Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 14:45

petersteindl skrev:
StefanL skrev:
petersteindl skrev:Tänk om Richards tunemethod är bättre än Tune Dem™. :)

Tack, då vet jag.

Vet vad? Jag vet inte. Jag lyssnar på mitt sätt.

Mvh
Peter

Precis ! Så ska det ju vara. Denna tråd är bara ett av många tips för att få en högre musikalisk transparens i anläggningen, än genom mätningar.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 14:48

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.

Det här är direkt felaktigt. På alla plan.

Du kan inte fortsätta påstå en jäkla massa skit utan någon som helst kunskap om akustik baserat på dina vansinniga kopplingar hemma!!! :D :D :D

Där har du fel. Helfel. På alla plan.

Du påstår en förbannad massa dynga, men du verkar inte ha någon som helst kunskap om hur musik fungerar ! Hur konstiga kopplingar har du egentligen gjort hemma ?:D :D :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-03 15:01

Richard skrev:
petersteindl skrev:
Richard skrev:
Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Grejer är att kunna köra stereo till subbasarna.

Hur fungerar det när man har basmodulerna uppställda som en line array? Skall man köra med 2 arrayer som är hälften så långa, eller hur hade du tänkt? Skaffa dubbelt så många basar och ställa två arrayer uppepå varandra? Ja, det låter inte som en så dum idé. Dubblera membranarean, det är fint det :) Synd bara att priset också dubblas...

Grejen är två subbasar i stereo precis bredvid dina fronthögtalare. Det går utmärkt att använda 4,6 eller 8 subbasar om dessa travas på varandra, precis bredvid fronthögtalarna. Det viktiga är att det är stereo i basregistret och att baslådorna placeras bredvid frontarna.

4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.

Vad betyder hörn- 2/4 -2/4- hörn?

En subbas i hörnet, en 2/4 av rummets bred, en 3/4 av rummets bredd- en i andra hörnet.

Det lärs ut på detta forum för att släcka ut rumsresonanser. Nackdelen är att pitchen aldrig kan bli perfekt vid högklassig tvåkanalsåtergivning.

Anledningen är att subbasarna ( som är fyra stycken) är för långt ifrån varandra och är omöjliga att integrera med fronthögtalarna med tunemethod.

Aha, tack för förklaring :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-03 15:04

Ja det är problematiskt när de små basljudvågorna(4m+) kommer mer än 1m från topparna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-03 15:10

adzer skrev:Ja det är problematiskt när de små basljudvågorna(4m+) kommer mer än 1m från topparna.

Ja det är väl därför Richard vill ha basarna mera samlade och nära topparna 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
joonah

Inläggav joonah » 2013-07-03 15:16

Richard skrev:
petersteindl skrev:
Richard skrev:
Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Grejer är att kunna köra stereo till subbasarna.

Hur fungerar det när man har basmodulerna uppställda som en line array? Skall man köra med 2 arrayer som är hälften så långa, eller hur hade du tänkt? Skaffa dubbelt så många basar och ställa två arrayer uppepå varandra? Ja, det låter inte som en så dum idé. Dubblera membranarean, det är fint det :) Synd bara att priset också dubblas...

Grejen är två subbasar i stereo precis bredvid dina fronthögtalare. Det går utmärkt att använda 4,6 eller 8 subbasar om dessa travas på varandra, precis bredvid fronthögtalarna. Det viktiga är att det är stereo i basregistret och att baslådorna placeras bredvid frontarna.

4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.

Vad betyder hörn- 2/4 -2/4- hörn?

En subbas i hörnet, en 2/4 av rummets bred, en 3/4 av rummets bredd- en i andra hörnet.

Det lärs ut på detta forum för att släcka ut rumsresonanser. Nackdelen är att pitchen aldrig kan bli perfekt vid högklassig tvåkanalsåtergivning.

Anledningen är att subbasarna ( som är fyra stycken) är för långt ifrån varandra och är omöjliga att integrera med fronthögtalarna med tunemethod.

Jag antar att 2/4 ska vara 1/4? 2/4 blir ju i mitten av rummet?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 15:18

Korrekt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 15:20

petersteindl skrev:
adzer skrev:Ja det är problematiskt när de små basljudvågorna(4m+) kommer mer än 1m från topparna.

Mvh
Peter

Alldeles korrekt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-03 16:30

petersteindl skrev:

Mvh
Peter
De borde stå i topparna!!

Frågan är varför Richard överhuvudtaget skall ha ett delat system. Det verkar ju rent av puckat. Basmodulerna står intill fronthögtalarna och påverkar ljudvårgsutbredningen på ett alldeles förfärligt okontrollerat vis för den stackars högtalarkonstruktören. Ovanpå det så plockar han bort den stora fördelen med det delade systemet, nämligen att högtalarna kan stå där det är akustiskt bäst för dem och basarna där det är akustiskt bäst för dem.

Varför i hela fridens namn inte köra fullregisterhögtalare?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-07-03 16:46

petersteindl skrev:
StefanL skrev:

Tack, då vet jag.

Mvh
Peter

Jag frågade tidigare om detta är Tune Dem eller ej, då Richard skrivit det i ämnet, och Magnus sade att det inte var Tune Dem.

Sen skrev du ovan post och jag fick svar på min fråga.

Ser nu att min post kan ses som lite snorkig, det var inte alls meningen.

Vad kul att vi lyssnar på samma sätt, jag lyssnar nämligen på mitt sätt med. Visst är det ett jättebra sätt? :D
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-07-03 17:00

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.

Du kan inte fortsätta påstå en jäkla massa skit utan någon som helst kunskap om akustik baserat på dina vansinniga kopplingar hemma!!! :D :D :D

F-n vad du är långsam! :D
Kom in en massa inlägg innan dig så det inte blev vart femte!
Nu är jag skyldig dig en fika till! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-03 17:07

sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:

F-n vad du är långsam! :D
Kom in en massa inlägg innan dig så det inte blev vart femte!
Nu är jag skyldig dig en fika till! :)

Skriver upp det i svarta boken! :D
Jag saknar dig.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-07-03 17:07

eller så gör man bara det så enkelt för sig som möjligt...
kör hög volym (inte max)
vid reciever, ställ subbasens nivå och crossover i mitten samt fas på 0. in i din reciever och lyssna efter den delningsfrekvens som låter bäst, håll dig till den och finjustera efter smak på subben.
hänger subben inte med? prova justera fas, sänk sedan nivån. tada så lätt kan det va :P

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-03 17:11

TanDem™ 8) att cykla korrekt tillsammans
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-07-03 17:22

Det verkar mer som Richard håller på med basstöd snarare än subbasintegrering? Dvs snackar om att basarna skall spela övertoner?
Delar du vid 80 eller 100Hz brant så spelar nog inte basarna så mycket övertoner om de inte har supermycket harmonisk distortion.

Ingen här har hävdat att det bara går att placera ut basarna tumregelmässigt som du påstår Richard?
Hade du läst lite om akustik hade du vetat att det inte är så enkelt. Men att det finns orsaker till att man utgår från dessa mått. Dock så är rummets fysiska dimensioner inte alltid överenstämmande med de akustiska (i basområdet) Vidare så är det inte alltid rummen är rektangulära heller.
Men jag skulle vilja påstå att man kan räkna ut och sedan mäta för att se var man har sina rumsresonanser och från det ha en utgångspunkt för placering.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-03 17:39

Klart man kan :)

Man skall ha klart för sig att det är kul att leka på det där viset för vissa, men en del vill ju så mycket mer med sin aläggning och lär sig lite grunder..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-03 18:36

PappaBas skrev:Ingen här har hävdat att det bara går att placera ut basarna tumregelmässigt som du påstår Richard?

Jo, jag har påstått det och gör det fortfarande. Jag tänker inte ändra mig heller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-03 18:38

Undrar var vi ska placera Richard???
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-07-03 18:47

Nefilim skrev:Undrar var vi ska placera Richard???

Inte i en hörna iaf, då kommer Patrick Swayze med åsikter.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-03 19:02

StefanL skrev:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-03 19:06

MagnusÖstberg skrev:Det är ett påstående, inte en subjektiv åsikt.

Det läser folk här som vill lära sig saker, även om en del bara är här för en stunds diskussion och tjäbblande!
Det finns det fler som gör :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-03 19:09

StefanL skrev:

Magnus Östberg är alltså Patrick Swayze? 8O 8O 8O
Det visste jag inte. Jag trodde inte Patrick Swayze kunde svenska en gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-03 19:10

Max_Headroom skrev:
StefanL skrev:

Magnus Östberg är alltså Patrick Swayze? 8O 8O 8O
Det visste jag inte. Jag trodde inte Patrick Swayze kunde svenska en gång.

Nä men göteborgska! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-03 19:21

På spikes såklart ;)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 19:26

PappaBas skrev:Det verkar mer som Richard håller på med basstöd snarare än subbasintegrering? Dvs snackar om att basarna skall spela övertoner?
Delar du vid 80 eller 100Hz brant så spelar nog inte basarna så mycket övertoner om de inte har supermycket harmonisk distortion.

Det är nog korrekt iakttagelse PappaBas, I Linnsfären premieras inte suboktaven utan musiken. Men jag vet att det går att kombinera hela kejset, jag har till-å-med hört hur det spelar med fullregister 8)

Jag har också hört hur trassligt det kan bli om man inte har rumsliga förutsättningar för att spela "fullregister" Ingen placering av basar kan skapa ett bra integration om inte akustiska rumsliga förutsättningar finns! Man kan få till det drägligt men inte bra.

Jag har genomgått allting här ovan :wink: 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 19:30

StefanL skrev:
petersteindl skrev:
StefanL skrev:

Tack, då vet jag.

Mvh
Peter

Jag frågade tidigare om detta är Tune Dem eller ej, då Richard skrivit det i ämnet, och Magnus sade att det inte var Tune Dem.

Sen skrev du ovan post och jag fick svar på min fråga.

Ser nu att min post kan ses som lite snorkig, det var inte alls meningen.

Vad kul att vi lyssnar på samma sätt, jag lyssnar nämligen på mitt sätt med. Visst är det ett jättebra sätt? :D

Magnusöstberg verkar inte veta inte hur tunemethod fungerar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 19:36

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter
De borde stå i topparna!!

Frågan är varför Richard överhuvudtaget skall ha ett delat system. Det verkar ju rent av puckat. Basmodulerna står intill fronthögtalarna och påverkar ljudvårgsutbredningen på ett alldeles förfärligt okontrollerat vis för den stackars högtalarkonstruktören. Ovanpå det så plockar han bort den stora fördelen med det delade systemet, nämligen att högtalarna kan stå där det är akustiskt bäst för dem och basarna där det är akustiskt bäst för dem.

Varför i hela fridens namn inte köra fullregisterhögtalare?

Magnus.

Jag har provat hela Ino- köret med piP, hemmabioreceivers och dubbla monokopplade subbasar med filtrering både uppåt och nedåt och enligt min mening, fungerar tunemethod betydligt mycket bättre . Skillnaden är så pass stor att de flesta som skulle jämföra troligen skulle föredra att örat gör musikjusteringen, inte dogmer och " såhär ska du göra" .

För mig är detta varken puckat eller dumt. Däremot är du litet korkad som inte ens har provat tunemethod, det är klart uppenbart att du inte förstår principen . Varför inte testa ? :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 19:38

MagnusÖstberg skrev:Klart man kan :)

Man skall ha klart för sig att det är kul att leka på det där viset för vissa, men en del vill ju så mycket mer med sin aläggning och lär sig lite grunder..

Det låter på dig som att jag inte provat en massa olika alternativ. Tro mig, det har jag. 8)

Ibland bör man o- lära sig en massa dumheter man läst på internet.
Låt istället öronen avgöra.

Låter det bra, är det bra. :)
Senast redigerad av Richard 2013-07-03 19:49, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 19:40

bassman skrev:
PappaBas skrev:Det verkar mer som Richard håller på med basstöd snarare än subbasintegrering? Dvs snackar om att basarna skall spela övertoner?

Det är nog korrekt iakttagelse PappaBas, I Linnsfären premieras inte suboktaven utan musiken. Men jag vet att det går att kombinera hela kejset, jag har till-å-med hört hur det spelar med fullregister 8)

Jag har också hört hur trassligt det kan bli om man inte har rumsliga förutsättningar för att spela "fullregister" Ingen placering av basar kan skapa ett bra integration om inte akustiska rumsliga förutsättningar finns! Man kan få till det drägligt men inte bra.

Jag har genomgått allting här ovan :wink: 8)

Musiken är ju viktigast. 8)

...men du behöver ju inte välja bort djupbasen för den skull.
Du har väl hört Ivorisobariks aktiva Keltik och Isobarik ? De är väl fullregister om något ? :)

Det är också en massa prat om ett skottskt företag i denna tråd. Jag har inte nämnt det överhuvudtaget, men kan tillägga att tunemethod inte har med något speciellt hifimärke att göra, utan kan användas med alla anläggningar. Själv har jag ingen linnpryttel.
Senast redigerad av Richard 2013-07-03 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 19:42

Max_Headroom skrev:
PappaBas skrev:Ingen här har hävdat att det bara går att placera ut basarna tumregelmässigt som du påstår Richard?

Jo, jag har påstått det och gör det fortfarande. Jag tänker inte ändra mig heller.

Bra att du står på dig ( för din åsikt ) .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi