[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Inläggav Illuminatus » 2013-07-10 19:16

Det var på tiden att man dök upp på detta forum! :lol:

<b>Lite kort om mig:

Namn: Andreas
Ålder: 22år
Yrke: Grafisk designer med öga för detaljer. Mästare i program som Photoshop, Illustrator & InDesign. Även AutoCAD & Autodesk Inventor är program jag spenderat mycket kärlek med.
Intressen: HiFi såklart! Utöver det har jag en förkärlek till träning & kost som är en stor del av mitt liv. Inredning & arkitektur är även det ett stort intresse och inte helt omöjligt att jag i framtiden kommer titta in lite i den branschen... Vem vet vad som händer? 8)

Nog om mig!

<b>
I denna tråd kan ni följa min resa om valet kring subwoofer. Jag vet att tråden innehåller många intressanta diskussioner och jag hoppas flera av er får nytta av mina "misstag" och tips från de oerhört duktiga medlemmarna som finns här på forumet.
Jag personligen vill verkligen tacka er för all hjälp ni bidragit med och fortsätt gärna och följ mitt bygge här i denna tråd! </b>

:D
Senast redigerad av Illuminatus 2014-09-05 16:19, redigerad totalt 35 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 19:29

Vill bara hälsa dig välkommen och önska dig lycka till och hoppas du får ihop det du hoppas på.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-10 19:36

Det tackar vi för & håller tummarna för att detta skall gå vägen :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-10 20:00

Välkommen och lycka till :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-10 20:11

Illuminatus skrev:Det tackar vi för & håller tummarna för att detta skall gå vägen :)
hej jag skulle nog titta närmare på stereo integeyty 15 tums bas klarar sig bra på 100 liter.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-10 22:27

Kollade upp Stereo Integrity. 100L var inte i minsta laget men jag antar att det är i den storleken man behöver klättra upp på kanske?

När jag ändå var inne på deras sida så hittade jag deras BM MKIII. Är det rena rama skiten eller kan det fungera? Lådvolym skall förslagsvis vara på 0,5 cubic feet vilket motsvarar ca 14L, extremt litet. Kan man inte bygga den på 50L eller blir det helt bananas?

Kul med lite nya förslag. Jag är som sagt öppen för det!

Dock vill jag hålla lådan så liten som möjligt men utan att kompromissa kvaliten/trycket för det. Något mellanting alltså...

HiFi är PRIO gällande subwoofern. 50% musik, 40% film & 10% spel.[/b]

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-11 08:33

Illuminatus skrev:Kollade upp Stereo Integrity. 100L var inte i minsta laget men jag antar att det är i den storleken man behöver klättra upp på kanske?

När jag ändå var inne på deras sida så hittade jag deras BM MKIII. Är det rena rama skiten eller kan det fungera? Lådvolym skall förslagsvis vara på 0,5 cubic feet vilket motsvarar ca 14L, extremt litet. Kan man inte bygga den på 50L eller blir det helt bananas?

Kul med lite nya förslag. Jag är som sagt öppen för det!

Dock vill jag hålla lådan så liten som möjligt men utan att kompromissa kvaliten/trycket för det. Något mellanting alltså...

HiFi är PRIO gällande subwoofern. 50% musik, 40% film & 10% spel.[/b]
shi basen hare ett bra Q värde vid 100 liter och då får man mera dynamik i från lådan

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-11 10:17

Q värden osv säger mig ingenting men jag tror dig :)

Är 15" från Stereo Integrity vettig som sub för både musik och film?

Är DSP ett krav eller kan man köpa hem element, slutsteg och bygga låda och därefter med tiden uppgradera med DSP?

Återigen, ursäkta min nybörjarnivå. Jag känner mig liten på detta forum med tanke på all kunskap ni sitter inne med :oops:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-11 10:39

Ett tips är att börja med att läsa runt på forumet. Se det som en uppslagsbok och kunskapskälla. Det mesta du anser dig sakna kunskap om finns förklarat redan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
glemmy

Inläggav glemmy » 2013-07-11 13:04

Ja släng iväg en sökning på forumet på like olika nyckelord du önskar få läst om så brukar man finna pedagogiska förklaringar.

Jag har gått från totalt ny till nybörjare på det viset :)

Stjärna på CAD-mjukvaror, då hoppas jag vi får se lite fina ritningar.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-11 17:55

Ska definitivt läsa runt mer :) Men det är ju så, vi människor i allmänhet vill gärna ha allt upplagt på silverfat och med så lite ansträngning som möjligt...

Men om det finns någon där ute som sitter inne på enorm kunskap och som så gärna vill förmedla detta så att det kliar i fingrarna så får ni självklart skriva av er i denna tråden och hjälpa en "färsking" som mig :lol:

Jo, det har blivit en del CAD, tyvärr sitter jag inte på någon licens för tillfället men det är inte omöjligt att det dyker upp :wink:

/A

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-12 00:07

Vart ifrån får man tag i Stereo Integrity's HT 15-D2? Stereo Integrity överhuvudtaget?

Har letat runt som en vilding utan resultat. Finns bara på deras webb men de skickar ju inte till Sverige...

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-07-12 08:56

Illuminatus skrev:Vart ifrån får man tag i Stereo Integrity's HT 15-D2? Stereo Integrity överhuvudtaget?

Har letat runt som en vilding utan resultat. Finns bara på deras webb men de skickar ju inte till Sverige...

Har du mailat dom och frågat?

Användarvisningsbild
glemmy

Inläggav glemmy » 2013-07-12 09:36

Vad jag har hört kan de sända över atlanten men det blir väldigt dyr frakt.
Bästa alternativet är att använda sig av någon mail forwarding-tjänst.

Jag har inte brukat http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp?lang=46 men det var billigt sist jag kollade.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-12 10:36

Empa skrev:
Illuminatus skrev:Vart ifrån får man tag i Stereo Integrity's HT 15-D2? Stereo Integrity överhuvudtaget?

Har du mailat dom och frågat?

Nix, men jag tänkte om det fanns att köpa där man enkelt kan köpa genom webbshop men jag antar att det blir en liten specialare på dessa Stereo Integrity :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-12 10:41

glemmy skrev:Vad jag har hört kan de sända över atlanten men det blir väldigt dyr frakt.
Bästa alternativet är att använda sig av någon mail forwarding-tjänst.

Jag har inte brukat http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp?lang=46 men det var billigt sist jag kollade.

Alright. Jag är beredd på att det kostar en del, bara jag kommer under 5k för elementen så är jag nöjd.

Vad kan man vänta sig för pålägg för moms, tull vid skickning över atlanten? Är det 25% som vanligt och tull?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-12 10:49

Har mailat Stereo Integrity om möjligheterna att skicka till Sverige och hur mycket det skulle gå på. Får hoppas de svarar hyfsat snabbt dessa semestertider...

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-12 13:11

Jenkkare har väl inte semester? ;)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-12 13:46

joakimfors skrev:Jenkkare har väl inte semester? ;)

Säkerligen inte :lol: Men de har väll inte stigit upp ur sängen än på andra sidan kontinenten.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-13 00:44

Gjorde en snabb skiss på rummet och hur en eventuell uppställning högtalare och sub skulle kunna se ut. Rummet är någorlunda rätt i skala och lådorna till sub är på 100L stycket med 15" element.

Vad tror ni experter där ute? Kan det bli något bra av detta?

Bild

Bild

Bild

Bild

/A

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-13 10:52

Jag har fått nys på två stycken JL Audio 12W7 till bra pris. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Deras Fathom/Gotham subbar får ju bra reviews världen över och bygger jag själv med dessa element blir det ett riktigt kap jämfört med deras färdigbyggda...

Snygga element dessutom vilket är ett plus.

Angående om de fungera i hemmamiljö så läste jag detta:

"12W7s make excellent subs for music and HT. The Fs isn't as supremely low as some of the best dedicated HT drivers, but either way these things are excellent.

Read more: http://www.hometheatershack.com/forums/ ... z2Yuj9N0KB
"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-13 11:31

Är det där ett gratis ritprogram? Skulle gärna ha ett sånt att rita i lite själv :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-13 11:37

zartok skrev:Är det där ett gratis ritprogram? Skulle gärna ha ett sånt att rita i lite själv :)

Sketchup. Finns som gratisversion.

http://www.sketchup.com/

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-13 18:46

Illuminatus skrev:Gjorde en snabb skiss på rummet och hur en eventuell uppställning högtalare och sub skulle kunna se ut. Rummet är någorlunda rätt i skala och lådorna till sub är på 100L stycket med 15" element.

Bild

Vad heter den snygga tjejen?

Nu skall vi se. Det beror lite på vilket lyssningsavstånd du har. Om du tänker en tänkte linje mellan diskanterna, vad blir det för avstånd då?

Om du sedan i mitten på den linjen tänker dig en linje till dina öron, vad blir det för avstånd där?

Jag håller inte för osannolikt att resultatet kan bli bättre med basmodulerna innanför högtalarna och högtalarna lite invinklade så att du från lyssningsplatsen kan se lite av högtalarnas utsidor.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-13 21:48

MagnusÖstberg skrev:
Illuminatus skrev:Gjorde en snabb skiss på rummet och hur en eventuell uppställning högtalare och sub skulle kunna se ut. Rummet är någorlunda rätt i skala och lådorna till sub är på 100L stycket med 15" element.

Bild

Vad heter den snygga tjejen?

Nu skall vi se. Det beror lite på vilket lyssningsavstånd du har. Om du tänker en tänkte linje mellan diskanterna, vad blir det för avstånd då?

Om du sedan i mitten på den linjen tänker dig en linje till dina öron, vad blir det för avstånd där?

Jag håller inte för osannolikt att resultatet kan bli bättre med basmodulerna innanför högtalarna och högtalarna lite invinklade så att du från lyssningsplatsen kan se lite av högtalarnas utsidor.

Tjejen i fråga har vad jag vet inget namn men jag döper henne efter min sambo "Mimmi" :lol:

Avståndet mellan diskant & diskant blir någonstans mellan 2,5m-3m (dvs avståndet mellan högtalarna. Avståndet mellan mittpunkten (tv:n) i detta fallet så är det lite mer än 3m. Jag vet med mig att avstånd mellan högtalare ska vara ungefär detsamma som mittpunkten mellan högtalarna och lyssningsposition. Ritningen är inte 100 enligt skala och avståndet från soffa till högtalare är nog något för långt enligt ritningen.

Det var en bra tanke. Det kan hända att de spelar bättre när de står på insidan, nackdelen är att det kan bli för brett mellan högtalarna. Soffan är ju av typ Divan, och jag vill inte att högtalaren spelar allt för mycket rakt in i vänstra delen av soffan, därav något tätare mellan talarna.

Jaså? Är det så pass mycket "toe in" man ska använda? Jag har alltid vinklat in mina högtalare så att jag precis ser insidan av högtalarna men det beror kanske en del på vilken typ av högtalare man har.

Tack för inputen!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-13 22:07

Det finns en tumregel:

Avståndet till öronen skall vara runt 1.18 gånger avståndet mellan högtalarna. Det kan man labba med.

Prova rejäl invinkling. Du kommer bli brutalt förvånad, och det kan faktiskt bättre i de yttre lyssninspositionerna på köpet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-13 22:43

Skall labba med det så snart det blir ett komplett system, tack för det :)

Var det något sådant här du tänkte dig?

Bild

/A

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-13 22:49

Typ :)

Du kan prova invinklingen även när burkarna står som på första ritningen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 00:18

Kanon. Tack för hjälpen hörru :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-14 00:44

Man kan även sätta ett par innanför OCH utanför! :wink:
/J

Cygnus resurectum