Låter Spotify inte så bra? - Löst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 12:41

Svante skrev:Om Spotify måste gå genom Windowsmixern så skulle jag se till att Windows spelar ljudet med 44100 Hz (görs i control panel under sound). Detta gör att Windows inte omsamplar. Mindre viktigt, men jag skulle också ställa alla nivåer på 100% så att Windows inte ändrar nivån.

Alla nivåer är på 100%, men exakt var ställer man in samplingsfrekvensen? Den jag använder som standardspelare är ju Asus Xonar (ljudkortet) och den är inställd på det mesta som går (dvs det som ger ljud med SPDIF).

Det finns en annan som verkar vara igång (det finns en liten blå stapel vid sidan) heter Digital Audio S/PDIF där Microsoft står för styrenheten. Kan det vara denna? Då finns det flera olika flikar: Format som stöds, Nivåer, Förbättringar, Avancerat. I "Avancerat" var det redan inställt på 44,1. Under "Förbättringar" är ingenting ikryssat. "Nivåer" är 100%. Men "Format som stöds" är bara "48" ikryssat.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-28 12:54

sprudel skrev:Det gör ju jag

Missuppfattade vems problem som skulle lösas :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-28 13:32

Jag tycker spotify stundtals kan låta rejält illa, visst material kan nästan låta trasigt, är det någon här som vet hur musiken hamnar spotify? Finns det någon kvalitetskontroll alls? Skulle en låt på ett slitet kassettband kunna hamna i spotifys samling?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-28 14:01

celef skrev:Jag tycker spotify stundtals kan låta rejält illa, visst material kan nästan låta trasigt, är det någon här som vet hur musiken hamnar spotify? Finns det någon kvalitetskontroll alls? Skulle en låt på ett slitet kassettband kunna hamna i spotifys samling?

Delar din åsikt om Spotify. Jag har ändå gett det flera chanser. Det låter ännu inte lika bra som musiken jag har lagrad som flac på datorn. När det gör det, så ska jag testa igen :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-28 14:02

Någon som jämfört med att lyssna på Spottan via
SqueezeBox kontra Spotify?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-06-28 14:21

MichaelG skrev:
Svante skrev:Om Spotify måste gå genom Windowsmixern så skulle jag se till att Windows spelar ljudet med 44100 Hz (görs i control panel under sound). Detta gör att Windows inte omsamplar. Mindre viktigt, men jag skulle också ställa alla nivåer på 100% så att Windows inte ändrar nivån.

Alla nivåer är på 100%, men exakt var ställer man in samplingsfrekvensen? Den jag använder som standardspelare är ju Asus Xonar (ljudkortet) och den är inställd på det mesta som går (dvs det som ger ljud med SPDIF).

Det finns en annan som verkar vara igång (det finns en liten blå stapel vid sidan) heter Digital Audio S/PDIF där Microsoft står för styrenheten. Kan det vara denna? Då finns det flera olika flikar: Format som stöds, Nivåer, Förbättringar, Avancerat. I "Avancerat" var det redan inställt på 44,1. Under "Förbättringar" är ingenting ikryssat. "Nivåer" är 100%. Men "Format som stöds" är bara "48" ikryssat.

Hälsn. Michael

-Palle- skrev:Kanske inte löser dina problem, men en bra guide för att få till ljudinställningarna korrekt. Fungerar lika bra med hdmi som med coax/optisk toslink.

Supernollan skrev:Det kanske finns trådar om det redan, men det är väldigt enkelt att få bitkorrekt ljud med moderkortets inbyggda Realtekljudkort i Windows 7. Det enda som behövs är att moderkortet har en digital utgång, antingen coax eller toslink. Det tar bara några minuter att få till det som Naim hävdar är unikt med deras HDX-spelare för 58000 kr, dvs bitkorrekt uppspelning.

Svara gärna och bekräfta om guiden fungerar till Windows Vista. Det borde den göra men jag har inte testat.

Kontrollera ljudkortets inställningar

1. Högerklicka på högtalaren i trayen och välj uppspelningsenheter.
Bild

2. Ta bort alla utgångar som inte används. Den enda som ska finnas kvar är digital ut (SPDIF). För att ta bort en utgång, markera den, klicka på egenskaper och välj "använd inte den här enheten".
Bild

3. När du är klar ska det se ut så här:
Bild

4. Klicka på egenskaper för enheten, och kontrollera att 44,1 kHz är ikryssad i listan över stödda format.
Bild

5. Kontrollera att nivån står på 100:
Bild

6. Kontrollera att "disable all enhancements" är ikryssad (minns inte vad det heter i den svenska versionen).
Bild

7. Under fliken avancerat, välj 24-bit, 44100 Hz (inte 16-bit*) och klicka på OK. Nu är alla inställningar för ljudkortet klara.
Bild

Inställningar i Foobar 2000

Alla ljuduppspelningsprogram som inte förändrar ljuddatan fungerar bitkorrekt i Windows 7. Det behövs ingen kernel streaming eller annat meck som behövdes i XP. Men eftersom Foobar är ett bra program som många använder så är här en snabb instruktion.

1. Välj "File", "Preferences" och "Playback". Kontrollera att nivån står på max längst upp, och att replay gain är avstängt:
Bild

2. Välj "DSP manager" och kontrollera att det vänstra fältet är tomt, dvs att inga effekter är aktiverade:
Bild

3. Välj "Output" och kontrollera att "Digital ut (SPDIF)" är vald som ljudutgång, och att formatet är 16-bit (inte 24-bit*):
Bild

Testa att spela upp en fil

För att kontrollera överföringen, rippa en HDCD-skiva till antingen WAV eller FLAC-format och spela upp den i Foobar. HDCD kräver bitkorrekt överföring. Om det fungerar så tänds HDCD-indikatorn på förstärkaren. Här är ett exempel på hur det ser ut:

Bild

Om förstärkaren inte stödjer HDCD så kan man testa med en DTS-wavfil istället. Det är helt enkelt DTS 5.1 som kan spelas upp i en vanlig CD-spelare (digitalt ut). Om den spelas upp korrekt, så ska förstärkaren hitta DTS-dataströmmen och avkoda 5.1 ljudet. Om överföringen inte är bitkorrekt så blir det bara brus.

* Valen av 24/16-bit beror på hur den digitala överföringen fungerar. 16-bit ska alltid levereras från programmet (om källan är CD) men datorn ska skicka ut 24-bit (för att undvika att datan trunkeras. Det är inte alltid det behövs men risken för att det går snett blir mindre). Det är inte heller säkert att alla enheter behöver tas bort i listan, men även det minskar risken för problem. För att få tillbaks de, högerklicka och välj att visa inaktiverade enheter.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 17:50

MichaelG skrev:
Svante skrev:
Givet att hårdvaran är densamma (vilket var min första misstanke) så undrar jag om Spotify och Foobar använder olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet. Och så undrar jag över nivåerna, de måste kalibreras vid direkt jämförelse. Det är mycket lätt att uppfatta en liten nivåskillnad som någon helt annan typ av ljudkvalitetspåverkan.

Utan att egentligen kunna någonting, "känns" det som att olika mjukvarukanaler fram till ljudkortet är en möjlig orsak. I mitt fall är dock eventuella kalibreringsskillnader av ljudnivån ingen bov. Generellt låter Spotify litet kraftlöst m.m. oavsett volym, men spelar jag högt låter det mer illa. Spelar jag annat låter det generellt bra. Och det fortsätter låta bra även när jag drar upp volymen. Volymen reglerar jag via receivern i samtliga fall.

Hälsn. Michael

...och jag påstår att det kan du inte veta. Vid en direkt jämförelse måste man matcha nivåerna inom någon tiondels dB. Annars vet man inte. Det finns för mycket psykologi i volymkontrollsvridningar för att man ska kunna bortse från volymen som en faktor för upplevd ljudkvalitet, och placeboeffekten volymrattens läge ger.

Detta gäller i högre grad när skillnaderna är små.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 17:55

Richard skrev:

Hotfixen som nämndes må vara en förättring, men den byter bara en usel omsamplare till en halvusel. Det är bättre att eliminera "behovet" av omsampling helt och hållet i stället.

Ja, det bästa är förstås att undvika windows i alla versioner helt och hållet. Programmet är uppenbart inte konstruerat för en god ljudkvalitet från början. :?

Fel. Däremot är det riktigt att:

-Windows är inte alls konstruerat för att återge ljud från början.
-Windows har delar som tillför kraftiga felaktigheter i ljudsignalen om man använder defaultinställningarna.
-Man kan även kringgå dåligheterna helt och då är "Windows" transparent.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-28 18:03

Hur stor skillnad gör den länkade hotfixen då?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-28 18:09

Spotify låter bra här hemma.

Med vänliga hälsningar,
mx
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 20:40

penke62 skrev:Hur stor skillnad gör den länkade hotfixen då?

Jag har inte provat den, men förmodligen så mycket att "mannen på gatan" inte klagar. Det gjorde han förut, så illa var det. Så på en kvalitetsskala 0-10 går man nog från 0 till 3...?

Typ.

Själv tycker jag att det är ganska bra att omsamplingen är så dålig, då märker man om den används så att man kan slå av den.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-28 21:07

Svante skrev:

Jag har inte provat den, men förmodligen så mycket att "mannen på gatan" inte klagar. Det gjorde han förut, så illa var det. Så på en kvalitetsskala 0-10 går man nog från 0 till 3...?

Typ.

Själv tycker jag att det är ganska bra att omsamplingen är så dålig, då märker man om den används så att man kan slå av den.

ahh så det är helt enkelt en didaktisk "feature" ;)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-06-28 21:19

Spotify duger för att lyssna i lurar på jobbet samt för "nödlyssning" på anläggningen, absolut inte för "finlyssning" på anläggningen hemma.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 21:44

PappaBas skrev:
Svante skrev:

Typ.

ahh så det är helt enkelt en didaktisk "feature" ;)

Ja, det är inte så dumt när det är så. Ungefär som wrap "around clipping". Det låter f*n, men det gör att man undviker det.

Alltså det här med omsampling i Windows är ju en kulturkrock mellan användarvänlighet och ljudkvalitet. Å ena sidan har man velat att flera ljud ska kunna spelas upp samtidigt. Det är enkelt fixat om man samplar om allt till samma samplingsfrekvens, och det kan man göra så att de flesta inte reagerar över ljudkvalitetsförsämringen. Speciellt inte om man lyssnar i laptophögtalarna. Och det är ju vad 95% av användarna gör. För beslutsfattarna som inte bryr sig så mycket om ljudkvalitet så är valet enkelt, omsampling tillför funktionalitet, och om 5% reagerar över att det låter illa så får det vara så.

Sen springer tiden ikapp beslutet. Folk börjar recensera ljudkvaliteten och folk blir medvetna om hur dåligt ljudet är i Windows.

Fast det är det ju inte, om man bara kringgår omsamplingen.

...med allt meck det innebär.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-06-28 22:12

Samtidigt så sker ju bara omsamplingen om man kör i shared mode.
Kör WASAPI i exklusivt läge eller ASIO så skall detta problemet vara ur världen.

Som jag skrev innan så kan man nyttja en spotify klient som heter fidelity som har stöd för detta.

Och när ni ändå pratar foobar så kan man enkelt lägga till stöd för WASAPI enligt:
http://www.foobar2000.org/components/vi ... out_wasapi
o

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 22:23

Svante skrev:
...och jag påstår att det kan du inte veta. Vid en direkt jämförelse måste man matcha nivåerna inom någon tiondels dB. Annars vet man inte. Det finns för mycket psykologi i volymkontrollsvridningar för att man ska kunna bortse från volymen som en faktor för upplevd ljudkvalitet, och placeboeffekten volymrattens läge ger.

Dels har jag i första hand inte gjort en direkt jämförelse. Och dels var inte skillnaderna särskilt små. Därför påstår jag att jag kan veta det (att det inte är volyminställningen som spelat mig ett spratt). :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-28 22:25

Palle; Jag ska testa dina förslag till inställningar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 23:31

MichaelG skrev:Palle; Jag ska testa dina förslag till inställningar.

Hälsn. Michael

Ja, det var en juste guide. Snyggt jobbat Palle! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 23:40

MichaelG skrev:
Svante skrev:

Dels har jag i första hand inte gjort en direkt jämförelse. Och dels var inte skillnaderna särskilt små. Därför påstår jag att jag kan veta det (att det inte är volyminställningen som spelat mig ett spratt). :wink:

Hälsn. Michael

Ok, jag har iofs varit med om att folk har beskrivit icke-existerande skillnader (=ren placebo) som stora, men du är ju inte den överdrivande typen så jag tror på dig.

Om skillnaden är stor, och dessutom i mellanbasen så skulle jag gissa på någon "enhancement" som är inkopplad på windowsljudet. Omsamplingsfel brukar yttra sig som kvittrande extratoner och det är ju inte så du beskriver det.

Att snålkodningen skulle ger problemen är ytterst osannolikt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-29 00:10

Richard skrev:
Mätmässigt är det säkert inga större skillnader, men digital signal kan påverkas negativt om den tex går genom windows.

Jag skulle nog påstå att en uppsamling till 48KHz är fullt mätbar, tom hörbar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-06-29 00:45

sprudel skrev:

Hälsn. Michael

Fast jag ska inte ha cred för guiden, jag bara citerade författaren.. ;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-29 07:01

Svante skrev:Ok, jag har iofs varit med om att folk har beskrivit icke-existerande skillnader (=ren placebo) som stora, men du är ju inte den överdrivande typen så jag tror på dig.

Om skillnaden är stor, och dessutom i mellanbasen så skulle jag gissa på någon "enhancement" som är inkopplad på windowsljudet. Omsamplingsfel brukar yttra sig som kvittrande extratoner och det är ju inte så du beskriver det.

Att snålkodningen skulle ger problemen är ytterst osannolikt.

När jag lyssnar på olika kablar, CD-spelare, eller förstärkare är det jättesvårt att avgöra om det finns några skillnader eller inte, tycker jag. Och det är ännu svårare att avgöra vad som är rätt, eller fel av dessa eventuella skillnader.

Med Spotify spelade vi låt efter låt och jag satt och reagerade på hur kraftlöst och hårt det lät, samt att alla låtar fick det att verka som om vi hade en basresonans i rummet som jag aldrig hör förut. Vart och ett av felen var inte särskilt stora, men tillsammans - och när de var gemensamma på all sorts musik - blev det väldig uppenbart. Dessutom lät det särskilt illa när vi spelade starkt. När jag sedan spelade några flac- och mp3-filer lät det precis som vanligt. Efter detta jämförde vi samma låt i de olika formaten och konstaterade det vi redan hört - att Spotify lät konstigt.

Eftersom jag inte har problem med välgjorda mp3-er, ser jag inte heller snålkodning som ett generellt problem.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-29 07:53

-Palle- skrev:
sprudel skrev:

Hälsn. Michael

Fast jag ska inte ha cred för guiden, jag bara citerade författaren.. ;)

Ja, Jösses, jag gjorde en klassiker och hoppade rätt in i manualen utan förtext.
Då hedrar vi supernollan också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 10:25

Vart har supernollan tagit vägen för övrigt? :(
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-06-29 16:07

Hur har egentligen Spotifyarna konverterat musiken från första början? Alltså, vad är själva källmaterialet i för format? Att dom strömmar i 320 säger ju inget om ursprungets kvalitet?

Min egen upplevelse är att dom gjort lite olika. Vissa skivor låter bra, andra riktigt, riktigt dåligt, som om de är rippade i väldigt låg kvalitet och/eller processade.

/en john som väldigt gärna velat ha möjlighet till crossfeed till Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 16:08

Så är det ju. Vi har ju ingen aning om vilken skiva som är rippad.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-06-29 16:57

Dom i det här fallet är skivbolag och artister som jag förstått det, inte Spotify.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 17:22

shifts skrev:Dom i det här fallet är skivbolag och artister som jag förstått det, inte Spotify.

Det är så jag också har förstått det.

Samma modell använder ju Apple för iTunes Store. Det finns dock ingen
märkning över vilka utgåvor det är som är rippade, vilket är tråkigt. Det är då
även helt omöjligt att göra jämförelser mot CD-versioner egentligen om det
inte är samma utgåva.

Jämföra kan man ju visserligen göra, men ni förstår vad jag menar. :)
Alea iacta est.

1947

Inläggav 1947 » 2013-06-29 18:08

Tycker att kvaliten varierar kraftigt. Vissa skivor kan låta riktigt bra medan andra låter riktigt dåligt med samma artist.
Ingen skiva som jag spelar från Spotify låter lika bra som om den spelas från alac och hårddisk.
Trots lite brister i ljudkvaliten är ju Spotify underbart som ger möjligheten att botanisera bland artister man aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 18:56

Kanske kommer det positiva ur Spotify att folk börjar märka att ljudkvaliteten varierar på fonogram. Jag menar, man blandar ju hejvilt mellan skivor numera. Behovet av en Spotify med R.128 kommer att öka eftersom det finns en massa gammal musik som man blandar med.

Man kan ju alltid hoppas, jag håller tummarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi