[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 12:10

MagnusÖstberg skrev:Det blir pannkaka med det elementet skulle jag gissa på.

Recommended Enclosure Type:

Minimum Sealed Box Volume
1.375 cubic feet

Maximum Sealed Box Volume
1.375 cubic feet

Minimum Ported Box Volume
1.75 cubic feet

Maximum Ported Box Volume
1.75 cubic feet

Ovan är JLs utsagor om lådstorlekar som passar "ditt element".

Nåja, jag önskar dig lycka till. Jag kan nog inte tillföra så mycket mer :)

Enligt Bakerman så skiljde det sig inte nämnvärt mycket i ren output oavsett om man byggde 50-60-70-80L låda. Vart ungefär densamma.

Jag tackar för din input :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 12:11

Varsegod :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-16 12:25

Illuminatus skrev:
boom skrev:skulle nog rekomendera ett T-Amp 2400mkll och ett externt delnings filter och skita i inuken med sitt filter har för mig att dom klarar bara att gå ner till 20hz så skall du lägre så är det andra grejor som skall till och det är detsamma med dcx2496 filtret kan du inte mäta och vet hur man använder REW så köp något filter som är lättare att ställa in t. e.x en velodyne sms1 så är du mera i hamn och kan göra inställningar lättare.

Är rädd att det inte kommer räcka med T-Amp 2400. Har kikat upp det och det verkar vara av typ med terodialtransformator. De andra är ju digitala vilket också märks på vikten :)

Är det hörbar skillnad på digitalt vs analogt slutsteg för basar?

Ja det kan hända att det är för avancerat för mig men åt andra sidan kan man alltid lära sig. Velodyne sms1 är lite i överkant när det gäller priset tyvärr. Jag måste försöka hålla i budgeten. Lite extra här och där blir snart dubbelt vad man tänkt sig, tyvärr...

Som jag sagt tidigare. Det jag vill just nu är bara få ihop ett vettigt system så att jag kan börja lyssna och inte bara spekulera i vad som är bäst. Uppgraderingar kan och kommer att ske framöver. Men att köpa allt det "bästa" på en och samma gång, ja det blir dyrt :)
du vet inte ett skvatt vad du pratar om jag bågnar en ståldörr ca 4cm och då är det inte ens full efekt på T Amp.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 13:51

boom skrev:
Illuminatus skrev:
boom skrev:skulle nog rekomendera ett T-Amp 2400mkll och ett externt delnings filter och skita i inuken med sitt filter har för mig att dom klarar bara att gå ner till 20hz så skall du lägre så är det andra grejor som skall till och det är detsamma med dcx2496 filtret kan du inte mäta och vet hur man använder REW så köp något filter som är lättare att ställa in t. e.x en velodyne sms1 så är du mera i hamn och kan göra inställningar lättare.

Är rädd att det inte kommer räcka med T-Amp 2400. Har kikat upp det och det verkar vara av typ med terodialtransformator. De andra är ju digitala vilket också märks på vikten :)

Är det hörbar skillnad på digitalt vs analogt slutsteg för basar?

Ja det kan hända att det är för avancerat för mig men åt andra sidan kan man alltid lära sig. Velodyne sms1 är lite i överkant när det gäller priset tyvärr. Jag måste försöka hålla i budgeten. Lite extra här och där blir snart dubbelt vad man tänkt sig, tyvärr...

Som jag sagt tidigare. Det jag vill just nu är bara få ihop ett vettigt system så att jag kan börja lyssna och inte bara spekulera i vad som är bäst. Uppgraderingar kan och kommer att ske framöver. Men att köpa allt det "bästa" på en och samma gång, ja det blir dyrt :)
<b>du vet inte ett skvatt vad du pratar om </b> jag bågnar en ståldörr ca 4cm och då är det inte ens full efekt på T Amp.

Nej det har du nog helt rätt i.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-16 17:34

boom skrev:du vet inte ett skvatt vad du pratar om jag bågnar en ståldörr ca 4cm och då är det inte ens full efekt på T Amp.

:lol: :lol: :lol:

Det där måste ju komma med någonstans på någon topplista över Faktiskts värsta överdrifter!! :D

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-16 17:44

Illuminatus..
Det här är Faktiskt.se. Det är lite fel forum att ställa frågor när det gäller "normal" basåtergivning. :wink:
På senare tid har det blivit värre och värre basriggar, och basen som "normalt" används i ett svenskt Svenssonvardagsrum är bara skit enligt många här.

Jag är en av dom som gillar min stora basrigg, men jag förstår också att det finns dom som prioriterar utseende och design i sitt vardagsrum, och därför inte vill ha megastora basriggar.

Jag tycker dessutom att tonen mot dej är ganska otrevlig då du förklarat att du är total nybörjare på detta.

Som jag skrev till dej så simulerar elementet inte bra oavsett låda man stoppar den i, men om du är ute efter stöd i botten till kommande stativare kommer det nog att räcka alldeles utmärkt.
Du kan dock inte räkna med speciellt mycket djupbas.

Din tidigare referens 800i är ju dock inte så mycket att jämföra med dom här du funderar på att bygga, men det säjer ju inte så mycket eftersom 800i är en riktigt usel låda.
Den fyller ju dock sitt syfte för folk som inte vill att det ska synas, men ändå vill ha lite stöd i botten.

Jag gissar att du får dom här elementen RIKTIGT billigt?
Eller drar dom för att det är fläskiga element?

Kommer inte ihåg om du skrev någon budget?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 17:51

Mjo, det var därför jag gav förslag på RIKTIGT bra basar, men de där tingestarna han funtar på kanske ser lite coolare ut

Det är med utgångspunkt att han är nybörjare som han fått råd av mig. Han är ju föredömligt tydlig med det dessutom.

Men man kan ju inte tvinga någon att lyssna, så då finns det ju inget mer man kan bidra med.

Och det är definitivt inte så att jag proklamerar för galna stora system, utan vettigt och anpassat för normala toppar. Så blanda inte in mig i galenskaperna - då äter jag upp ditt kött imorgon! :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 18:16

bakerman22 skrev:Illuminatus..
Det här är Faktiskt.se. Det är lite fel forum att ställa frågor när det gäller "normal" basåtergivning. :wink:
På senare tid har det blivit värre och värre basriggar, och basen som "normalt" används i ett svenskt Svenssonvardagsrum är bara skit enligt många här.

Jag är en av dom som gillar min stora basrigg, men jag förstår också att det finns dom som prioriterar utseende och design i sitt vardagsrum, och därför inte vill ha megastora basriggar.

Jag tycker dessutom att tonen mot dej är ganska otrevlig då du förklarat att du är total nybörjare på detta.

Som jag skrev till dej så simulerar elementet inte bra oavsett låda man stoppar den i, men om du är ute efter stöd i botten till kommande stativare kommer det nog att räcka alldeles utmärkt.
Du kan dock inte räkna med speciellt mycket djupbas.

Din tidigare referens 800i är ju dock inte så mycket att jämföra med dom här du funderar på att bygga, men det säjer ju inte så mycket eftersom 800i är en riktigt usel låda.
Den fyller ju dock sitt syfte för folk som inte vill att det ska synas, men ändå vill ha lite stöd i botten.

Jag gissar att du får dom här elementen RIKTIGT billigt?
Eller drar dom för att det är fläskiga element?

Kommer inte ihåg om du skrev någon budget?

Jag har dragit slutsatsen att jag & övriga faktiskt.se's medlemmar har olika krav när det gäller bas. Jag kan varit otydlig med att nämna att jag är total nybörjare inom området men vill bygga själv för prisvärdhetens skull.

Tonen som varit riktad mot mig bekommer mig inte särskilt mycket men det är klart jag uppskattar dom som tar sig tid och lära istället för att dumförklara en :)

Det kan hända att det räcker gott och väl för mig, lite utfyllnad nedåt men som jag sagt tidigare så vet jag inte vad mina krav är. Jag måste börja någonstans och därifrån dra slutsatsen. Är det här lagom eller behöver jag betydligt mer?

Jag får elementen för 6000:- för båda vilket jag tycker är billigt då ett styck kostar 7500:- nytt.

Jag drar mig lite för att det är snygga element om jag ska vara ärlig. Fläskiga må de vara men med tanke på yrket så är det de visuella jag tänder till på, och spelar de dessutom bra för musik och hjälper till vid filmtittande så tror jag att jag hade vart riktigt nöjd.

Min budget hoppar väll lite fram och tillbaka.

Jag kan tänka mig lägga runt 10 000:- för basriggen och det inkludera element, slutsteg & gärna externt delningsfilter för delning av modulera samt toppar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 18:21

Jisses :D :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 18:22

MagnusÖstberg skrev:Jisses :D :D

Vad nu? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 18:28

Illuminatus skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jisses :D :D

Vad nu? :)
Det var en helt vansinnig prislapp på de elementen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 18:29

MagnusÖstberg skrev:Det var en helt vansinnig prislapp på de elementen.

Även mitt pris?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 18:31

Ja, det tycker jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-16 18:46

Jag håller med. För 6000 spänn får man ju två bra element.
Tom gamla hederliga XXLS är ju bättre, och då får man tom en peng över. :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 19:25

Jag får väll helt enkelt överge dessa element & sikta in på något annat i djungeln.

Scanspeak 32W i 100L lådor kanske vore något. Dock spricker min budget...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-16 19:29

bakerman22 skrev:
boom skrev:du vet inte ett skvatt vad du pratar om jag bågnar en ståldörr ca 4cm och då är det inte ens full efekt på T Amp.

Det där måste ju komma med någonstans på någon topplista över Faktiskts värsta överdrifter!! :D
Brukar vara stål skoning i ytterdörrar det trodde jag du visste sen har jag ett bättre rum än ditt skit rum till svamp :lol:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-16 19:30

Illuminatus skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det var en helt vansinnig prislapp på de elementen.

Även mitt pris?
För dyrt .

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-16 20:28

boom skrev:
bakerman22 skrev:

Brukar vara stål skoning i ytterdörrar det trodde jag du visste sen har jag ett bättre rum än ditt skit rum till svamp :lol:

Fast nu skrev du ju ståldörr.
Var det för att verka mera tuffast? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 21:01

Illuminatus skrev:Jag får väll helt enkelt överge dessa element & sikta in på något annat i djungeln.

Det är som du säkert vet ett ubergrymt element! Det vill nog ha lite större låda än 100 liter, kanske 120. Någon kan säkert simulera.

Men helt seriöst, du klarar dig säkert med 2 stycken 30w som jag tipsade om tidigare. Bra sprut ner till 15Hz i rum. Nu är ju 40 kvadrat rätt stort, så 4 stycken skulle inte skada.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-07-16 22:52

Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-16 23:24

MagnusÖstberg skrev:
Illuminatus skrev:Jag får väll helt enkelt överge dessa element & sikta in på något annat i djungeln.

Det är som du säkert vet ett ubergrymt element! Det vill nog ha lite större låda än 100 liter, kanske 120. Någon kan säkert simulera.

Men helt seriöst, du klarar dig säkert med 2 stycken 30w som jag tipsade om tidigare. Bra sprut ner till 15Hz i rum. Nu är ju 40 kvadrat rätt stort, så 4 stycken skulle inte skada.

Har läst lite om det men huruvida bra det låter vet jag inte förrän jag lyssnar på det :)

Det jag inte förstår är varför inte frekvenskurvan ser mycket annorlunda ut än W7 när jag simulerar i WinISD? Jag må vara den sämsta på att förstå kurvor men det är ju ingen skillnad?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 23:55

Du skall simulera w32 i portad låda, avstämd till 18Hz. Nu har du kört den i sluten..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-17 00:01

MagnusÖstberg skrev:Du skall simulera w32 i portad låda, avstämd till 18Hz. Nu har du kört den i sluten..

Det är ingen idé att ha den i sluten eller? Jag menar, är den gjord för portad låda? Eller simulerar man alltid i "vented" box?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-17 00:06

Illuminatus skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du skall simulera w32 i portad låda, avstämd till 18Hz. Nu har du kört den i sluten..

Det är ingen idé att ha den i sluten eller? Jag menar, är den gjord för portad låda?

Om du bara skall ha två, och ditt rum är så stort som 40 kvadrat rekommenderar jag tveklöst basreflex. Porten hjälper till så mycket att den akustiska uteffekten blir i storleksordningen som 6 stycken slutna!

Skall du ha riktig nytta av slutna lådor så är det alltså många fler du behöver. Life is life.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-17 00:13

MagnusÖstberg skrev:
Illuminatus skrev:

Det är ingen idé att ha den i sluten eller? Jag menar, är den gjord för portad låda?

Om du bara skall ha två, och ditt rum är så stort som 40 kvadrat rekommenderar jag tveklöst basreflex. Porten hjälper till så mycket att den akustiska uteffekten blir i storleksordningen som 6 stycken slutna!

Skall du ha riktig nytta av slutna lådor så är det alltså många fler du behöver. Life is life.

Bara och bara, för mig är det många som inga har :)

Okej, jag förstår tänket. Jag är mest inställd på att bygga slutet för enkelhetens skull och sedan använda mig av någon form av equalisering, dsp och liknande för att "få till det"

Jag kanske tänker fel.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-17 00:22

Ja, eftersom du bara tänker ha två.

Tänk också så här:

- Med två basmoduler kommer du som bäst att kunna spela 1/3 så starkt som du kan med basreflex.

- Du kommer ha väldigt lite rumsbidrag då ditt rum är stort, så du kommer nog få kompensera en del. Bara 3dB kompensering minskar möjlig utnivå rätt ordentligt.

Men varför inte testa, sätta in en port kan du ju göra senare. Men ha det i skallen att det kan rädda dig när det börjar låta plopp-plopp i basarna - då har du överskridit slalängdsgränsen och riskerar förstöra basarna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-17 00:29

MagnusÖstberg skrev:Ja, eftersom du bara tänker ha två.

Tänk också så här:

- Med två basmoduler kommer du som bäst att kunna spela 1/3 så starkt som du kan med basreflex.

- Du kommer ha väldigt lite rumsbidrag då ditt rum är stort, så du kommer nog få kompensera en del. Bara 3dB kompensering minskar möjlig utnivå rätt ordentligt.

Men varför inte testa, sätta in en port kan du ju göra senare. Men ha det i skallen att det kan rädda dig när det börjar låta plopp-plopp i basarna - då har du överskridit slalängdsgränsen och riskerar förstöra basarna.

Tack för förklaringen.

Är det så att ju större lådan är ju mindre motstånd (internt tryck) blir det vilket resulterar i att elementet löper större risk att gå i botten?

Vid mindre låda så ökar motståndet och det behövs mer effekt för att elementet ska göra samma konutslag som den större lådan.

Bara lite vid sidan om frågor...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-17 00:46

Det stämmer i grunden.

Större låda ger lägre q-värde, faller lite tidigare men ger högre känslighet och snabbare respons.

Mindre låda ger högre q-värde, ökat resonansbeteende och lägre känslighet. Dessutom blir lådtrycket höre och kan resultera i ökad dist.

Konstruktion är ett vågspel. Den kurvan du redovisade tidigare gav ett q-värde nära 0,7. Själv gillar jag 0,6 eftersom q-värdet ökar när talspolen blir varm. Andra vill ända ner till 0,5. Blir q-värdet över 0,8 upplevs en peak i responsen, lite discobas, men försämrar responsen och kan upplevas entonigt i basen.

En flackt lutande kurva upplever jag som mer följsam i basen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-17 00:54

MagnusÖstberg skrev:Det stämmer i grunden.

Större låda ger lägre q-värde, faller lite tidigare men ger högre känslighet och snabbare respons.

Mindre låda ger högre q-värde, ökat resonansbeteende och lägre känslighet. Dessutom blir lådtrycket höre och kan resultera i ökad dist.

Konstruktion är ett vågspel. Den kurvan du redovisade tidigare gav ett q-värde nära 0,7. Själv gillar jag 0,6 eftersom q-värdet ökar när talspolen blir varm. Andra vill ända ner till 0,5. Blir q-värdet över 0,8 upplevs en peak i responsen, lite discobas, men försämrar responsen och kan upplevas entonigt i basen.

En flackt lutande kurva upplever jag som mer följsam i basen.

Jag ska läsa mig in mer på det du tar upp så att jag kan förstå det hela bättre :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-17 01:11

Om vi säger så här för släppa trycket i hjärnkontoret litegranna.

Kommer det bli bra (grafiskt sätt) om jag väljer en duo på ett utav nedanstående element med förutsättningen att de monteras i en välbyggd och anpassad modul.

1. Stereo Integrity HT 15-D2

2. Scanspeak 30W/4558T00 12"

3. Scanspeak 32W/4878T00 13"

Slutsteg: Behringer iNuke 3000DSP alt. T.amp 2400mkII

Delningsfilter: Behringer CX3400 Super X Pro eller liknande

<B> Musik & välljud är prio, film & spel kommer därefter. </b>

Natti

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum