Är det någon mening med DVD-A i två kanaler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell

Är det någon mening med DVD-A i två kanaler?

Inläggav Kjell » 2005-09-28 12:42

Vad jag har förstått är fördelarna med DVD-A följande:

-Större dynamiskt omfång

-Fler kanaler

-Större frekvensomfång

Fler kanaler blir meningslöst om man har en anläggning med bara två högtalare. Större frekvensomfång har jag förstått ska vara i stort sett försumbart. Då återstår större dynamiskt omfång.

Hur pass stor inverkan har det i dagens läge (inspelningar, avspelningsutrustning)? Det känns ju lite fånigt att satsa på något om det inte skulle vara bättre än CD.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-28 13:16

Max säger: Tyävrr så är det ju bara ett fåtal inspelningar som är i närheten av av utnyttja CDns fulla kapacitet. DVD-A känns ganska meningslöst med tanke på inspelningarns kvalitet :cry:

Men idén är ju bra! Särksilt för dom som har flerkanalsanläggningar, men det har ju inte jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-28 16:04

Lyssna på CD-inspelningar från 1986 - 1994 cirka :wink:
Det är många skivor här, som är ritigt sjysst inspelade.

Knappast nått man kan säga om de flesta produktioner idag !

CD är skitbra
NN

Användarvisningsbild
Kjell

Inläggav Kjell » 2005-09-28 18:47

Hur är det med utrustningen, klarar den av att återge den större dynamiken? Exempelvis Pioneers DV-585 har ett dynamiskt omfång på 101 dB och S/N på 115 dB (vilken man nu ska se på vet jag inte riktigt).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-03 05:12

max_h: har du lyssnat och jämfört en skiva i 24bit 48Khz Dvd-A version mot en cd-version 16-bit 44.1 Khz? Av de skivor jag hört och jämfört så har dvd-a alltid låtit mycket behagligare. Oavsett om cdns fulla potential utnyttjats eller inte, så kan man få bättre ljud för några tior extra. Jag kan bara hoppas att allt fler skivor som jag gillar kommer i dvd-audio versioner. Helt klart värt de extra slantarna de kostat.

edit: Men tja om det är någon mening om man bara har två kanaler? Det ramlar väl bort en massa röster, instrument och sånt som skulle hörts ur centern och surroundkanalerna som kanske är vitalt för låtarna, och det är väl inget vidare. Men de instrument och röster man hör låter nog märkbart mycket bättre :lol: alltid något.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-03 08:37

- Högre upplösning i amplitudled

Det måste väl rimligtvis räknas som en fördel? Sedan kanske man kan diskutera (och blindtesta, så klart) huruvida det är hörbart i alla lägen, men en teoretisk fördel är det, i alla fall.

Edit: Eller är det det du menar med "större dynamiskt omfång"?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-03 09:35

Eftersom DVD-audio idag inte säljs i någon större utsträckning till slölyssning (t.ex i bilen) utan mera köps av audiofiler så är huvudmålgruppen med musiken en klart annan än för CD.
Därför är det rimligt att mastra skivorna klart annorlunda. T.ex. inte komprimera musiken massor. Av denna anledning så kan man inte jämföra en CD och motsvarande DVD-A och från det säga något om mediet.
Den absolut största delen skulle man kunna uppnå genom att släppa audiofil-mastrade CD.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-03 13:40

Utan att ha gått in på någon teknisk aspekt så menade jag bara att praktiskt sett så har jag hört en behaglig skillnad i ljud från en dvd-a för några tior extra jämfört med samma skiva på cd. Det är väl kul? Så sett ur en viss synvinkel då skulle jag inte vilja kalla dvd-a meningslöst bara. Om man har i huvudet att potentialen inte utnyttjas så låter säkert dvd-a sämre av psykologiska skäl kanske.

Användarvisningsbild
Kjell

Inläggav Kjell » 2005-10-03 15:56

Är det då så att DVD-audio mastras bättre då? Eller är det bara "placebo"?

Kan någon svara på frågan om hur mycket det dynamiska omfånget begränsas av uppspelare, förstärkare och högtalare?

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-10-03 23:04

Är det då så att DVD-audio mastras bättre då?

Då många studioproduktioner idag görs i 24bit/48kHz eller 24/96 så slipper man ju en process i mastringen för DVD-A, alltså samplingskonverteringen som alltid måste ske till 16/44 för CD.
Idag kan man nog våga påstå att dessa konverteringsverktyg är riktigt bra, relativt för 5-10 år sedan, så det är kanske inte så mycket att tjoa om.
Dock, det är en avsevärd skillnad att jobba med en produktion i 24/96-format för att slutligen konvertera detta till 16/44 efter slutmixen. Sämre transienter, "fnassligt i kanterna", lite grynigare, inte lika "avslappnat", är vanliga bieffekter tycker jag. Olika mycket på olika typer av material förstås.
Så...visst vore det väl kul om fler produktioner kunde bibehållas i det format de spelades in i, i synnerhet om man jobbar upp till 24/192.
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-04 22:18

Rekommendera mig en DVD-audioskiva så jag blir övertygad jag med. Är allätare av musik.
Kan man få den i 2-kanal från skivan eller via menyval på DVD-spelaren? Uppfattade inte riktigt ett tidigare svar i tråden.

Återgå till Generellt om hifi