Infinity Kappa 600 skall bli 2 subbar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Infinity Kappa 600 skall bli 2 subbar

Inläggav fiskbuljong » 2013-06-28 08:27

Hej hopp!

Jag har sedan ett antal år tillbaks två stycken Kappa 600 frontar som har fått gå i pension. Detta då ett mellanregister pajjade p.g.a lekfulla katter, samt en sambo som lobbade starkt för ett par mindre högtalare.

Jag har inget intresse av att laga dom, även om det inte skulle vara någon speciellt stor kostnad, så jag tänkte istället försöka göra något kul med dom. Då slog mig tanken att man kanske skulle kunna ta och bygga två subbar av dom istället.

Hade tänkt mig att integrera dom i en TV-bänk som ska byggas av IKEA's kökshyllor. Hela TV-bänken ska sen monteras upp på väggen, (hela väggen har en OSB-skiva bakom gipset). Tror ni att vibrationer skulle kunna bli ett problem här? Är inte speciellt intresserad av att dom ska spela überdjupt, vill nog snarare få dom att avlasta stativarna vid musiklyssning i första hand.

Nu till min allra första fråga, (lär bli måååånga fler framledes): Är det någon som känner till vad baselementet i Kappa 600 har för specar, alternativt vet var man kan finna information?

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-06-28 10:36

Tyvärr ingen info om det. Kan du lägga upp en bild så man ser hur dom ser ut?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-28 10:57

Är du smart så gör du både ett par baslådor och ett par Kappa 200 av dom. :wink:
Mellanbasarna finns att köpa nya fortfarande. Jag har ett ligger på hyllan som kan säljas för motsvarande en pizza och en dricka. :wink:

Jag tror att det är samma element som sitter i Kappasubbarna som sitter i Kappa 600. Ett tag körde jag sidobasarna i mina Kappa 600 med ett externt steg från sub out. Funkade ganska bra.

Det bästa vore väl att måtta på en Kappasub. Jag har en kvar, men den är långtidsutlånad till en polare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-28 10:59

Här finns ju lite info:

http://www.audioholics.com/reviews/spea ... 600/page-2

Enklast är väl att mäta upp volymen på lådan där basen sitter nu och kopiera dimensionen på br-röret. Då har du något att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-06-28 11:20

bakerman22 skrev:Är du smart så gör du både ett par baslådor och ett par Kappa 200 av dom. :wink:
Mellanbasarna finns att köpa nya fortfarande. Jag har ett ligger på hyllan som kan säljas för motsvarande en pizza och en dricka. :wink:

Jag tror att det är samma element som sitter i Kappasubbarna som sitter i Kappa 600. Ett tag körde jag sidobasarna i mina Kappa 600 med ett externt steg från sub out. Funkade ganska bra.

Det bästa vore väl att måtta på en Kappasub. Jag har en kvar, men den är långtidsutlånad till en polare.

Det hade ju helt klart varit grymt att samtidigt bygga ett par Kappa 200, kanske rent utav kan göra en liten affär där. Är dina element inspelade? Har för mig att högtalarsystemet tog sjukt lång tid på sig att bli inoljat.

Vidare så är det ju väldigt intressant det du säger om att mäta upp volymen på en av deras subbar, borde ju helt klart vara möjligt. I annat fall så är det säkert information som Infinity kan vara villiga att dela med sig av. Hur är det med fullständig data av elementen, brukar tillverkare vara ovilliga att dela med sig av sådan information?

---

Kalejdokom skrev:Här finns ju lite info:

http://www.audioholics.com/reviews/spea ... 600/page-2

Enklast är väl att mäta upp volymen på lådan där basen sitter nu och kopiera dimensionen på br-röret. Då har du något att utgå ifrån.

Tanken har slagit mig med, och i allra värsta fall så blir det den vägen jag får gå.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-28 16:22

Elementet jag har är inspelat ja.
Tycker inte att du ska kopiera kaviteten som elementet sitter i i Kappa 600.
Kaviteten i Kappasubben är större. Är förmodligen en annan avstämning också.

Tror inte att det ens behövs några modifikationer av delningsfiltret om du gör om dom till Kappa 200. I alla fall inte om dom ska köras som toppar till baslådor.
Har för mej att filtret i Kappa 600 delar vid 100 mot den sidomonterade basen.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-06-28 19:21

bakerman22 skrev:Elementet jag har är inspelat ja.
Tycker inte att du ska kopiera kaviteten som elementet sitter i i Kappa 600.
Kaviteten i Kappasubben är större. Är förmodligen en annan avstämning också.

Tror inte att det ens behövs några modifikationer av delningsfiltret om du gör om dom till Kappa 200. I alla fall inte om dom ska köras som toppar till baslådor.
Har för mej att filtret i Kappa 600 delar vid 100 mot den sidomonterade basen.

Du som förmodligen har hört både Kappa 600 och Kappa subben, hur skiljer de sig åt i ljudkaraktären vid lägre frekvenser? Jag har aldrig byggt högtalare förut så jag kan vara ute på hal is, men lådvolymen bör ju ändra ljudkaraktären. Som jag skrev tidigare så är jag inte så värst intresserad av någon djup filmbas, utan söker ber ett extra *untz untz* till mina frontar - som för övrigt är ett par Dynaudio Excite X16.

Vilka parametrar är viktiga att känna till för att kunna designa en låda?

Vidare så kommer jag nog eventuellt få modifiera delningsfiltret till 200'orna, om det bygget blir utav. De kommer nog få våldgästa kontoret istället för vardagsrummet hade jag tänkt i så fall.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-28 19:36

Både Kappa 600 och Kappasubben spelar en ren och fin bas.
Men subben går ju typ 10Hz lägre. 25 Hz bör man komma ner i för att det ska få kallas en subwoofer tycker jag. :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-28 19:38

Sen kan väl jag tycka att det vore bättre att byta element i Kappa 600, sälja dom, och köpa en eller två baslådor istället.

Men det är ju jag..

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-06-28 20:16

bakerman22 skrev:Sen kan väl jag tycka att det vore bättre att byta element i Kappa 600, sälja dom, och köpa en eller två baslådor istället.

Men det är ju jag..

Håller helt klart med dig. Problemet är att jag har en sambo som gnäller om jag har två synliga subbar. :)

Sedan så har jag alltid varit sugen på att bygga högtalare, så nu har jag ju en ypperlig chans! :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-28 23:45

Ska du bygga två osynliga baslådor !!?
Snälla berätta hur !!
Hela världen vill veta hur !!

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-06-29 00:39

bakerman22 skrev:Ska du bygga två osynliga baslådor !!?
Snälla berätta hur !!
Hela världen vill veta hur !!

Piece of cake, skaffar två osynlighetsmantlar från Harry Potter!

Nej, men jag hade som sagt tänkt att bygga in dom i TV-bänken som en del användare här på forumet har gjort.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-29 11:20

Laga dina Kappa 600, sälj dom, och köp två nya element som du har parametrar på som du kan få till två riktigt bra kaviteter till.

Du behöver ju liksom inte bygga lådor bara för att du köper nya element.
Sen kan du kolla vad du har plats med, vad du vill uppnå, och sedan leta efter element utifrån det.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-06-29 11:52

bakerman22 skrev:Laga dina Kappa 600, sälj dom, och köp två nya element som du har parametrar på som du kan få till två riktigt bra kaviteter till.

Du behöver ju liksom inte bygga lådor bara för att du köper nya element.
Sen kan du kolla vad du har plats med, vad du vill uppnå, och sedan leta efter element utifrån det.

Innerst inne vet jag tyvärr att du har en väldigt bra poäng i det du säger. :)
Har nämligen själv varit inne i exakt dom banorna...

Hur mycket tror du att man kan få för ett par Kappor i så fall?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-30 04:07

5-6000.

Återgå till DIY-forum