Värmeproblem med EP4000

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Värmeproblem med EP4000

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-21 17:23

Jag har en tid haft ett fläktmoddat EP4000 som jag var väldigt nöjd med, men som jag på senare tid fått problem med.

Problemet är att steget överhettade. Jag tog då bort ett motstånd på fläkten, men problemet kvarstod. Jag tog då bort alla motstånd och kör fläkten för fullt med problemet är fortfarande kvar.

Om jag känner på kylflänsarna(det är egentligen två stycken som sitter sida vid sida) så är den på höger sida(sett framifrån) skållhet och man bränner sig på den och den på vänster sida är knappt är ljummen. Detta är när ingen musik spelas och steget endas har strömsatts.

Rent intuitivt så antog jag att var kanal hade sin egna kylfläns så varför blir den ena så extremt mycket varmare än den andra?
Så min fråga är om något kan ha gått sönder?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-21 17:57

Kan ju vara biasjustering som är för hög ?

Leta upp ett schema på den så finns det väl lite testpunkter att kollmäta.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-21 18:00

flathead skrev:Kan ju vara biasjustering som är för hög ?

Leta upp ett schema på den så finns det väl lite testpunkter att kollmäta.

Jo jag funderade på det med, men då jag inte rört steget och detta problem uppstod av sig själv så är jag lite orolig.

Skall se om jag kan hitta ett shcema.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-21 18:03

Kan krävas en grundligare genomgång, baserat på det du beskrivt går.det inte att avgöra något mer än att något är inte rätt.

kan du spela musik?
har du mätt likspänning på utgången?
kolla google efter fler som har haft liknande symptom, behöver inte vara samma fel men man får en uppfattning ialla fall.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-21 18:08

Ett schema och koll mät testpunkterna så du ser vad bias och offset är så får vi en bättre bild av vad som händer.

Sedan får du mäta respektive motstånd för trissorna så ser man om en drar en massa ström.

Men schema först !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-21 18:21

Jo jag får leta schema.

Jag kan allt spela och det låter bra. Tills steget överhettar då tystnar det en stund och sedan börjar det spela igen.

EDIT: Om jag tänker efter så flyttade jag basarna för ett tag sen vilket resulterade i att jag var tvungen att höja nivån på basarna i delningsfiltret. Jag har arbetat så mycket sedan dess att jag knappt haft chansen att lyssna på musik mer än i bakgrunden.
Det kan ha vart så att högersidan alltid vart varmare än vänster och det var denna extra ökningen som gjorde att problemet nu uppmärksammade sig.
Mao så kan det var en biasjustering som behövs och har gjorts det sedan jag fick steget.

Ni andra som har EP2500/EP4000 skulle ni kunna känna på kylflänsarna och säga om era steg också har en sida som är varmare än den andra?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-21 23:49

Håller med tidigare poster om att det nog är tomgångsströmmen.
Mät spänningen över ett effektmotstånd(dom vid sluttrissorna) per kanal och justera den lilla poten till högra kanalen har samma spänning som vänstra.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-21 23:54

Tackar jag skall testa det. Skall bara se om jag kan hitta schemat först.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-22 00:32

Du behöver inget schema :)
Effektmotstånden är de stora vita motstånden med kvadratiskt tvärsnitt och det finns bara en kretskortsmonterad pot per kanal på kortet har jag för mig om :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-22 09:51

Ok jag brukar alltid ha för vana att veta exakt vad jag gör innan jag börjar pilla med ström, men om det är såpass lätt så fixar jag det säkerligen utan schemat.

Hittade tom en liten bild på insidan:
http://lh6.googleusercontent.com/-0CGZi ... G_2552.jpg

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-22 09:59

adzer skrev:Ok jag brukar alltid ha för vana att veta exakt vad jag gör innan jag börjar pilla med ström, men om det är såpass lätt så fixar jag det säkerligen utan schemat.

Mycket bra inställning !!

Inget säger ju att andra sidan är rätt heller ?

Den kanske går kallt eller varm.

Men mäter du över effektmotstånden och ser om någon har högre spänning(dom är ju där för att jämna ut strömmen så exakt lika är dom inte) så ser du om det är en defekt trissa.

Är alla jämnt högre än andra sidan har du fel på biasen troligen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-22 10:03

Ja vänstersidan kan ju gå för kallt det är fullt möjligt. Den låter dock bra(iaf för basdrivning), men att högersidan nästan brinner upp trots att steget inte får någon signal är ju löjligt.

Jag får ta någon dag då jag har tid att och mäta lite. Om någon har lust samt har kännedom om steget i fråga så får ni gärna förklare lite mer ingående var och hur jag bör mäta. Jag kan säkerligen lista ut det, men extra kunskap skadar aldrig sas.
Det finns också fler pottar per sida om jag inte minns fel. Måste lista ut vilken det är som styr bias.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-22 10:26

Det som är grund justeringar är bias och offset.

Bias kan du mäta över ett av effektmotstånden, spänningen du får där ger med hjälp av ohmslag en ström multiplicera med antal effekt trissor som går parallelt (halva totala antalet per kanal) det ger tomgångsströmmen.

Fortfarande måste du veta vilken ström som är optimal.

I en servicemanual lär det finnas 2 testpunkter och en angiven spänning att justera till så slipper du krångla.

Offset mäter du på högtalarutgången spänningen ska idealt vara 0 men lär ligga några mV upp eller ner.

Schema med lite värden för inställning är nog ingen dum start :D.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-22 10:38

Servicemanualen ger rekomenderad viloström men man kan med fördel öka den lite för att få bort lite övergångsdistortion. Finns en gammal tråd om detta om man söker på EP2500 tillsammans med mig eller morello som författare.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-22 10:43

Lazyworm skrev:Servicemanualen ger rekomenderad viloström men man kan med fördel öka den lite för att få bort lite övergångsdistortion. Finns en gammal tråd om detta om man söker på EP2500 tillsammans med mig eller morello som författare.

Jo men det kräver en signalgenerator och ett oscilloskop eller att någon presenterar ett färdigt koncept.

Finns det en tråd med färdiga justerings anvisningar är det ju kalas :D.

En länk dit vore ju toppen !!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-22 11:17

eller ett bra ljudkort och lite mjukvara. men det viktigaste är att åtgärda överhettningsproblemet. optimal bias kommer senare.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-22 11:24

Jag håller med att det viktigaste är att hitta värmeproblemet, tillräckligt ovanligt att en pot skulle ställa om sig så har högerkanalen mer än dubbla strömmen genom trissorna mot vänsterkanalen så skulle jag med gott samvete skruva ner den till samma och börja optimera när jag hade möjlighet att mäta.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-22 11:49

Ja absolut mitt första problem är att fixa värmen. Korrekt bias kan jag justera senare. Att skaffa/låna utrustning för det är inget problem.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-06-22 12:21

Har du googlat på problemet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-25 14:36

adzer
Hur går det med värmen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-25 15:44

adzer skrev:Ja absolut mitt första problem är att fixa värmen. Korrekt bias kan jag justera senare. Att skaffa/låna utrustning för det är inget problem.
Det är kanske för hög bias som skapar värmen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-25 17:39

Jag hade för hög bias och det skapade onödig värme hela tiden. Löstes med enkel multimeter.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-25 18:00

paa skrev:Det är kanske för hög bias som skapar värmen!

Med "korrekt" menade jag snarare "optimal". Bias kan absolut ha vart problemet.

Jag tog dock latmanslösningen och har pensionerat steget och köpt ett nytt utan fläkt.

Återgå till Teknikforum