Hemlån av Acoustic Illusion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Hemlån av Acoustic Illusion

Inläggav eljulio » 2013-06-30 21:11

Hej,

För en tid sedan startade jag denna tråd på faktiskt: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=53847[url]

Tråden vecklade ut sig i olika riktningar beroende av era preferenser och mina bekymmer. Hos gänget bakom Acoustic Illusion föddes någonstans i diskussionen idén om att låna ut ett par till moi! Förbehållet var en utvärdering av återgivningen OCH det estetiska perspektivet (sambons). Det var för övrigt http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ile&u=3111[/url] som kontaktade mig.

Nedan följer min utvärdering inklusive en kort historik om min egen bakgrund. Bilder lägger jag upp så snart jag kan i tråden.

OBS! Var snälla mot mitt sätt att utvärdera högtalarna. Jag är bara en glad amatör och det ni läser nedan är mitt subjektiva intryck. Jag har inte gjort några mätningar.

Utvärdering av AI – av Andreas Juhl (men först lite bakgrund)
Utvärderingen avser Ovation f8. http://acousticillusion.se/products/ovation/

Först lite historik
Mitt hifiintresse uppstod sent i live, för en sådär 5-6 år sedan, tyvärr strax efter att vi hade byggt färdigt vårat hus. Hade det kommit innan husbygget är risken stor att en ”mancave” hade prioriterats på ritningsstadiet. Nu blev det inte så, utan istället nyfunkis med öppen planlösning och gott om golv till tak fönster. Till detta en sambo som lika gärna skulle kunna lyssna på en klockradio och vara nöjd med det, men inte LIKA nöjd med stora golvhögtalare 1 meter ut från bakväggen. Sambon är inte heller förtjust i tjocka gardiner, avgränsningar av rummet, dämptavlor och annat som minska efterklangen i rummet. Tack och lov kan vi i alla fall ha mattor, vilket gör stor skillnad.

Hur som helst så har mitt intresse för god återgivning allt mer koliderat med sambons krav på ett stilrent hem. Många gånger har jag tänkt tanken ”nu skiter jag i det här” och köper någon liten klockradio och ställer på bardisken så att vi kan lyssna på P1 i alla fall, men sen tänker jag om och härdar ut. Icke desto mindre har jag hållit utkik efter produkter som på ett acceptabelt sätt kan återge ”fonogram” på naturtroget sätt och SAMTIDIGT smälta in i vår hemmiljö.

Lite högtalarhistorik (från när intresset tog fart):
Första paret ut var Monitor Audio RS8. En ok högtalare som var rätt så bra på ”party”, dvs. lite svullen basåtergivning, men ett mellanregister som vid kritisk lyssning inte riktigt höll måttet. Klarade dock högt ljudtryck för storleken.

Nästa par var ett par tysklandsköpta Canton Vento 890 DC som på den tiden i vit högglans gick för 33 000 i Sverige, men med frakt och allt gick på 18 000 från Tyskland. Av förklarliga skäl sänktes sen priset i Sverige när ryktet på bland annat ”Min hemmabio” spreds. Vento briljerar på akustisk musik à la Diana Krall, Nora Jones, etc. Sämre fungerar det när separationen mellan instrumenten inte blir lika tydlig eller komplex. Kanske är det hårdheten från aluminiumelementen som är problemet och skapar hårdhet? Venton är på många sätt en högtalare som jag kunde ha haft kvar fortsatt, trots sina brister, så briljerade Venton ändå i sina bästa stunder. Men att kalla Vento för en komplett högtalare kan jag inte och därmed går den bort.

Nästa par blev Guru Audio QM10. Små tänkte jag när jag fick dem hemlevererade. Stort ljud tänkte jag efter första provlyssningen. Guru åstadkom första haksläppet hemma, både för mig och besökare. Fenomenal spridning, detaljerade, korrekta och bra bas. En mycket bra högtalare i min mening och en produkt som räcker långt, mycket långt. Egentligen saknade jag bara en sak med Guru och det var förmågan till lite tryck när andan föll på, särskilt när Infected Muschroom skulle spelas. En viss irritation uppstod när jag ville höja mer och mer, men gränsen sattes tidigt. Inte förvånande dock sett till storleken på låda och element. En annan nackdel är det här med dämpningen som krävs för att högtalaren ska komma till sin rätt. Och problemet låg inte hos mig, utan sambon. Hur som helst började jag leta igen och fann en intressant kandidat på hifimagasinet som hade fått lysande recensioner.

Och det var PMC FB1+. Tillbaka till golvhögtalarträsket. Det här var inte helt populärt hemma. Inte bara var det en golvhögtalare igen, den är dessutom i utförandet träfanér (körsbär). Nåväl, en trevlig bekantskap är det, om än inte bäst på något, men inte heller sämst på något. Jag skulle placera den strax efter Guru totalt sätt, men med förmåga att spela rejält högt och med djup (transmission line är kul och bra…). Rejält stryk av Guru blir det på spridningen och det är det främsta skälet till att jag håller Guru lite högre än PMC. PMC trivs dessutom bäst långt ut i rummet, gärna 50-60 cm från bakväggen, så plats tar PMC, trots sin ganska ringa storlek.

Utanför huset har jag lyssnat både till IÖ: s högtalare i källaren och Peter Bremens ägg hemma hos honom. Äggen går nog i första hand, sett till att de går att använda som de är i normala vardagsrum, men INO är mycket bra, det är dem.

Vad jag lyssnar på (även vid utvärdering av högtalare)
Det blir väldigt mycket Springsteen för min del och när jag utvärderar högtalare ofta New City Serenade. Låten inleds med klassiskt piano och låter inte alls som Springsteen för att sedan, efter någon minut övergå till rockig piano, mycket mer Sprinsteen och sedan kommer en fantastisk gitarr in som är "superkrispig". Låten har egentligen allt, blås, sång piano, gitarr och är väl inspelad med god dynamik.

Diana Krall och då främst albumet Girl In the other room som är bra rakt igenom med några riktiga toppar och väldigt bra ljud. En klar favorit.

Michael Jackson har jag gillat i många år, väldigt mycket. Men när jag lyssnar idag känns ljudet ofta daterat, särskilt på plattorna från ”Bad” och framåt. Off the wall och Thriller är dock 5+ rakt igenom.

David Bowie. 70-talet är på många sätt fantastiskt. En favorit är Aladin Sane, med en mycket intressant/skruvad pianoslinga som är lätt obehaglig.

Alison Kraus. Enskilda låtar mer än album. Jacob´s Dream, vacker låt som få och kanske ännu sorgligare, än den är vacker. Det mesta jag har hört från henne är välinspelat med skickliga musiker. Bra musik för att testa högtalare.

Infected Mushroom. Och då långtifrån allt, men delvis är de briljanta. Albumet Clasical Muschroom håller jag högst, bra rakt igenom och KUL! Dessutom ger de högtalarna vad de tål och ibland lite till. Typisk musik där Guru får stora problem eftersom man gärna drar på ordentligt.

En specifik låt jag gärna lyssnar på för att jag tycker om den och för återgivningen är Göra Fristorps ”Men går jag över ängarna”. Stark rekommendation på den.

Och mycket mer än ovan exempel förstås.

Utvärdering av AI

Diskant
I min mening en av styrkorna med högtalaren. Jag hör inte diskanten vilket är ett bra betyg. Det låter inte dovt, inte heller överdrivet luftigt, utan ”rätt”. På hög volym kan återgivningen dock bli ”hård”. Konsertvolym kan alltså bli påfrestande, oavsett kvalitet på inspelningen, i alla fall i mitt rum.

Mellanregister
Mellanregistret känns naturligt så tillvida att röster återges på ett bra sätt oavsett om det är en man eller kvinna som talar/sjunger.

Basåtergivning
Basåtergivningen är nog den främsta styrkan sett till ren kapacitet. I mitt rum har jag bibehållet ljudtryck väl ner till 25 Hz (ja, det mätte jag...) innan den faller av. För lejonparten av konsumenterna är detta mer än tillräckligt, bortsett från faktisktmedlemmarna möjligen. En viktig sak för mig när det gäller bas är att inget ”extra” läggs till eller dras ifrån i basåtergivningen. Vissa högtalare ger en ”fläskig” botten oavsett vad som spelas. Kul för stunden kanske, men inte särskilt troget inspelningen. Här tycker jag att högtalaren klarar sig bra, om än inte perfekt. Jag får alltså både skönt discodunk, definition och dynamik, ett bra betyg.

Stereobild/ljudbild
Jag har ett rum som har få vettiga platser alls för avlyssning. Men när jag går runt i rummet upplever jag att ljudbilden är relativt väl sammanhållen. Höger eller vänster högtalare sticker inte ut vid sidledsförflyttning på något utmärkande sätt, vilket borgar för ”sweet field” egenskaper. En nödvändighet i min mening. En högtalare som bara fungerar i sweet spot är för mig misslyckad.

Instrumentseparationen är god och det är relativt lätt att placera musiker/instrument på ”scenen”, i alla fall i 2D. När jag nämner 2D så kommer jag in på min största invändning av högtalaren. Jag upplever att återgivningen är bra på bredden, men saknar djup, 3D. Röster tenderar att ”fastna” i väggen. Detta påstår jag utan kunskap om hur inspelningarna har gått till, men det är min upplevelse jag beskriver. Det är inget jättestort problem, men ett potentiellt förbättringsområde?

Detaljer
Det är inte den mest detaljrika högtalaren jag har lyssnat till hemma. Canton Vento 890 DC var extremt tydlig, en viskning, ett smackande, ett plektrum hördes med tydlig skärpa oavsett volym. En styrka för Vento som jag ser det, men svagheterna var istället en vasshet på hög volym och mer ”krävande” inspelningar. De problemen är mindre med AI, även om ljudet som tidigare nämnts kan bli hårt vid hög volym. Jag får väl erkänna att jag gillar närvaron som Canton levererade på akustiska inspelningar. AI är inte riktigt där, men inte så långt ifrån. Det är något luddigare i kanterna, något sämre separation, men alls inte illa. Frågan är om det finns någon finjustering i filtret som kan förbättra denna detalj ytterligare?

Sammanfattning
AI är utan tvekan en bra högtalare som tilltalar mig på många sätt. Kan jag leva med AI på sikt? Och ur ett hifiperspektiv? Kanske! Diskant, mellanregister och bas hänger samman på ett sömlöst sätt, mycket bra! AI är ingen högtalare som briljerar i någon specifik genre. Diana Kralls ”Girl In the other room eller Deep Purples “Live In Japan” fungerar båda bra. Spridningen är bra, om än inte den bästa jag har hört hemma. Där är Guru bättre med smått fenomenal spridning oavsett placering i rummet. AI: s förmåga att leverera ljudtryck är fullt tillräcklig för mig och sannolikt även tillräckligt för vad som är möjligt i mitt rum, fullt med golv till takfönster och öppen planlösning. Här ligger säkerligen en stor del av förklaringen till att ljudet stumtals på hög volym upplevs som hårt. Förutsättningarna är sannerligen inte snälla…
Det största problemet för mig är bristande 3D-känsla där jag tycker att både Canton och Guru presterar bättre.

När vi kommer till det estetiska perspektivet ligger AI riktigt bra till, bäst faktiskt av de högtalare jag har haft hemma. Till att börja med är det fantastiskt bra att de hänger på väggen. Det är lättstädat, barnsäkert OCH snyggt! Ingen besökare har tyckt något annat än att designen är riktigt lyckad (flera kvinnor) och i min mening är detta ett starkt argument i konsumentled som bör lyftas fram till kommande återförsäljare, vilket ni självklart redan har tänkt på. Återgivningen är tillräckligt bra för att duga åt 98 % av konsumenterna och 90 % av dessa 98 % kommer att tycka att återgivningen är fantastisk. Det är alltså inga problem att skryta om återgivningen i marknadsföringen samtidigt som livsstilsaspekten lyfts fram kraftfullt.

Stort tack till alla bakom Acoustic Illusion för lånet. Det har varit mycket uppskattat från min och sambons sida och vi är utan tvekan spekulanter på AI när de väl kommer ut i handeln.[url][/url]
Senast redigerad av eljulio 2013-06-30 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-30 21:30

Bra genomgång. Men vilken AI-modell avses?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-06-30 21:41

KarlXII skrev:Bra genomgång. Men vilken AI-modell avses?

Förlåt, trodde det bara fanns en... http://acousticillusion.se/products/ovation/[url]

Följ länken ovan.

Mvh[/url]

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-30 21:45

KarlXII skrev:Bra genomgång. Men vilken AI-modell avses?

:lol:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2013-06-30 22:21

Bra jobbat!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-06-30 22:52

Tack för ett mycket bra inlägg och recension av acoustic illusion. :D

Jag hoppas att vi kan få männen bakom denna rasande snygga högtalare att berätta lite mer om den här på faktiskt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-30 23:02

Magnus77 skrev:Bra jobbat!

Plusett. Spännande produkt. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-06-30 23:25

CODY skrev:Tack för ett mycket bra inlägg och recension av acoustic illusion. :D

Jag hoppas att vi kan få männen bakom denna rasande snygga högtalare att berätta lite mer om den här på faktiskt.

Tack! Och medhåll om förslaget.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-07-01 12:11

Jag har semester och lite dålig internetuppkoppling men återkommer gärna om en vecka med lite mer tankar bakom om inte bert-jonas får lite tid över att skriva lite. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-01 12:14

Naqref skrev:Jag har semester och lite dålig internetuppkoppling men återkommer gärna om en vecka med lite mer tankar bakom om inte bert-jonas får lite tid över att skriva lite. :)

Har du fått semester 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-07-01 12:59

petersteindl skrev:
Naqref skrev:Jag har semester och lite dålig internetuppkoppling men återkommer gärna om en vecka med lite mer tankar bakom om inte bert-jonas får lite tid över att skriva lite. :)

Har du fått semester 8)

Vist, serru, han är ju an vanlig man nuförtiden, utan immunitet! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-07-01 17:11

petersteindl skrev:

Har du fått semester 8)

Semester och semester, jag är i sthlm och trängs med en massa människor. Imorgon bär det ut i skärgården.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-01 17:24

Naqref skrev:
petersteindl skrev:

Har du fått semester 8)

Semester och semester, jag är i sthlm och trängs med en massa människor. Imorgon bär det ut i skärgården.

Vad gör du ikväll?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Lite bilder så

Inläggav eljulio » 2013-07-01 20:56

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-01 21:00

De är ju som gjorda för miljön!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Lite bilder så

Inläggav eljulio » 2013-07-01 21:00

eljulio skrev:Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Någon som kan hjälpa mig, så att bilderna syns direkt?

Användarvisningsbild
tvett

Re: Lite bilder så

Inläggav tvett » 2013-07-01 21:03

eljulio skrev:Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-01 21:04

Tvett hann före. Faktiskt gillar inte länkar med frågetecken i, så bra förslag är alltid att prova stryka allt på slutet från och med ett sådant.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-01 21:07

De är lite som en synvilla, de där.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-01 21:27

tvett skrev:De är lite som en synvilla, de där.

Tack för hjälpen och tipset Nattlorden.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2013-07-01 21:38

Riktigt snyggt blev det! :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-07-01 21:49

UnholyRishna skrev:Riktigt snyggt blev det! :)

Ja, annat än några yxade pi60... :wink: :P

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-07-01 21:57

Härligt att se hifi i möblerade rum!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-01 22:12

PerStromgren skrev:Härligt att se hifi i möblerade rum!

Ja, det är vårat vardagsrum, i "ryggen" är täljstenskaminen, skönt på vintern till lite bra musik. Lugna lyssningsstunder blir dock lite av med två småbarn. :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-07-01 22:26

eljulio skrev:
PerStromgren skrev:Härligt att se hifi i möblerade rum!

Ja, det är vårat vardagsrum, i "ryggen" är täljstenskaminen, skönt på vintern till lite bra musik. Lugna lyssningsstunder blir dock lite av med två småbarn. :wink:

Det är en omväxling till många av oss nördars inte så eleganta lyssningsrum! Var glad för det! Småbarn blir stora barn, glöm inte det! Då kan du/ni sitta uppe och lyssna när du väntar hem dem fram på småtimmarna!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-07-05 11:05

Nu har jag lite tid att göra ett inlägg.

Ovation f8 är en lite udda fågel i AIs kommande sortiment. Vi siktar på helt andra nischer men som en instegsmodell som är fullregister och som passar i sociala miljöer så är högtalarserien Ovation tänkt att fungera. Andreas tankar och synpunkter sammanfaller väl med vad vi har tänkt att uppnå. Ovation f8 är tänkt som ett komplement till våra andra produkter och som en högtalare som ska fungera i vardagsrum under normala omständigheter. Normala onständigheter kan inbegripa platt-TV och spelkonsoller. Då ska ett steropar Of8 leverera mer än vad de flesta hembiosystem klarar av. Både i form av ljudtryck och basförmåga. De ska dessutom kunna leverera ljudet och steroebilden över ett rimligt stort område. Minst som en normal 2m bred tresitsig soffa. Så att hela familjen kan få njuta av ljudet ur högtalarna.

Ovation f8 är en boundary coupled högtalare. Väggintegrerad kan vi säga på svenska. Den är tänkt att hänga på väggen och dra nytta av densamma. Genom att göra så så går det att få större ljudtryck och en djupare bas än normalt för en högtalare med den storleken och bestyckningen. Några kopplar samman denna med Ortoakustiska högtalare. Det är en felaktig slutsats. Ovation f8 är _inte_ en ortoakustisk högtalare (så som Larsens eller Carlssons). Ljudbildspresentationen och klangen är helt olika. I dessa perspektiv så är Ovation f8 mer tänkt att presentera som en normal lådhögtalare där man ska komma så nära ursprunget som möjligt.

Många betecknar Ovation f8 som en livsstilshögtalare och det kan ju vara rätt. Men det betyder inte att vi har offrat ljudkvalitet på designens altare. Vi har gjort prototyper som är optimerade för att åstadkomma så bra ljud som möjligt. Sedan gjorde vi prototyper som skulle sammanföra designen med dessa kvaliteter och i vissa perspektiv så är den slutgiltiga designen faktisk ljudmässigt och tekniskt bättre än vår första prototyp.

Några tycker det är lite underligt att vi har den huvudsakliga lådvolymen ovanför elementen. Det kan ju verka så men det är för att diskantens placering sätter i princip höjden på högtalaren och om vi hade gjort den omvänt så hade det upplevts estetiskt som om högtalaren hade kasat ner på väggen. Så vill vi inte ha det. Om man placerar en platt-TV mellan högtalarna så ska den sitta i ungefärlig samma höjd. Någon kanske invänder att den faktiska lösningen hindrar takreflexen. Vi har undersökt det och i alla praktiska fall så är det inget problem varken tekniskt eller ljudmässigt. Eftersom Ovation _inte_ är en Ortoakustisk högtalare och som dessutom är tänkt att vara placerad i rum som akustiskt troligtvis inte är helt optimala så är det faktiskt en fördel att man har en något dämpad nivå i allra högsta diskanten för takreflexen.

Detta var några få ord om Ovation f8 från vår sida. Vi har naturligtvis gjort en massa fler överväganden som inte får plats här men har ni fler frågor så försöker vi besvara dom om vi kan.

Vi tackar återigen Andreas för hans feedback.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2013-07-05 11:52

Glebster skrev:

Tycker faktiskt att ett par pi60 i vit pianolack hade funkat skitbra i det rummet också.. Sådeså! 8)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-05 13:15

Naqref skrev:Nu har jag lite tid att göra ett inlägg.

Ovation f8 är en lite udda fågel i AIs kommande sortiment. Vi siktar på helt andra nischer men som en instegsmodell som är fullregister och som passar i sociala miljöer så är högtalarserien Ovation tänkt att fungera. Andreas tankar och synpunkter sammanfaller väl med vad vi har tänkt att uppnå. Ovation f8 är tänkt som ett komplement till våra andra produkter och som en högtalare som ska fungera i vardagsrum under normala omständigheter. Normala onständigheter kan inbegripa platt-TV och spelkonsoller. Då ska ett steropar Of8 leverera mer än vad de flesta hembiosystem klarar av. Både i form av ljudtryck och basförmåga. De ska dessutom kunna leverera ljudet och steroebilden över ett rimligt stort område. Minst som en normal 2m bred tresitsig soffa. Så att hela familjen kan få njuta av ljudet ur högtalarna.

Ovation f8 är en boundary coupled högtalare. Väggintegrerad kan vi säga på svenska. Den är tänkt att hänga på väggen och dra nytta av densamma. Genom att göra så så går det att få större ljudtryck och en djupare bas än normalt för en högtalare med den storleken och bestyckningen. Några kopplar samman denna med Ortoakustiska högtalare. Det är en felaktig slutsats. Ovation f8 är _inte_ en ortoakustisk högtalare (så som Larsens eller Carlssons). Ljudbildspresentationen och klangen är helt olika. I dessa perspektiv så är Ovation f8 mer tänkt att presentera som en normal lådhögtalare där man ska komma så nära ursprunget som möjligt.

Många betecknar Ovation f8 som en livsstilshögtalare och det kan ju vara rätt. Men det betyder inte att vi har offrat ljudkvalitet på designens altare. Vi har gjort prototyper som är optimerade för att åstadkomma så bra ljud som möjligt. Sedan gjorde vi prototyper som skulle sammanföra designen med dessa kvaliteter och i vissa perspektiv så är den slutgiltiga designen faktisk ljudmässigt och tekniskt bättre än vår första prototyp.

Några tycker det är lite underligt att vi har den huvudsakliga lådvolymen ovanför elementen. Det kan ju verka så men det är för att diskantens placering sätter i princip höjden på högtalaren och om vi hade gjort den omvänt så hade det upplevts estetiskt som om högtalaren hade kasat ner på väggen. Så vill vi inte ha det. Om man placerar en platt-TV mellan högtalarna så ska den sitta i ungefärlig samma höjd. Någon kanske invänder att den faktiska lösningen hindrar takreflexen. Vi har undersökt det och i alla praktiska fall så är det inget problem varken tekniskt eller ljudmässigt. Eftersom Ovation _inte_ är en Ortoakustisk högtalare och som dessutom är tänkt att vara placerad i rum som akustiskt troligtvis inte är helt optimala så är det faktiskt en fördel att man har en något dämpad nivå i allra högsta diskanten för takreflexen.

Detta var några få ord om Ovation f8 från vår sida. Vi har naturligtvis gjort en massa fler överväganden som inte får plats här men har ni fler frågor så försöker vi besvara dom om vi kan.

Vi tackar återigen Andreas för hans feedback.

Tack, kul läsning! :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-07-09 10:52

Anders har sammanfattat högtalaren bra. Jag tillägger lite information hur vi har tänkt kring designen av Ovation f8. Detta är inget jag normalt gör men eftersom det efterfrågas information så lägger jag ut lite tankar. Mycket av designen av högtalaren skall avspeglas i produkten naturligt, samtidigt som man ibland inte uppfattar varför man gillar den.

Att designa en vägghögtalare är betydligt mer komplext än man kan tro. När man hänger föremål på väggen får man ett element som visuellt ofta interagerar med väggen, i alla fall om vi talar om denna volymen vi gör här. För mig är det av vikt att högtalaren håller en visuell distans till väggen, så att den inte bildar en böld på väggen. Högtalaren skall vara ett föremål som hänger väggen. Däremot bör den interagera visuellt, gärna med andra föremål i vardagsrummet (mer om detta längre ner). Av denna anledning har högtalaren ett indrag runtom som göra att högtalaren distansierar sig från väggen.

Det vi normalt hänger på väggarna är konstföremål, hyllor eller tv-apparater (i grova drag). Fördelen för t.ex. en tavla eller tv är att dom oftast är i enstyck. Detta gör det enklare att komponera väggen och placeringen av föremålet. Om vi däremot ser på ett högtalarpar så kommer dessa placeras symmetriskt någonstans i rummet. Detta får dom att visuellt stå ut, oavsett man vill eller ej. Utifrån detta kan man antingen göra dom mer utmärkande eller mindre utmärkande. Jag valde det senare, dock med en baktanke att dom trots viss återhållsamhet skulle ha karaktär och en avvägd form. En viktig del i detta var också att avspegla den form som normalt tavlor och tv-apparater har, nämligen en rektangel(sedd rakt framifrån).

I den tilltänkta placeringen i hemmet, vid tv:n eller i ett vardagsrum huserar även andra föremål som kräver sin uppmärksamhet. Jag upplever att hemmet blir allt viktigare för människor och vi väljer med stor omsorg vad det skall innehålla. Det rör sig allt från soffor till tavlor och keramik. Därför kan det vara önskvärt att inte ha en högtalare som ropar på uppmärksamhet i hemmet. Dess uppgift är inte att stå ut utan snarare att smälta in. Målet är att lämna plats åt andra föremål som man håller kära. Samtidigt så är det en fördel om högtalaren ändå kan vara en del av inredningen. Därför kommer det i framtiden vara möjligt att få högtalaren lackerad(mot en extra kostnad) i valfri NCS-kulör.

Som Anders skriver har målet varit att kunna se detta som ett alternativ för dom personer som uppskattar hifi men vill ta det in i vardagsrummet utan att inkräkta på golvyta. Ett troligt scenario är att man hänger upp dom sidanom tv:n och detta har jag haft i åtanke tillsammans med en tanke om att få dom till att upplevas så små som möjligt. För att få harmoni sidanom en tv-apparat samtidigt som man vill få så stor möblerbarhet som möjligt så har jag ritat högtalaren i ett omvänt 16:9 format. D.v.s. 16 delar högt och 9 delar brett. Eftersom huvudsakligen de flesta tv-apparater är däromkring så upplever man en naturlig harmoni och relation mellan högtalarna och tv-apparaten. Högtalaren har gjorts utifrån 9:16 förhållandet så smal som möjligt för att upplevas som liten som möjligt.

Högtalarna innehåller en horisontlinje mellan lackerad lådyta och högtalargallret. Denna är i det här fallet noggrant placerad och förhållandet mellan tyg och lackerad yta är avvägt för att harmonisera i proportion till varandra. Linjen är medvetet placerad något lägre än mitten för att just relatera till en horisont och om vi pratar i dessa visuella termer skulle vi kunna säga att tyget är havet och den lackerade lådan himlen. Linjen bidrar också till att förstärka en visuell relation mellan högtalarna.

Ni kommer att se detta indragna spår på fler av Acoustic Illusions högtalare då det är en signatur som vi aktivt arbetar med. Den kommer att användas på lite annorlunda sätt än just här på Ovation f8, där spåret spelar en stor roll eftersom att högtalaren hänger på väggen. Spåret kommer att spela andra stora roller, vilka ni kommer att se längre fram. 8)

I spåret är också logotypen inbäddad. Den är så pass diskret att man knappt skall se den eller inte se den på lyssningsavstånd. Om man däremot blir intresserad av produkten så skall man se logotypen om man går riktigt nära. Vi är inte här för att trycka upp varumärken i dekalform i ert vardagsrum. Ovation f8 är inte en högtalare som skall stå ut. Flera av medlemmarna på faktiskt.se önskar kanske att er anläggning skall stå ut, men vill ni det i alla rum? Och vad tycker er andra hälft om detta?

En annan funktion som har lagts lite tanke åt är hur man skall dra kabeln. Ovation f8 är en passiv högtalare och behöver därför en kabel som skall nå till en terminal på baksidan. Därför är det fräst ett kors på baksidan med mynningar på varje sida av högtalaren. Detta för att det skall vara möjligt att komma med högtalarkabeln uppifrån/nerifrån samt höger/vänster. Bäst är ju såklart om man bäddar in kabeln i väggen, men alla har inte denna möjlighet. Därför har vi gett möjlighet att komma med den från alla håll och kanter. En tänkbart scenario är att man kan komma med högtalarkabeln bakom tv:n ut till högtalaren på vardera sida, ett sätt att få så lite kabel/kabellist synlig som möjligt. Personligen har jag en aversion mot att sätta kabellist under tv-apparater och högtalare. Det ser ut som objektet visuellt vilar på en tunn plastpinne i mitten. Självfallet är linjerar ingången på spåret i linje med spåret på framsidan på högtalaren och i vertikal led så linjerar spåret med logotypens placering.

Framöver ser vi fram emot att utveckla Ovation f8 ännu mer, det finns en hel del goda idéer i pipelinen. Om ni har fler frågor så är ni hjärtligt välkomna med dessa så skall vi göra vårt bästa för att besvara dom.

Mvh

Filip, Designer för Acoustic Illusion
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-09 20:18

UnholyRishna skrev:
Glebster skrev:

Tycker faktiskt att ett par pi60 i vit pianolack hade funkat skitbra i det rummet också.. Sådeså! 8)

Jag tycker Ino är snygga i alla former och färger, mest snygga är surroundhögtalarna, men även dom stora mastodonttopparna är jäkligt snygga, men dom allra minsta högtalarna är kanske ändå mer söta än snygga
Bikinitider

Nästa

Återgå till Generellt om hifi