Denna gången är det alltså dags för ett skåpsbygge där jag tänker gömma undan projektor, diverse slutsteg, digitalfilter, HTPC, switchar o annat "bråte" som gärna samlas runt apparaterna.
Skåpet kommer att bli tredelat, översta delen till projektorn, mellandelen till all annan elektronik och hela underdelen blir ett trevligt utrymme att gömma fyra stycken basmoduler modell större så småningom (när vi väl får till gruppköpet i Aerobs tråd
Ni har kanske tidigare sett bilder från min "surroundtråd" att det bland annat har hängt kabelstumpar ut från väggarna i väntan på att surroundlådorna skulle bli verklighet? De små kabelstumparna gjorde inte mycket väsen av sig jmf med hur det såg ut bakom lyssningsplats! (det såg visserligen liiite prydligare ut innan jag plockade ner projektor o resten av prylarna
Började med täta av ordentligt där kablarna kommer in samt att regla upp väggen (fasen vad skönt det är med laser, 1500 välinvesterade kronor)
Här syns ventilationsrören som vi (klokt nog) passade på att lägga när vi byggde. Två rör, separata fläktar för projektorskåp och elektronikskåp. Rören mynnar uppe i hörnan på våningen ovan där vi har kontor och sista delen av detta projektet blir att bygga en liten "fläktanläggning".
Denna bilden visar lite bättre vad jag menar med nederdelen där jag tänkte placera basmodulerna, allt under 70cm höjd blir dedikerat till baslådor. Sidorna kommer att kläs med vitmålad mdf-panel och på ömse sidor om högskåpet kommer jag att lägga ekskivor.
Högtalarkablarna friserade och uppmärkta. Masoniten till vänster är kylschaktet för mellandelen.
Ordning o reda!
Elen påbörjad, det blir utvändiga brytare för att spänningssätta respektive skåpsdel (samt starta ventilationen). Viss logik (självhållning) kommer att byggas in då jag inte vill stänga ner skåpet av misstag t ex när projektor eller HTPC är igång. Triggern i projektorn kommer väl till pass här och i HTPCn finns det gott om 12V-signaler som ligger o skräpar som går att använda.
To be continued.....