Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Skiter det sig helt om man inte har någon balanskontroll på försteget??
Maccis skrev:Och om man bara har monobas från försteget?
StefanL skrev:Jag som bara har en .1 utgång till basarna skall då bara använda min ena bas, och ställa undan den andra enligt tunemetod?
Det är inte så många receivers som har stereo .2 (blir det då).
Eller menar du att köra ut dem via pre-out V & H front så man paralellkopplar front med basar via externt slusteg?
Kul med en Tune-guide.
Då man testat metoden, inser man snabbt vid praktiska lyssningar att subbas kopplad i mono låter sämre. Pitchen blir otydligare därför att ingen av de två kanalerna blir riktigt bra då man justerar efter melodierna. 4 subbasar fungerar inte heller lika bra som två i stereo.
tvett skrev:Och då det självklara varför "äkta" stereo måste vara 2 subbar, när vi har mycket diskussioner som beskriver fördelarna med fler utstrålningskällor?
Richard skrev:Grejer är att kunna köra stereo till subbasarna.
Richard skrev:4. Ta bort ev mjukfötter under fronthögtalarna, ställ dem hellre på ett hårt underlag.
Empa skrev:Richard skrev:4. Ta bort ev mjukfötter under fronthögtalarna, ställ dem hellre på ett hårt underlag.
Jag har heltäckningsmatta, bör jag göra hål i den för att komma åt trägolvet under?
xeizo skrev:Jo, det fanns ju en del svajigheter som iaf jag ignorerar texDå man testat metoden, inser man snabbt vid praktiska lyssningar att subbas kopplad i mono låter sämre. Pitchen blir otydligare därför att ingen av de två kanalerna blir riktigt bra då man justerar efter melodierna. 4 subbasar fungerar inte heller lika bra som två i stereo.
Ett ganska orimligt påstående eftersom de flesta basister använder monohögtalare, skulle de ha taskig pitch bara för det då?
Som sagt, guiden som sådan är inte klockren, men jag gillar ändå det metodiska i att försöka att få sin anläggning att låta mer artikulerat. Lär dock finnas en hel del metoder för den saken, att minimera oönskade reflexer är EN rätt effektiv variant
tvett skrev:Hur menar du att två basar är bättre än fyra?
bassman skrev:Är inte den här guiden värd att klistra som "sticky".
Det finns mycket bra grejer i den och en del påståenden som jag inte tar till mig, men att använda sina öron och subjektiva ideal är väl bra.
Men det skadar inte att ha en gnutta akustiklära också där det ingår lite formler, men det kanske bara är överkurs..!
tvett skrev:Det jag undrar är varför det är ok att ha vänster sub i rummet, men inte höger?
Och då det självklara varför "äkta" stereo måste vara 2 subbar, när vi har mycket diskussioner som beskriver fördelarna med fler utstrålningskällor?
xeizo skrev:Jo, det fanns ju en del svajigheter som iaf jag ignorerar texDå man testat metoden, inser man snabbt vid praktiska lyssningar att subbas kopplad i mono låter sämre. Pitchen blir otydligare därför att ingen av de två kanalerna blir riktigt bra då man justerar efter melodierna. 4 subbasar fungerar inte heller lika bra som två i stereo.
Ett ganska orimligt påstående eftersom de flesta basister använder monohögtalare, skulle de ha taskig pitch bara för det då?
Som sagt, guiden som sådan är inte klockren, men jag gillar ändå det metodiska i att försöka att få sin anläggning att låta mer artikulerat. Lär dock finnas en hel del metoder för den saken, att minimera oönskade reflexer är EN rätt effektiv variant
petersteindl skrev:xeizo skrev:Jo, det fanns ju en del svajigheter som iaf jag ignorerar texDå man testat metoden, inser man snabbt vid praktiska lyssningar att subbas kopplad i mono låter sämre. Pitchen blir otydligare därför att ingen av de två kanalerna blir riktigt bra då man justerar efter melodierna. 4 subbasar fungerar inte heller lika bra som två i stereo.
Då basisterna har en och endast en högtalare så går hela basens ljud i den högtalaren d v s även alla basens övertoner och de sträcker sig definitivt över ett större frekvensområde än woofern hemma. Om basisten istället skulle ha två högtalarkanaler live med grund + övertoner över 80 Hz i två högtalare och grundtonerna under 80 Hz i en högtalare så är det som jag ser det mer troligt att han även skulle vilja ha all bas ur sitt instrument från två högtalare eller också många basar för att fylla ut. I live finns inte det problem med stående vågor som man har hemma.
Om basisten har en och endast en högtalare och denna inte är placerad i mitten på scen utan åt ena sidan till så är det frågan hur den mixas in i tvåkanalssystemet vid inspelning. Mixas den in i mitten så är den redan en monoljudkälla d v s lika stark i båda kanalerna och då kanske det är betydelselöst om man har en woofer i mono eller två woofers i stereo. Rummets påverkan hemma blir dock olika om man har en subwwoofer respektive två.
Jag köper inte ditt resonemang rakt av eftersom basistens högtalare inte är ekvivalent med ett frekvensdelat system hemma.
Vad gäller 4 st subbasar så skulle jag villa säga att det troligtvis är helt avhängigt var de placeras i rummet. Dessutom vet jag att det inte är allmängiltigt utan det beror på vilka möjligheter som finns i kontrollförstärkaren vid inkoppling av basmoduler. Det finns en del knep att använda för att få en sömlös integration och uppnås detta så har man hittat hem så att säga och speciellt då man dessutom lyckas tämja alla stående vågor under 100 - 150 Hz. Under 100 Hz är det relativt enkelt. Upp till 150 Hz är det allt annat än enkelt.
Mvh
Peter
bassman skrev:Empa skrev:Richard skrev:4. Ta bort ev mjukfötter under fronthögtalarna, ställ dem hellre på ett hårt underlag.
Jag har heltäckningsmatta, bör jag göra hål i den för att komma åt trägolvet under?
Och i v-rummet har jag OA51 som hänger på stenväggen, hur skall jag göra då.
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker trådrubriken borde ändras så det framgår att det är Richards tankar och inget generellt
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster