DIY Unity och Synergy horn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-01 16:19

Kan vara så att i56 inte är riktigt tänkta för stadiumbruk.
Så jag kan tänka mig att båda har sin plats fast på olika ställen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-04-01 16:25

Detta är ingen Ino-tråd. Jag hoppas att ni kan respektera detta och fortsätta att diskutera aktuellt ämne.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-01 16:40

Ingen som hittat något lämpligt mellanregister ännu?
Hur optimeras hålen i hornet?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-04-01 18:14

Se patenten för synergy hornet:
http://www.google.com/patents/US8284976 ... CEIQ6AEwAg

Den skiljer sig lite från första patenten. Han skriver att genom att förändra geometrin på porten kunde de minska diametern på porten och nå högre upp i frekvens.
Men allmänt så skall den raka delen av porten vara så kort som möjligt.

Referring now to FIGS. 9 and 10, the port length, or acoustic length can be minimized significantly for horn walls that are relatively thick. Referring to FIG. 9, a lower frequency driver 20 is shown mounted to horn wall 130. A tapered port 132 is formed in horn wall 130. The tapered port 132 is preferably defined by frustoconical wall 134 having a large end adjacent driver 20 and a smaller end adjacent the outer surface 136 of the horn wall. Referring now to FIG. 10, a stepped port 140 is formed in horn wall 130, and is defined by stepped wall 144. The port defined by the stepped wall has a larger diameter adjacent driver 20 and a smaller diameter adjacent the outer surface 136 of the horn wall. As shown in FIG. 10 it is generally preferred that the step or transition 145 in wall 144 is located relatively close to the outer surface 136. With either port treatment shown in FIG. 9 or FIG. 10, the overall opening in horn wall 130 can be made substantially smaller than if a “straight” or cylindrical hole were employed.

Jag håller på och labba med det enda elementet jag har och det verkar funka fint. Jag kan få vettig frekvensgång via en 10mm port som är 5mm lång.
3fe25 sluten låda på ca 2L gör att man kan dela vid ca 300 och ca 1000 utan jätteproblem.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-04-01 18:21

Glömde nämna vart 300hz och 1000hz kom ifrån.
Patenten så klart vilket är obligatorisk läsning!!
Turning now to FIGS. 11 and 12, the modified system was tested for a square wave response. In FIG. 11, the sound reproduction system was tested with a square wave input signal 210 operating at a frequency of approximately 1.002 kHz, at or very close to the upper crossover frequency for the sound reproduction system. The output trace 212 shows a very good conformance to the square wave shape with only a small rise at the trailing end of each pulse in the wavetrain. FIG. 12 shows a square wave test at the lower crossover frequency of approximately 315 Hz

Detta gäller modellen sh50.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-04-01 18:43

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -horn.html

Vi är ju inte ensam som letar efter vettigt element.
Celestion hade ju en sluten 4" som används av Danley själv.
Red spade audio har ju denna 4" och labbar för fullt.
http://redspade-audio.blogspot.se/2013/ ... s.html?m=1

Men mina pengar ligger på faital pro 3fe25 pga priset, storleken, tillgänglighet och känsligheten.
Vet inte om man kan få tag på celestion fyran.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-01 23:04

Nissep skrev:http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/88237-suitable-midrange-cone-bandpass-mid-unity-horn.html
Det är ju en 70-sidig tråd, var finns godbitarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-04-02 04:51

There is no spoon(feeding)..

Börja med att läsa igen hela denna tråd från början igen då om källan till informationen är för jobbig.

Jag har hittat en öppen sica 4", en sluten visaton.
Jag har provmätt en 3" med olika portdiameter.

Men än så länge inte kopplat något till ett horn.
Det är först där det blir riktigt intressant.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-04-02 10:00

Patrick bateman på diyaudio har gjort detta försöka att sammanställa möjliga kandidater. På sida 3 in i tråden jag länkat till.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... pT3c#gid=0

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-27 15:58

Nissep skrev:Kolla gärna in på både Danleys facebook sida och deras hemsida.
Hemsidan har tex genomskärningsbilder på nästan alla högtalare.
Högerklicka och öppna i nytt fönster och zooma hur mycket ni vill..

sh50..

Bild

Bild

Jag funderar på dom där yttre runda hålen som sitter på dom vertikala väggarna, lite utanför dom hål som sitter på dom horisontella väggarna och som man ser baselementet igenom. Är dom kopplade med nån kanal till framsidan på elementen, eller är det öppningar rakt in i lådan, avsedda som basreflexportar?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-06-27 16:12

paa: är det inte bara en ganska brutal lösning på att excitera ljudet från elementet vid rätt avstånd i hornet? :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-27 16:15

Fjonkalicious skrev:paa: är det inte bara en ganska brutal lösning på att excitera ljudet från elementet vid rätt avstånd i hornet? :oops:

Klart att det är ljudet från elementet som ska ut där, men kommer det från fram- eller baksidan av elementet igenom yttre portarna på dom vertikala väggarna?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-06-27 16:16

Tänker du på dom rektangulära så är jag hyffsat övertygad om att det är bärhandtag?

Edit: du menar dom långsmala? Upphängning?

Edit2: Nu vet jag vilka du menar. Jag trodde i min enfald att det satt element där med... ingen aning.
Senast redigerad av Fjonkalicious 2013-06-27 16:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-06-27 16:17

Det är nog basreflex :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-06-27 16:19

schmutziger skrev:Det är nog basreflex :)

Med ofasade kanter! :D

Vilken fin avatar du skaffat! :-D

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-06-27 16:28

Fjonkalicious skrev:

1. De borde nog köpa en vortex analyzer™
2. tack! Rätt likt eller hur! 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-06-27 17:02

schmutziger skrev:
Fjonkalicious skrev:

1. De borde nog köpa en vortex analyzer™
2. tack! Rätt likt eller hur! 8)

Mycket likt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-01 22:10

Harryup skrev:Hur optimeras hålen i hornet?

mvh/Harryup

Som jag förstår det så bildar luftvolymerna bakom konen och mellan konen och hålen, tillsammans med hålen, en bandpassfunktion, där det gäller att få frekvensgången lagom bredbandig och centrerad vid en lämplig frekvens. Det är bara att labba med dessa volymer och hålstorleken alltså.
Det är alltså inte bara hornet som lyfter nivån på mellanregistret, utan även bandpassfunktionen.
Sedan ska ju hålen sitta på lagom avstånd från diskanten också, så att de kan jobba bra ihop bra fasmässigt.
Jämför en bandpass-subwooferlåda med baselementet i en baffel mitt inuti lådan och där ljudet kommer ut i en port i ena sidan av lådan, och den andra sidan är sluten.
Jag fick en tanke som jag inte har en aning om f.n om det är vettigt eller inte, att det kunde vara intressant att testa seriefilter mellan diskant och mellanregister.
Vad tror ni om detta?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-07-02 11:13

Basdelen är på just den lådan är portad. De hålen spelar minst roll vart de hamnar pga våglängden på de låga frekvenserna som de skall spela.

Främre hålen skall ju spela upp till någonstans runt 300hz så där skall man tänka på placeringen. Dvs avståndet till mellanregisterporten samt början av hornet.

Och passiva filter kommenterar jag inte. Är för dum för det..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-05 21:19

När det gäller att montera element i sidan på ett koniskt horn så kan man som jämförelse nämna det koniska men veckade Voigt-hornet som är en jättegammal konstruktion, eller det horn som togs fram hos Fostex och kallades Everest, och är ett rakt koniskt horn, med elementet monterat nästan halvvägs ner längs hornet.
Man hade tidigt kommit fram till att det blev bättre resultat med dessa koniska horn, om man inte monterade baselementet vid kortänden, utan en tumregel har varit ca 1/3 ner på sidan.

Nu har alltså Danley presenterat en delförklaring till varför det blir bättre att flytta de element som ska återge de lägre registren en bit ut i det koniska hornen:

Ett koniskt horn, påpekar Danley, har inte ett konstant utvidgningsförhållande som ett exponentialhorn har, utan utvidgningsförhållandet minskar ju längre ut i hornet man kommer, och därmed också gränsfrekvensen för det element som driver hornet i den punkten, ut till en viss grad. Jag har inte sett var gränsen skulle gå, men kan gissa någonstans i mitten av hornets längd.
Man kan ju inte flytta ut elementet för långt för då får man halvvågsresonansen mellan lågfrekvenselementet och det stängda änden att ge en dip under delningsfrekvensen, och det vill man ju inte ha. För att vara på den säkra sidan rekommenderas alltså att sätta lågfrekvenselementet ca 1/4 våglängd (vid delningsfrekvensen) ut från den stängda änden/diskanten. Det kan ju vara lämpligt att inte gå längre ut även med tanke på delningsfiltrets funktion.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-06 14:08

I ena patentet så står det så här:
The lower driver is located at a position along the horn passageway at which the passageway has a preselected cross-sectional area which is no greater than the area of a round cross section having a circumference equal to one wavelength at the upper frequency end.

Krångligt med patentspråks-engelska!
Det skulle kanske vara en god gärning, att vid tillfälle översätta patenten till en lättfattlig svenska istället?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-06 14:52

När det gäller HF-driver så är det många som skriver att BMS 4550 skulle vara att föredra, för att den går längre ner i frekvens än de flesta andra drivers, men om man kollar på t.ex den nedan länkade genomgången av olika drivers så tycker jag det ser ut som att rekommendationerna om lägsta tillåtna frekvens beror mest på att man gjort olika bedömningar om t.ex säkerhetsmarginaler hos de olika tillverkarna, än att elementen i sig själva skulle skilja så mycket rent tekniskt på den punkten. Man kan ju t.ex göra helt olika bedömningar om vad som är lämpligt för PA-system respektive för hemhögtalare:
http://perso.orange.fr/francis.audio2/C ... 1pouce.pdf

BMS 4552 i den jämförelsen skiljer sig väl från 4550 enbart genom en något kraftigare magnet, vilken som sig brukar ger en aningens lägre nivå i lägsta registret, men annars i stort sett lika.

Vattenfallsdiagrammen verkar ju tala entydigt för DE250 i alla fall.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-07-06 16:28

paa skrev:När det gäller HF-driver så är det många som skriver att BMS 4550 skulle vara att föredra, för att den går längre ner i frekvens än de flesta andra drivers, men om man kollar på t.ex den nedan länkade genomgången av olika drivers så tycker jag det ser ut som att rekommendationerna om lägsta tillåtna frekvens beror mest på att man gjort olika bedömningar om t.ex säkerhetsmarginaler hos de olika tillverkarna, än att elementen i sig själva skulle skilja så mycket rent tekniskt på den punkten. Man kan ju t.ex göra helt olika bedömningar om vad som är lämpligt för PA-system respektive för hemhögtalare:
http://perso.orange.fr/francis.audio2/C ... 1pouce.pdf

BMS 4552 i den jämförelsen skiljer sig väl från 4550 enbart genom en något kraftigare magnet, vilken som sig brukar ger en aningens lägre nivå i lägsta registret, men annars i stort sett lika.

Vattenfallsdiagrammen verkar ju tala entydigt för DE250 i alla fall.

Men vilket horn har använts vid mätningarna?

B&c själv har ju mätningar som visar ett tydligt fall under 1000 hz.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-06 17:27

Alla olika horn ger ju olika resultat, fransmannen har ju i alla fall mätt i samma horn. Större horn går lägre än mindre horn.
Unity-horn är ju rejält stora.
Ett annat stort horn (Seos 18") mäter så här med DE250:
http://www.avsforum.com/t/1369783/the-l ... asurements
bwaslo drar slutsatsen att den är användbar ner till 800 Hz i det hornet.

Men, i Unity-hornet med mellanregisterelement, så är ju 1000Hz en lämplig delningsfrekvens hur som helst, och då ser jag inga alls problem.

Har du skaffat några element än?
Senast redigerad av paa 2013-07-06 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-07-06 21:30

Nej, absolut inte. Jag har både hjärnan och kalendern full framöver. Däremot försöker jag färdigställa ib-affären.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-06 21:49

Vi lyssnade på DE250 i Geddes-hornen hos Allram, och min fru gav tummen upp för ljudet från dom, det är inte alla drivers och horn som fått det ska du tro, så bara det väger ju hur tungt som helst.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-24 16:49

Nissep skrev:Jag har hittat en öppen sica 4", en sluten visaton.
Jag har provmätt en 3" med olika portdiameter.

Men än så länge inte kopplat något till ett horn.
Det är först där det blir riktigt intressant.

Hur går det med mellanregistren, har du hittat nån favorit?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-08-28 23:10

Sitter och funderar på om man inte skall köra med några vifa tg9:or. Vad talar mot det?

Högt pris, jo kanske, men elementen är väldigt användbara till annat om det skulle skita sig med bygget.

Annars? Är lite trött ... så det är inte omöjligt att jag tänker knas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-29 11:19

Ha, jag tänkte just det själv igår och skrev ut databladet på dom, men så har jag ju också två överblivna sådana liggande som skulle passa perfekt i ett prototypbygge. Det torde ge betydligt högre ljudnivå i hornet än vad ett baselement kommer att göra i vilket fall, och jag tror inte dom är sämre än många andra små bredbandare som provats i synergy- och unityhorn, dom har ju kopparklätt polstycke bl.a. och en anings längre slaglängd också.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-08-30 09:19

2*fs/qes På den ligger lite lågt men har ni elementen så prova att simulera i HR och bygg en prototyp bara för att kolla.

Ingen minns en fegis..

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum