Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-16 11:10

Magnuz skrev:
phloam skrev:Varför väljer man att prata om just upplevd tonhöjd? Varför inte upplevd tonlängd eller attack eller annat?

Linn kallar det "pitch perfect" och det är väl i första hand en reklamfras. Om man läser vad de skriver om det verkar det inte ha så mycket med tonhöjd att göra. Kanske valde de det p.g.a. likheten med "perfect pitch", alltså absolut gehör. Det allittererar ju snyggt också.

sportbilsentusiasten skrev:Det handlar heller inte om hur tydligt man kan följa melodin, hur tydligt man kan följa basgånger, sångare, trummor etc.

Men så beskriver ju Linn det själva på sin egen hemsida! Åtminstone gjorde de det förr.

Ja som jag skrev tidigare idag, Linn vill framföra ett unikt och SÄLJANDE budskap.

Det är ingen slump att Linn på senare år tonar med snacket om Tune Dem och numera istället trycker hårt på frasen "Just Listen".

Som litet företag behöver man skapa debatt, sticka ut lite. Som etablerat företag vill man istället undvika att skrämma bort kunder...

Jag har massa tankar om varför viss elektronik är bättre än andra, precieved pitch är en ingridiens, förmåga att samtidigt återge komplex musik en annan. Det är ju enkelt att höra på hifimässor där pling plong mässjazz funkar hyggligt men sätt på en stökig liveinspelning av rockmusik med massa bröl, distande gitarrer o effekter...
Men det är en annan debatt :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-16 11:12

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Är ju ganska självklart egentligen, man gör en liten ändring- bättre/sämre?, justerar igen - bättre/sämre? osv.
Man jobbar metodiskt.

Behövs det verkligen sättas ett namn på det? Vem har inte gjort så någongång?

Jag har sett två olika sorters kritik på Tune Dem.
En är att det skulle vara "flytta o tyck lite slumpmässigt" - det är det inte
Den andra gäller HUR man utvärderar ändringen - då är det alltså INTE tydlighet av ljudet man går efter.

I huvudsak gäller diskussionen i denna tråd HUR.
Men vissa försöker förlöjliga metoden, de som använder den - speciellt Richard.
Det tycker jag är trist att se.
Ett sätt att just förlöjliga är ju att säga att det är en "flytta o tyck" metod.

Dvs alla använder Tune Dem och har gjort det i alla tider. Man ställer grejerna där det subjektivt låter bäst. Inget konstigt med det..

Kan vi låsta tråden då? 8O :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-16 11:15

sportbilsentusiasten skrev:Ett sätt att just förlöjliga är ju att säga att det är en "flytta o tyck" metod.

Om det är det som det är, så är det väl ingen förlöjligande - snarare kort och koncist?

Vem gör inte så för att få till invinklingen och sidoplaceringen helt 100 för ljudbilden - även om man kanske utgår från T-kvot som startpunkt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-16 11:33

Magnuz skrev: ...
phloam skrev:Varför väljer man att prata om just upplevd tonhöjd? Varför inte upplevd tonlängd eller attack eller annat?

Linn kallar det "pitch perfect" och det är väl i första hand en reklamfras. Om man läser vad de skriver om det verkar det inte ha så mycket med tonhöjd att göra. Kanske valde de det p.g.a. likheten med "perfect pitch", alltså absolut gehör. Det allittererar ju snyggt också.

sportbilsentusiasten skrev:Det handlar heller inte om hur tydligt man kan följa melodin, hur tydligt man kan följa basgånger, sångare, trummor etc.

Men så beskriver ju Linn det själva på sin egen hemsida! Åtminstone gjorde de det förr.

+1 Då det begav sig så var Linns motto att ju enklare det var att följa melodin desto bättre låter det. En parameter som styr melodin är perceived pitch. De hänger alltså samman. Ju mer korrekt perceived pitch desto enklare att följa melodin. Det användes vid utvärdering av hifiprylar på den tiden det begav sig. Den del i anläggningen som påverkade detta mest var skivspelaren. Alltså var front end viktigast enligt Linn. Skivspelaren i denna hierarki är drivverket. Som nummer två i hierarkin kom tonarmen och därefter pickupen och därefter RIAA. Jag hade vissa synpunkter på att däremellan finns det kabel. :) Ingår den?

I Sverige snöade man in på takt och då gällde den enklaste takten, nämligen marschtakt och följaktligen så spelade man musik ur snövit: Ett å två och ett å två: Hej hå, hej hå, vi hem till snövit gå :) Åsså marscherade Linnoiderna runt omkring handfast och beslutsamt... då det var en LP12. Var det en annan skivspelare så snubblades det omkring som onyktra galna elefanter :lol: Den skivspelare som det var lättast att marschera till vann :lol: :) (fick kyssa snövit, eller nåt sånt)

Tja... det var tider det :) Onekligen en viss livfullhet och charm för dem som orkade tramsa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-16 11:59

petersteindl skrev:

I Sverige snöade man in på takt och då gällde den enklaste takten, nämligen marschtakt och följaktligen så spelade man musik ur snövit: Ett å två och ett å två: Hej hå, hej hå, vi hem till snövit gå :) Åsså marscherade Linnoiderna runt omkring handfast och beslutsamt... då det var en LP12. Var det en annan skivspelare så snubblades det omkring som onyktra galna elefanter :lol: Den skivspelare som det var lättast att marschera till vann :lol: :) (fick kyssa snövit, eller nåt sånt)

Tja... det var tider det :) Onekligen en viss livfullhet och charm för dem som orkade tramsa.

Mvh
Peter

Jo det var mer drag förr.

Du kan ju tänka dig hur chockad man var där man satt med spretande moppemusche då säljaren snubbla omkring som en drucken anka när det spelades på den sämre vinylspelaren 8O

Men den fortfarande aktiva säljaren har lugnat ner sig betydligt på äldre dagar. Det mer drag och maranatastämmning under demon förr och det var skoj. :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-16 12:39

sportbilsentusiasten skrev:Är ju ganska självklart egentligen, man gör en liten ändring- bättre/sämre?, justerar igen - bättre/sämre? osv.
Man jobbar metodiskt.

Nej, det är itne metodiskt, utan mera slumpartat.

Metdotisk:
1. Ta reda på vilka fel i återgivningen som finns.
2. Tag om möjligt reda på orsakerna till dessa problem.
3. Ta bort orsakerna i den mån det går.
4. Räkna ut vilka åtgärder som behövs för att reducera dom problem som finns kvar.

Att flytta runt högtalare, lyssna och tycka, är inte metodiskt. Lista ut var dom skall stå i stället, och ställ dom där.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-16 12:39

bassman skrev:Jo det var mer drag förr.

Du kan ju tänka dig hur chockad man var där man satt med spretande moppemusche då säljaren snubbla omkring som en drucken anka när det spelades på den sämre vinylspelaren 8O

Men den fortfarande aktiva säljaren har lugnat ner sig betydligt på äldre dagar. Det mer drag och maranatastämmning under demon förr och det var skoj. :D

Jag bodde tyvärr i fel städer och missade allt detta. Hade varit vansinnigt roligt. Att våga sticka ut är verkligt mod!
På 80-talet besökte jag Uppsalabutiken en hel del men grabbarna där var akademiskt sansade. Där hörde jag LP12 första gången - men utan en massa stampa takten budskap.
Är väl därför jag har en mer "vardagligt analytiskt trist" syn på Tune Dem. 8)
DOCK var grabbarna grymt duktiga på att justera anläggningar, och man fick alltid en massa tips på små tweak att testa. De ska ha all heder för att sprida ett budskap som var tydligt och utan humbo jumbo. Och det handlade aldrig om dyrare grejjer = bättte.
nej det var prestanda som gällde och "testa själv"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-16 12:42

petersteindl skrev:

+1 Då det begav sig så var Linns motto att ju enklare det var att följa melodin desto bättre låter det. En parameter som styr melodin är perceived pitch. De hänger alltså samman. Ju mer korrekt perceived pitch desto enklare att följa melodin. Det användes vid utvärdering av hifiprylar på den tiden det begav sig. Den del i anläggningen som påverkade detta mest var skivspelaren. Alltså var front end viktigast enligt Linn. Skivspelaren i denna hierarki är drivverket. Som nummer två i hierarkin kom tonarmen och därefter pickupen och därefter RIAA. Jag hade vissa synpunkter på att däremellan finns det kabel. :) Ingår den?

Mvh
Peter

Var de så galna 8O Sicken underbartid. De måste vara gudar!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-16 12:47

Max_Headroom skrev:
Man jobbar metodiskt.

Nej, det är itne metodiskt, utan mera slumpartat.

Metdotisk:
1. Ta reda på vilka fel i återgivningen som finns.
2. Tag om möjligt reda på orsakerna till dessa problem.
3. Ta bort orsakerna i den mån det går.
4. Räkna ut vilka åtgärder som behövs för att reducera dom problem som finns kvar.

Att flytta runt högtalare, lyssna och tycka, är inte metodiskt. Lista ut var dom skall stå i stället, och ställ dom där.

Du har uppenbarligen inte varit med så du sett hur man gör.
Ändå spekulerar du...

Hint, man kan flytta talarna slumpmässigt ELLER metodiskt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-16 12:53

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Du sålde väl Linn en period Peter? Körde du inte showen när du demade? :)

När man vant sig vid hur tossigt dom säljarna betedde sig blev det skitkul och ohyggligt underhållande, när jag gjorde lumpen tidigt 80-tal i Luleå tog jag dig lumparpolare så dom fick se den underhållande showen. Väldigt uppskattat :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-16 12:54

sportbilsentusiasten skrev:Hint, man kan flytta talarna slumpmässigt ELLER metodiskt.

Beskriv vad metodiskt betyder för dig i detta sammanhanget.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-07-16 13:16

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hint, man kan flytta talarna slumpmässigt ELLER metodiskt.

Beskriv vad metodiskt betyder för dig i detta sammanhanget.

Quicksort?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-16 13:26

petersteindl skrev:Då det begav sig så var Linns motto att ju enklare det var att följa melodin desto bättre låter det.

Ja, konsekvensen blir tyvärr att ju tydligare man hör melodin ju bättre är det per definition.
Så sökande efter tydlighet blir det allenarådande.

Här ser man hur en "förklaring" enkelt leder fel.
Med detta mål på tydlighet söker man lätt överdrivna tranienter, takt, tempo, "stampa takten"-känsla.

petersteindl skrev:En parameter som styr melodin är perceived pitch. De hänger alltså samman. Ju mer korrekt perceived pitch desto enklare att följa melodin.

Min erfarenhet säger mig samma sak.
MEN...MEN...bättre perceived pitch i återgivningen är inte bättre för att det gör det är enklare att följa melodin enl mitt synsätt.
Nej, bättre perceived pitch gör helheten bättre!

Detta fokus på melodi är olyckligt. Förvillar och förenklar, leder fel.

I ett bra system ÄR det enklare att följa melodier och enskilda instrument, men det är en KONSEKVENS av att helheten är bra.
= det är bättre att fokusera på helheten och inte en del av allt som påverkar.

Är ju därför det blir lika tokigt att fokusera på maximal "stampa takten-känsla", man tappar ju helheten.

Eller fokus på det beryktade "svänget" :D

Allt detta enligt min erfarenhet som vanligt.

Vissa söker en viss egenskap, fine for me!
Naim fokuserar på PRaT, de har stått för det i alla år.
Jag tycker deras grejjer låter KUL - bra drag, bra dynamik. Gillar man rock så passar det bra.

Då Linn/Naim sammarbetade på 70-80talet hade Linn liknande inriktning. Sedan började Linn sälja elektronik (=blev konkurrenter till Naim) och gick sakta ifrån Naim-soundet och blev lite tristare.
IvorIsobarik och många Linn-fans håller garanterat med :D
Jag med.
Kan ha att göra med fokuset på melodi...(Linn var ju tvungen marknadsmässigt att särskilja sig från PRaT)

Först på senare år är Linns elektronik riktigt bra igen.
har varit en väldig debatt på olika Linnforum avseende "old school" Linn vs dagens produkter.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-16 14:20

För mig är musik en emotionell bärare. Finns inte det emotionella, så är musiken död oavsett noll dist, oavsett perfekt rytm och timing och melodi. Jag värdesätter helt andra parametrar som snarast appelerar till det innersta som sätter igång känslor. Det kan vara glädje eller sorg, eller annat. Det kan vara tårar eller annat. Hur mäter man det? Fixar Tune Dem det? Mitt svar är absolut ett Nej, Tune Dem fixar inte det, so sorry! När man upplever, så vet man om det känns rätt.

Jag länkar till detta framförande Jag skulle gärna varit där :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-16 14:27

petersteindl skrev:För mig är musik en emotionell bärare. Finns inte det emotionella, så är musiken död oavsett noll dist, oavsett perfekt rytm och timing och melodi. Jag värdesätter helt andra parametrar som snarast appelerar till det innersta som sätter igång känslor. Det kan vara glädje eller sorg, eller annat. Det kan vara tårar eller annat. Hur mäter man det? Fixar Tune Dem det? Mitt svar är absolut ett Nej, Tune Dem fixar inte det, so sorry! När man upplever, så vet man om det känns rätt.

Jag länkar till detta framförande Jag skulle gärna varit där :)

Mvh
Peter
Peter du borde bli kung!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-16 14:39

sportbilsentusiasten skrev:
mikro skrev:Har jag förstått rätt att tune-dem eller tune-method (enl Richard), bland annat går ut på att det är viktigare att kunna följa och förstå musikens melodi,

Kanske var otydlig när jag talade om att det inte handlar om tydlighet.

Det handlar heller inte om hur tydligt man kan följa melodin, hur tydligt man kan följa basgånger, sångare, trummor etc.

Det stora problemet är att visssa företrädare från Linn använder förklaringar på metoden som är krystade.
Uppenbarligen i gott syfte, för att förklara men det innebär bara att kunder misstolkar och sedan för dessa vidare till andra.

Istället för att skita i fräcka formuleringar.

Är ju ganska självklart egentligen, man gör en liten ändring- bättre/sämre?, justerar igen - bättre/sämre? osv.
Man jobbar metodiskt.

Inget konstigt alls.

Konstigt och konstigt...

Problemet är inte att det är konstigt, problemet är att det inte är metodiskt
om man med metodiskt menar en lösningsmetodik som gör att man vet vad
man gör och kan få ett hum om hur nära möjligheternas gräns man kommit.

Det gör man inte om man ändrar och lyssnar och ändrar och lyssnar. Så kan
man hålla på åravis utan att komma ens i närheten av ett rimligt bra resultat.
Extra trist kan jag tycka att det är om man dessutom när någon sorts religiös
övertygelse om att metoden kommer att leda en mot optimum, när det i verk-
ligheten är troligare att den leder en in i en återvändsgränd - må vara en där
man tror målet finns eftersom man märker att det blir sämre när man backar.

Men det är ju bara ens okunskap som spelar en ett spratt, och gör att man
inte kommer längre. Vad är poängen med det?

sportbilsentusiasten skrev:Vissa företrädare/säljare VILL att det ska vara lite konstigt, mystiskt, svårt. Så är det alltid.
Tyvärr förvillar de kunderna.
När man visar metoden praktiskt förstår de flesta, när man sedan ska intelektusera (stavning?) den, börjar alla TÄNKA och då är det kört.
Man ska inte göra enkla saker svåra genom att ge krångliga "förklaringar".

Du skriver att de flesta förstår när man visar praktiskt, men vad är det egent-
ligen de förstår?

De förstår säkert hur man "skall göra", men det förstår väl alla normalbegåv-
ade redan av att lyssna på beskrivningen. Det trista är att inte alla förstår att
det är en instruktion för hur man går vilse och hamnar i en återvändsgränd.

Och de som har svårt att förstå det får nog ännu svårare om det övertygas
med den där sortens praktisk visning av metoden som de beskriver. Jag tycker
bara att det hela är ledsamt. Det finns så oerhört mycket bra musik som för-
tjänar bättre. För att inte tala om musiklyssnarna.

sportbilsentusiasten skrev:Jag ser ofta samma diskusision avseende Tune Dem på olika Linnforum, känner igen debatten.
Och då är det mellan inbitna Linnister ska ni veta.

Lite samma sak som F/E-snacket här!! Många TROR de vet...
Något i grunden enkelt, förklaras svårt = missförstånd.

Fast här är väl problemet att det är något i grunden komplicerat som förklaras
enkelt - så folk tror* de förstår men blir bara inlurade i en återvändsgränd som
den med förblindningsargument har fråntagits möjligheten att se.

Vh, iö

- - - - -

*Framförallt de som saknar teknisk grundförståelse.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-16 14:45

petersteindl skrev:För mig är musik en emotionell bärare. Finns inte det emotionella, så är musiken död oavsett noll dist, oavsett perfekt rytm och timing och melodi. Jag värdesätter helt andra parametrar som snarast appelerar till det innersta som sätter igång känslor. Det kan vara glädje eller sorg, eller annat. Det kan vara tårar eller annat. Hur mäter man det? Fixar Tune Dem det? Mitt svar är absolut ett Nej, Tune Dem fixar inte det, so sorry! När man upplever, så vet man om det känns rätt.

Håller med om allt det där.

Tycker rent av att det är självklarheter.

Men vill samtidigt komma med detta påstående - det är inte EN av de faktorer
som du nämner som sätter upp förutsättningarna för att musiken skall kunna
återges utan stympning med avseende på sitt emotionella innehåll - det är alla!

- - -

Det är därför det är så dumt att selektera ut en eller några få parametrar som
varande "de som gäller". Man kan dock förenkla "beskrivningen av målet" på ett
rätt enkelt sätt utan att det blir fel - god återgivning handlar inte om att oändligt
många saker måste vara rätt, det handlar om att inget skall vara alltför fel! :)

- - -

Det låter kanske negativt att tala om musikåtergivning i termer av vad som är
fel eller dåligt - men i det dagliga livet behöver man ju inte tala om sådant alls
utan bara ha det bra och lyssna på musiken.

När åstadkommandet av den goda återgivningen står på dagordningen så kan
det dock vara klokt att folusera på felen och inte på vad som är bra, tills alla
fel är tillräckligt små. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-07-16 14:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-16 14:48

IngOehman skrev:så kan det dock vara klokt att fokusera på felen och inte på vad som är bra, tills alla fel är tillräckligt små. :)

Vh, iö

Optimering i ett nötskal mao.

Ganska självklart enligt mig att man gör så när man vill förbättra något. När man väl lyssnar på musik för nöjes skull så gör man tvärtom och fokuserar på det som är bra :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-16 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-16 14:49

Exakt!

Och förhoppningsvis är det rent av musiken du menar då.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-16 14:50

IngOehman skrev:Exakt!

Vh, iö

Exakt.

Så till vida man inte lyssnar på dålig musik då ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 15:11

Vh, iö
De flesta gör så, men adzer lyssnar bara på en jäkla massa kombinerade sinuskurvor :x
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-16 15:12

MagnusÖstberg skrev:

Vh, iö
De flesta gör så, men adzer lyssnar bara på en jäkla massa kombinerade sinuskurvor :x

Kombinerad sinuskurvor är betydligt roligare att lyssna på än enstaka ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 15:13

Här skulle jag velat lägga in en nickande smile, men jag orkar inte eftersom det är semester.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-16 15:17

MagnusÖstberg skrev:Här skulle jag velat lägga in en nickande smile, men jag orkar inte eftersom det är semester.

Då får du en av mig.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 15:18

8O :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-16 16:56

bassman skrev:Du sålde väl Linn en period Peter? Körde du inte showen när du demade? :)

Näe, ingen sådan show på mina demos. Jag ville förmedla musikaliska upplevelser, inte en massa du-måste-lyssna-på specielltsätt-tvång.

Var och en fick lyssna själv. Ibland redogjorde jag för vad jag hörde och prioriterade.

Mvh
Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-16 16:58

Finns det inte något you tube-klipp där du dansar Peter?? :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-16 17:00

Nefilim skrev:Finns det inte något you tube-klipp där du dansar Peter?? :)

Han som skulle lägga upp klippet på tuben råkade titta på det först. Sedan dess har han aldrig synts till och klippet försvann.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-16 17:03

petersteindl skrev:
Nefilim skrev:Finns det inte något you tube-klipp där du dansar Peter?? :)

Han som skulle lägga upp klippet på tuben råkade titta på det först. Sedan dess har han aldrig synts till och klippet försvann.

8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-07-16 19:17

Nu har ju ändå Richard och sportbilsentusiasten stuckit ut hakan och nämnt den metod de använder för att ställa in sina högtalare, och majoriteten av alla högtalarkonsumenter lär ställa in sina högtalare med en liknande metod, om än kanske lite mer slumpmässig.

Att ställa in högtalarna på detta sätt, framförallt om man tenderar att göra den slumpmässigt, är precis som Ingvar Öhman påpekar ovan att man kanske aldrig nånsin hittar högtalarnas optimala plats.

Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi