Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Nefilim
Det bara är så. Vanligt bland gitarrstärkare som jag har mer erfarenhet av att spela högt med än av hifisteg. Doxasteget verkar för övrigt intressant. Har kollat schemat. Har lust att simulera det och kolla hur dom har tänkt det.
Nefilim skrev:Flint skrev:Nefilim
Det bara är så. Vanligt bland gitarrstärkare som jag har mer erfarenhet av att spela högt med än av hifisteg. Doxasteget verkar för övrigt intressant. Har kollat schemat. Har lust att simulera det och kolla hur dom har tänkt det.
Jag simulera??![]()
Eller hur menar du? Jag har inga egentliga spexar än uteffekten, men ett
jäkla bra steg är det iaf.
Men visst, skulle vara intressant.
Flint skrev:U=IxZ sammanfattar det du krånglade till. Det går att ta fram hur många exempel som helst i elektroniken och verka högtidligt insatt men U=IxZ smmanfattar det i alla fall. I den här delen av universum.
Svante skrev:Flint skrev:U=IxZ sammanfattar det du krånglade till. Det går att ta fram hur många exempel som helst i elektroniken och verka högtidligt insatt men U=IxZ smmanfattar det i alla fall. I den här delen av universum.
Det är väl så här att ohms lag (och lite spänningsdelning) duger fint till att förklara det som händer när den drivande förstärkaren har en utimpedans, och högtalaren har en frekvensberoende impedans.
Det Ingvar skrev krånglade till det enkla faktumet.
I detta krångliga skrev Ingvar en massa saker som inte kan sammanfattas med Ohms lag, men som inte behövs för den här diskussionen.
Där gick du rent retoriskt i fällan att hålla med honom när han sade att du hade sagt att ohms lag sammanfattade det han sade, fast du inte alls hade sagt det. Du sade ju att han krånglade till det enkla, inte att det krångliga gick att förenkla.
rikkitikkitavi skrev:Jag kan tycka den inre layouten lämnarett och annat att önska men så är det högnivå och kanske inte jättekritiskt och kanske en del av det som gör förstärkaren trevlig i Nefilms öron, kretslösning eller ej.
DOXA Model 74
Specifications
Technology:
Single Ended SolidState circuit
Power Supply:
app. 2000VA
Output Power:
70 watt
Input Impedance:
1M ohm (Mainly Resistive)
Output Voltage max:
30volt RMS, 220V AC
Weight:
23 kg
Dimensions:
43*43*14 cm (w*d*h)
Green Credentials:
Never above 23 watt in idle mode
Handmade with pride, care and skill in Kristiansand – Norway
Lead free silver solder.
Warranty:
25 Years
30 day Money-back-guarantee
rikkitikkitavi skrev:Vad räknar du som standardtrissor ? 2N3055?
rikkitikkitavi skrev:Vad räknar du som standardtrissor ? 2N3055?
Svante skrev:Flint skrev:U=IxZ sammanfattar det du krånglade till. Det går att ta fram hur många exempel som helst i elektroniken och verka högtidligt insatt men U=IxZ smmanfattar det i alla fall. I den här delen av universum.
Det är väl så här att ohms lag (och lite spänningsdelning) duger fint till att förklara det som händer när den drivande förstärkaren har en utimpedans, och högtalaren har en frekvensberoende impedans.
Svante skrev:Det Ingvar skrev krånglade till det enkla faktumet.
Svante skrev:I detta krångliga skrev Ingvar en massa saker som inte kan sammanfattas med Ohms lag, men som inte behövs för den här diskussionen.
Svante skrev:Där gick du rent retoriskt i fällan att hålla med honom när han sade att du hade sagt att ohms lag sammanfattade det han sade, fast du inte alls hade sagt det. Du sade ju att han krånglade till det enkla, inte att det krångliga gick att förenkla.
Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Håll dig till ämnet.
Ja, det får du gärna göra. Din kommentar till mitt inlägg var yxskaft.
Vh, iö
Inte alls. Det sammanfattade det du medvetet krånglade till.
Flint skrev:U=IxZ sammanfattar det du krånglade till. Det går att ta fram hur många exempel som helst i elektroniken och verka högtidligt insatt men U=IxZ smmanfattar det i alla fall. I den här delen av universum.
Nefilim skrev:Men vad är det som gör att jag har upplevt stärkare som på papperet
lämnar mycket lägre effekt än andra med mycket högre effekt?
Är de effektsvagare kraftigt underspecade, eller de stärkare med
högre effekt rejält överspelade?
Ett ex är den Doxaförstärkare jag nämnde i början. Ett annat,
är då jag jämförde min dåvarande HK-slutsteg i citationserien
mot mitt blivande MacCormack-steg. Båda hade på papperet
rejält med effekt, men vill minnas att HK:n var kraftigare på papperet
med sina 200W tror jag det var. MacCormacken var specad till
150W, men den spelade skjortan av de flesta stärkare jag
provat.
Att tillverkare överspelar kan jag förstå, men att de underspecar
har jag svårare att förstå, -eller inte...
Flint skrev:Doxa 70 Signature simulerar för övrigt fint. Den innehåller en hel del intressanta saker. Bl.a. mängden global motkoppling och dämpfaktorns storlek. Ideologin skiljer sig väsentligt från ett mer standard PP-steg. Jag gillar konstruktionen. Bedömer det som att den bör kunna låta bra grundat på mina egna enkla amatörmässiga tidigare experiment.
Nefilim skrev:Flint skrev:Doxa 70 Signature simulerar för övrigt fint. Den innehåller en hel del intressanta saker. Bl.a. mängden global motkoppling och dämpfaktorns storlek. Ideologin skiljer sig väsentligt från ett mer standard PP-steg. Jag gillar konstruktionen. Bedömer det som att den bör kunna låta bra grundat på mina egna enkla amatörmässiga tidigare experiment.
Kan du utveckla ytterligare??
Flint skrev:Helst inte. Motkopplingsgänget med sinnet fyllt av tumregler skulle dränka mig med fulretorik och jag vill inte ha den formen av debatt. Den är inte konstruktiv.
Flint skrev:Håll dig till ämnet.
sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:Helst inte. Motkopplingsgänget med sinnet fyllt av tumregler skulle dränka mig med fulretorik och jag vill inte ha den formen av debatt. Den är inte konstruktiv.
Ge dig nu!
Du startade i fredags med en oneliner som helt uppenbart var tänkt som en provokation. DennaFlint skrev:Håll dig till ämnet.
Sedan följt av 4-5 talet fler oneliners i samma stil.
Andra i denna tråd har åtminståne lagt ned TID på att försöka debatera genom att förklara hur de ser på fysiken kring ämnet.
Vad har du gjort? Vem var det som förde in fulretorik i tråden?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster