Moderator: Redaktörer
Jonas-1979 skrev:På minhembio så rekommenderas portat för att få ut så mkt som möjligt till hembio men alla lådförslag är välkommna.
rotel2 skrev:Det är inget fel med basreflex. Olika tekniker för olika behov.
MagnusÖstberg skrev:Jonas-1979 skrev:På minhembio så rekommenderas portat för att få ut så mkt som möjligt till hembio men alla lådförslag är välkommna.
Sånt skrämmer mig. Det är i princip tvärtom. Har man [s]låga[/s] mindre krav på upplevelsen eller möjligheten att återge alla frekvensförlopp kan det dock fungera med basreflex.
Några frågor:
- Hur stort lyssningsrum har du?
- Hur stor total lådvolym kan du acceptera?
- Vad har du för budget?
tvett skrev:Har du läst Aerobs 15"-tråd? Anar att du vill bygga snarast...
boom skrev:2 st stereo integrity 15D2 i 100 liter lådor skulle jag hellre satsa på om man skall ha dom till hembio då dom basarna klarar infra utan att bottna med ett klonk.
Jonas-1979 skrev:tvett skrev:Har du läst Aerobs 15"-tråd? Anar att du vill bygga snarast...
Nej detta har jag missat ska erkännas.
MagnusÖstberg skrev:rotel2 skrev:Det är inget fel med basreflex. Olika tekniker för olika behov.
Har jag påstått att det är fel på basreflex?![]()
Men "få ut så mycket som möjligt till hembio" rimmar rysligt illa med basreflex eftersom ett sådant system inte kan återge de lägsta frekvenserna alls.
Hade det stått "för att få ut så hög verkningsgrad som möjligt ur ett bassystem" hade det varit en annan sak. Men man kan ju tänka sig att på ett hembioforum så är man intresserad av att kunna återge det som faktiskt finns på filmernas ljudspår.
rotel2 skrev:MagnusÖstberg skrev:rotel2 skrev:Det är inget fel med basreflex. Olika tekniker för olika behov.
Har jag påstått att det är fel på basreflex?![]()
Men "få ut så mycket som möjligt till hembio" rimmar rysligt illa med basreflex eftersom ett sådant system inte kan återge de lägsta frekvenserna alls.
Hade det stått "för att få ut så hög verkningsgrad som möjligt ur ett bassystem" hade det varit en annan sak. Men man kan ju tänka sig att på ett hembioforum så är man intresserad av att kunna återge det som faktiskt finns på filmernas ljudspår.
Nej, nej
Men det finns många som kör delade system med just subbarna som
basreflex.
Men visst, slutalådor med ex LT verkar vara på frammarch...
rotel2 skrev:Magnus: mitt "nej, nej" var svaret på att du skulle ha påstått att det är något galet
med basreflexer. Dvs vi tycker lika i frågan.
Däremot om budgeten är snäv kanske basreflex är en bra kompromiss.
(I övrigt tycker jag det är tråkigt att alla inlägg på detta forum blir misstolkade
jämt och ständigt, blir ingen trevlig atmosfär direkt. )
Jonas-1979 skrev:
Vented 6.0 cubic ft. (net internal, not including driver or port volume) with 6 lbs. of Acousta-Stuf tuned to 18 Hz with two 4" diameter by 26" long flared ports for an f3 of 22 Hz. Larger cabinets and lower tuning frequencies are possible. The largest recommended cabinet is 10.5 cubic feet tuned to 16 Hz using two 4" diameter ports that are 21" long for an f3 of 19 Hz.
Själv fattar jag absoulut inte med längden på röret och hur man får till bra kurvor i byggprogram ska försöka ta ner nått och testa men väldigt glad om nån kan hjälpa mig med detta.
Jonas-1979 skrev:boom skrev:2 st stereo integrity 15D2 i 100 liter lådor skulle jag hellre satsa på om man skall ha dom till hembio då dom basarna klarar infra utan att bottna med ett klonk.
Var hittar man information om dessa element och även priser och vart dom går att köpa så kan jag kolla in detta också.
boom skrev:Jonas-1979 skrev:boom skrev:2 st stereo integrity 15D2 i 100 liter lådor skulle jag hellre satsa på om man skall ha dom till hembio då dom basarna klarar infra utan att bottna med ett klonk.
Var hittar man information om dessa element och även priser och vart dom går att köpa så kan jag kolla in detta också.
http://stereointegrity.com/index.php?id=60
http://stereointegrity.com/index.php?id=57
boom skrev:Jag har simulerat på både dayton basarna och shi och enligt min menig så simulerar shi basarna riktigt bra lika bra som den som en forums medlem håller på med.
bakerman22 skrev:Jonas-1979 skrev:
Vented 6.0 cubic ft. (net internal, not including driver or port volume) with 6 lbs. of Acousta-Stuf tuned to 18 Hz with two 4" diameter by 26" long flared ports for an f3 of 22 Hz. Larger cabinets and lower tuning frequencies are possible. The largest recommended cabinet is 10.5 cubic feet tuned to 16 Hz using two 4" diameter ports that are 21" long for an f3 of 19 Hz.
Själv fattar jag absoulut inte med längden på röret och hur man får till bra kurvor i byggprogram ska försöka ta ner nått och testa men väldigt glad om nån kan hjälpa mig med detta.
En tum är 2,54 cm. Vet inte vad som är oklart...?
Jonas-1979 skrev:boom skrev:Jag har simulerat på både dayton basarna och shi och enligt min menig så simulerar shi basarna riktigt bra lika bra som den som en forums medlem håller på med.
Låter riktigt bra det.
Kan du kolla upp hur 15" & 18" SIH HT elementen
presterar i portat och komma med förslag.
Gärna att du lägger upp dina kurvor i programmet med volymen på lådan och lägger upp här så man kan se.
Viktigast för mig är priset och sedan storleken på lådan och att dom presterar bra så klart.
boom skrev:Jonas-1979 skrev:boom skrev:Jag har simulerat på både dayton basarna och shi och enligt min menig så simulerar shi basarna riktigt bra lika bra som den som en forums medlem håller på med.
Låter riktigt bra det.
Kan du kolla upp hur 15" & 18" SIH HT elementen
presterar i portat och komma med förslag.
Gärna att du lägger upp dina kurvor i programmet med volymen på lådan och lägger upp här så man kan se.
Viktigast för mig är priset och sedan storleken på lådan och att dom presterar bra så klart.
portat ger alltid större volym om man skall ha infra inom vissa gränser och är man ute efter infra så är det bättre med en sluten konstruktion man tjänar några dB på en portad konstruktion men förlorar istället när porten blir överstyrd= flåsljud. Och det är bättre att köra med dubbla subbor i stället för en enskild.
boom skrev:Kraniet skrev:väldigt billiga element de där stereo integrity. men jag antar att med frakt och tull så är det uppe i det dubbla ändå..
Vad är billigt att importera ???
Kraniet skrev:boom skrev:Kraniet skrev:väldigt billiga element de där stereo integrity. men jag antar att med frakt och tull så är det uppe i det dubbla ändå..
Vad är billigt att importera ???
ja jag vet inte. min minidsp kostade bara vanlig frakt att få hem från Hong Kong.
det var bara en reflektion. det är ju viktigt att tänka på när man ska jämföra element. Man kan ju få för sig att tänka att det blir jävla billigt med basar som bara kostar 170USD (typ 1400kr) när det i själva verket kostar det dubbla.
det finns ju trots allt element att köpa som inte behöver skickas över atlanten.
Användare som besöker denna kategori: Lennart och 24 gäster