycker inte Ncore blockena låter kallt/vasst, inte alls. Däremot det som kanske saknas i mitt tycke, man brukar prata om "rörskimmer" (vad det nu kan vara) är möjligen den ingrediens som saknas i ljudet för mig.

Angående balansering, Hypex grundaren förespråkar balanserad överföring så den är nog att föredra.

Duger lika bra med semi, vad jag kan läsa i manualen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-06-09 21:27

sprudel skrev:
JockScott skrev:Jag tycker inte Ncore blockena låter kallt/vasst, inte alls. Däremot det som kanske saknas i mitt tycke, man brukar prata om "rörskimmer" (vad det nu kan vara) är möjligen den ingrediens som saknas i ljudet för mig.

Angående balansering, Hypex grundaren förespråkar balanserad överföring så den är nog att föredra.

Duger lika bra med semi, vad jag kan läsa i manualen.

Duger, men inte lika bra. Kapitel 12.2 för den som är intresserad:

http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-13 23:17

Lyfte på locken idag för att kolla monteringen.
Hmmm! Inga vackra lödningar, dåligt snurrat kablage, och va F-n! Glömt koppla skärmen för signalen till chassit!
Fixade lödningar, kopplade skärmen, byggde ett par semibalanserade rca till xlr med Neutrik och Supra EFF-1.
What a difference a day make! :)
Helt ouppvärmda spelar det musik på en annan nivå. Det här ska bli intressant.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-14 06:39

sprudel skrev:Lyfte på locken idag för att kolla monteringen.
Hmmm! Inga vackra lödningar, dåligt snurrat kablage, och va F-n! Glömt koppla skärmen för signalen till chassit!
Fixade lödningar, kopplade skärmen, byggde ett par semibalanserade rca till xlr med Neutrik och Supra EFF-1.

Det där med skärmen är skumt. Den kanske ska vara jordad bara på ett ställe typ en gemensam jordpunkt.

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-06-14 07:48

Flint skrev: Men så länge det finns en (1) mV schwitchfrekvens kvar i den så vägrar jag.

Hur korrelerar du amplituden på switchfrekvensripplet till återgiven ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-14 07:54

Allram skrev:
Flint skrev: Men så länge det finns en (1) mV schwitchfrekvens kvar i den så vägrar jag.

Hur korrelerar du amplituden på switchfrekvensripplet till återgiven ljudkvalitet?

Med hörseln.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-14 07:55

Flint skrev:

Det där med skärmen är skumt. Den kanske ska vara jordad bara på ett ställe typ en gemensam jordpunkt.

Kika på Rajapruks länk ovan såser du att skärm, pin1 och chassi ska förenas.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-14 08:02

sprudel skrev:
Flint skrev:

Kika på Rajapruks länk ovan såser du att skärm, pin1 och chassi ska förenas.

Bra. Annars är det inte ovanligt att man jordar bara ena änden av en skärmad kabel i diverse elektronik.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-06-14 10:06

"vad var det jag sa" :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-06-14 10:10

Sprudel, det är viktigt att fasen kopplas på rätt ställe när du kopplar in strömmen också. Många rapporterar om att det gör stor skillnad på just denna förstärkare.
Jag satte ett litet rött klistermärke på den sidan som fasen skall vara vid IEC-kontakten, så att jag inte ska glömma detta vid framtida inkopplingar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-14 12:21

rajapruk skrev:Sprudel, det är viktigt att fasen kopplas på rätt ställe när du kopplar in strömmen också. Många rapporterar om att det gör stor skillnad på just denna förstärkare.
Jag satte ett litet rött klistermärke på den sidan som fasen skall vara vid IEC-kontakten, så att jag inte ska glömma detta vid framtida inkopplingar.

Aha! Tack för tipset, det ska jag göra. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-14 14:14

Aha, testandet går in i en ny fas! Spännande....:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-06-14 17:41

Flint skrev:
Allram skrev:

Med hörseln.

Hör du 400 kHz? (Hypex UcD)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-14 17:43

Allram skrev:
Flint skrev:
Allram skrev:

Med hörseln.

Hör du 400 kHz? (Hypex UcD)

Nästan. 398kHz går fint. Du då?

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-06-14 17:48

Tackar som frågar, 17 kHz här ungefär.

Skämt åsido, det låter ändå som att du menar att du på något sätt kan detektera om en 400 kHz ton finns i signalen eller inte. Förklara hur du tänker, för jag fattar inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-14 17:54

Allram skrev:Tackar som frågar, 17 kHz här ungefär.

Skämt åsido, det låter ändå som att du menar att du på något sätt kan detektera om en 400 kHz ton finns i signalen eller inte. Förklara hur du tänker, för jag fattar inte.

Kanske, nån gång när det passar mig. Hur tycker du själv att klass-D låter då, generellt?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-14 18:19

Flint skrev:
Allram skrev:

Med hörseln.

+1.

Lyssnade nyligen på linns nyaste lifestyle grejor, linn kiko. Aktiva högtalare med klass D drift, 4 slutsteg. Precis som de andra tiotalet klass D steg jag lyssnat till så lät det på samma sätt.

Det lät hårt och jävligt. Har man litet krav duger klass D bara till subbasdrift tycker jag.

Jag tror flint är inne på vad felet är, nämligen HF kontaminering som speglas ned i det hörbara området. Oavsett hur goda filter som används. Dessutom tillkommer felet med den variabla frekvensgången i diskanten beroende på diskantelementets belastning, men det är nog underordnat HF-'problemen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-14 18:25

Klass D låter fantastiskt.

Vissa varianter av den iaf. Det finns så många implementationer av den så jag tycker det är lite snävt att bara avfärda hela skiten.
Så det så.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-06-14 18:30

Första blandfrekvensen för en 400 kHz bärvåg blandad med en 22kHz nytto ton är 378 kHz. Andra är 356 kHz, men då svagare i amplitud än den första. Så fortsätter det nedåt med 22 kHz intervall, hela tiden med fallande amplitud. Innan man är nere under 20 kHz så krävs det ruskigt många blandtoner, och mycket stor amplitud på bärvågen. Får man så många blandtoner så är ju slutsteget fruktansvärt olinjärt och har kraftigt kvarliggande bärvåg. Det tror jag det är få seriösa klass D-steg som har.

Jag har varken F/E-testat eller blindtestat klass-D slutsteg och kan därför inte med säkerhet säga att de låter si eller så. Så länge slutsteget är lågbrusigt, har rak frekvensgång och hyggligt låg distortion inom det hörbara området och givetvis nivåmatchat så tror jag inte att man med säkerhet skulle kunna höra om någon skiftat slutsteg i sin setup.

Jag säger inte att det inte skulle gå att detektera ett klass D, det går säkert, men jag tror inte det är sannolikt att man lyckas med bara ljudminnet som referens.
Senast redigerad av Allram 2013-06-14 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-14 18:30

Jag avfärdar inte hela skiten. Bara de steg som har rester kvar av switchfrekvensen i utsignalen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-14 18:54

Allram skrev:Jag har varken F/E-testat eller blindtestat klass-D slutsteg och kan därför inte med säkerhet säga att de låter si eller så.

Men hur tycker du att det du har hört låter då? För du har väl lyssnat och bildat dig en uppfattning och inte bara snackar hypoteser?

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-06-14 19:10

Det jag har hört har låtit lika bra som något annat. Jag har inte hört något som skulle diskvalificera just denna teknik jämfört med linjära tekniker. Jag tror det finns bra och dåliga klass D steg likväl som det finns bra och dåliga linjära steg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-14 19:12

Allram skrev:Det jag har hört har låtit lika bra som något annat. Jag har inte hört något som skulle diskvalificera just denna teknik jämfört med linjära tekniker. Jag tror det finns bra och dåliga klass D steg likväl som det finns bra och dåliga linjära steg.

Knepet är bara att hitta de bra d-stegen då. Precis som med allt annat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi