Mundorf AMT - diskant

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-14 13:38

JM skrev:
KarlXII skrev:...
Som jag ser det finns det ingen anledning öht att försöka återge ultraljud.

JBL levererar nu högtalare med frekvensgång högre än 20 000 Hz speciellt för Japan.

Ett av skälen är den här artikeln som publicerades år 2000.
I artikel presenteras "the hypersonic effect".

http://jn.physiology.org/content/83/6/3548.full

1 På ett elegant sätt visas att hjärnan reagerar olika på ljud över o under 22 000 hz.

2 Musik med frekvenser över 22 000 hz upplevdes som bättre.

Bra exempel på att ljudperceptionen har olika delar.

1 Medveten perception - det hörbara ljudet
2 Omedveten perception
a super o subsonic perception -utanför hörbara frekvensområdet
b Subliminal perception -under hörseltröskeln

Således har en optimal högtalare frekvensgång över 20000 hz.

Har ngn testat o kan bekräfta eller förkasta att diskanter med frekvensgång över 20000 hz är bättre?

JM

Det kan säkert ha sin relevans att vi förmår förnimma frekvenser utanför hörselns begränsningar men man får väl återgå till vad det är vi lyssnar på och hur det producerats? Finns det öht någon information att återge? jag är ju inte särskilt intresserad av att lyssna på speciella audiofil-utgåvor av egendomlig musik för att testa mina gränser... :wink:

Det var sådant här de hade lyssnat på:

http://www.youtube.com/watch?v=LRS13e5R8GI

... det gör jag aldrig annars...^^

Har inte själv analyserat någon högupplöst fil och har faktiskt ingen aning om ifall den innehåller något vid de här frekvenserna... Däremot upplever jag att dagens bruksformat är tillräckliga för att återge inspelade instrument med stor trovärdighet och bristen på frekvenser över 20kHz är liksom inte det första tillkortakommandet jag kommer att tänka på i modern producerad musik...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-06-14 14:04

Vart är IÖ när vi behöver honom.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-14 14:50

JM skrev:2 Musik med frekvenser över 22 000 hz upplevdes som bättre.

Kan du lista 10 skivor totalt som innehåller material över 22Khz så blir jag imponerad :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-14 15:14

Eftersom inte ens mikrofoner för upptagning speciellt ofta har detta stora omfång uppåt i frekvensområdet känns det som lite överkurs att diskanterna ska klara det området. Det är kanske så att det ska kompromissas med något annat hos diskanterna för att få dem så bredbandiga?

JM

Inläggav JM » 2013-06-14 15:39

DL skrev:

Kan du lista 10 skivor totalt som innehåller material över 22Khz så blir jag imponerad :)

Jag håller med - det finns inga tekniskt bra skivor som uppfyller hjärnas kapacitet.

JM

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-14 16:10

JM skrev:
DL skrev:

Jag håller med - det finns inga tekniskt bra skivor som uppfyller hjärnas kapacitet.

JM

Tror att hjärnan mår bra av att slippa gå på gränsen för sin kapacitet hela tiden! :wink:

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-14 17:08

Jocke skrev:Tror att hjärnan mår bra av att slippa gå på gränsen för sin kapacitet hela tiden! :wink:

Det finns nog ganska många som skulle må bra av att motionera den lite oftare också dock :D

En reflexion av världen i allmänhet och inte av någon specifik person på forumet eller i tråden för övrigt ;)

JM

Inläggav JM » 2013-06-14 19:09

Jocke skrev:
JM skrev:
DL skrev:

JM

Tror att hjärnan mår bra av att slippa gå på gränsen för sin kapacitet hela tiden! :wink:

På samma sätt argumenterades när mellanvågen ersattes av FM-radion.
Vem behöver frekvenserna över 15000 hz?

JM

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-14 20:29

Jag tror att det behövs mer forskning än en artikel på det här. I min värld är det en väl etablerad sanning att vi i bästa fall hör upp till 20kHz i unga år. 15kHz räcker nog för de flesta som fyllt 30... Om det är så vår hörsel fungerar kan man ju fråga sig vilken väg de högre tonerna tar sig in till hjärnan... ??? Precis som jag skrev tidigare ifrågasätter jag inte att vi kan förnimma dessa frekvenser och inte heller att de möjligtvis kan förhöja upplevelsen - jag vill bara försöka förstå... Dessa ljud finns runt om oss hela tiden men vi uppfattar dem inte (enligt gängse vetenskap och egen erfarenhet).

Enligt den här sidan: http://www.antus.org/bat.htm sänder fladdermöss med en frekvens på ca 30-40 kHz och ja, vår upplevelse av fladdermöss skulle säkert bli en annan om vi hörde dem!

JM

Inläggav JM » 2013-06-15 10:18

Jocke skrev:Jag tror att det behövs mer forskning än en artikel på det här. I min värld är det en väl etablerad sanning att vi i bästa fall hör upp till 20kHz i unga år. 15kHz räcker nog för de flesta som fyllt 30... Om det är så vår hörsel fungerar kan man ju fråga sig vilken väg de högre tonerna tar sig in till hjärnan... ??? Precis som jag skrev tidigare ifrågasätter jag inte att vi kan förnimma dessa frekvenser och inte heller att de möjligtvis kan förhöja upplevelsen - jag vill bara försöka förstå... Dessa ljud finns runt om oss hela tiden men vi uppfattar dem inte (enligt gängse vetenskap och egen erfarenhet).

Enligt den här sidan: http://www.antus.org/bat.htm sänder fladdermöss med en frekvens på ca 30-40 kHz och ja, vår upplevelse av fladdermöss skulle säkert bli en annan om vi hörde dem!

Första artikeln kom år 2000 o därefter har många artiklar, med PET, fMRI, EEG, MEG o psykologiska test, verifierat att vi hör inte ljud över 20000 hz men upplever ljudet.
Sök o du skall finna.

JM

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-15 11:11

JM skrev:
Jocke skrev:Jag tror att det behövs mer forskning än en artikel på det här. I min värld är det en väl etablerad sanning att vi i bästa fall hör upp till 20kHz i unga år. 15kHz räcker nog för de flesta som fyllt 30... Om det är så vår hörsel fungerar kan man ju fråga sig vilken väg de högre tonerna tar sig in till hjärnan... ??? Precis som jag skrev tidigare ifrågasätter jag inte att vi kan förnimma dessa frekvenser och inte heller att de möjligtvis kan förhöja upplevelsen - jag vill bara försöka förstå... Dessa ljud finns runt om oss hela tiden men vi uppfattar dem inte (enligt gängse vetenskap och egen erfarenhet).

Första artikeln kom år 2000 o därefter har många artiklar, med PET, fMRI, EEG, MEG o psykologiska test, verifierat att vi hör inte ljud över 20000 hz men upplever ljudet.
Sök o du skall finna.

JM

Då återstår bara att övertyga musik och filmbranschen samt alla deras leverantörer om förträffligheten med detta samt sätta nya standarder och anpassa uppspelningsutrustningarna... sen kan vi lite! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum