Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Nu har jag förvisso aldrig deltagit i en F/E-lyssning, men jag svarar ändå: Nej.
Det vore i själva verket väldigt märkligt om man i ett godtyckligt subjektivt blindtest alltid skulle föredra det "neutralaste" alternativet. Detta eftersom: ...............
berma skrev:Magnuz skrev:Nu har jag förvisso aldrig deltagit i en F/E-lyssning, men jag svarar ändå: Nej.
Det vore i själva verket väldigt märkligt om man i ett godtyckligt subjektivt blindtest alltid skulle föredra det "neutralaste" alternativet. Detta eftersom: ...............
Jag tror många blandar ihop F/E-lyssning med blindtest, det är väl egentligen inte alls samma sak!
Margaux skrev:Skulle inte LTS kunna bjuda in Faktiskt.se:s medlemmar till ett F/E test (sorry lyssning). Jag skulle iallafall komma.
Magnuz skrev:Svante skrev:F/E-lyssning är en sorts blindtest.
Inte nödvändigtvis. Det borde gå lika bra att göra öppet också, med samma nackdel som i alla öppna tester, att man inte vet om testresultatet är tillförlitligt.
Skulle inte LTS kunna bjuda in Faktiskt.se:s medlemmar till ett F/E test (sorry lyssning). Jag skulle iallafall komma.
Magnuz skrev:Det vore i själva verket väldigt märkligt om man i ett godtyckligt subjektivt blindtest alltid skulle föredra det "neutralaste" alternativet. Detta eftersom:
1) Vi vet ju inte vilka andra apparater som är inblandade
2) Vi känner (troligen) inte till programmaterialets beskaffenhet
3) (viktigast av allt) Man kan faktiskt tycka precis vad som helst!
De flesta någorlunda normala hifiapparater färgar så pass lite att det troligen skulle vara mycket svårt att etablera något samband mellan lyssnarpreferenser och grad av färgning. Vore det inte så skulle ju alla som använder "lyssna-och-tyck-metoden" köpa samma apparater.
Bill50x skrev:Jag tillhör inte F/E-lyssningens beundrare och tillskyndare, och min negativa hållning är baserad på logisk grund. Men jag håller inte med i dina invändningar ovan.
Bill50x skrev:3) Är inte riktigt med dig vad du menar. Tycker du att alla apparater idag är så pass bra att dom flesta inte hör någon skillnad?
Magnuz skrev:Så en invändning mot din F/E-invändning: Ditt exempel känns verkligen väldigt hypotetiskt, "...för att behålla akustiska instruments klang så perfekt som möjligt så har man fått offra lite av frekvensgången i basen" skulle man ju kunna tolka som en hyfsad självmotsägelse... Och vad menar du med "en bättre akustisk klang" ?
Harryup skrev:Om ni har identifierat en apparat som en aning lätt färgande.
Kommer ni alltid i en godtycklig blindtest föredraga det "neutralaste" alternativet rent subjektivt?
Dvs har ni testat så att ni nu inte gissar att det kommer vara så?
Utfall?
Bill50x skrev:1) OM man accepterar att en apparat bara kan bedömas som lika bra eller sämre än testanläggningen den testas i (med några undantag förstås som vi inte behöver gå in i) så spelar det ingen roll vilka andra apparater som är inblandade. Detta har IÖ och andra förtjänstfullt förklarat åtskilliga gånger.
2) Gör jämförelsen med att titta på ett foto och sätt in en glasskiva framför fotot. Ser du ingen skillnad är glasskivan förmodligen ofärgad, ändras bilden har du en färgning. Om bilden från början är grön, röd, suddig osv spelar ingen roll. Så här långt är jag överens med IÖ men inte med dig.
Men, min invändning mot F/E-test är just att källans kvalitet spelar roll. Säg att du kopplar in ett extra slutsteg i en befintlig anläggning såsom F/E-metoden föreskriver.
Detta inkopplade slutsteg är en kompromiss såtillvida att för att behålla akustiska instruments klang så perfekt som möjligt så har man fått offra lite av frekvensgången i basen.
Den befintliga anläggningen däremot, och inte heller de använda fonogrammen, klarar inte av att förmedla denna akustiska klang. Åtminstone inte tillnärmelsevis så bra som test-objektet. Vad är det då vi kommer att höra i en F/E-lyssning? Jo, vi kommer att höra en liten avrullning i basen. Ingenting annat. Men vi kommer inte heller höra en bättre akustisk klang för den finns inte i vare sig fonogrammet eller förmedlas i den befintliga anläggningen. Skulle denna klang från dom akustiska instrumenten dyka upp med det extra inkopplade slusteget, ja då skulle det definitivt vara färgande, för då har steget tillfört något som inte fanns i ursprungssignalen.
Jaha, säger vän av ordning, vad spelar det för roll då?
Jo, varför testar man saker? Jag gissar att intresse är en stor anledning men kanske än större att man vill skaffa sig en bild av vad som finns på marknaden vid en speciell uppgradering. Eftersom den perfekta apparaten inte finns handlar det mao om att balansera olika tillkortakommanden mot varandra.
Säg nu att en förstärkare befinns utan färgning i en F/E-test och jämförs med det tänkta exemplet ovan. Vilken förstärkare tror ni att majoriteten skulle välja? Jag vet i alla fall vad jag skulle välja om allt annat var lika (som pris tillgänglighet användbarhet osv) och var övertygad om F/E-lyssningens förträfflighet. Jag skulle förstås välja det slutsteg som inte hade några hörbara färgningar.
Men är det verkligen det steget som är det bästa? Nä, kanske inte. Det beror på en massa faktorer. Jag kanske har högtalare som är aningen för basiga, det slankare steget kanske passar bättre då plus att det låter mer naturtroget den dag jag hittar andra apparater till min anläggning med samma fina återgivning. Eller jag kanske bi-ampar mitt system så basåtergivningen är utan intresse.
Jag säger inte att det ena slutsteget är bättre än det andra, men hur ska jag välja rätt om jag inte har hela bilden klar för mig?
Harryup skrev:Var kanske lite oklar men vad jag försökte fråga efter var om man i F/E-lyssningen detekterar en färgning. Sedan kopplar apparaterna som vanlig A-B-X blindtest kommer att föredra det "ofärgandet" exemplaret framför det andra. Eller kommer man senare möjligen gilla "fel" ex eller blanda ihop dom?
Harryup skrev:Var kanske lite oklar men vad jag försökte fråga efter var om man i F/E-lyssningen detekterar en färgning. Sedan kopplar apparaterna som vanlig A-B-X blindtest kommer att föredra det "ofärgandet" exemplaret framför det andra. Eller kommer man senare möjligen gilla "fel" ex eller blanda ihop dom?
IngOehman skrev:PS. Någon frågade om öppna och blinda F/E-lyssningar. Faktum är att öppna F/E-lyssningar är utmärkt bra att göra. I själva verket föredrar jag öppna F/E-lyssningar i alla situationer utom en - när man skall varifiera att det man tycker sig höra verkligen stämmer.
Vid LTS F/E-lyssningar lyssnar vi alltid öppet när vi skall "lära oss felen" som vi skall försöka se om vi kan höra i den blinda verifikationen. Oftast gör vi testerna ultraöppet, såtillvida att det tydliggörs så bra som möjligt vad som är F och vad som är E, exempelvis genom att de två alternativen representeras av ett finger som pekar åt olika håll för F och E. Allt för att de skall skall lära sig höra skillnaden mellan F och E skall kunna kontrollera när de vill vad som spelar.
Inte nog med det - vi brukar ha fritt pladder (utbyte av information och spekulationer) till och med! Så att alla som tycker sig höra något kan dela med sig av detta till alla andra, om vad som skiljer F från E. Det har nämligen visat sig vara mycket effektivt när det gäller att få utslag för så små förvrängningar som möjligt.
Det är ju mycket trevligt om man i F/E-lyssningen kan få indikation på även nyanser av färgningar som är så små att de i öppna lyssningar kanske blivit observerade, och börjat bli en irriterande sameness först efter ett halvårs lyssning eller så.
IngOehman skrev:Inte oväntat är det vanligt att de som skaffar de apparater som klarat sig bra i F/E-lyssningar behåller dem i många år, utan att hitta något att irritera sig på.På motsvarade sätt kan man se att det är rätt vanligt att apparater som köps efter en öppen lyssning (ehuru övertygande vid tillfället) byts innan ett år har gått.
Svante skrev:Mmm, om jag ska leka djävulens advokat en stund så kan ju det bero på att apparaten fått legitimitet iom F/E-lyssningens resultat. Den har fått en stämpel som känns betryggande, och därmed blir man nöjd.
Fast jag säger inte att det egentligen är så, bara att det kan vara så.
Bill50x skrev:IÖ: Det är svårt att få grepp om svaret när det är en 2 sidor A4-avhandling som kommer ångande, och när man märker att mottagaren uppenbarligen inte förstått vad man menar.
Jag valde jämförelsen med att "offra frekvensgång" för något annat som ett exempel. Måste alltid alla exempel tas så bokstavligt? Var finns kreativiteten, lyhördheten och önskan att försöka förstå vad den andre menar? Lyssna och fundera om det möjligtvis finns någon liten chans att kritiken eller invändningen bär på ett sanningens korn istället för att bara köra på med ångvälten.
Svante skrev:Mmm, om jag ska leka djävulens advokat en stund så kan ju det bero på att apparaten fått legitimitet iom F/E-lyssningens resultat. Den har fått en stämpel som känns betryggande, och därmed blir man nöjd.
Fast jag säger inte att det egentligen är så, bara att det kan vara så.
rhenrics skrev:Ni som förespråkar den ofärgade återgivningen, kan ni säkert veta att mantrat "återger det inspelade källmaterialet så oförvanskat som möjligt" verkligen garanterar den subjektivt bäst upplevda musikåtergivningen i varje enskilt fall?
Ni som förespråkar den ofärgade återgivningen, kan ni säkert veta att mantrat "återger det inspelade källmaterialet så oförvanskat som möjligt" verkligen garanterar den subjektivt bäst upplevda musikåtergivningen i varje enskilt fall?
mjölken har kroppstemperatur när den kommer ut från kossan, så det enda riktiga vore att jämt dricka varm mjölk för att verkligen uppleva den naturligt.
IngOehman skrev:Låt oss för skojs skull leka med tanken på att det KAN vara så - vad är isåfall orsaken till att de som baserat sina apparatval på andra metoder inte känner samma trygghet i de metoder de valt?
rhenrics skrev:Ett sista exempel: mjölken har kroppstemperatur när den kommer ut från kossan, så det enda riktiga vore att jämt dricka varm mjölk för att verkligen uppleva den naturligt. Trots det tycker jag personligen att kylskåpskall mjölk är mycket godare.
silvervarg skrev:Ni som förespråkar den ofärgade återgivningen, kan ni säkert veta att mantrat "återger det inspelade källmaterialet så oförvanskat som möjligt" verkligen garanterar den subjektivt bäst upplevda musikåtergivningen i varje enskilt fall?
F/E metoden är till för att att hitta transparenta apparater. Dessa placerade i en kedja skall föra fram källmaterialet så oförvanskat som möjligt. Idén med att föra fram materialet oförvanskat är att fonogram kommer att låta precis så olika som inspelningen är.
Målet är alltså INTE att ett specifikt fonogram skall låta så "bra" som möjligt. Det skall låta precis så dåligt som det är inspelat.
Om du har målet att få den subjektivt bästa upplevelsen av varje fonogram och kan tänka dig att ha en anläggning per fonogram så kan du få bättre resultat.mjölken har kroppstemperatur när den kommer ut från kossan, så det enda riktiga vore att jämt dricka varm mjölk för att verkligen uppleva den naturligt.
Mjölken du köper i affären är väldigt långt från den mjölk som kom ur kossan. För att uppnå den naturliga upplevelsen bör du alltså inte köpa mjölken från affären utan skaffa dig en egen ko.
Personligen så föredrar jag en sval öl.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster