[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 22:27

Illuminatus skrev:
boom skrev:skit i det steget med den dsp typen du kommer bara till 20hz
satsa hellre på ett externt delnings filter och ett annat slutsteg jag vurmar för T-Amp 2400 mk ll.

Behöver jag ha under 20Hz då?

Ang. delningsfilter. Finns det filter som kan sköta både delningen för sub samt frontar. Vill helst hålla mängden apparaturer i så litet antal som möjligt.

Ska kolla upp steget.

Det kan man diskutera. Jag skulle säga nej om du har ont om plats eller pengar och ja om plats och pengar inte är ett problem ;)

Ja om du ser bilden på det filtret som jag visade ovan så delar den både toppar och basar. 1signal delas till 2.
Externa delningsfilter finns det flertalet olika av. Allt beor på vad man behöver för funktioner och vilket pris man är beredd att lägga.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 22:28

Illuminatus skrev:Okok.

Naim Unitiqute har möjlighet till externt slutsteg, det blir således en försteg + slutstegskombination om jag köper till ett steg.

Nix, jag hade men morsan har den numera i sin anläggning.

Ja de flesta integrerade förstärkare har möjligheten till externt slutsteg.
Om du har en förstärkare nu med pre-out så är det "endast" ett slutsteg till som behövs...förutom delningsfiltret då..och basarna...och slutsteget till basarna :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 22:36

Jag har både ont om plats och om pengar, hehe :)

Jag tror som så att jag inte behöver ha under 20Hz eftersom om jag slår till på W7:orna så rullar de av runt 20-25Hz oavsett. Jag vet inte om det finns så mycket att DSP:a i så fall?

Då tror jag att jag hajar :)

I Förstärkaren kopplar jag in ett externt delningsfilter som sköter delning för både subbar & frontar (i pre-out utgången). Till delningsfiltret kopplar jag därefter in slutsteget som driver basarna.

Am I right? 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 22:40

Illuminatus skrev:Jag har både ont om plats och om pengar, hehe :)

Jag tror som så att jag inte behöver ha under 20Hz eftersom om jag slår till på W7:orna så rullar de av runt 20-25Hz oavsett. Jag vet inte om det finns så mycket att DSP:a i så fall?

Då tror jag att jag hajar :)

I Förstärkaren kopplar jag in ett externt delningsfilter som sköter delning för både subbar & frontar (i pre-out utgången). Till delningsfiltret kopplar jag därefter in slutsteget som driver basarna.

Am I right? 8)

Hehe vet hur det är.

Jag tror nog du blir nöjd. Om man vill ha mer kan man alltid uppgradera i framtiden. Lätt att få blodad tand, men likalätt att köpa onödigt stort om man bara lyssnar på andra.

Ja precis, men då måste det vara en förstärkare med main-in alternativt ett externt slutsteg till topparna/högtalarna.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 22:49

adzer skrev:
Hehe vet hur det är.

Jag tror nog du blir nöjd. Om man vill ha mer kan man alltid uppgradera i framtiden. Lätt att få blodad tand, men likalätt att köpa onödigt stort om man bara lyssnar på andra.

Ja precis, men då måste det vara en förstärkare med main-in alternativt ett externt slutsteg till topparna/högtalarna.

Man får ju hoppas det.

Jag känner att jag bara behöver köpa mig ett komplett system så att jag kan få "känna" på det lite. Behöver inte vara det allra värsta eller alla funktioner. Jag behöver mer pengar för det, samt betydligt mer kunskap innan jag ger mig på något mer avancerat.

Fanken, jag blir lite förvirrad med de där Main In.

Om vi tar Naimen som exempel:

Den är en integrerad förstärkare med slutsteg för frontar och har ett styck Pre-out som kommer användas för delningsfiltret.

Kommer slutstegsdelen "slås ut, koppla förbi" om man kopplar in ett delningsfilter i preouten i den integrerade förstärkaren?

Naimen har inte Main in.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 22:52

Illuminatus skrev:Man får ju hoppas det.

Jag känner att jag bara behöver köpa mig ett komplett system så att jag kan få "känna" på det lite. Behöver inte vara det allra värsta eller alla funktioner. Jag behöver mer pengar för det, samt betydligt mer kunskap innan jag ger mig på något mer avancerat.

Fanken, jag blir lite förvirrad med de där Main In.

Om vi tar Naimen som exempel:

Den är en integrerad förstärkare med slutsteg för frontar och har ett styck Pre-out som kommer användas för delningsfiltret.

Kommer slutstegsdelen "slås ut, koppla förbi" om man kopplar in ett delningsfilter i preouten i den integrerade förstärkaren?

Naimen har inte Main in.

Klokt. Man bör testa själv innan man kan ta ett större beslut.
Om den automatiskt kopplas bort kan jag inte lova(olika på olika förstärkare), men iom att du inte har några högtalare kopplade till det interna slutsteget så är det inget problem.

Är du med på hur jag menar? Jag kan rita en bild om du vill?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:02

adzer skrev:
Om den automatiskt kopplas bort kan jag inte lova(olika på olika förstärkare), men iom att du inte har några högtalare kopplade till det interna slutsteget så är det inget problem.

Det känns så :)

Det blev lite rörigt i mitt huvud. Tanken jag hade var att frontarna i detta fallet drevs av slutsteget i den integrerade förstärkaren och att delningsfiltret var inkopplat i dess pre-out.

Problemet blir väll att det inte kommer gå att dela frontarna eftersom de inte har någon koppling till delningsfiltret, eller?

Ja du får jättegärna rita en bild om du har tid, ork & tålamod med en nybörjare på denna nivån :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:04

Illuminatus skrev:
adzer skrev:

Det känns så :)

Det blev lite rörigt i mitt huvud. Tanken jag hade var att frontarna i detta fallet drevs av slutsteget i den integrerade förstärkaren och att delningsfiltret var inkopplat i dess pre-out.

Problemet blir väll att det inte kommer gå att dela frontarna eftersom de inte har någon koppling till delningsfiltret, eller?

Ja du får jättegärna rita en bild om du har tid, ork & tålamod med en nybörjare på denna nivån :)

Ja du måste ta signalen från delningsfiltret till ett slutsteg som driver frontarna. Antingen ett extern eller via main-in.

Ok ritar :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:07

adzer skrev:
Ja du måste ta signalen från delningsfiltret till ett slutsteg som driver frontarna. Antingen ett extern eller via main-in.

Hur ska jag koppla in ett externt slutsteg till frontarna om delningsfiltret redan har grepp om preouten i den integrerade förstärkaren?
Kopplar man in det i delningsfiltret?

Herregisses, jag förstår inte att du orkar med mig :) Tusen tack.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:09

Illuminatus skrev:
adzer skrev:

Hur ska jag koppla in ett externt slutsteg till frontarna om delningsfiltret redan har grepp om preouten?
Kopplar man in det i delningsfiltret?

Herregisses, jag förstår inte att du orkar med mig :) Tusen tack.

Ja kolla bilden på delningsfiltret som jag visade.
Signalen går alltså från försteget GENOM delningsfiltret och ut till två stycken slutsteg som sedan går till högtalarna och basarna.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:17

adzer skrev:
Ja kolla bilden på delningsfiltret som jag visade.
Signalen går alltså från försteget GENOM delningsfiltret och ut till två stycken slutsteg som sedan går till högtalarna och basarna.

Ett steg närmre!

En sammanställning:

I den integrerade förstärkaren kopplas ett externt delningsfilter in i Pre-out. I delningsfiltret kopplas 1st externt slutsteg för frontarna in på Pre-amp input. Utöver det kopplas det in ett externt slutsteg för basarna in på Sub Amp in. Main amp används får att koppla ihop försteget (den integrerade förstärkaren)

Har jag fattat detta rätt nu :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:18

Här har vi en liten bild över hur en typisk koppling för ett delat system ser ut:

Bild

I fallet med en förstärkare som har main-in så kommer försteget och ett av slutstegen att befinna sig i samma chassi. Kopplingen går dock till på exakt samma sätt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:22

Illuminatus skrev:Ett steg närmre!

En sammanställning:

I den integrerade förstärkaren kopplas ett externt delningsfilter in i Pre-out. I delningsfiltret kopplas 1st externt slutsteg för frontarna in på Pre-amp input. Utöver det kopplas det in ett externt slutsteg för basarna in på Sub Amp in. Main amp används får att koppla ihop försteget (den integrerade förstärkaren)

Har jag fattat detta rätt nu :D

Vad ingångarna heter skiljer sig på olika delningsfilter, men på det som jag har (Ino Audio CR80s) så kopplar man följande:

Bild

*Försteg ut/ Förstärkare pre-out ----> Delningsfilter pre amp(Delningsfiltrets INgång för försteg)

* Delningsfilter Sub amp(Delningsfiltrets UTgång för basarnas slutsteg) ----> Slutsteget som driver basarna.

* Delningsfilter Main amp(Delningsfiltrets UTgång för topparnas slutsteg) ----> Slutsteget som driver topparna.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-14 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:22

adzer skrev:Här har vi en liten bild över hur en typisk koppling för ett delat system ser ut:

Bild

I fallet med en förstärkare som har main-in så kommer försteget och ett av slutstegen att befinna sig i samma chassi. Kopplingen går dock till på exakt samma sätt.

Precis. Så om jag använder mig utav en Rotel RA-1570 med effekt som räcker samt Main In så behöver jag inget externt slutsteg för topparna. Delningsfiltret kopplas då in i den integrerade förstärkarens main in?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:24

Illuminatus skrev:Precis. Så om jag använder mig utav en Rotel RA-1570 med effekt som räcker samt Main In så behöver jag inget externt slutsteg för topparna.

Exakt har du main-in på den integrerade(dvs för och slutsteg i samma chassi) förstärkaren så behöver du inget externt slutsteg för topparna.

Då blir "Försteg" i bilden jag ritade Rotelns pre-out och "Slutsteg toppar" blir Rotelns main-in.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:26

Då förstår jag :lol:

Herregösses att det ska vara så svårt för hjärnkontoret att fatta...

Lite följdfrågor blir:

Jag har googlat runt på lite externa delningsfilter (aktiva delningsfilter). De flesta använder ju inga vanliga RCA-kontaktdon utan ser ut som XLR alt speakon grejer...

Jag ska försöka sammanställa EXAKT vad jag tro mig själv behöva för att få ett "komplett" system som gör det möjligt att dela frontarna samt subbarna.
Senast redigerad av Illuminatus 2013-07-14 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:26

Illuminatus skrev:Då förstår jag :lol:

Gött mos :D

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-07-14 23:27

MagnusÖstberg skrev:Det finns en tumregel:

Avståndet till öronen skall vara runt 1.18 gånger avståndet mellan högtalarna. Det kan man labba med.

Prova rejäl invinkling. Du kommer bli brutalt förvånad, och det kan faktiskt bättre i de yttre lyssninspositionerna på köpet :)

är ju dock inget man tvunget måste följa... men nu när du säger det så sitter jag nog ganska exakt på dessa mått! dock har jag ej vinklat mina högtalare, trots att jag sitter på banddiskant- men helt klart att rekommendera för bättre spridning!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:28

Vad gäller 1.18 "regeln" så bör man notera att det är en kvot mellan höjden och breddan på ett "T" mellan lyssnaren och högtalarna och inte en diagonal linje:

Bild

Det är dock bara en bra utgångspunk och inte något som alltid är bäst. Jag tror dock de flesta inte kommer hamla speciellt långt från denna i de flesta fall.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-14 23:30

Unitiqute skulle alltså kräva 4 externa slutstegskanaler, tex två stereosteg. Det är synd att så få integrerade har main in, blir ett slöseri med steg.

Det vanligaste är att ha två olika stereosteg med olika kvaliteer, ett lämpligt för bas och ett "finare" för toppar. Om man väljer att köra samma så kan man välja om stegen ska delas upp som register eller kanske. höger/vänster, tex ha ett stående på varsin sida i anläggningen.

Om man väljer att köra mono i basen (ihopmixat i delningsfiltret, låt oss hoppa den diskussionen här) så kan ju ett bryggat steg vara aktuellt för basen, men då endast om det erbjuds lämplig last med elementen. Annars kan stereokopplat med monosignal erbjuda möjligheten att köra stereo i basen när man vill det.

Typ.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:34

Jag glömde!

Vart kopplas en extern DSP in någonstans?

Köper jag ett iNuke så är det fina fisken, men om det bara blir ett slutsteg för subbarna utan DSP?

Blir ett hav av kablar...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:36

Illuminatus skrev:Jag glömde!

Vart kopplas en extern DSP in någonstans?

Köper jag ett iNuke så är det fina fisken, men om det bara blir ett slutsteg för subbarna utan DSP?

Blir ett hav av kablar...

Vad skall du ha DSP:n till?

Jag har en DSP som jag använder för att ge basarna en extra boost samt ta ner en resonans i basregistret. Då jag endast behöver göra påverkan i basregistret så har jag satt DSP:n i serie mellan delningsfiltret och basarnas slutsteg. Vill du dessutom kunna göra ändringar i topparnas register så sätter du DSP:n i serie mellan försteget och delningsfiltret.

Men vilken DSP och vad skall du ha den till som sagt?

Ja massor med kablar blir det. Därför jag nyligen gick över till att rackmontera allt :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-14 23:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-14 23:36

Varför heter det inte 1.28-regeln ostället? Lättare att mäta till högtalaren än till en virtuell punkt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:36

tvett skrev:Unitiqute skulle alltså kräva 4 externa slutstegskanaler, tex två stereosteg. Det är synd att så få integrerade har main in, blir ett slöseri med steg.

Det vanligaste är att ha två olika stereosteg med olika kvaliteer, ett lämpligt för bas och ett "finare" för toppar. Om man väljer att köra samma så kan man välja om stegen ska delas upp som register eller kanske. höger/vänster, tex ha ett stående på varsin sida i anläggningen.

Om man väljer att köra mono i basen (ihopmixat i delningsfiltret, låt oss hoppa den diskussionen här) så kan ju ett bryggat steg vara aktuellt för basen, men då endast om det erbjuds lämplig last med elementen. Annars kan stereokopplat med monosignal erbjuda möjligheten att köra stereo i basen när man vill det.

Typ.

Ja det är ju riktigt surt. Men jag är tveksam på om jag skulle vilja använda de 30W som är i Unitiquten när jag driver basarna med över 1000W. Jag är egentligen bara sugen på Unitiquten för att jag tycker den är, ja lite söt, praktisk, streaming, radio och litet format.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-14 23:39

Om du ska Eqa upp basen för att spela djupt så kanske 1000w bas passar bra till 30w i topparna 8)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:39

adzer skrev:
Vad skall du ha DSP:n till?

Jag har en DSP som jag använder för att ge basarna en extra boost samt ta ner en resonans i basregistret. Då jag endast behöver göra påverkan i basregistret så har jag satt DSP:n i serie mellan delningsfiltret och basarnas slutsteg. Vill du kunna göra ändringar i topparnas register och så sätter du den i serie mellan försteget och delningsfiltret.

Men vilken DSP och vad skall du ha den till som sagt?

Ja massor med kablar blir det. Därför jag nyligen gick över till att rackmontera allt :D

Jag har fått uppfattningen att en DSP krävs för att justera basen och att det gör mycket för anläggningen så det kändes som ett måste när priset ändå är uppe i den här nivån.

Skaffar jag ett iNuke så får jag DSP och kan då justera basregistret.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:40

tvett skrev:Om du ska Eqa upp basen för att spela djupt så kanske 1000w bas passar bra till 30w i topparna 8)

Det beror ju helt på verkningsgraden på de olika registren. Jag har så mycket högre verkningsgrad för basarna än topparna att LT blir "gratis" :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:40

tvett skrev:Om du ska Eqa upp basen för att spela djupt så kanske 1000w bas passar bra till 30w i topparna 8)

Ursäkta om jag blir dumförklarad. Gör det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:42

Illuminatus skrev:

Ursäkta om jag blir dumförklarad. Gör det?

Att öka signalen mha av en EQ kräver mer effekt i det höjda registret.

Säg att du höjer allt under 30Hz med 10dB. En ökning med 10dB kräver 10ggr mer effekt. Det betyder allt så fort du spelar en signal under 30Hz så kommer slutsteget till basarna att mata ut 10ggr högre effekt jämfört med om du inte hade haft någon EQ boost.

Men som jag skrev tidigare så beror det ju på vilken verkningsgrad högtalarna och basarna har.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-14 23:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-14 23:43

adzer skrev:

Det beror ju helt på verkningsgraden på de olika registren. Jag har så mycket högre verkningsgrad för basarna än topparna att LT blir "gratis" :D

Vilken lyx, men är det inte topparna som är tunga :wink:

1000/30=~15dB, en "normal" storlek på LT skulle jag tro, undantaget verkningsgrader.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum