Lyssningsjämförelse av DACar som stöder DSD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-06-21 11:33

Richard skrev:
Om så är fallet, så innebär det ju att det är vits att satsa på högupplöst . :)

Har du tagit tag i utmaningen?

Ett sådant test som jag presenterade för dig är ju en bra start om man är seriöst intresserad av att få svar på frågor.

Att jämföra olika "mastrar" kan aldrig ge svar på frågan. Det enda sättet att få klarhet är att utgå från ett "högupplöst" original och sedan låta detta gå via en konvertering. Gör man en hårdvarukonvertering är det fortfarande svårt att veta om det är formatet eller implementeringen som ger en ev. detektion. Vid en mjukvarukonvertering är detta problem mindre då den processen är närmare det ideala.

/Peter

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-06-21 11:35

Allram skrev:I DSD-sammanhang heter det 1-bits teknik, i Klass D heter det PWM. Samma skrot och korn :wink:

Nja, det går nog att diskutera :wink:
Bild[/URL]

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-21 11:51

tvett skrev:CD, Richard? Pioneer 668? Varför inte miniDSP, SD och EKK? Om du ska visa på forumets "myter", visa all din empiriska "kunskap" och ha rätt i alla trådar, försök hålla dig i rätt trådar, istället för för att medvetet släpa in saker i andra.

Att DSD i princip är pwm är intressant. Skulle gärna veta mer om hur switchfrekvensen filtreras bort i lågnivådelarna.

Tagga ned litet nu och ta på dig solglasögonen, - ut och fira midsommar nu !
Trevlig midsommar hela högen, :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-21 12:41

Richard skrev:
tvett skrev:CD, Richard? Pioneer 668? Varför inte miniDSP, SD och EKK? Om du ska visa på forumets "myter", visa all din empiriska "kunskap" och ha rätt i alla trådar, försök hålla dig i rätt trådar, istället för för att medvetet släpa in saker i andra.

Att DSD i princip är pwm är intressant. Skulle gärna veta mer om hur switchfrekvensen filtreras bort i lågnivådelarna.

Tagga ned litet nu och ta på dig solglasögonen, - ut och fira midsommar nu !
Trevlig midsommar hela högen, :)

Tack det samma! :)

Jag tror dock inte 668 har någonting att hämta mot modernare DA-omvandlare, inte en suck!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-21 12:45

sprudel skrev:Jag tror dock inte 668 har någonting att hämta mot modernare DA-omvandlare, inte en suck!

Skillnaden är så marginell att det krävs väldigt ingående jämförelser för att kunna hitta någon skillnad alls. I vanlig lyssning helt odetekterbart. Det är mest feelgood med något nytt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-21 13:21

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Jag tror dock inte 668 har någonting att hämta mot modernare DA-omvandlare, inte en suck!

Skillnaden är så marginell att det krävs väldigt ingående jämförelser för att kunna hitta någon skillnad alls. I vanlig lyssning helt odetekterbart. Det är mest feelgood med något nytt.

Har du lyssnat på Mytek, AMR, eller MSB i din egen setup?
Har du lyssnat på Lavry, OPPO 105 i din egen setup?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-21 13:31

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Har du lyssnat på en 500:- philips dvd mot en Benchmark i din setup och insett hur små förbättringar de blir i det steget? Skillnaden mellan 668 och något snäppet bättre är tokliten relativt denna, som i sig är förvånansvärt liten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-21 14:26

Helt klart stor skillnad mellan 668:a och moderna DA. Framförallt kan man spela mycket mer format med nya. Dessutom är det tycker jag hörbar skillnad. Men det är såklart en smaksak vad man föredrar och vad man är villig att betala.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-21 14:50

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Har du lyssnat på en 500:- philips dvd mot en Benchmark i din setup och insett hur små förbättringar de blir i det steget? Skillnaden mellan 668 och något snäppet bättre är tokliten relativt denna, som i sig är förvånansvärt liten.

Om det är svaret på min fråga så har du alltså inte lyssnat på någon av de dacar jag nämner. Ändå uttalar du dig med tvärsäkerhet om en erfarenhet du inte besitter.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-21 15:57

sprudel skrev:Om det är svaret på min fråga så har du alltså inte lyssnat på någon av de dacar jag nämner. Ändå uttalar du dig med tvärsäkerhet om en erfarenhet du inte besitter.

Jag besitter förmågan att extrapolera om jag vet hur funktionen ser ut.
Med tanke på att det finns en teoretisk maxgräns som återgivningen konverterar mot, så om man vet hur liten skillnad det är i början av kurvan, så vet man också hur mycket mindre skillnaden är längre upp.

Så, ja, det är väldigt enkelt att vara tvärsäker i frågan. Upplevs stora skillnader så är felet någon annanstans, troligast i nivåmatchning eller placebo hos lyssnaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-21 21:55

Mja, så här kan man ju säga:

PWM, DSD och klass D är besläktade på så sätt att det åstadkommer en signal enbart bestående av +1 eller -1 av någonting, och om man lågpassar det så får man ljudvågen som är lagrad.

Pulsbreddsmodulering kan vara kvantisterad i tidsled eller inte och om den är kvantiserad så resulterar det i en kvantisering i amplitudled som beror av förhållandet mellan samplingsfrekvensen och lågpassfiltrets brytfrekvens.

Det finns analog pulsbreddsmodulering där omslaget kan ske när som helst (genom kompparering med en sågtandsvåg), den lider inte av den bristen.

DSD har ju en samplingsfrekvens och därmed blir den amplitudkvantiserad, eller rättare sagt, det blir kvantiseringsdistorsion. För kvantiseringsbrus går det inte att konvertera det till, eftersom man inte kan lägga på ditherbrus innan man konverterar den analoga signalen till DSD. Kvantiseringsbruset ska ju ha en amplitud i samma storleksordning som kvantiseringssteget, och eftersom man bara har 1 bit kommer ditherbruset att överstyra omvandlaren....

Feltänkt från början alltså...

Nu är väl detta mest en teknisk osnygghet, det behöver inte låta illa alls, kvantiseringsdistorsionen är svag. Men det är tämligen synd att röka ihop ett format som kräver massor med mer bandbredd än CD och som inte kan göra sig kvitt kvantiseringsdistorsionen. Än konstigare är det att de lyckades standardisera det.

1-bitsomvandlare har samma problem, och däför gör man idag omvandlarna so "fåbitsomvandlare, med kanske 5 kvantiseringssteg, alltså lite mer än "2 bitar" som ju ger 4 kvantiseringssteg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-21 21:59

imac skrev:
Allram skrev:I DSD-sammanhang heter det 1-bits teknik, i Klass D heter det PWM. Samma skrot och korn :wink:

Nja, det går nog att diskutera :wink:
Bild[/URL]

Den högra bilden där har ett problem. Kodaren verkar koda positiva och negativa signaler osymmetriskt.

Det finns fö många sätt att modulera en enbits ström så att medelvärdet blir musiksignalen. Man kan tex höja switchfrekvensen, då skulle den vänstra bilden se mer ut som den högra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-06-23 15:23

Lyssningstesterna fortsätter kl.17, delvis blint.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-23 18:57

lennartj skrev:Lyssningstesterna fortsätter kl.17, delvis blint.

Aha! L. har anlänt! :)

Hälsa alla, och speciellt B. att Lavry låter klart bättre med original op ampar!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-23 19:11

sprudel skrev:
lennartj skrev:Lyssningstesterna fortsätter kl.17, delvis blint.

Aha! L. har anlänt! :)

Hälsa alla, och speciellt B. att Lavry låter klart bättre med original op ampar!

:mrgreen:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-06-24 00:05

B. stod över idag, han vet att op-ampsbytet på den egna Lavryn var mindre lyckat.
L. ville inte öda tid på de redan utslagna/gamla jämförelseobjekten utan dra igenom hela spellistan på en DAC i taget utan att veta vilken som var vilken.
Vi fick till nivåmatchningen extremt bra, de tre hamnade mellan 1,501 och 1,504 V över höger högtalare.
Givetvis prickade han in dem, men kom med en intressant kommentar om Oppo BDP-105, den gjorde i princip inget fel.
Den som inte hört något bättre kan säkert vara nöjd länge.
Man upptäckte fler detaljer i inspelningarna via Marantz NA-11S1 både klangligt och rumsligt men det är en klen tröst när musiken presenteras så oengagerande jämfört med Oppo och Mytek till ett tre gånger högre pris.
Mytek vann återigen på alla punkter.
Oppons diskant kan upplevas om lite sträv på en del inspelningar och några som rent av lät en aning vasst via både Marantz och Oppo lät bara ljust via Mytek, men den gav ändå aldrig intryck av att vara mörk i klangen.

Alla som är beredda att lägga upp till 30' SEK för en DAC som klarar i princip alla digitala ljudformat som finns rekommenderar jag att hejda sig och kolla väldigt noga om det existerar någon DAC som presterar bättre än en Mytek Stereo 192 DSD DAC för måttliga 11,5' SEK.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-24 07:36

Att inte göra fel behöver ju inte betyda att den inte kan göra det bättre:-)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-07-04 21:43

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Om det är svaret på min fråga så har du alltså inte lyssnat på någon av de dacar jag nämner. Ändå uttalar du dig med tvärsäkerhet om en erfarenhet du inte besitter.

Hade en 668:a hemma ett tag för massa år sedan (köpte en beg. åt en bekant) och den var verkligen inget som jag skulle vilja ha, till och med Denon 3910 som jag hade då lät bättre och den rundade av alla kanter i musiken.
För övrigt så är sådana här trådar kanon, stort tack lennartj!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi