Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Inläggav zartok » 2013-07-12 22:03

Halva rudolf, r4 är uppe sedan en tid tillbaka. Just nu väntar jag på att kunna dra igång andra halvan av bygget, vilket kommer att kunna ske någon gång i november som det ser ut nu. Den andra halvan kommer bli bättre byggd då detta kan ske i ett snicker och inte i en lägenhet. Jag bygger aldrig ett bassystem igen i ett rum på 18 kvadrat, där det även ska finnas plats för soffa,ryamattor och en komplett bio. Nävär!

utan er som jag nämner hade inte rudolf 4 funnits till, och ni är grunden till mitt egna bassystem rudolphia (som om någon missat det är åtta 15", där resten ska byggas senare i höst/vinter).

Det är naturligtvis många som hjälpt mig i resan mot att färdigställa mitt halv bassystem. Jag skulle vilja tacka allihopa, och ska försöka komma ihåg så många som möjligt och vad ni bidragit till.

Butiker: LYD är den enda svenska butiken jag har behövt. Mats inne på LYD i Umeå är en riktig solstråle som är lätt att bolla ideer med och om man behöver något så fixar han fram det på ett par dagar, oavsett vad det är eller om han ens haft produkten inne på lager tidigare. Service när den är som bäst.

Användare, internetprofiler och demigudar:

Tvett tar nog förstaplatsen. Han har gjort otroligt mycket för mig när det kommer till stöttande, sporrande, inspirerande och, inte minst, HELA miniDSP-biten. Utan honom hade jag suttit i mörkret med miniDSP'n och fått spendera åtskilliga timmar för att förstå hur jag skulle göra. Troligtvis dagar. Tvett är anledningen till varför jag kan ha djupbas hemma :)

Kraniet: hjälten som sågade upp perfekta bitar till en mindre perfekt snickare (jag). När jag hade som mest eld i häcken tog han sig tid att hjälpa mig med att fixa uppsågning av allt jag behövde. En sådan vänlighet glömmer man inte bort.

Nattlorden: tekniskt kunnande hos en av forumets mesta användare. Jag uppskattar allt det du bidragit med under resan. Stort tack för dom sista dagarna speciellt :)

Komorok: en av dom vänligaste själarna, tillika mest ödmjuka masterminds som jag upplever att man kan finna på internetforum idag. Det komorok säger är min lag. Även fast han själv nog inte skulle vilja lägga i en växel och påstå att han har rätt. Ödmjuk som en norrlänning. Från södern :)

Bakerman: ja, på något sätt var du ju min basreferens. Basknarkaren och dövörat nr ett i landet, och självfallet så har du inspirerat mig mer än du kan tro.

HK: vår vännäsboende. Även om jag nog inte kommer att dela upp rudolphia så är du varmt välkommen att testa hur det låter när det är färdigt.

Bomellberg: det är enbart tack vare dig jag nu sitter med en minidsp. Tusen tack för den snabba affären. Det tog mig över 3 veckor att inte beställa en minidsp via nätet. Det tog mig 10 minuter att få din.

Adzer: tro inte att jag glömt dig. Nästa rudolf 4 kommer byggas baserat på din byggtråd. Din expertis i hela ämnet om ljud har jag haft en stor nytta av. Ett ännu större tack från mig.

Illuminatus: din tråd har varit en stor inspirationskälla eftersom vi började samtidigt. Jag har smygkollat där konstant och följer resan vidare.

JonasW: även fast jag inte använde mig av dina speakonkontakter så upplever jag att du bidragit med lite dynamik i tråden. Dessutom så har jag ju fått ett system i umeå som jag kan tävla mot =D adderar till jonas w att han givit mig en bra referens för hur högt mitt systemnkan spela. Ehm... högt :D

Adhoc: efter att ha dragit ut lådorna ca 70cm blev basen mycket bättre. Bra ide!

ja, det är nog alla jag minns på rak arm som varit här. Det finns säkerligen flera glömda individer också, och det får jag be om ursäkt för. Mitt minne är inte som det en gång varit, man börjar ju närma sig gubbe trots allt.

Jokerkortet borttaget. Det har fått semester från övriga kortleken ;)
Senast redigerad av zartok 2013-11-22 12:01, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-12 22:23

ja, jag ska tillägga ett par saker.

stereo integrity såg ut att även dom ha väldigt väldigt kapabla element, jag är öppen för alla märken, men vill helst ha 15" eller större så att dom kommer att klå min svs.

storleken på lådan efterfrågas ofta. då mdf-skivor är 2440 mm långa så skulle jag helst inte se en sub som är högre än 1220mm. det jag kan tänka mig är annars att göra två subbar som är just 2440mm, men då börjar det väl gå överstyr =D

men lådan får gärna ha den höjden. djupet spelar ingen roll, bara bredden är på 550mm MAX så är jag nöjd.
budget är osäkert, men så lite som möjligt för så bra som möjligt. som jag tror att jag skrev tidigare, kostar elementen 200 usd styck så kan jag köra dubbla element i varje låda, om jag får ut något av det.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-12 22:24

Starkt att få in en sub i ett rum på 0,018 m². I övrigt har jag inget att komma med. ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-12 22:31

Jag sa ju att rummet var mäktigt. Du skulle veta vilket våld det krävdes för att få in svsen i det rummet :D

Ja, alla förstår säkert att det är 18 kvadrat som menas :D standard i tak, 4x4.5 meter

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-12 23:27

Herregösses!

2st 15" på 18kvm, vad fan behöver jag då till mitt 40kvm stora rum, en hel vägg med subwoofers...

Lycka till vilket fall, jag själv ska troligtvis börja bygga inom kort. Ska bara läsa på mig lite till.

:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-12 23:34

Det är fyra gånger så bra med två basar jämfört med en om du frågar mig, och det handlar inte om att kunna spela starkare - det handlar om ljudutbredning.

Här har du lite läsning:

http://www.sonicdesign.se/subplace.html
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-07-12 23:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Funderar på en (eller två) DIY-basar

Inläggav paa » 2013-07-12 23:52

zartok skrev:så... jag har börjat fundera på andra element. men före det så vill jag skriva ner lite referensramar och sånt.

bästa basen jag hört var ifrån ett inoritat rum utanför umeå, endel här känner säkert till ägaren. det är fyra ino profundus y. ja, y-4 för er som kan lingan. det är ett makalöst tryck från dom subbarna, och det är även min minimumgräns.

jag har funderat på slutet då jag vill ha endel tryck ner i registret, men det kanske går att stämma av en portad låda så att den också spelar väldigt djupt. jag skulle inte tro att jag någon gång kommer att behöva någon effekt under 10 hz. troligtvis så är runt 14 en bra referens innan en avrullning är ok i mina öron.

nu vart det här väldigt långt, men sammanfattningsvis så vill jag ha två subbar, spela kraftigare än profundus y4, gärna spela ner mot 14 hz och inte kosta 11000 kr per element.

har ni en lösning till mig? :)

Jag tror att chansen att två slutna lådor kan spela högre än fyra portade y-basar är ganska minimal. Jag skulle gått på portat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-13 02:11

MagnusÖstberg skrev:Det är fyra gånger så bra med två basar jämfört med en om du frågar mig, och det handlar inte om att kunna spela starkare - det handlar om ljudutbredning.

Här har du lite läsning:

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

+1

Användarvisningsbild
bakerman22

Re: Funderar på en (eller två) DIY-basar

Inläggav bakerman22 » 2013-07-13 02:13

paa skrev:
zartok skrev:så... jag har börjat fundera på andra element. men före det så vill jag skriva ner lite referensramar och sånt.

bästa basen jag hört var ifrån ett inoritat rum utanför umeå, endel här känner säkert till ägaren. det är fyra ino profundus y. ja, y-4 för er som kan lingan. det är ett makalöst tryck från dom subbarna, och det är även min minimumgräns.

jag har funderat på slutet då jag vill ha endel tryck ner i registret, men det kanske går att stämma av en portad låda så att den också spelar väldigt djupt. jag skulle inte tro att jag någon gång kommer att behöva någon effekt under 10 hz. troligtvis så är runt 14 en bra referens innan en avrullning är ok i mina öron.

nu vart det här väldigt långt, men sammanfattningsvis så vill jag ha två subbar, spela kraftigare än profundus y4, gärna spela ner mot 14 hz och inte kosta 11000 kr per element.

har ni en lösning till mig? :)

Jag tror att chansen att två slutna lådor kan spela högre än fyra portade y-basar är ganska minimal. Jag skulle gått på portat.

+1

Två plusettor i rad!!

Nytt personligt rekord. :D

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-13 02:14

joakimfors skrev:Starkt att få in en sub i ett rum på 0,018 m². I övrigt har jag inget att komma med. ;)

TRE!!!? 8O

+1

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-13 07:09

Herr baker introducerade mig för ett nytt uttryck som gjorde mig intresserad. LLT. Det lät som en väldigt bra kompromiss som byggkonstruktion. Länken där var väldigt bra, jag har naturligtvis haft problem med stående vågor i rummet också.

LLT alltså. Nu ska jag snart till jobbet, men jag gissar vilt att den här konstruktionen inte är så våldsamt komplicerad och att man har samma grund, dvs en stor låda, ett eller två stora element och ett stort flin. Tar gärna mer spl mot mindre djup. Som sagt, runt 14hz behöver jag ha effekt ner till. Svsen gör väl runt en 70db på 10, men det används sällan av mig då det ska spelas hört samtidigt.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-07-13 15:08

Bara nyfiken vad du har för toppar som ska matcha liknande spl som y-4, eller är det för framtiden du bygger, eller bara att ha ordentligt headroom?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-13 15:14

Jag har ett par fantastiska volent vl-2 hemma, samt en ino d3 till talet. Jag lyssnar egentligen aldrig speciellt högt, så det är mest feelgood om jag ska vara vansinnigt ärlig. Troligtvis så kommer effekten att användas när det blir husflytt, men det är om väldigt väldigt många år. Då kommer jag troligtvis att leta inotoppar till en bio, då jag upplever att inos grejjor är bäst för bio, men kanske lite trist till ljud.

Så kortfattat så vill jag ha möjligheten att dra på. Svsen kan säkert prestera riktigt mycket mer än det jag pressat ur den (sett till youtubevideos där hus börjar skaka) men det går att få mycket värre saker än så :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-13 20:14

zartok skrev:då jag upplever att inos grejjor är bäst för bio, men kanske lite trist till ljud.

Frågan är vilka "ljud" du lyssnar på?
I min bio är det ljud hela tiden. :lol:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-13 20:17

Trist klang då? :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-14 11:23

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-514
Daytonelement. Någon slags uppgradering från en tidigare serie. Två i varje låda går att köpa.

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-405
Ett nytt element från dayton. Dessa kan jag köpa fyra av, två i varje låda, om det finns fördelar i det. Mer om det sen.

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-642
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-662
Dessa två är lite dyrare och jag vet ej vad som skiljer dom åt. Såna här element köper jag nog helst bara ett av till varje låda.

Sådärja. Då hoppas jag på mer kommentarer i tråden :)
Det jag tänkt mig är ett portad låda som ska vara inställd på ca 14 hz, detta för att jag ska ha lite utrymme och få till en låda som spelar lika djupt som inos y4 som är det bästa jag hört. Jag väljer attha en portad låda då det ger mer spl än en sealed box. Ska jag köra sealed så känns det som att jag måste ha lms 5400, och två såna är lite för dyrt, och kanske i överkant för min studentbio på 18 kvadrat.

Vad säger ni om att ha ett eller två element per låda? Vad är det för för och nackdelar med det?
Vilket av elementen hade ni föredragit för bra baslådor generellt? Rummet är naturligtvis en stor del i det hela, men det går tyvärr inte börja räkna på rummet då dessa kommer att stå i ett annat rum i ett par år.

Basarna får gärna bli så höga som 122cm, dvs en halv mdf, det är smidigt och bra tycker jag. Ungrfär lika höga som min svs pc13 ultra.

Så, skriv på. Jag kan inget om sånt här mer än att jag har en underlig dragning till långslagiga element :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-14 12:47

Utan att kolla vilka element det är, så vill jag bara förespråka skilda kaviteter om du har två element i varje låda. Då får du ett naturligt stag på köpet.

Om du kör ett element förenklar du livet om ingen lådsida är mer än 100cm.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-14 14:10

Ok. Berätta gärna med om det du skriver, ex varför jag inte bör ha längre lådsidor än en meter.
En annan bra delning på dom vanliga mdf'arna skulle annars kunna vara en trippel, dvs 244/3 = 81 cm höga basar. Fungerar det också för mig, absolut!

Dock så är jag osäker på om jag ska ha enkelt eller dubbelt element. Som en man som har tummen mitt på baksidan av handen så kanske det är idiotsäkrast att köra ett element. Dock så vill jag tro att det inte bör vara svårare att göra två lådor i en. En skiljevägg med ett par kablar som kopplar samman elementen gissar jag vilt på ^^

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-14 20:34

Att lådan inte bör vara längre än en meter har med våglängd att göra.

Att ha separata lådor gör att du kan labba med placeringen.
Som du vet är det ju inte säkert att basen låter bäst där man vill ha den. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-14 21:03

Du vill inte få plats med en kvarts våglängd inuti lådan i de våglängder den kommer att spela. 340/4-> 85Hz
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-14 21:13

jag har ingen som helst koll på det här med byggande av lådor, så jag får blint lita på er. ang elementen så har jag skickat en förfrågan på det dyraste elementet, två stycken tc 15 axis.

detta eftersom jag tror att det är lättare att bygga en sub med ett element, och det är det värsta elementet jag kan tänka mig att bygga med. bakers element blir nog lite för dyra för mig känner jag. sen så bör dom där 15" i rätt låda kunna smiska min svs i vilket fall som helst, det verkar ju iaf vara bland dom bästa 15"-elementen som går att få tag i.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-07-15 09:25

Stämmer det att xmax bara är 16.5mm på TC Axis? Lät lågt med tanke på LMS-R:ens 25mm. Mina Dayton har ju i princip samma xmax som Axis i så fall och där var du ju inte alls nöjd med slaglängden.

Du tyckte ju att det vara långslagiga element som lät bättre än kortslagiga eller hur?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-15 10:13

stämmer mycket bra, det är den bilden jag fått från svs som slår långt =D

http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-SDX ... 121107.pdf

CCS SDX15 är elementen jag är mest intresserad av. dom slår väldigt långt och kan byggas in i rätt små lådor, vilket är smidigt och tillåter att dom förökar sig i framtiden. dom små lymmlarna :)

redan 45x45x45 är en låda som dom trivs bra i, från 85 liter. jag har skickat och frågat när dom kommer hem igen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-15 15:02

tydligen hade det elementet dragits tillbaka, så det blir Dayton Audio UM15-22 15" Ultimax som får stå för fiolerna. jag kollade på någon uträkning att dom trivs bra i slutna lådor iaf. frågan är bara hur små slutna lådor ^^

Stats:
PRODUCT SPECIFICATIONS
Power Handling (RMS) 800 Watts
Power Handling (max) 1,600 Watts
Impedance 2+2 ohms
Frequency Response 15 to 1,000 Hz
Sensitivity 86.5 dB 1W/1m
Voice Coil Diameter 2.5"

THIELE-SMALL PARAMETERS
Resonant Frequency (Fs) 19.5 Hz
DC Resistance (Re) 3.4 ohms
Voice Coil Inductance (Le) 1.31 mH
Mechanical Q (Qms) 2.40
Electromagnetic Q (Qes) 0.59
Total Q (Qts) 0.47
Compliance Equivalent Volume (Vas) 7.92 ft.³
Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.24 mm/N
BL Product (BL) 14.1 Tm
Diaphragm Mass Inc. Airload (Mms) 279.4g
Maximum Linear Excursion (Xmax) 19 mm
Surface Area of Cone (Sd) 814.6 cm²

4 square feet eller... ca 110 liter per låda blir det här. det är endel det.
60 hög, 50 bred och 40 djup, fungerar något sånt tro? eller är det snålt tilltaget i djupet? annars så hade det varit en rätt bra storlek upplever jag.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-15 17:14

JonasW skrev:Stämmer det att xmax bara är 16.5mm på TC Axis? Lät lågt med tanke på LMS-R:ens 25mm. Mina Dayton har ju i princip samma xmax som Axis i så fall och där var du ju inte alls nöjd med slaglängden.

Du tyckte ju att det vara långslagiga element som lät bättre än kortslagiga eller hur?
möjligen så har dina dayton 15mm one way och axis har väl 25mm one way så dayton är rökt alleredan där.

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-15 17:26

boom skrev:
JonasW skrev:Stämmer det att xmax bara är 16.5mm på TC Axis? Lät lågt med tanke på LMS-R:ens 25mm. Mina Dayton har ju i princip samma xmax som Axis i så fall och där var du ju inte alls nöjd med slaglängden.

möjligen så har dina dayton 15mm one way och axis har väl 25mm one way så dayton är rökt alleredan där.

Står så här på PE sida.

Maximum Linear Excursion (Xmax) 19 mm

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-15 17:28

axisarna blir det ändå inte, så dom glömmer vi :) dayton hade ju ett element som var rätt attraktivt. även rss390 kändes ok i sealed box, med knappt 3 kubikfot. då får man plats med fler så att säga. men daytons ultimax var väldigt attraktiva faktiskt, och inte speciellt dyra heller.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-15 18:12

Kör jag ultimax-elementen så blir lådorna rätt passande på 50x50x50. Sen så rekommenderar folk dubbel baffel, görs den i samma mått minus tjockleken på mdfen på alla sidor?

Delarna som ska beställas skulle väl se ut enl följande:
50x50 2st
46x46 1st
50x50 2st (tak och golv)
50x46 2st (väggar)

Baserat på 19mm mdf. Stödväggar blir ytterligare en 46x46 som skruvas paralellt, eller hur?

Har jag räknat rätt nu, ni som har koll? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-15 19:22

Hade nog försökt göra måtten lite olika så du inte får internresonans mellan alla väggarna vid samma frekvens. De behöver inte skilja mycket för markant förbättring.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-15 19:28

Har du förslag på passande mått? 50x50 i baffeln kändes bekvämt, ska sidorna bli längre kanske, eller måste jag göra om lådformen lite granna då det blir större volym i lådan? Är det en nackdel att göra större än parts express rekommenderade i sealed box kanske jag kan fråga? :)

Nästa

Återgå till DIY-forum