Kantdiffraktion och dolda fallgropar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

Kantdiffraktion och dolda fallgropar?

Inläggav markusA » 2013-06-29 16:48

Jag har en fråga, eller egentligen två frågor om kantdiffraktion.

Jag är bekant med grundläggande teori bakom kantdiffraktion och tidsfaktorn som normalt tillämpas på en högtalarbaffel.
Enklast är ju att se elementet som en punktformig källa även om det ger en väldigt grov approximation.
Hur fungerar ett HF horn/wave guide? Räknar man från drivern eller från mynningen?

Och hur kommer skillnaden att bli om man jämför en baffel som slutar kant i kant med högtalarelementet jämfört med en baffel där man lägger till stora kantrundningar? Med rundningar blir den ju märkbart bredare...
Frekvensspektrat borde rimligtvis bli förskjutet. Påverkar det även amplituden?

Svante, om du läser det här... The Edge är jättesmidigt, har du övervägt att lägga till kantfasningar/rundningar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 17:06

:)

Jo, fasningar har jag tänkt på. Men det är för mekigt. Det blir en komplett FEM-simulator till slut och det är liksom för mycket jobb.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-06-29 17:13

När jag programmerade min simulator för krökta elektrostathögtalare så arbetade jag med matriser i matlab. Väldigt kraftfullt... Men då är det ju inte längre ett litet praktiskt program längre. *s*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 17:20

Ja, det finns ju FEMLAB, den kan nog göra det du vill.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-06-29 17:21

Nåja, jag var först och främst intresserad av de teoretiska svaren på mina två första frågor. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kantdiffraktion och dolda fallgropar?

Inläggav Svante » 2013-06-29 17:36

markusA skrev:Jag är bekant med grundläggande teori bakom kantdiffraktion och tidsfaktorn som normalt tillämpas på en högtalarbaffel.
Enklast är ju att se elementet som en punktformig källa även om det ger en väldigt grov approximation.
Hur fungerar ett HF horn/wave guide? Räknar man från drivern eller från mynningen?

Först säger du att du inte bryr dig om felet som du gör när du approximerar med en punktkälla, och sedan undrar du hur man ska minimera felet när man approximerar med en punktkälla. :roll:

Vad "man" gör beror på vad "man" har för syfte. Varför inte ställa in The Edge så att den räknar med en yta i stället, då ser du ungefär hur mycket fel det blir.

markusA skrev:Och hur kommer skillnaden att bli om man jämför en baffel som slutar kant i kant med högtalarelementet jämfört med en baffel där man lägger till stora kantrundningar? Med rundningar blir den ju märkbart bredare...
Frekvensspektrat borde rimligtvis bli förskjutet. Påverkar det även amplituden?

Rundningar av smetar ut kantreflexen i tidsled. Hur mycket det blir utsmetat beror på kantens krökningsradie. Måttligt stora avrundningar påverkar bara vid riktigt höga frekvenser, och mest på "dåliga" baffelformer där kantreflexen kommer koncentrerad till ett tidsögonblick.

Rådet är nog att inte fundera så mycket på rundningen, utan koncentrera sig på baffelformen i stället. Finliret får man ta när det är byggdags, allt kan inte simuleras.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-29 19:46

man kan ju (väl?) simulera (i edge) i flera omgångar med olika bredd på baffeln. Sedan medelvärdesbilda diffraktionseffekten från de olika bredderna för att få ett hum om hur en rund/fasad kant påverkar.

blir förstås inte helt rätt men det kan kanske ge en fingervisning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 19:48

Kraniet skrev:man kan ju (väl?) simulera (i edge) i flera omgångar med olika bredd på baffeln. Sedan medelvärdesbilda diffraktionseffekten från de olika bredderna för att få ett hum om hur en rund/fasad kant påverkar.

blir förstås inte helt rätt men det kan kanske ge en fingervisning?

Ja, det är väl en sund approach om man undrar hur stor roll baffelns storlek spelar; att simulera några olika storlekar och jämföra.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-07-02 11:25

Ursprungstanken var om det finns något att utröna när man jämför en bredare baffel med runda kanter jämfört mot en smalare med skarpa kanter.

För min egen del skulle det röra sig om 500x700mm r=50mm jämfört mot 400x600mm r=0.

(SEOS15 + 15" midbass)
Jag lutar åt att göra allt rundat men tycker att det är roligt med kunskapen bakom så man vet varför man gör på ett visst sätt istället för att bara chansa eftersom alla andra gör så.

P.S. Jag har tappat min Matlab licens så jag har inte mjukvaran för att skriva en egen simulering.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-02 14:42

Boxsim är annars ett alternativ som har stöd för fasade kanter om jag inte minns fel.

Återgå till Teknikforum