Max_Headroom skrev:adzer skrev:Richard skrev:Nej, det är klart att en gitarr ska låta som en gitarr.
En stämd gitarr. Det ska upplevas som en stämd gitarr.
Och här skiljer det mellan olika apparater och högtalare.
Håller inte med. Oavsett om du lägger på dist eller tonkurvepåverkning så låtar inte instrumenten ostämda för det. Tonhöjden är konstant.
Jo, men poängen är att man (enligt somliga) inte
upplever att tonhöjden är konstant.
Det finns dessutom apparter att köpa som påverkar tonhöjden, i (upplevd) realtid (analogt går det bara att pitcha upp, men med digitalteknik kan man även pitcha ned). Men dom är avsedda för att göra just detta. Vad jag vet så går det inte att åstadkomma detta. Dom analoga produkter som finns är egentligen eko-effekter och pitchshiftningen åstadkoms genom att ändra delayen medan ekot fortfarande pågår.
Märkligt att inte folk som gillar Tune-metoden kör med harmonizers. Det måste ju vara rena juilafton!
Kodord: Sigue Sigue Sputnik, Georgio Moroder
De som inte upplever tonhöjden konstant (oförändrad) det vill säga att ett
instrument som var stämt när inspelningen gjordes låter stämt och ett som
var ostämt låter ostämt, i vissa anläggningar, kanske borde undersöka vad
det kan vara för fel med deras hörsel.
Normala människor hör pitchen korrekt i alla anläggningar (möjligen då med
undantag t ex svajjande skiv- och bandspelare). Den som inte gör det kan
möjligen har skaffat sig något sorts beroende-skada, det vill säga har vant
sig vid någon distorsion av något slag om ökar tydligheten, och har blivit så
illa påverkad att de förlorat förmågan att höra hur icke-skärpta ljud låter.
Lite som om något gått omkring med hörapparat utan att de har något fel
på hörseln - med konsekvensen att hörseln tagit skada så de till sist faktiskt
behöver hörapparaten.
Fast på ett mentalt plan. Att hjärnan behöver skärpningen för att klara av att
höra pitchen.
Att personerna sedan överlag tycks förespråka att man ställer högtalarna på
spikfötter stärker den tesen - eftersom sådana uppställningar kan ställa till
återgivningen på just det sättet.
- - -
Och sen matliknelsen då: Tar man tabasco på precis allt så är det kanske inte
så konstigt om man efter en tid börjar klaga på att potatis inte smakar något
(man hör inte pitchen). Men med lite avvänjning så kanske de får förmåga att
höra utan pitch-förstärkning tillbaka? Jag hoppas det, för det vore synd om
de för alltid har förlorat sin hörsels förmåga att höra även mindre nyanser.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).