Låter Spotify inte så bra? - Löst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 09:03

PappaBas skrev:För testandets skull testa analogt från ett annat ljudkort än xonar. Finns säkert något inbyggt?

Moderkortets ljudkretsar låter sämre än Xonar. Men faktum är att skillnaden här påminner litet grann om skillnaden mellan Spotify och andra källor. Litet kraftlöst, litet hårt, litet konstigheter i basregionen. Kanske en ren tillfällighet.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-28 09:03

MichaelG skrev:
phloam skrev:Om felkällan är "Spotify" på något sätt - så borde ju alla/många av alla Spotify-användare på faktiskt.se kunna uppleva samma problem, om det är så pass lätt att höra. Eller hur? Verkar föga troligt, måste jag säga. Alldeles oavsett alla tänkbara anläggningar som folk har.

Just precis därför jag var konfunderad och ställer frågan om vad jag kan ha missat. :wink:

Hälsn. Michael

Doh! :D Ok, jag bara menar att man nog kan släppa tanken att Spotify generellt låter så mycket sämre :) Istället leta någonstans i gränssnittet mellan källan och anläggningen som föreslagits (i.e. datorn).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:06

PappaBas skrev:
Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:
Allt spelar roll. Det är inte helt säkert att din anläggning kan maxa spotify så att du kan höra det så bra det går, med de grejor du har.

Vad behöver man för grejor för att kunna maxa Spotify?

Hälsn. Michael

Att använda windows 7 som driver skulle jag nog undvika. Jag har hört av trovärdiga källor att mac fungerar generellt bättre, och nu snackar vi bara den digitala strömmen, inte analoga ljudsteg. Detta är vad jag hört, vilket innebär att det inte än 100% säkert. Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Finns väl patch för mixer-problemen i win7?
Någon på forumet har länkat till den i en annan tråd för den finns inte på Windows update.
Hittar inte länken just nu.

Bara detta att de plockat bort länken är väl nog för att inte se windows och microsoft som särskilt seriösa på audiomarknaden ?

Undrar hur många som egentligen kör med felaktiga windows- drivers i sin iövrigt påkostade stereo ? :roll:

Inte undra på att folk inte kan höra nån skillnad.....
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 09:07

MichaelG skrev:
PappaBas skrev:För testandets skull testa analogt från ett annat ljudkort än xonar. Finns säkert något inbyggt?

Moderkortets ljudkretsar låter sämre än Xonar. Men faktum är att skillnaden här påminner litet grann om skillnaden mellan Spotify och andra källor. Litet kraftlöst, litet hårt, litet konstigheter i basregionen. Kanske en ren tillfällighet.

Hälsn. Michael

Jo det vet jag :) Tänkte bara som elimination av felkälla.

Hittade länken till MS hotfixen.

http://support.microsoft.com/kb/2653312

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-28 09:08

Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:
Allt spelar roll. Det är inte helt säkert att din anläggning kan maxa spotify så att du kan höra det så bra det går, med de grejor du har.

Hälsn. Michael

Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Menar du med detta att anläggningens pris i sig är en välljudsgaranti?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:11

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Mätmässigt är det säkert inga större skillnader, men digital signal kan påverkas negativt om den tex går genom windows.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:14

penke62 skrev:
Richard skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:

Hälsn. Michael

Du har ju en påkostad anläggning iövrigt som det verkar.

Menar du med detta att anläggningens pris i sig är en välljudsgaranti?

Nej, men jag antar att trådskaparen har ställt upp sina fina högtalare på korrekt sätt, så de står stabilt och framlyssnade efter hur melodislingorna återges. Men det är väl självklarheter numera ?

Sedan skulle jag själv inte köra med en hemmabioreceiver som försteg om jag har så dyrbara högtalare, men det är jag, det. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 09:25

Richard skrev:
Nej, men jag antar att trådskaparen har ställt upp sina fina högtalare på korrekt sätt, så de står stabilt och framlyssnade efter hur melodislingorna återges. Men det är väl självklarheter numera ?

Ah - här kanske vi har hittat felkällan! Högtalarna står nämligen på mjukfötter!! 8O :D :wink:

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 09:29

MichaelG skrev:
Richard skrev:

Ah - här kanske vi har hittat felkällan! Högtalarna står nämligen på mjukfötter!! 8O :D :wink:

Hälsn. Michael

8O 8O 8O 8O :roll: :roll: :roll:

Ok, då förstår jag allting. :wink: :D

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-28 09:34

Nu börjar vi inte igen...
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-28 09:44

Jag tror MichaelG har alla möjligheter att få spotify att låta riktigt bra.
Det är något som inte står rätt till när det är som han beskriver.
Det jobbiga är att hitta var problemet ligger.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 09:50

Hej Michel!

Jag upplever ett liknande fenomen. Tog med lite album som jag konverterat till alac från flac för att kunna köra från Ipad till Airport i Mollösund.
Paul Simon Songs from the Capeman, Fleetwood Mac Rumours, Jenniffer Warnes Famous blue raincoat, några 10CC osv.
Klarare, renare ljudfrån alac.
Speciellt 10CC o Fleetwood Mac var tydligt. Det kan bero på att mina flacade CD är riktigt gamla utgåvor o undkommit mastringsbedrövelsen.
Mando Diao däremot är ju helt färska och de låter också bättre på CD- flac- alac.
Alla inställningar i Spotify är på toppkvalitet.
Har inte Spotifygänget letat efter bra utgåvor kanske? Det borde man ju, eller?
Ska sätta mig mer seriöst en rengnig dag o jämföra, men detta är mitt spontana intryck.
Vore kul,om några fler här på forumet verkligen lyssnade och jämförde istället för att uttala sig om erfarenheter man inte besitter. Det finns en tendens till att falla för den frestelsen för en del med uppenbar skrivklåda.
:P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 09:55

Richard skrev:
adzer skrev:
Richard skrev:
adzer skrev:Ja det är inte formatet(som inte alls är MP3 på spotify utan ogg vorbis) som är problemet om det är så stora skillnader.

Hur spelade ni upp spotify?Vilken hårdvara samt mjukvara och hur kopplades denna till stereon?

Hur kan du vara så tvärsäker på att 320kbit / s inte utgör ett problem för musikalisk transparens ? Vem har tutat i dig sådana felaktigheter ?

Jag undrar också vilka grejor som användes vid lyssningen.

För att jag har testat själv åtskilliga gånger och jag vet många andra som också gjort det. Det finns dessutom bra studier utförda på mänsklig hörsel och olika komprimeringsalgoritmer av ljud. De är inte direkt skapade av slump vet du.

Frågan är snarare hur du fått för dig att det gör så stor skillnad för det är inte sant.

Jag hör skillnaden tydligt. Det är för mig lättare att ta till mig musiken ( musikalisk transparens ) med ett okomprimerat ljudformat.

Och det har du blindtestat?

(Och observera nu att jag inte skrev blindtestat med snabba växlingar, du får blindtesta med hur långa lyssningar du vill, men utan minst 7 rätt i rad i ett ensamt test är din lyssningsupplevelse inte mycket värd sett ur ett vetenskapligt perspektiv.)

Det finns exempel på signaler som är extremt svåra för snålkodare och då kan man i undantagsfall höra även en bra kodare vid 320 kbit/s, men det är inte det som MichaelG beskriver här. Det är ett genomgående problem på alla låtar.

Givet att hårdvaran är densamma (vilket var min första misstanke) så undrar jag om Spotify och Foobar använder olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet. Och så undrar jag över nivåerna, de måste kalibreras vid direkt jämförelse. Det är mycket lätt att uppfatta en liten nivåskillnad som någon helt annan typ av ljudkvalitetspåverkan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Låter Spotify inte så bra?

Inläggav Morello » 2013-06-28 10:01

JockeX skrev:
MichaelG skrev:
Richard skrev:Spotify låter generellt sämre än cd. Det ni hörde stämmer.

Trots att spotify premium kör med 320kbit / s så är det en klar hörbar försämring, vilket är rätt talande då många på detta forum säger att de inte kan höra försämringen . :wink:

Om det beror på att de har för dåliga anläggningar som maskerar den sämre kvaliteten eller på andra saker ( blind tro på att 320 kbit/ s är " good enough" ) ska jag låta vara osakt.

Men det är nog inte 320 kbit/s som är problemet. De mp3-filer på min hårddisk som jag jämförde med, hade från 180 kbit/s och uppåt och samtliga lät bättre än Spotify.

Hälsn. Michael

Kolla upp så att inte rutan som normaliserar volym är ikryssad, den är nämligen det per default.

Man NORMERAR på svenska. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-28 10:01

Samma känsla för mig. Lyssnar jag tekniskt låter det helt ok. Funderar jag på om det är kul så är det inte det. Använder spotify mer som provlyssning för vilka skivor jag skall köpa eller som bakgrundsmusik om vi är några stycken som dricker bärs.
Lider mest själv på akustisk musik.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 10:06

Om Spotify måste gå genom Windowsmixern så skulle jag se till att Windows spelar ljudet med 44100 Hz (görs i control panel under sound). Detta gör att Windows inte omsamplar. Mindre viktigt, men jag skulle också ställa alla nivåer på 100% så att Windows inte ändrar nivån.

Hotfixen som nämndes må vara en förättring, men den byter bara en usel omsamplare till en halvusel. Det är bättre att eliminera "behovet" av omsampling helt och hållet i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 10:07

2-ch skrev:Jag tror MichaelG har alla möjligheter att få spotify att låta riktigt bra.

Ja! Lös det gärna! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 10:10

Sen finns ju alltid frågan om om det är samma utgåvor som jämförs. Man kan ta ett stickprov och "rippa" en låt från Spotify och sedan MasVisa båda filerna. Spektrala skillnader bör synas rätt bra, och en snålkodning brukar ge förvånansvärt lite påverkan.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 10:12

Svante skrev:
Givet att hårdvaran är densamma (vilket var min första misstanke) så undrar jag om Spotify och Foobar använder olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet. Och så undrar jag över nivåerna, de måste kalibreras vid direkt jämförelse. Det är mycket lätt att uppfatta en liten nivåskillnad som någon helt annan typ av ljudkvalitetspåverkan.

Utan att egentligen kunna någonting, "känns" det som att olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet är en möjlig orsak. I mitt fall är dock eventuella kalibreringsskillnader av ljudnivån ingen bov. Generellt låter Spotify litet kraftlöst m.m. oavsett volym, men spelar jag högt låter det mer illa. Spelar jag annat låter det generellt bra. Och det fortsätter låta bra även när jag drar upp volymen. Volymen reglerar jag via receivern i samtliga fall.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-28 10:19

Personligen skulle jag bli mer bekymmrad om du tyckte Spotify gav dig lika mycket musikglädje som andra källor. :)
Jag tycker det är lika tråkigt på Mac som pc.
Däremot kan jag tycka att det är helt ok på tjejens Denon 2807, NHT One och via Apple TV.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-28 10:22

sprudel skrev:
2-ch skrev:Jag tror MichaelG har alla möjligheter att få spotify att låta riktigt bra.

Tack för den sprudel :wink:
Jag skulle börja med att prova att byta ut datorn mot någon nätverksspelare.
På så vis har är i alla fall problem som kan uppstå med Windows eliminerade.

Eller åk hem till någon forummedlem som har en sån uppsättning och provlyssna där.
Hos mig är MichaelG välkommen om han råkar halka upp till den här sidan Sverige.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 10:38

2-ch skrev:
sprudel skrev:

Tack för den sprudel :wink:
Jag skulle börja med att prova att byta ut datorn mot någon nätverksspelare.
På så vis har är i alla fall problem som kan uppstå med Windows eliminerade.

Eller åk hem till någon forummedlem som har en sån uppsättning och provlyssna där.
Hos mig är MichaelG välkommen om han råkar halka upp till den här sidan Sverige.

Det gör ju jag, nätverksspelare. SB Touch i stan, och Airplay i Mollösund.
Det måste vara något annat.
Olika original är det jag kan ana, eller att man skickar ut begränsad info trots att man hävdar 320?
Kan inte någon som har resurserna analysera en Spotifyutgåva i 320 k, som verkligen kommer från Spotify och jämföra med flac.
Att ta en flac och konvertera till Ogg för att jämföra är inte relevant i detta fallet. Man kan komma fram till hur det borde vara i den bästa av världar, men nu försöker vi lösa varför det inte är den bästa av världar.
In vivo istället för in vitro är receptet för att komma vidare.
:)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-06-28 10:43

Jag kör själv mestadels spotify.

Jag kör streamat från en ipad 4 till en apple-tv och sen digitalt in i en yamaha reciver som agerar försteg.

Jag har då även möjligheten att streama flac via servern i garderoben till ipaden och vidare.

Jag har även en del andra mp3or.

Kan ärligt säga att jämför jag mellan flac och spotify hör jag oftast ingen skillnad alls. Däremot med en del mp3or i 256kbits så hör jag skillnad till det bättre för spotify.

Så jag ser inte spotify som felkällan heller får jag säga :)

Högtalarmässigt kör jag antingen ett par infinity ren 80 (väldigt högupplösta) eller just nu ett par behringer 3031a som även dessa är väldigt upplösta. Så att anläggningen inte skulle vara bra nog ser jag inte som ett alternativ :wink:

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-06-28 10:47

För att eliminera windows som felkälla så kan du testa med Fidelity som spotify klient.

Den kan köra ASIO eller WASAPI i exklusivt läge vilka båda tillåter applikationen att prata direkt med ljudkortet.

Tyvärr är den seg som attan och inte speciellt användarvänlig. Men för att testa just detta så skulle den kunna vara intressant.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 11:12

Svante skrev:Om Spotify måste gå genom Windowsmixern så skulle jag se till att Windows spelar ljudet med 44100 Hz (görs i control panel under sound). Detta gör att Windows inte omsamplar. Mindre viktigt, men jag skulle också ställa alla nivåer på 100% så att Windows inte ändrar nivån.

Hotfixen som nämndes må vara en förättring, men den byter bara en usel omsamplare till en halvusel. Det är bättre att eliminera "behovet" av omsampling helt och hållet i stället.

Ja, det bästa är förstås att undvika windows i alla versioner helt och hållet. Programmet är uppenbart inte konstruerat för en god ljudkvalitet från början. :?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-28 11:12

sprudel skrev:Vore kul,om några fler här på forumet verkligen lyssnade och jämförde istället för att uttala sig om erfarenheter man inte besitter.

Hej! Håller helt med och jag ska själv göra precis detta mer framöver. Vi två har förut diskuterat lite om Spotify och hur det låter jämfört med lossless. Förra gången upptäckte jag att jag hade diverse ljudförstörande filter på min receiver igång, så nu ska jag snart ge mig i kast med ny lyssningsrunda.

Har dessutom hittat lite inspelningar jag själv finner låter sämre på Spotify än de jag har som lossless. I ett fall är jag helt säker på att något är fel på Spotifys version, andra är jag inte lika tvärsäker på.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 11:14

Harryup skrev:Samma känsla för mig. Lyssnar jag tekniskt låter det helt ok. Funderar jag på om det är kul så är det inte det. Använder spotify mer som provlyssning för vilka skivor jag skall köpa eller som bakgrundsmusik om vi är några stycken som dricker bärs.
Lider mest själv på akustisk musik.

Mvh/Harryup

Spotify duger fint vid damsugning eller om man läser tidningen och slölyssnar litet.

Bättre än så är det inte, ty det är ju ett komprimerat format med artefakter som påverkar den " musikaliska transparensen " negativt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-28 11:18

Harryup skrev:Personligen skulle jag bli mer bekymmrad om du tyckte Spotify gav dig lika mycket musikglädje som andra källor. :)
Jag tycker det är lika tråkigt på Mac som pc.
Däremot kan jag tycka att det är helt ok på tjejens Denon 2807, NHT One och via Apple TV.
Mvh/Harryup

Jo, ju sämre grejer det körs igenom, dessto mindre skillnad blir det ju.

Med en dylik anläggning så är det heller ingen större skillnad på " ljud" och " musikalisk transparens " *

Det är inte tillräckligt bra, utan bara " good enough for elevator- music ".

* sådant som ger verklig musikalisk förkovran i fonogramen- tillräckligt bra för att inte hålla på att byta låt på skivan hela tiden.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-06-28 11:41

TS, är din receiver nätverksansluten och har mediaspelare.? Då skulle du kunna testa med en serverprogramvara som heter Jamcast (www.getjamcast.com). Funktionen "Virtual Soundcard" plockar ljudströmmen direkt ur windowskärnan och pushar ut denna i nätverket och kan plockas upp av en mediaspelare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-28 12:21

Richard: Kan du inte vara bussig att deltaga utan att rallarsvinga i varje inlägg? Vore schysst!
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi