Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Glebster skrev:Detta är väl bara ett problem när man inte använder minidspn som delningsfilter?
Det är bara ett "problem" om man inte kör hela registret genom samma apparat. Om både basar och toppar fördröjs lika mycket så är det inga problem. Så ja om du använder miniDSPn som delningsfilter med både lågpass och högpassutgångarna brukade så är det lungt.
Glebster skrev:adzer skrev:Glebster skrev:Detta är väl bara ett problem när man inte använder minidspn som delningsfilter?
Det är bara ett "problem" om man inte kör hela registret genom samma apparat. Om både basar och toppar fördröjs lika mycket så är det inga problem. Så ja om du använder miniDSPn som delningsfilter med både lågpass och högpassutgångarna brukade så är det lungt.
Precis. Det enda problemet är i sådant fall fördröjningen mot center, bakhögtalare och bildkälla.
Glebster skrev:adzer skrev:Glebster skrev:Detta är väl bara ett problem när man inte använder minidspn som delningsfilter?
Precis. Det enda problemet är i sådant fall fördröjningen mot center, bakhögtalare och bildkälla.
Harryup skrev:Återkom gärna när ni testat.
Mina erfarenheter är inte som era. För ni gissar väl inte?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Glebster skrev:adzer skrev:Glebster skrev:Detta är väl bara ett problem när man inte använder minidspn som delningsfilter?
Återkom gärna när ni testat.
mvh/Harryup
adzer skrev:Glebster skrev:adzer skrev:Glebster skrev:Detta är väl bara ett problem när man inte använder minidspn som delningsfilter?
I alla moderna receivers kan man ställa in fördröjningen/avståndet på samtliga kanaler så det är inget problem
adzer skrev:Harryup skrev:Återkom gärna när ni testat.
mvh/Harryup
Jag brukar själv en miniDSP endast på basarna med bra resultat.
Jag använde tidigare miniDSP som delningsfilter och EQ, men nu mera delar jag i CR80s och använder endast miniDSP på lågpassutgången innan bassteget.
Det fungerar mycket bra enligt mig.
EDIT: Jag har även testat att lägga in fördröjning på antingen basar eller toppar och både lyssna om mäta. Skillnaderna på några ms enligt mig är såpass små att de är försumbara.
Harryup skrev:Javisst, har jag mätt och lyssnat. Nu beter sig säkert olika högtalare på olika sätt och mina horn är ju definitivt mer riktade uppåt än vanliga högtalare men trots det mindre riktade än vad många andra t.ex. elektrostater är.
Skillnaden när högtalaren spelar "i takt" eller inte är klart stor.
Antalet basmoduler spelar säkert också roll, har 2 st själv.
Lyssningsplatserna varierar mellan att behöva ha en tandläkarstol till att få 3-4 i bred med hjälp av justeringarna. Mina tips är förstås att mäta och lyssna men jag skulle aldrig ge rådet till andra att "det spelar ingen roll" eller "det går bra att bara eq'a basarna". Sen om det funkar att bara justera basarna så är väl det bra men jag ser det som ytterst individuellt om det är så eller inte.
mvh/Harryup
Richard skrev:adzer skrev:Harryup skrev:Återkom gärna när ni testat.
mvh/Harryup
Jag brukar själv en miniDSP endast på basarna med bra resultat.
Jag använde tidigare miniDSP som delningsfilter och EQ, men nu mera delar jag i CR80s och använder endast miniDSP på lågpassutgången innan bassteget.
Det fungerar mycket bra enligt mig.
EDIT: Jag har även testat att lägga in fördröjning på antingen basar eller toppar och både lyssna om mäta. Skillnaderna på några ms enligt mig är såpass små att de är försumbara.
Varför köpte du ett analogt cr80 ? För att det låter bättre än minidsp ?
Du kan ju göra allt cr80 kan köra i minidsp:n ?
Intressant fråga för mig eftersom jag nyss beställt en minidsp.
Aerob skrev:Eller så kan det kanske vara så att adzer väljer att komma tillrätta med rumsproblem med hjälp av MiniDSP?
Till Richard vill jag säg att enligt min subjektiva uppfattning så låter cr80s bättre än MiniDSP.
Richard skrev:Jovisst, men är du säker på att den fördröjningen inte påverkar ljudet negativt ? Det innebär ju att du har en dsp påslagen i din förstärkare för att kunna göra fördröjningen. Är den välgjord eller ej ?
Richard skrev:Varför köpte du ett analogt cr80 ? För att det låter bättre än minidsp ?
Du kan ju göra allt cr80 kan köra i minidsp:n ?
Intressant fråga för mig eftersom jag nyss beställt en minidsp.
boom skrev:Jo man kan fråga sig efter vad han skrev så måste det ha blivit kortis om man använder cr80 till front och minidsp till basar eller så är bas lådorna felkonstruerade att han måste ha mini dsp för att få ut någon som helst infra ur systemet Och då kan man börja att fundera hur artikulerat det systemet låter .
boom skrev:han lägger bara kaka på kaka först en avreciver som har sitt delnings filter + minidsp = fel fasning ger man fan i hembio grunkan och kör med ett vanligt försteg och cr 80 så funkar det hur bra som helst, men att blanda 2 olika filter och att hembio grunkan har ett filter som delar ??? det som inte brukar finnas i manualen så slutsatsen är filter på filter blir det bara skit av.
adzer skrev:boom skrev:Jo man kan fråga sig efter vad han skrev så måste det ha blivit kortis om man använder cr80 till front och minidsp till basar eller så är bas lådorna felkonstruerade att han måste ha mini dsp för att få ut någon som helst infra ur systemet Och då kan man börja att fundera hur artikulerat det systemet en så slutsatsen är filter på filter blir det bara skit av.
.....
Det blir inte kaka på kaka. Jag har endast ett delningsfilter(CR80s) och en EQ(miniDSP). Om bägge funktionerna sitter i samma apparat eller i två seriekopplade påverkar inte funktionen på något sätt.
Richard skrev:Adzer:
Jag tror boom menade om du körde filtrerade signaler från din receiver till din minidsp, dvs: kör du via pre out ( mycket bättre ) eller via sub out på din marantz till din minidsp ? Och kör du äkta stereo även i subbasområdet ? ( som ju låter mycket bättre än mono ).
Om du kör filtrerat i marantzen så blir det ju kaka på kaka precis som han skriver och resultatet blir mindre bra. Hur är ditt cr80 inkopplat ?
Jag är personligen väldigt skeptisk till att digital fördröjning i en receiver för konsumentbruk inte påverkar signalen negativt. Men det är ju bara vad jag tycker. Denon 2308 låter sämre med fördröjningen, men din marantz kanske är bättre.
Richard skrev:Två seriekopplade filter borde absolut påverka transparensen negativt, varför i hela friden har du kopplat så ? Är du nöjd så är du såklart nöjd. Jag antar att din hemmabioreceiver bara är en transportsträcka mot bättre grejor, ett riktigt försteg utan en massa onödiga digitala dsp-filter.
Harryup skrev:Jag skulle personligen rekommendera att köpa ett analogt försteg med volym pass through för film.
Kanske HA kan fixa volym 1:1 med en knapptryckning?
Hembiorecievers är inga direkt magiska apparater är min erfarenhet även om man kommer långt med dom.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:adzer skrev:Däremot vill jag självklart bli av med miniDPS extra ADC/DAC.
Har du märkt att den är hörbar?
Mvh/Harryup
adzer skrev:Richard skrev:Två seriekopplade filter borde absolut påverka transparensen negativt, varför i hela friden har du kopplat så ? Är du nöjd så är du såklart nöjd. Jag antar att din hemmabioreceiver bara är en transportsträcka mot bättre grejor, ett riktigt försteg utan en massa onödiga digitala dsp-filter.
Varför borde de göra det?
Om jag har två filterfunktioner A och B som sitter seriekopplade i samma fysiska apparat eller om jag har en apparat med funktion A och en apparat med funktion B och jag seriekopplar dessa två apparater så får jag samma filterfunktion.
Däremot vill jag självklart bli av med miniDPS extra ADC/DAC.
Marantzen är här för att stanna. Den är förmodligen den mest transparenta komponenten i hela min rigg.
Jag använder ju inga DSP funktioner i Marantzen så vad är problemet?
Jag använder min rigg lika mycket till film som musik så jag behöver en hembioförstärkare och jag orkar inte hålla på med dubbla försteg, passthru och liknande.
Varför jag kopplat som jag gjort har jag ju redan förklarat. Jag behöver PEQ men jag föredrar att dela med CR80s. Vad är det som är konstigt med det?
adzer skrev:Harryup skrev:adzer skrev:Däremot vill jag självklart bli av med miniDPS extra ADC/DAC.
Mvh/Harryup
Aldrig blindtestat så jag vet inte, men jag vill självklart i teorin optimera alla led.
Richard skrev:Ok, är du nöjd med ljudet så är du det ! Det finns bättre grejor, men att hålla på och koppla om mellan hemmabiogrejor eller tvåkanal är som du säger bökigt. Själv kör jag hemmabio med 5 andra högtalare än de 2 jag kör ren stereo med. Denonreceivern med 5.1 ljudet, Analog Hk 980 till 2- kanalsljudet.
Jag vidhåller att fördröjningen troligen påverkar transparensen negativt, liksom att två seriekopplade filter absolut gör det. Men det är väl för och nackdelar ?
Harryup skrev:adzer skrev:Harryup skrev:adzer skrev:Däremot vill jag självklart bli av med miniDPS extra ADC/DAC.
Mvh/Harryup
Aldrig blindtestat så jag vet inte, men jag vill självklart i teorin optimera alla led.
Själv gick jag åt andra hållet och kan inte tänka mig något analogt filter för delning längre. Låter minidsp'n sämre än ett analogt filter så skulle valet för mig vara att kika på ett annat digitalt filter.
Mvh/Harryup
adzer skrev:Richard skrev:Adzer:
Jag tror boom menade om du körde filtrerade signaler från din receiver till din minidsp, dvs: kör du via pre out ( mycket bättre ) eller via sub out på din marantz till din minidsp ? Och kör du äkta stereo även i subbasområdet ? ( som ju låter mycket bättre än mono ).
Om du kör filtrerat i marantzen så blir det ju kaka på kaka precis som han skriver och resultatet blir mindre bra. Hur är ditt cr80 inkopplat ?
Jag är personligen väldigt skeptisk till att digital fördröjning i en receiver för konsumentbruk inte påverkar signalen negativt. Men det är ju bara vad jag tycker. Denon 2308 låter sämre med fördröjningen, men din marantz kanske är bättre.
Jag vet vad han menade, men iom att jag inte kör på det sättet så kunde han väl frågat(eller kollat i min medlemspres) innan han drar slutsatser och fördömmer.
Att anta att jag gör fel är en väldigt tråkig inställning.
Jag kör marantzen i pure direct(dvs alla DSP avstängd) och tar ut signalen på pre-out vidare till CR80s.
Och ja jag kör basen i stereo.
I de flesta receivers kan du inte ens slå av fördröjningen. Den är en del av inställningen för kanalerna på samma sätt som kanalernas relativa nivå.
Det finns ingen anledning till att ljudkvalitén skulle påverkas pga fördröjningen. Tvärtom. Har du testat flerkanalsuppspelning av film utan fördröjning? Bilden synkar inte med ljudet. Kanalerna synkar inte med varandra. Vem vill ha det så?
adzer skrev:Richard skrev:Ok, är du nöjd med ljudet så är du det ! Det finns bättre grejor, men att hålla på och koppla om mellan hemmabiogrejor eller tvåkanal är som du säger bökigt. Själv kör jag hemmabio med 5 andra högtalare än de 2 jag kör ren stereo med. Denonreceivern med 5.1 ljudet, Analog Hk 980 till 2- kanalsljudet.
Jag vidhåller att fördröjningen troligen påverkar transparensen negativt, liksom att två seriekopplade filter absolut gör det. Men det är väl för och nackdelar ?
Ja alla har sina sätt att fram sas. Jag kör på mitt sätt och du på ditt. Så länge vi är nöjda så är allt väl
adzer skrev:boom skrev:Jo man kan fråga sig efter vad han skrev så måste det ha blivit kortis om man använder cr80 till front och minidsp till basar eller så är bas lådorna felkonstruerade att han måste ha mini dsp för att få ut någon som helst infra ur systemet Och då kan man börja att fundera hur artikulerat det systemet låter .
Och som vanligt drar du slutsatser om saker och ting som du vet absolut ingenting om.
miniDSP är endast LT och PEQ. Alla filterfunktionerna är avslagna. Du får inte infrabas utan någon form av elektroniskt ingrepp som LT eller liknande.boom skrev:han lägger bara kaka på kaka först en avreciver som har sitt delnings filter + minidsp = fel fasning ger man fan i hembio grunkan och kör med ett vanligt försteg och cr 80 så funkar det hur bra som helst, men att blanda 2 olika filter och att hembio grunkan har ett filter som delar ??? det som inte brukar finnas i manualen så slutsatsen är filter på filter blir det bara skit av.
Det blir inte kaka på kaka. Jag har endast ett delningsfilter(CR80s) och en EQ(miniDSP). Om bägge funktionerna sitter i samma apparat eller i två seriekopplade påverkar inte funktionen på något sätt.
Om Ino någon dag erbjuder PEQ till CR80s åker dock miniDSP ut endast för att slippa den extra AD/DA konverteringen. Det blir dock fortfarande exakt samma filtersituation då Inos PEQ endast skulle verka på lågpass-utgången den med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster