Bygge av Seas Odin med uppgraderat filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Bygge av Seas Odin med uppgraderat filter

Inläggav Rdna » 2013-06-23 13:38

Efter att inte direkt ha fått tag på någon bättre byggsats för mina behov beslutade jag mig för ett tag sedan att prova att bygga ett par Odin med det uppgraderade filter som är populärt på en del forum.

Jag har fått hem alla delar och snart limmat ihop lådorna. Kvar är alltså att fräsa hål för elementen, löda delningsfilter, montera terminaler, runda kanterna på lådorna samt ytbehandling.

Just nu så håller jag på pillar med layouten för filtret. För att få plats med det i lådan så har jag delat upp det i diskantdel och basdel. Så här ser min preliminära layout ut.

Bild
Bild

Bör jag förändra något?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35984
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-06-23 14:07

Ja, du bör vrida högra spolen på övre kortet 90 grader och ställa ena spolen på nedre kortet på högkant. Då kommer spolarna att påverka varann lite mindre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-06-23 16:03

Tack för feedbacken!

Det är ungefär två decimeter mellan spolarna. Troels mätningar visar ju att det avståndet inte nödvändigtvis innebär några problem, och det skulle innebära mycket enklare montering så jag tänkte att det skulle bli tillräckligt bra. Problemet med det nedre filtret är att spolarna är så stora att jag inte får in filtret i lådan om en av dem står upp :)

Det andra filtret skulle kanske bli för djupt för att få plats om spolen var vriden 90 grader, men det kan ska jag testa i alla fall.

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-06-23 21:37

Så här ser det ut just nu:

Bild

Jag saknar en tillräckligt lång kantfräs så jag kan inte putsa upp de utstickande kanterna, och ena baffeln är inte limmad då limmet tog slut.

Edit: Och så har jag glömt stagning. Bra jobbat! Jag borde kunna få in tvärstag mellan baffel och bakstycke, samt mellan sidoväggarna ihopkopplat med det första staget, utan att såga isär lådan. Behöver jag staga mer tror ni? 19 mm MDF runtom.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35984
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-06-23 22:55

Rdna skrev:Edit: Och så har jag glömt stagning. Bra jobbat! Jag borde kunna få in tvärstag mellan baffel och bakstycke, samt mellan sidoväggarna ihopkopplat med det första staget, utan att såga isär lådan. Behöver jag staga mer tror ni? 19 mm MDF runtom.
Jag tror korsstagning som du föreslår blir bra.När det gäller fasning så är det inte så svårt som man kan tro att göra det med en handhyvel. Markera fasens avslut på båda sidor och håll hyveln i 45 grader och hyvla tills du når de markerade linjerna, så är du hemma.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-06-23 23:05

Tack för tipset, men du missförstod mig :)

Jag har frässtål för både 45 graders fasning och för rundning med olika diametrar. Det jag menar är att jag behöver en rak fräs med kullager för att fräsa bort den millimeter av bafflarna (bland annat) som sticker ut utanför sidorna. Eftersom precisionen i sågningen inte var perfekt så valde jag att optimera för att få utstickande bitar så långt som möjligt, med planen att fräsa bort dem med en kullagrad fräs senare.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-06-23 23:06

Hade lite samma tänk som du med filtret, dvs en diskant- och basfilterdel.
Jag tycker jag fick till layouten riktigt bra. :)

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-06-23 23:41

Den där bilden är ju dock en lögn, för filtret fick ju inte plats i högtalaren innan du kapade en del av spolens plast, eller? ;)

Ditt filter såg proffsigt ut! Du hade väl en version som delade vid 1,8 kHz? Den version jag använder är den senaste han gjort, med lägre delning och dubbelt så dyra (och stora!) komponenter på grund av valet av komponentvärden. Jag hoppas det är värt det för det är pilligt att få plats :)

Edit: Särskilt eftersom du hade myyyycket mer volym att klämma in filter i.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-06-23 23:48

Rdna skrev:Den där bilden är ju dock en lögn, för filtret fick ju inte plats i högtalaren innan du kapade en del av spolens plast, eller? ;)

Ditt filter såg proffsigt ut! Du hade väl en version som delade vid 1,8 kHz? Den version jag använder är den senaste han gjort, med lägre delning och dubbelt så dyra (och stora!) komponenter på grund av valet av komponentvärden. Jag hoppas det är värt det för det är pilligt att få plats :)

Edit: Särskilt eftersom du hade myyyycket mer volym att klämma in filter i.



Myyycket? Knappast! :) Filtret låg i foten och tog upp hela kaviteten.
Helt korrekt, jag fick fila av plastkanten på spolen, då blev det bra passform...
Ska bli kul att se vad du tycker. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-06-24 20:15

Idag fick jag lite mer gjort. Jag har fräst av det överskjutande på alla sidor, och rundat alla hörn med en radie på 10 mm. Jag har även köpt lim och limmat fast den andra baffeln.

Bild

Som synes på bilderna så bygger jag ute på altanen. En fördel med att bygga utomhus är att allt slip- och fräsdamm (jävla fräsdamm!!!!) regnar bort, men jag bygger under tak. Det betyder att hela altanen är marinerad i damm. Det skulle gå att torka bort allt damm om jag hade 200 dammtrasor och hundra år på mig, men jag funderar på att istället skaffa en billig byggdammsugare. Det skulle förutom att underlägga dammsanerandet efter nuvarande bygge även innebära mindre damm vid framtida byggen, i och med att jag skulle kunna koppla på den på många av mina verktyg.

Har någon ett tips på en billig, och inte helt värdelös, byggdammsugare? Om den finns i butik i Göteborg är det ett stort plus.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7543
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-24 20:29

Köp inte den billigaste - det blir ofta en besvikelse (obs, tumregel men baserad på empirisk verklighet = mina egna erfarenheter).

Jag skulle nog köpt en Kärcher, Alto eller Nilfisk:

http://www.vibilagare.se/test/produkt/t ... 2012-37334

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-06-24 23:03

Har själv använt en billig dammsugare från Clas Ohlsson som fungerar alldeles utmärkt. Använt den till både handöverfräs, sticksåg och cirkelsåg, städat golvet i bygglokalen dammsugit gångplattorna och bilen under ca tre års tid. Fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Så inte behöver man lägga så mycket pengar på en damsugare.

Denna är det http://www.clasohlson.com/se/Torr--och- ... ch/40-7937

449:- som hittat.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-06-25 21:20

Tack för era tips!

Flera av funktionerna som finns i de inte-billigaste dammsugarna verkar ju bra att ha, men med tanke på hur lite jag bygger ser jag dem inte som essentiella. Jag köpte därför den som Eri tipsade om. Hade jag haft nära till Biltema (eller bil!) så hade jag satsat på deras billigaste maskin istället. Den verkar ju väldigt prisvärd!

Edit: Jag håller med dig Kalejdokom om att billigaste sällan blir bra. Särskilt inte när man räknar in tiden det tar att få något utfört - pengarna man sparar på att köpa en billig maskin äts ofta upp av att det tar mycket längre tid att nå likvärdiga resultat, där det ens är möjligt. Men det är så trååååkigt att köpa dammsugare att jag inte riktigt kan motivera mig att köpa mycket dyrare maskin än jag behöver som jag gjort med de flesta andra maskiner jag köpt ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58294
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-06-25 22:28

Tänk om man kunde fräsa så snyggt, vad mycket man hade velat bygga då!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-06-25 23:17

Knepetär att bara ladda uupp bildernai låg upplösning! ;)

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-06-27 20:55

Elementen passar i lådorna. Det är en bonus!

Bild

(På bilden ser det ut som att det är stor skillnad i avstånden mellan elementen. Så är det inte i verkligheten; anledningen till att det ser ut så är för att urfräsningen för diskanten blev för djup i nederkanten, och att diskanten därför lutar inåt nedtill. Det är dock liten skillnad i avstånden mellan elementen, men det tror jag inte kommer synas när högtalarna målas svarta.)

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-07-06 13:19

Efter 235235235 omgångar spackling och slipning har jag idag grundmålat högtalarna... bara för att konstatera att det fortfarande behöver spacklas lite till. Men det är å andra sidan mycket lättare att se var det behöver spacklas nu. Det skall jag komma ihåg till nästa gång! (Vilket jag nu minns att jag tänkte förra gången jag gjorde samma sak också)

De skulle vara ganska fina i vitt:

Bild

När de är färdiga kommer de vara mattsvarta för att synas så lite som möljligt. I en perfekt värld hade jag gärna slopat koppardetaljerna, och använt svartlackade koner så som XTZ har gjort med samma baselement.[/url]

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-07-06 13:29

Ser fint ut! :) Är själv ute och sågar bafflar - det är en fin dag för det! ;)

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-07-06 13:32

Jocke skrev:Är själv ute och sågar bafflar - det är en fin dag för det! ;)

Verkligen!

Det är egentligen en skitdålig dag för att måla, särskilt i vitt. Det som inte syns på bilden är fingeravtrycken efter att jag fått peta bort 23525235 insekter som velat bada i den vackra, vita färgen ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15421
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2013-07-06 13:35

Coppar pluggarma går att montera bort, du kan ju göra det och måla dom för att sedan montera tillbaka dom igen.
Då kan du göra dom svarta.
Svårare blir det med ringen runt diskantens dome...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-07-06 13:40

XTZ har bytt ut kopparpluggen mot en silverfärgad plugg från ett annat Seas-element. Det är ju bara att skruva av dem, så det skulle kunna vara ett alternativ. Men som du säger; kopparringen är ju det svåra att åtgärda. Om den inte går att färga på något enkelt sätt så får kopparpluggarna också vara kvar, så blir det i alla fall någon slags matchning.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-07-06 14:32

Måla ja... :lol: Kunde kanske varit idé att vänta med slutfinish tills det blir svalare och börja lira i stället så vi får veta hur det låter! :wink:

Funderar på det där med kopparpluggen... Ibland ser man sådana där som är en del av konen men jag antar att den här verkligen är av metall och är fäst vid polstycket... alltså en del av motorn. I så fall ska man nog inte ta bort den om man inte har stenkoll på vad man gör. Skulle föreslå att du gör någon slags maskering typ en sådan där krage man ser hundar med ibland när de varit hos veterinären och målar dem om du verkligen stör dig.

http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/12638557/485/normal/3acc9314c20ef/hundasknack

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 973
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2013-07-06 16:51

Jocke skrev: I så fall ska man nog inte ta bort den om man inte har stenkoll på vad man gör.


Pluppen sitter med en skruv bakifrån.

Jag har också funderat på att måla mina men det försämrar kylningen.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-07-06 17:04

Det är inte samma element som XTZ använder. De kör med W18NX, du har W18E- eller EX001.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-07-06 19:00

W18E-XTZ H1417-08 er basert på W18E001 E0018-08.

Forskjellen på de to er at sjassiset er skåret på to sider (støpt på denne måten) magnesium membranet er sortlakkert og det er benyttet en matt crom faseplugg fra Lotus serien vår.

De produseres her i Moss, vi skal faktisk lage en stor serie neste uke.


MVH
SEAS Fabrikker AS
Jon A. Paulsen

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-07-06 19:06

chrisss skrev:
Jocke skrev: I så fall ska man nog inte ta bort den om man inte har stenkoll på vad man gör.


Pluppen sitter med en skruv bakifrån.

Jag har också funderat på att måla mina men det försämrar kylningen.


OK - blir den varm då?^^ Det bör väl gå att ytbehandla med något som leder värme? Hur ser det ut på de där... tänker på hur tex talspolen är infäst i spidern som sitter en bit upp från magneten på tex ER18 - då ventileras ju talspolen väl iaf...

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-07-06 19:44

Jag har precis upptäckt ett problem. Jag har pluggat ihop alla sidor och pluggarna är synliga utifrån. Med spackling och slipning så har det blivit helt slätt, men nu efter grundmålning har massor av pluggar svällt upp uppemot en millimeter :(

Hur åtgärdar man det? Jag antar att det är fukten från färgen som får dem att svälla. Behöver jag försegla trät innan jag målar? Vad förseglar jag med som inte bygger någonting alls, så jag inte behöver slipa förseglingen med?

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2013-07-06 20:28

borra ur pluggen något och spackla med plastik padding

edit: annars så ser jag alltid till att grunda mina lådor med trälim utspätt i vatten. går ju även köpa primer och använda till ändamålet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rdna
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2010-08-11
Ort: Lerum

Inläggav Rdna » 2013-07-06 20:40

Kraniet skrev:borra ur pluggen något och spackla med plastik padding

Jag var lite rädd att det tipset skulle komma. Efter att ha slipat och spacklat ungefär 235235 gånger den senaste veckan var jag inte glad att se att de där jävla pluggarna ändå tittade fram. Att bora ur, spackla och slipa ytterligare en omgång vore inte kul :(

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-07-08 21:41

Rdna skrev:
W18E-XTZ H1417-08 er basert på W18E001 E0018-08.

Forskjellen på de to er at sjassiset er skåret på to sider (støpt på denne måten) magnesium membranet er sortlakkert og det er benyttet en matt crom faseplugg fra Lotus serien vår.

De produseres her i Moss, vi skal faktisk lage en stor serie neste uke.


MVH
SEAS Fabrikker AS
Jon A. Paulsen


Jaha, där ser man. Jag hade fått mina uppgifter från nån recension på nätet, men de hade väl helt enkelt bara gissat.

Cool. :-)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster