Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-18 10:10

Kraniet skrev:
Aerob skrev:Jag undrar om inte jag ska försöka formulera ett mail till Red Rock och höra med dom vad "Test Package 3" plus Thermal Parameters och dist-mätning kan tänkas kosta. Jag ska även förklara vad vi försöker uppnå med elementet samt vilka tester dom själva rekommenderar.

låter som en väldigt bra idé! satt och fnurade på att skicka ett mail själv men tänkte att det är bättre om en person sköter snacket. :)

Fråga ifall de har möjlighet att göra +B, dvs om de har en låda eller om man måste bidra med den själv.

Jag gissar att anledningen till att +B kostar 110 dollar mer än +T grundar sig i kostnad för lådan?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-18 12:18

AndersP skrev:Precis. Gåva eller "kvarglömd".
Även om man betalar full frakt, moms och tull blir det inte så mycket om Mark skriver ner värdet. Inte egentligen. Testet här kommer ju att bli "oberoende" på en annan nivå. Full kontroll typ.

Vad sägs om "Sample, no commercial value" vilket är vad det är frågan om och det som används av tullen som standard?

mvh/Harryup

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-18 12:24

Måste säga att jag ser liten vits med att bekymra sig med att skicka element härs och tvärs. Det blir en kostnad än hur man gör men så länge vi är tillräckligt många som betalar så är det ju lugnt oavsett. Har svårt att se att vi skulle få ut mer från ett test gjort här av någon(vem och när?) än där borta.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-18 12:30

Aerob skrev:Jag undrar om inte jag ska försöka formulera ett mail till Red Rock och höra med dom vad "Test Package 3" plus Thermal Parameters och dist-mätning kan tänkas kosta. Jag ska även förklara vad vi försöker uppnå med elementet samt vilka tester dom själva rekommenderar.

Bra, de kan säkert komma med värdefulla synpunkter.
Om inte annat så kanske vi kommer ur vårt lilla "dödläge"!

Kraniet skrev:...Har svårt att se att vi skulle få ut mer från ett test gjort här av någon(vem och när?) än där borta.

+1
.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-18 12:31

Jag är nog böjd att hålla med dig Kraniet. Frågan är ju inte endast vem och när, utan även till vilket pris. Som jag skrev på förra sidan så undrar jag om den enes mätningar är mer värda än den andra? Angående mätningar och Red Rock, är det någon som har tillgång till någon Voice Coil Magazine och som kan kolla vilka tester som görs på subwoofers där?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-18 12:51

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-18 13:20

Jag antar att Red Rock även ger en muntlig redovisning för vad deras test visar?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-18 13:57

Ok, nu har jag skickat iväg ett mail till Pat på Red Rock, ska bli spännande att se vad vi får för svar!

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-18 16:18

Aerob skrev:Ok, nu har jag skickat iväg ett mail till Pat på Red Rock, ska bli spännande att se vad vi får för svar!

Yay! Lite verkstad! :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-18 21:49

Så kom svaret från Patrick på Red Rock:
Martin,
Not sure if you need to do distortion testing. This is a given by the LSI relative to the various contributions.
My standard Package 2 will give you everything you need to know about the performance of the speaker. I would suggest that I do this test and then if necessary add evaluation and improvement recommendations.
So 140 for Package 2.
150 for evaluation if necessary.

Patrick

Summer Passing

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-18 22:11

Aerob skrev:Så kom svaret från Patrick på Red Rock:
Martin,
Not sure if you need to do distortion testing. This is a given by the LSI relative to the various contributions.
My standard Package 2 will give you everything you need to know about the performance of the speaker. I would suggest that I do this test and then if necessary add evaluation and improvement recommendations.
So 140 for Package 2.
150 for evaluation if necessary.

Patrick

Låter väl vettigt även om jag inte förstår hur LSI kan bli ett dist-test. Ser man till Voice Coil så finns där alltid ett dist-test, fast det har ju Vance gjort själv om jag förstår det rätt.
Så frågan är ju om vi ändå ska satsa på ett dist-test.
Men som han säger kan vi ju bygga på saker efter första testrundan. Jag ser nog kanske helst ett test i låda, men jag vet inte vilken skillnad det gör.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-06-18 22:20

Usch vad det här projektet har börjat gå snabbt framåt nu. Red Rock svarade ju jättesnabbt.

Jag börjar bli orolig att min lottorad inte ska hinna ge utdelning innan det är dags för gruppköpet... Men vilken dag som helst nu...
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-18 22:39

Morgan, vi håller tummarna för dig! :D

Kraniet, jag kan erkänna att jag inte är fullt insatt i Klippel-testning, men om man läser under LSI på Red Rocks hemsida står det följande:
At higher amplitudes, loudspeakers produce substantial distortion in the output signal, generated by nonlinear ties inherent in the transducer. The dominant nonlinear distortions are predictable and are closely related with the general principle, particular design, material properties and assembling techniques of the transducer. The distortion analyzer combines nonlinear measurement techniques with elaborate computer simulation to explain the generation of the nonlinear distortions, identify their physical causes and give suggestions for constructional improvements. Better insight into the nonlinear mechanisms makes it possible to further optimize the transducer in respect with sound quality, weight, size and cost. The results of this test help to identify: Peak Displacement (Xmax for BL, Compliance, and Inducation), more accurate prediction of parameters at working levels, relative balance of the Magnetic and Mechanical nonlinearities, and good approximation of thermal limits.

Jag ska när tillfälle ges läsa dessa två dokument lite närmre, för däri ligger nog förklaringen till Patricks uttalande:
http://www.klippel.de/uploads/media/Pre ... des_01.pdf
http://www.klippel.de/uploads/media/Ass ... ers_02.pdf

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-18 22:43

Kraniet skrev:Ser man till Voice Coil så finns där alltid ett dist-test, fast det har ju Vance gjort själv om jag förstår det rätt.

Nu har jag bara tillgång till Voice Coil Magazine Feb 2012 där BMS 18N862 testas, och där kan man i testen läsa att:
Klippel analysis for BMS 18N862-8 (our analyzer is provided
courtesy of Klippel GmbH), which as usual was performed by
Patrick Turnmire, Red Rock Acoustics

Edit: Läste vidare i testen och såg att just distorsionsmätningen utför Vance Dickason själv:
For the last test on the BMS 18" woofer, I used the Listen, Inc.
SoundCheck analyzer and SCM microphone and power supply
(courtesy of Listen, Inc.) to measure distortion.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-18 23:36

Grävde fram lite mer intressant läsning runt LSI, postar det här ifall någon annan är intresserad också:

http://www.klippel.de/fileadmin/klippel ... S1_LSI.pdf
http://www.klippel.de/our-products/rd-s ... ation.html

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-19 08:31

Nu har jag bara skummat hemsidan så det kan hända att jag missar något väsentligt.

Hur upptäcker man dist i form av mekaniska ljud från upphängning, blåsljud mm med den föreslagna testen?
Är det inte rena "elektriska" tester i testpaket 2?
.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-19 09:09

AndersD, jag vet faktiskt inte, men jag ska försöka bena ut det här med Patrick.

Jag skickade i alla fall en följdfråga angående LSI+B igår och fick detta svar:
LSI will work for sealed boxes but no other type.
This would be package 3 for $250.
If you are trying to determine the basic design of the transducer, then Package 2 is enough. If you want to look at excursion properties of the transducer in a box as well it may make sense to plot displacement over voltage.
+T will give you an approximation of the heating coefficients but not Thermal Time curves.

Not sure what you budget is for testing but here is a menu in order of importance that I would do:
Package 1 $120
Design Evaluation if needed based on the results $150
Excursion / voltage in box $100 (This will show box compliance issues and give max excursion range – in box)
In Box Thermal Time curves to max temperature limit $250 (This will also act as an accelerated life test and show up failure modes if the driver breaks before the coil breakdown temp.
If you need the evaluation this is $620. I would give you a package price of 500 for this.
If everything tests perfect and no evaluation, I would do it all for 400.

Schedule is booked until June 27th, about 3 day lead time after that.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-19 09:33

Så (max) $500 för det. Sen behöver vi fraktpris dit och vad Mark skall ha för elementet han skickar ?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-19 09:55

Nattlorden skrev:Så (max) $500 för det. Sen behöver vi fraktpris dit och vad Mark skall ha för elementet han skickar ?

Fast då är det fortfarande oklart vad som gäller map distmätningar.

Jag fick mail från Mark angående de magneter som behövs för att bygga en slutgiltig prototyp och dom kommer att kosta 200 dollar inklusive frakt, något som vi kommer få betala om vi vill gå vidare. 200 dollar lät förvisso ganska mycket, men jag misstänker att han har kryddat priset en aning för att plocka igen för tidigare byggda prototyper. Jag vet inte om han vill ha mer pengar än de 200 för att skicka prototypen på test men jag ska höra med honom hur han tänker sig det hela.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-19 12:10

Kanske lika bra att även fråga om magnetpriset också, det är ju helt ok (tycker jag) att han ska får betalt för all tid han lagt ned, men om bara magneterna kommer kosta $200/element så blir det en väldigt dyr bas helt plötsligt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-19 13:46

Alexi skrev:Kanske lika bra att även fråga om magnetpriset också, det är ju helt ok (tycker jag) att han ska får betalt för all tid han lagt ned, men om bara magneterna kommer kosta $200/element så blir det en väldigt dyr bas helt plötsligt.

Nja, det är sagt att elementet i dess nuvarande konfiguration kommer kosta 250 dollar baserat på 50 element. Jag vet inte skälet till att dessa magneter blev så dyra, jag vet att frakten är inkluderad i priset så det påverkar så klart en del. Förmodligen så är det helt enkelt så att styckpriset blir mycket högre för tre magneter 150.

Det kan ju även vara så att han helt enkelt vill se att vi är allvarliga med projektet, så han inte lägger ner all tid och möda helt i onödan.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-19 14:00

Så fick jag nyss svar från Mark angående priset på magneterna samt om vi ska bekosta protodrivern i sin helhet:

Hi Martin,

Yes I agree, costs are very high. The bulk of it is shipping as they will
be sent by currier.

Normally there is a cost for the prototype but since you are paying for
the magnets to get it that is fine.

Thanks,
Mark

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-19 14:20

$700 - driver + test; frakt återstår.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-19 14:56

Shipping costs will be about $75.

Så $275 till Mark, och sedan allt mellan $150-500 beroende på vilka test vi beslutar oss för att genomföra hos Red. Maxpriset landar alltså på dryga 5000SEK om vi genomför alla av Patrick ovan listade test.

Alltså, maxpris 5000, det ger i värsta fall 500kr om man förutsätter att tio personer ställer upp och bidrar. Jag föreslår att vi utan att veta en exakt summa kör en handuppräckning för alla som är beredda att bidra med något för utvärdering av detta element.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-19 14:56

Jag kan börja med en:

Bild

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-19 15:09

Viftar febrilt!
.....

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-06-19 16:38

Jag bidrar

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2013-06-19 16:39

Jag är på!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-06-19 17:23

Count me in!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-06-19 18:33

Räcker upp här :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum